Gå til innhold

Bor du hjemme hos foreldrene?


.

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Om jeg hadde dratt til mamma med pulveret mitt, hadde hun nok fnyst litt. Men pappa og broren min bruker pulver selv, så akkurat det gjør ingenting... tror jeg. Jepp, de vet det ikke enda. Jeg er jo "minstejenten" så får se hvordan de tar det når jeg flytter hjem igjen, hehe. Men tror egentlig det ikke blir noe problem. Jeg synes ikke det er noe problem å spise en grandis av og til med broren min, og når jeg først bor hjemme med han må jeg ta i et tak om jeg vil ha annen mat. Akkurat DET gjør ingen verdens ting. Eneste som kan bli litt så som så er alt smøret pappa dynker maten i - men han har blitt ufattelig sunn i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet hjemmefra når jeg var 16 og har aldri sett meg tilbake :p haha..

Deilig med den frihetsfølelsen og det å kunne leve det livet du vil uten at noen bryr seg. Enten om det gjelder matlaging, trening eller det at du vil se på TV midt på natta eller la være å gå ut med søpla på tre uker - det er kun deg det går utover og det er slik man lærer tenker nå jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bor ikke hjemme lengre, men jeg kan se for meg hvordan det hadde blitt ift trening...

- Så mye/lite du spiser.

- Du kan jo spise med oss i dag, da.

- Skal du trene så tidlig/sent?

- Skal du trene nå? Du har jo nesten ikke vært hjemme.

- Du trenger vel ikke trene i dag, du var jo der på onsdag.

Etc, etc ;) Alt godt ment selvfølgelig, men noen ganger så bare :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenner meg så utrolig godt igjen!!

Flyttet hjem igjen for 1 år siden, og det var da jeg begynte å trene. Fikk altfor mange kommentarer på at jeg trente for mye, og nå trener jeg myyye mer, og har lagt om kostholdet helt. Bor heldigvis på garasjen der jeg har eget minikjøleskap. Så gjemmer all maten der så ingen andre ser det ;) Her hjemme går det bare i potetstappe, grandis og annen 1-2-3 mat. BLÆH. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som lærling og bor fortsatt hjemme pga finansielle grunner :p

Og utifra det jeg leser her har jeg det ganske godt hjemme. Har en mor som er ganske opptatt av trening og helse og trener ofte og en far som trener ofte og er deleier i treningsstudio. *Er stolt av mamma og pappa*

De har stor forståelse for viktigheten av kosthold og spør heller meg om det er noe de lurer på. Og jeg prøver å lære bort mest mulig, jobber med å lære søsknene mine det og.

Har fått litt klager fordi jeg kjøper så mye mat, og tar opp all plassen i kjøleskapet. Har bortimot dobbelt så stort matbudsjettet. Har tilogmed fått lov å kjøpe eget kjøleskap. :D

Kan ikke si annet enn at jeg er veldig tilfreds med min familie og deres forståelse :)

EDIT: Etter å ha sittet i telefonen med min mor der hun sier at hun skal på 3 timers spinning. Og lurer på om hun kan få noe som gir energi, om hun kan ta pre-workout av meg! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg jobber som lærling og bor fortsatt hjemme pga finansielle grunner :p

Og utifra det jeg leser her har jeg det ganske godt hjemme. Har en mor som er ganske opptatt av trening og helse og trener ofte og en far som trener ofte og er deleier i treningsstudio. *Er stolt av mamma og pappa*

De har stor forståelse for viktigheten av kosthold og spør heller meg om det er noe de lurer på. Og jeg prøver å lære bort mest mulig, jobber med å lære søsknene mine det og.

Har fått litt klager fordi jeg kjøper så mye mat, og tar opp all plassen i kjøleskapet. Har bortimot dobbelt så stort matbudsjettet. Har tilogmed fått lov å kjøpe eget kjøleskap. :D

Kan ikke si annet enn at jeg er veldig tilfreds med min familie og deres forståelse :)

EDIT: Etter å ha sittet i telefonen med min mor der hun sier at hun skal på 3 timers spinning. Og lurer på om hun kan få noe som gir energi, om hun kan ta pre-workout av meg! :thumbsup:

