Gå til innhold

Mange vil ikke lære seg å svømme...


Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/mange-vil-ikke-laere-seg-a-svomme-1.11754625

Satt å leste igjennom saken og tenkte at det ikke var noe som ville overaske meg med den, for jeg vet at mange ikke kan svømme. Men så;

I Oslo består den obligatoriske svømmeopplæringen av ti timer på fjerde trinn, slik loven sier. I tillegg blir det også tilbudt svømmeopplæring på lavere trinn og for eksempel i aktivitetsskolen, sier Hauglie.

10 timer i fjerde klasse???!!! Er det virkelig det de tror vil få folk til å kunne svømme bra nok til å kunne unngå tragiske drukningsulykker som vi til stadighet ser? Joda, de sier at noen får litt mer enn dette og, men loven for svømmeopplæring i skolen er alt for lav i mine øyne!

Jeg var utrolig heldig å fikk svømming via skole fra tredje klasse til og med åttende, to timer i uka. Jeg er ikke blitt noen mestersvømmer, men jeg svømmer bra nok til å kunne redde andre opp fra vannet om det skulle være nødvendig. Vi fikk flere ganger opplæring i livreddig i svømmetimene og. Tilbys barn enda dette? Vet svømmedyktige barn hva de skal gjøre om de ser noen som holder på å drukne?

Det er fult forståelig at man ikke kan gi slik opplæring til alle barn i Norge, det er tross alt litt mangel på bassenger flere steder i landet. Men de gangene jeg opplever å være å svømme samtidig som en skoleklasse på et av Oslos største svømmeannlegg, så er barna i bassenget i 30-45 minutter. Og er det ti slike "timer" de får på å lære seg å svømme? Eller er det sammenlagt ti timer?

Og bør ikke de gratise svømmekursene for de som ikke kan svømme komme enda tidligre, og ikke først når barna er kommet i tenårene?

Jeg blir arg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært så heldig at jeg har hatt svømmehall på skolen og hatt svømming regelmessig i omtrent 10 år i strekk (ca. annenhver uke fra 1.-7. klasse og noen uker hvert år fra 8.-10. klasse). Jeg har derfor blitt en relativt god svømmer, noe jeg er glad for. Vi hadde også livredningskurs med jevne mellomrom.

Synes alle burde fått et mye bedre tilbud enn 10 timer, mtp hvor viktig svømming er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte meg å svømme i sjøen, av pappa, helt gratis. Er vel ikke verre å unngå sjøen om du ikke kan svømme. Men om du nærmer deg sjøen og du drukner, da har du eeeeeeegentlig fortjent det. Darwin forklarer dette godt.

Lærte megselv å svømme lenge før barneskolen. Men det er ikke alle som har foreldre eller andre voksene rundt seg som kan svømme. De fleste da vil jo holde badinga i nærheten av land, slik at de når bunnen og kan gå opp av vannet, men ting kan skje slikt at man havner litt lengre utpå enn planlagt. Noe som oftest skjer små barn, og ikke voksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var bestefar som lærte meg å svømme- dog på den tøffe måten :p

Nei, 10 timer er altfor lite! Hvis de timene er detonerte barnet får, og foreldrene ikke følger opp, forblir ungen en dårlig svømmer, hvis han/hun rakk å lære noe da...

Mener at det bør innvilges flere timer, og at foreldrene tar et ansvar og lærer ungene å svømme! Noe så basic og viktig bør alle kunne! Er jeg veldig dramatisk, men det handler om liv og død! Ikke bare ditt eget, men også andres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svømming fra 1-10kl 90 minutter hver eneste uke. Hadde også mange livredningskurs der vi blant annet måtte redde en dukke, mens vi selv var fullt påkledd.

10 timer er altfor lite.

Har aldri hatt svømming fordi jeg var født i slummen og badebassenger var for dyrt å drive.

Resultat: jeg kan svømme så lenge jeg er sikker på at jeg har bunn under føttene. Er jeg dypere enn 1.83....vel....ja.

Finnes det kurs for gamlinger? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt svømming fordi jeg var født i slummen og badebassenger var for dyrt å drive.

Resultat: jeg kan svømme så lenge jeg er sikker på at jeg har bunn under føttene. Er jeg dypere enn 1.83....vel....ja.

Finnes det kurs for gamlinger? :p

Finnes Kurs overalt. Søk på google så finner du masse forskjellig å velge mellom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt svømming fordi jeg var født i slummen og badebassenger var for dyrt å drive.

Resultat: jeg kan svømme så lenge jeg er sikker på at jeg har bunn under føttene. Er jeg dypere enn 1.83....vel....ja.

Finnes det kurs for gamlinger? :p

Det er ganske mange kurs for voksne som ikke kan svømme, ofte rettet mot innvandrere. Google og du finner. Ellers er det bare å arrangere nok FB-bedetreff til at du lærer det i løpet av sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange kurs for voksne som ikke kan svømme, ofte rettet mot innvandrere. Google og du finner. Ellers er det bare å arrangere nok FB-bedetreff til at du lærer det i løpet av sommeren ;)

Stemmer for FB-badetreff.

