Gå til innhold

Trening og sosial klasse (USA)


SlayerDad

Anbefalte innlegg

En interessant artikkel om treningsform og sosiale/økonomiske klasser i USA.

Kort oppsummert, de akademiske/økonomiske klassene har mer fokus på utholdenhetstrening, mens lavere sosiale klasser er mer tilbøyelig til å drive med styrkebasert trening.

http://www.psmag.com/navigation/health-and-behavior/half-lifts-workout-says-social-class-85221/

Med tanke på Birken sist helg, så funderer jeg på om det er tilsvarende i Norge?

Ja, folkeidrettene er fotball, ski og håndball (i alle fall mitt inntrykk). Samtidig, ser man f eks på DN Aktiv er hovedfokus på utholdenhet, og særlig løping og sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fin artikkel, takk for den. Jeg likte dette sitatet: "At parties with my wife, I saw men who ran marathons, and they looked gaunt and weak. I could have squashed them." :D

Jeg ser det samme selv hos kolleger i 40-åra som begynner å trene. Der jeg jobber er Birken liksom det store, så da der sykling det går i. Hva skjer? Jo, de tar av litt vekt og blir tynne og pinglete, for ingen av dem vurderer å supplere med styrketrening. Protein er noe mystisk noe, det er brødskiver som er hovedkilden til næring.

Det virker helt klart som status er en faktor her. Det brukes masse penger på sykler og utstyr og klær. Løfter du vekter trenger du ikke så mye. Et par sko, et belte, kalk, et knebøystativ og en stang med vekter så er du good to go. Det koster ikke mye sammenlignet med andre idretter. Det kan være én faktor om klasseskillet for ulike treningsformer.

Norge er jo veldig utholdenhetsorientert. Det er kanskje ikke rart når vi ser hvilke idretter nordmenn tradisjonelt sett har vært flinke i. Langrenn, maraton (Ingrid Kristiansen + Grete Waitz), skøyter osv. Bare sånne dølle langdistansegreier :whistle:

Min oppfatning er at for folk flest er trening = utholdenhetstrening. Jogging, sykling, ski og slikt. Trening på treningssenter er gruppetimer á la Zumba og spinning, eller de nye "styrketimene". Det har skjedd en endring de siste årene, og det er stort sett positivt. Akkurat der skal Crossfit få litt skryt for å få flere folk til å løfte vekter. Som forfatteren av artikkelen er inne på så vil ikke utholdenhetstrening gjøre noe godt for muskeltapet som skjer når man eldes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel, takk for den. Jeg likte dette sitatet: "At parties with my wife, I saw men who ran marathons, and they looked gaunt and weak. I could have squashed them." :D

....

Det virker helt klart som status er en faktor her. Det brukes masse penger på sykler og utstyr og klær. Løfter du vekter trenger du ikke så mye. Et par sko, et belte, kalk, et knebøystativ og en stang med vekter så er du good to go. Det koster ikke mye sammenlignet med andre idretter. Det kan være én faktor om klasseskillet for ulike treningsformer.

.

hehehe, det var det sitatet jeg også la merke til. Merker jo at jeg kikker litt på folk og tenker, jeg tar sikkert mer i mark enn han der.

Ja, jeg tror du er inne på noe når det gjelder utstyr. For med løftign kan man jo også måle fremgang/resultater og lett sammenligne med andre.

En annen faktor kan også være tid. Det er ikke alle som har plass (eller aksept) for å sette opp en benk og olympisk stang i heimen og drive med markløft så hele boligen rister. Løfting krever da et gym som en må reise til fra, og sette av tid til, mens løping/sykling er 'bare' å gjøre når en har tiden og sykkelen står jo i gangen. Jeg generaliserer veldig her nå.

Det viktigste er nok dog, og han er vel inne på det i artikkelen, "mind over matter".