HELDIGEN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor fortsatt hjemme, men det går i grunn veldig fint.. Trener som regel 1-2 ganger om dagen, og får ingen klager på akkurat det :) Akkurat proteinpulver er ikke foreldrene mine så fan av, men de har akseptert det, og klager ikke annet enn en liten småspydig kommentar nå og da :p Både mamma og pappa er opptatt av sunn mat, og mamma er på "slanker'n" selv, så hun spør meg til og med om tips :) Merker at det skal bli veldig godt å flytte ut etterhvert, men det skal nok gå greit uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor bare hjemme om sommeren og i ferier, men i MIN familie fôrer de til og med lillesøster på 13 med proteinpulver og en annen type shakes som jeg antar tilsvarer gainer. Så når jeg kommer med proteinpulveret mitt der er det eneste problemet at både pulver og shaker forsvinner før jeg får brukt det selv :rolleyes: Ellers går det mye i andre hurtigløsninger (dvs grandis) fordi alle er så travelt opptatt med hest og riding (jentene) og sykling (far), så alle er bare lykkelige når jeg kommer hjem og handler og lager litt ordentlig mat. Får til og med være i fred når jeg eksperimenterer med PF og lavkarbo :thumbsup:

Far bygger og steller sykkel for meg og prøver hele tiden å få meg med på tur (synd jeg foretrekker å sykle alene eller helst løpe på fjelltopper), og foreldrene mine sponser meg med treningsmedlemsskap siden jeg er en fattig student. Om jeg får kommentarer så er det mest av den typen som bare muntrer opp, som: "skal du gå på fjellet NÅ, det er jo 2 plussgrader, tett tåke og hagl!" Yes I skal :cool:

Så... selv om de alltid har sjokolade og is og kjeks tilgjengelig (de kan begrense seg, jeg er nødt til å la være å kjøpe sånt om jeg skal klare å holde meg unna), merker jeg at jeg er ganske heldig med familien min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå bodd ca et halvt år alene, men bor hjemme i alle ferier - og trivdes med det. Har et ganske godt og avslappet forhold til familien og kjenner meg ikke igjen i det folk her inne sier. Men så skal det sies at jeg ikke er 1/10 så ekstrem som det virker som flere av dere er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor hjemme og med foreldre og bror. jeg er vokst opp i en familie med MYE trening, og familien blir sett på som treningsnarkomaner. Det som forøvrig de ikke skjønner er kostholdet mitt, lager min egen middag hver dag som forsåvidt er greit, men når jeg ofte må lage middag til de åsså blir det stress. Får ofte høre slike ting som "Kor mange egg du har spist idag da" eller "Grunnen til at du har vondt i magen e alle proteinane du spise", "Du må slutte å hive i de dissa "kjemikaliane",kroppen har ikke godt av de" sistnevnte er altså kosttilskudd. Merker egentlig at det blir letter og lettere å leve på den måten jeg gjør, siden ting blir bedre og bedre akseptert, men har vert vanskelig til tider. og brødmat, de MÅ jeg visst spise, det holder jo så mye lengre enn havregryn osvosv..

Forøvrig så har jeg merket at når de har plager eller vondter så bruker jeg min livsstil mot de å sier ofte at de må begynne å spise proteiner el. bare på faen såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor fortsatt hjemme ettersom jeg går siste året mitt på vgs her i samme byen som jeg er født og oppvokst i. Spiser stortsett det mor og far kjøper inn, men må kjøpe '' ekstra'' ting som f.eks kesam, nøtter osv. Må si jeg kjenner meg igjen når det kommer til det at familien reagerer på treningsmengde og kosthold. Både mamma og pappa har en lei tendens til å komme med kommentarer som ''Trener du nå igjen? Ikke overdriv så du mister alle kvinnelige former da'' eller '' Du kommer til å se ut som en mann etterhvert om du fortsetter sånn. Skremmer bort folk om du ikke roer ned snart '' osv. Samme med kostholdet jeg spiser f.eks ikke brød og sverger heller til havregryn. Det er ikke uvanlig at de spør '' blir du mett av det der da? '' osv eller at det og det ikke er bra for meg og at jeg mye heller burde spise diverse andre ting DE mener er bedre, fordi det er det de spiser. Utenom det er det en og en annen spøkefull kommentar om at jeg spiser de ut av huset osv :p