Har faktisk tenkt på det lenge: sand, grill, noe iskaldt å drikke, kanskje noen halvræva høytallere med noe sommerlåter på.

Kan være en perfekt mulighet til å bl.a. lære å svømme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for FB-badetreff.

Har faktisk tenkt på det lenge: sand, grill, noe iskaldt å drikke, kanskje noen halvræva høytallere med noe sommerlåter på.

Kan være en perfekt mulighet til å bl.a. lære å svømme :D

Melder meg på om det også da holdes kurs for å lære å takle å få saltvann i øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje liksågreit at folk ikke vil svømme?

http://www.dagbladet.no/2014/06/04/nyheter/hvithai/norge/33656414/

Den lille biologen er uenig. "Jeg vil klappe i mine små biologhender hvis hvithaien finner veien opp hit" ... "Som badegjest har man ingenting å være redd for. Man bør heller bekymre seg for folks svømmeferdigheter. Langt flere dør av drukning enn av haiangrep." ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi ser hvordan mange skoler forfaller, synes jeg det er helt latterlig at skoler skal ha badebasseng. Det er ufattelig dyrt i forhold til antall personer som kan være aktive om gangen. I alle fall om man skal lære folk å svømme korrekt, skal du bare plaske rundt har man derimot plass til mange. Finnes mange andre aspekter i livet som er like viktige som skolen også kunne lært elever. Personlig økonomi (Lån, kreditt osv), hvordan lese/inngå kontrakter, trafikkregler, hvordan søke jobb, hvordan søke stipend. Alt dette er ting i livet som jeg vil hevde i større grad påvirker livene til folk mer negativt enn mangelfulle svømmeferdigheter, om du ikke har kunnskap om det.

I denne artikkelen( http://www.folkehjelp.no/Nyheter/2013/Kraftig-nedgang-i-antallet-drukningsulykker-i-2012) så ser vi at fleste drukningsulykker skjer etter fall fra båter. Selv erfarene svømmere vil slite på havet utenfor båt. Så hvor stort problem er egentlig de manglende svømmeferdighetene? Er det verdt pengene? Jeg vil si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ha rimelig gode svømme-skills som barn/ungdom før man i det hele tatt bør få lov til å bade alene/uten oppsyn, og da spesielt i havet. Å svømme i havet er noe helt annet enn å svømme i basseng.

Da jeg flyttet til Trondheim og klassen min på siste året på vgs hadde en dag på Pirbadet ble jeg negativt overrasket over hvor dårlige svømmeferdigheter klassekameratene mine hadde. Jeg hadde vel og merke holdt på med svømming som barn. Men synes likevel at når man bor på et sted som ligger ved siden av havet/elv/innsjøer, så burde man jo sørge for at man kan svømme skikkelig. Hvert år skjer det jo både druknings- og nær drukningsulykker, hvor flere sikkert kunne vært unngått hvis man lærte seg å svømme ordentlig.

I en by som Trondheim, med nesten 168 000 inbyggere, finnes det jo bare 2 (!) offentlige bad (med alt for stive priser), tar ikke med skole/treningssenter basseng fordi det virker jo ikke som at det har noe å si dessverre.

Når jeg da har vært på Pirbadet, virker det som det er bare en minoritet som aktivt svømmer, mens majoriteten driver med plasking/lek. Lek i seg selv er jo greit med hensyn til at man skal føle seg trygg i vannet, men det burde jo være noe mer som skjer.

På barneskolen mener jeg at vi hadde ca. en dobbelt time svømming i uka/annenhver uke. (Narvik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt svømming fordi jeg var født i slummen og badebassenger var for dyrt å drive.

Resultat: jeg kan svømme så lenge jeg er sikker på at jeg har bunn under føttene. Er jeg dypere enn 1.83....vel....ja.

Finnes det kurs for gamlinger? :p

http://www.tryggivann.no/index.aspx

Der inne finner du mye info om svømmekurs i hele landet, mange kurs i osloområdet på alle nivåer :)

DukeNukem ja, de fleste drukninger skjer etter fall ut av båt, men det er også mange drukninger som skjer bare noen meter fra land eller bassengkanten. Og ofte har de drukningene vitner som heller ikke kan svømme. Er det et problem at barn drukner hver sommer fordi de ikke er veldig dyktige svømmere og ikke har noen rundt som kan svømme? Ja det er det. Er det noe man bør gjøre noe med? Ja.

Folk som drukner pga fall fra båt har gjort en stor feil, de glemte å ta på seg redningsvesten, om de i det hele tatt hadde den med i båten. Det vil jeg sammenligne med å droppe bilbeltet. Det går stort sett bra, helt til du har litt uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...