Gå til innhold

Hva er du redd for ?


vildee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

LIVREDD skogsmaur etter en uheldig episode som 3 åring. Å oppholde meg i skogen på årstider hvor de er rundt omkring er klin umulig, så det er kjedelig.

Er heller ikke så begeistra for høyder og creepy, hvitmalte ansikter på skrekkfilmer, eks i The Ring og The Grude osv.

"Liker ikke maur" , har en maur som avatar..:p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å se riktig på det? Syns ikke det er så rart å være redd for det ukjente. Jeg klarer ikke å forestille meg at jeg ikke er her om 100 år. Hvor er jeg da? At jeg aldri skal tenke igjen... noensinne?

Noe som hjalp for meg var å tenke at å være død sikkert er som før jeg ble født. Det er jo ikke så skummelt. Bare kjipt å ikke få leve mer, men det å være død går nok fint.

Fikk litt mer perspektiv fra denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som hjalp for meg var å tenke at å være død sikkert er som før jeg ble født. Det er jo ikke så skummelt. Bare kjipt å ikke få leve mer, men det å være død går nok fint.

Fikk litt mer perspektiv fra denne:

Jeg dør hver kveld, og står opp igjen fra de døde hver morgen. Hvis jeg en morgen ikke våkner opp igjen så vet jeg jo ikke det selv; ergo er det ingenting å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man dør, så opphører man å eksistere. De biologiske prosessene som gjør at man er i stand til å sanse noe som helst stopper opp. Du føler ingenting, og er heller ikke i stand til å føle eller på noen måte være klar over at du ikke føler noe som helst – fordi du er død. Hvorfor være redd for ingenting når man ikke kan føle det, og ikke kan føle at man ikke føler det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man dør, så opphører man å eksistere. De biologiske prosessene som gjør at man er i stand til å sanse noe som helst stopper opp. Du føler ingenting, og er heller ikke i stand til å føle eller på noen måte være klar over at du ikke føler noe som helst – fordi du er død. Hvorfor være redd for ingenting når man ikke kan føle det, og ikke kan føle at man ikke føler det?
Er vel mer difinisjon på hvordan du dør. Sovner du stille inn, så er det noe helt annet enn å drukne! Som forøvrig er en topp 3 redsel hos meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man dør, så opphører man å eksistere. De biologiske prosessene som gjør at man er i stand til å sanse noe som helst stopper opp. Du føler ingenting, og er heller ikke i stand til å føle eller på noen måte være klar over at du ikke føler noe som helst – fordi du er død. Hvorfor være redd for ingenting når man ikke kan føle det, og ikke kan føle at man ikke føler det?

En mann vesentlig smartere enn meg (tror kanskje det var Mark Twain, faktisk?) sa noe ala at dødsfrykt er egentlig ikke frykten for å dø, men frykten for det at en dag så lever du ikke lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... frykten for det at en dag så lever du ikke lenger :)

Og dét er DET jeg snakker om. Jeg kaller det "ingenting" - for det er det jeg er redd for. Å bli/å være "ingenting"!

Og: til alle andre som lister opp ting de er redde for: brann, slanger, høyder osv: er ikke dette også egentlig en slags frykt for å dø!? Det er ikke BARE selve slangen du er redd for - du er redd for alt den kan innebære - ett bitt, sykdom, smerte og potensiel død. Samme med høyde: du er ikke redd for "ti meter". Ti meter skader ingen. Men om du står på toppen av et bygg og ser ned - og det er ti meter ned - da blir du redd. men ikke for høyde - du er redd for å falle fordi å falle => DØD. You see?

Og enda en ting: HØYDESKREKK. Ingen er vel egentlig redd for høyder. (Et hus har en en høyde på 3,5 meter - men er du redd for høyden!? neppe. du er redd for å stå på taket, titte ned, falle og død. Men selve høyden - det er jo bare en parameter... en er ikke redd for høyden. "Bø! høyden kommer å tar deg!" Det er følelsen av å være langt fra bakken som er skummel, ikke høyden. Og høyden er der uansett om du står på bakken og ser opp, eller om du står på toppen og ser ned. høyde = avstand.)

Herrrrregud ... jeg burde bli filosof

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dét er DET jeg snakker om. Jeg kaller det "ingenting" - for det er det jeg er redd for. Å bli/å være "ingenting"!

Og: til alle andre som lister opp ting de er redde for: brann, slanger, høyder osv: er ikke dette også egentlig en slags frykt for å dø!? Det er ikke BARE selve slangen du er redd for - du er redd for alt den kan innebære - ett bitt, sykdom, smerte og potensiel død. Samme med høyde: du er ikke redd for "ti meter". Ti meter skader ingen. Men om du står på toppen av et bygg og ser ned - og det er ti meter ned - da blir du redd. men ikke for høyde - du er redd for å falle fordi å falle => DØD. You see?

Og enda en ting: HØYDESKREKK. Ingen er vel egentlig redd for høyder. (Et hus har en en høyde på 3,5 meter - men er du redd for høyden!? neppe. du er redd for å stå på taket, titte ned, falle og død. Men selve høyden - det er jo bare en parameter... en er ikke redd for høyden. "Bø! høyden kommer å tar deg!" Det er følelsen av å være langt fra bakken som er skummel, ikke høyden. Og høyden er der uansett om du står på bakken og ser opp, eller om du står på toppen og ser ned. høyde = avstand.)

Herrrrregud ... jeg burde bli filosof

Eller man kan være redd for ubehaget ved selve fallet, smerten av å brenne seg, å bli latterliggjort osv, alt er ikke nødvendigvis dødsfrykt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laaang qoute

Njæææ, når det gjelder slanger så er det ikke det å bli bitt jeg freaker ut av, bare måten de beveger seg på, hvordan de ser ut. Vil seff ikke bli bitt heller, men ta f.eks bueorm, den kan ikke drepe meg, jeg kan drepe den, likevel så er jeg fortsatt livredd. Kan jo være underbevisstheten min da, så du har sikkert helt rett :p

Dere som har høydeskrekk, hvor høyt skal dere opp før dere føler sterkt ubehag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...