Det hender også at de velger og bruke mitt kosthold og treningsvaner mot meg om jeg f.eks blir syk eller pådrar meg en skade, selv om skaden eller at jeg f.eks blir forkjølet er totalt URELEVANT for hva slags trening jeg holder på med eller hva jeg putter i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også hjemme frem til jeg får råd til å kjøpe meg leilighet. Får med jevne mellomrom høre at jeg trener for mye (spesielt de dagene jeg er sliten, 'ser du? du trener aaalt for mye' :p) og spiser for mye på en gang ('det må da være bedre å spise mange små måltider i løpet av dagen, kan ikke være bra for magen din det der'). Akkurat den biten der er ganske slitsomt til tider, men utenom det synes jeg det går helt greit, selvom jeg må ha all 'spesial' maten min på bakrommet for at det ikke skal ta plass :p Kjøper stort sett min egen mat og siden jeg trener en del så er det ikke mange timene jeg må holde ut om dagen :) Får også høre jevnt og trutt at jeg er tapper og flink, så det går litt opp og ned. Men skal bli godt å ikke måtte liste meg rundt og få bekymrede blikk hver gang jeg spiser middag, ikke minst bare ha min mat i skapene og ikke bli møtt med potetgull, vingummi, cola osv hver gang jeg åpner et skap (ironisk nok går mamma på kolesterol senkende piller og spiser en halv potetgullpose om dagen, men det er meg hun er bekymra for??).

Det positive er at jeg er veldig gira på å spare iallefall, hadde det bare vært fryd og gammen å bo hjemme hadde jeg vel grodd fast, lol :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre SKAL jo være selvmotsigende og opp og ned da :p Du jobber alt for lite, du kommer aldri til å få spart opp penger på dette viset. Du jobber alt for mye, du sliter deg helt ut. Du spiser for mye søtt, du burde være mer i aktivitet. Du trener så mye, du må slappe av og kose deg litt også. Skal du ikke dra i stallen snart og ta deg av hesten din, skal du ikke komme hjem fra stallen snart, du har vært der i hele dag. Det hadde vært fint om du også lagde litt mat innimellom, det hadde vært fint om noen andre også fikk slippe til på kjøkkenet av og til. Jeg tror det er deres måte å vise oss kjærlighet og omtanke :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
skyr smaker såpe

Vel, det gjør det faktisk (hvis det er de full av søtning hun mener). Flere av fun-lightene smaker også såpe :p

Ontopic:

Et lite tips eller fem til de som sliter

  • Kommunikasjon fungerer bedre enn konfliktlinjen. Om man blir defensiv og rabiat det øyeblikket trening og kosthold nevnes, ja da vil de andre i familien tenke at kostholds- og treningsfokus er noe som gjør dere noe vondt, og da vil man ønske å motarbeide det. Kan du mye om kosthold og trening, del kunnskapen i stedet for å irritere deg over fraværet av kunnskap hos andre. Vis til kilder om de ikke tror deg :p
  • Gjør det klart for familien at en sunn livsstil faktisk virker positivt for dere, at trening gir overskudd, at sunn mat gjør at dere konsentrerer dere bedre på skolen ++++ (sånt liker alltid foreldre å høre, og det er jo sant også!) Om det eneste de ser er at dere enten er ihjelsultne på diett eller dødslitne etter trening, så tenker man jo ikke det.
  • Gjør det klart at kropps- og utseendekommentarer kan virke sårende. Mange sier ting uten å tenke, og det å gjøre hjemmet til et sted der disse tingene ikke er et tema, synes jeg er fint :) De aller aller færreste vil fortsette med slikt mas etter en klar beskjed om at man ikke liker det.
  • Å ikke ønske å spise maten som blir servert hjemme vil føles sårt for dem som tilbyr deg det. Det er ikke til å komme bort fra. Å lage mat til en som ikke vil spise den er en avvisning, og hvis man tidligere har definert seg veldig som en omsorgsperson der denne matgreien er veldig viktig, vil det være ekstra ille, og da vil enkelte gjøre seg vanskelige på det. På akkurat den samme måten som at dere ikke vil at kollegene deres skal le av lunsjen deres, vil ikke mamma høre "nei æsj jeg vil ikke ha den ekle usunne maten der". Hvis man skal gjøre sånt, legg det frem diplomatisk, og aller helst gjør den som lager mat en del av løsningen, og ikke problemet :)

I tillegg så mistenker jeg at folk har veldig lett for å legge mye mer tanker og meninger til utsagn. "Blir du mett av det der da*" kan faktisk bety at man er nysgjerrig, og ikke "jeg rakker ned på livsstilen din fordi jeg ikke respekterer den, jeg respekterer ikke fitness, jeg respekterer ikke deg, og jeg kommer ikke til å være grei med deg og glad i deg igjen før du spiser sjokoladekake og ostepop hver dag". Kommuniser, vær løsningsorienterte, og ikke overreager ;)

*Tilfeldig utsagn valgt fra tråden, og ikke en henvisning til innlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...