Løfter du vil man merke at det er visse fysiske begrensinger på hvor mye en makter å frafriste tyngdekraften, mens utholdenhet, f eks sykling/løping, er mer en mental greie. Igjen, veldig generaliserende her. Løfting er også svært krevende mentalt og man trenger også en fysikk for å løpe eller sykle langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"At parties with my wife, I saw men who ran marathons, and they looked gaunt and weak. I could have squashed them." :D

En venn av meg har blitt over gjennomsnittet interessert i sykling og har deltatt på ritt som Kristiansand-Hovden etc med gode resultater. Så han på fest for en tid tilbake og ble veldig overraska over hvor tynn han var blitt. Tidligere drev han med styrketrening, men det har han kuttet helt ut. Seriøst var låra hans knapt større enn overarmene mine (noe jeg desverre også påpekte i beruset tilstand :rolleyes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter med litt humor (via theoatmeal.com)

post-22450-14440987618347_thumb.png

Jeg har en teori (og vær gjerne radikalt uenig) om at en av grunnene til at styrkebaserte aktiviteter er tettere forbundet med "underklassen" er fordi disse gjerne drev med fysisk krevende arbeid i utgangspunktet. Enkelte ting minner jo også litt om arbeid man finner f.eks på en gård. Power cleans = løfte en sekk med såkorn opp på en tilhenger, osv.

De som da hadde klart å "unnslippe" fysisk preget arbeid og satt ræva ned bak en kontorpult, søkte selvfølgelig ikke tilbake til den type aktiviteter, men begynte heller med noe som luktet mer aristokrati (tenker nå på fekting, bocca, revejakt, den type ting), eller rekreasjonsbaserte aktiviteter som å spasere i parken eller gå på ski uten annet formål enn å skulle gå en tur og ende opp på samme sted og få litt frisk luft i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter med litt humor (via theoatmeal.com)

[ATTACH=full]150047[/ATTACH]

Jeg har en teori (og vær gjerne radikalt uenig) om at en av grunnene til at styrkebaserte aktiviteter er tettere forbundet med "underklassen" er fordi disse gjerne drev med fysisk krevende arbeid i utgangspunktet. Enkelte ting minner jo også litt om arbeid man finner f.eks på en gård. Power cleans = løfte en sekk med såkorn opp på en tilhenger, osv.

De som da hadde klart å "unnslippe" fysisk preget arbeid og satt ræva ned bak en kontorpult, søkte selvfølgelig ikke tilbake til den type aktiviteter, men begynte heller med noe som luktet mer aristokrati (tenker nå på fekting, bocca, revejakt, den type ting), eller rekreasjonsbaserte aktiviteter som å spasere i parken eller gå på ski uten annet formål enn å skulle gå en tur og ende opp på samme sted og få litt frisk luft i samme slengen.

Absolutt.

Og "mind over matter" spiller jo inn i akademia/den økonmiske eliten i dag. Det er tross alt mer bruk av hjernen der enn løfting av tunge ting (annet enn bøker som man gjorde som student).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke glem at utholdenhetsidretter har utrolig mange flere og tilgjengelig konkurranser man kan delta i. Dette går selvfølgelig litt på status (kanskje spesielt for noen menn?), men og på at man utfordrer seg selv og hverandre til å gjøre noe sammen (se på sentrumsløpet og oslo maraton med deltakere fra hele Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at utholdenhetsidretter har utrolig mange flere og tilgjengelig konkurranser man kan delta i. Dette går selvfølgelig litt på status (kanskje spesielt for noen menn?), men og på at man utfordrer seg selv og hverandre til å gjøre noe sammen (se på sentrumsløpet og oslo maraton med deltakere fra hele Norge).

Jo da, absolutt enig, men setter du ikke vogna foran hesten nå ved å snakke om antall tilgjengelige aktiviteter? Hvis det ikke hadde vært interessenter villige til å bla opp hundrevis/tusenvis av kroner for å være med på disse konkurransene, hadde heller ingen hatt interesse av å arrangere dem... :)

Ta Birken for eksempel. Det er fordi påmeldingen har vært fullstappet år etter år at de har sett sitt snitt til å melke konseptet ytterligere og arrangere "Fredagsbirken", "halvbirken", "stafettbirken", og gud vet hva annet i tillegg til det originale konseptet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en interessant artikkel! Jeg har ikke rukket å bli så gammel ennå, men jeg har likevel sett en del til dette og hatt de samme tankene. Jeg kan imidlertid ikke si jeg er så veldig opptatt av følelsen av å kunne "squashe" folk, karakterisere dem som tynne og pinglete eller på andre måter føle meg styrkemessig og/eller størrelsesmessig overlegen. Forbi et visst punkt er det tross alt egenskaper som ikke har så mye verdi i de aller fleste hverdagslige kontekster, men på samme måte som maratonløping og birkensykling så kan det være verdifullt på et personlig plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det har noe med at når du ser på løping/sykling og "øvre klasse" så er løp, sykkling, ski og lignende folkelige "lavterskel" sporter de kan sammenligne penislengde i slik de gjør på jobb.

Det jeg mener er at toppsjefer nok er mer opptatt av prestisje og ære, og letteste måten for en voksen, og kanskje eneste plass er utholdenhetsidretter de kan trene på egen hånd, delta hvor som helst pga. at det er kjempepopulært og kan møte sine medarbeidere og konkurrenter i. Du får ikke topsjefen i DNB til å ringe en næringslivstop i PWC og si "hey, skal vi kjøpte styrkeløftutstyr og bli supersterk?"

Men det er nok mye av "åh? Hva løp du mila på?" eller "bedriftskonkurranser og lag" som deltar i de gode gamle "trygge" lavterskelsportene. Med lavterskel mener jeg da at det er godt kjent/ikke skeptisk til, alle kan delta, kan trenes på egen hånd og er mange og hyppige konkurranser av ulik seriøsitet man kan "starte med"

Utholdenhet er de voksnes svar på barnefotballen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt.

Og "mind over matter" spiller jo inn i akademia/den økonmiske eliten i dag. Det er tross alt mer bruk av hjernen der enn løfting av tunge ting (annet enn bøker som man gjorde som student).

... og likevell så krever det mer hjerne for å lykkes med bodybuilding/styrkeløfting på høyt nivå en det gjør for å bli en god løper...

Akademia og spesielt økonomi er en gjeng med tullinger mer opptatt av pulsklokker, gps, karbon felger etc etc en trening med mening.

Det er også interresant at "eliten" trener seg til et liv i alderdom hvor de vil være avhengig av hjelp i sine siste år. Nettopp fordi de aldri har prioritert styrketrening og av den grunn ikke har muskelmasse igjen.

De smarte trener enten kondis eller styrke.... de skikkelig glupe gjør begge deler over et langt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

This..

Av alle argumenter så tror jeg dette kan være det med mest hold.

I tillegg til at det er lavterskel så er det ofte lettere å nå resultater på kortere tid brukt i utholdenhetsgrener som f.eks. løping. "Alle" kan løpe av natur, men ingen kan løfte av natur virker det som.. noe både treningsfronten, dette forumet og artikler hennvender seg til hele tiden (viktigheten av å bruke tid på å lære seg øvelsene, ikke løft før du har teknikk etc.). Her er løping og sykling overlegent, du slipper å tøye for å klare bevegelsesmønsteret, slipper å lese artikler opp og artikler ned om hva som er teknisk riktig i hvilken øvelse og du slipper all usikerheten knyttet til hva som er best for å bli størst eller sterkest. Klart finnes det tekniske aspekter ved både sykling og løping, men sett utifra diverse artikler og forumer viser en trenden at det er klart enklere å starte med sykling og løping.

Løping er enkelt, lett målbart og rett utenfor døren din. Sykling nesten det samme. Det er da bare idioter som kaster bort tid på en gym for å se stor ut når man kan trene rett utenfor døren? De kan sikkert lett knuse meg på sekunder, men de kan ikke løpe en halvmeter uten å være i fare før å dø, kjøttklumper som dem er.

Sett bort fra et perspektiv som utelukkende baserer seg på hva som er lettest tilgjengelig kommer det opp hva man er motivert for å gjøre. Ikke alle liker å se svære ut, så enkelt er det. Hva indre motivasjon individer har for å trene er svært subjektivt, og som Keegil påpeker over er det en hel del andre ting som på mange måter er vitkigere her i livet, enn å skulle se svær ut til alle mulige tider. Hvorfor bruke tid og penger på gym, når du kan bruke tid med familie og venner?

Sånn for artikkelen så var det mye interessant der, men av mange årsaker tror jeg den ikke korrelerer alt for godt med typisk norsk syn på vekttrening vs utholdenhetstrening. En av argumentene er at det sosiale samfunnet vi har i Norge skiller seg på mange måter fra det sosiale samfunnet du finner over dammen.

Et faktum man ikke kommer unna til tross, og som korrelerer en del med hva artikkelen sier, er at jo høyere utdannet du er, jo mer trener du og passer på helsen din. Husker ikke studien, men den var da norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da mye mer utbredt i det private næringsliv enn det er i akademia..?

Jepp. Økonomi = næringsliv .. litt presist av meg. Med akademia på en god nr. to.

Angående løpingen ... Jeg er tilbøyelig til å tro at svært mange som driver med kondistrening og da spesielt opp mot enkelte typer arrangementer er periodetrenere, at de ned prioriterer treningen store deler av året for så å ta kjøre beinhard noen uker før et løp. Har ikke sett noen undersøkelser som støtter påstanden min, men jeg hører påfallende ofte om enkelt individer som legger seg i trening uker før et løp.

Du blir som kjent ikke spesielt beef av å trene vekter på den måten.

Forøvrig artig å se at løping de siste årene også har blitt teknifisert ganske mye ... Dagens Næringsliv kjører stadig vekk artikler med et-eller-annet løpe guru talent som snakker varmt om forfot, barfot, hælløping osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående løpingen ... Jeg er tilbøyelig til å tro at svært mange som driver med kondistrening og da spesielt opp mot enkelte typer arrangementer er periodetrenere, at de ned prioriterer treningen store deler av året for så å ta kjøre beinhard noen uker før et løp. Har ikke sett noen undersøkelser som støtter påstanden min, men jeg hører påfallende ofte om enkelt individer som legger seg i trening uker før et løp.

Du blir som kjent ikke spesielt beef av å trene vekter på den måten.

Forøvrig artig å se at løping de siste årene også har blitt teknifisert ganske mye ... Dagens Næringsliv kjører stadig vekk artikler med et-eller-annet løpe guru talent som snakker varmt om forfot, barfot, hælløping osv.

Problemstillingen med at noen trener eller gjør noe over en kortere periode for så å gå lei gjelder strengt tatt alt av hobbyer man finner, og tillegne det bare løping er.. ensidig?

Løpingen i seg selv har ikke nødvendigvis blitt mer teknifisert, men fokuset på teknikken for å løpe har blitt satt i søkelyset. Stadig vekk ser vi vg, db, aftenposten med mer komme opp med forslag om god markløftteknikk, god knebøyteknikk osv. med en eller annen styrkeguru.

Forøvrig, er det negativt at DN eller andre setter søkelys på gode teknikker innen utholdenhetsgrener? Vi som driver med styrketrening er strengt tatt veldig tidlig ute på banen og påpeker at teknikk er viktigst over alt på gjord, hvorfor skulle ikke det gjelde løping også?

Min påstand blir derfor at det er svært mange som driver med "insert hobby" som trener til og fra alt for ofte.

Jeg lurer fælt på hva som er så negativt med løping, sykling eller andre utholdenhetssporter, og hva som gjør det å være beef så mye sunnere.

Jeg syns det blir litt off-topic og diskutere hvor dumt utholdenhetstrening er - eller hvor overlegent styrketrening er i forhold - når diskusjonen er rettet mot treningsformer i forskjellige sosiale klasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...