Gå til innhold

Mange vil ikke lære seg å svømme...


Anbefalte innlegg

Stemmer for FB-badetreff.

Har faktisk tenkt på det lenge: sand, grill, noe iskaldt å drikke, kanskje noen halvræva høytallere med noe sommerlåter på.

Kan være en perfekt mulighet til å bl.a. lære å svømme :D

Melder meg på om det også da holdes kurs for å lære å takle å få saltvann i øye.

Å invitere til en tur for lek og morro på Huk har jeg tenkt på en stund, men har ikke hatt humør til det helt enda. Når sola er tilbake igjen er det bare å holde utkikk, jeg hyler ut! (Mest fordi jeg trenger noen som kan smørre inn ryggen min annen hver time slik at jeg slipper å bli hummer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærte og svømme da jeg var 5 år, at andre ikke har fått muligheten til å oppleve den gleden det er å leke i vannet syns jeg er veldig trist. (Nå er det ikke sikkert alle som syns det er like gøy som meg, men syns det er viktig at personen i det minste har fått muligheten.) Jeg begynner å bli bra gammal, men holder fortsatt på som et lite barn når jeg bader :p

At ett land med et så stort mangfold av vann skulle en tru at det er mulig å lære seg helt grunnleggende svømmeferdigheter uten basseng. Sikter da til foreldre som ikke har gjort sin del. En skulle også tru at et land som Norge hadde råd til å gi barna muligheten til å lære seg å svømme. Alle skolene trenger ikke hver sitt basseng, det er jo flere skoler som helt sikkert kan benytte seg av det samme bassenget, det gikk iallefall fint da jeg var ung.

Ojive, hadde du bodd nærmere sku vi fått fart på trygghetsfølelsen i vann. Shit, skulle ratt klart å fått fart på noen øl også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Institusjonalisering er fint og flott - men noe kan da vel foreldre ta ansvar for selv? Skal vi lære barn å sykle og gå også? Svømmeundervisning er et flott tilskudd, men i og med at vi ikke svømmer til og fra jobb, mener jeg svømmeundervisning med fordel kan tilfalle den foresatte. De aller, aller fleste har en forelder eller et familiemedlem som kan svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å svømme alt i barnehage alder, takket være bestemoren min, og er selv i full gang med å lære jentene mine å svømme.

Anser det som en viktig egenskap, jeg, da. For eksempel, hvor mange av gjestene på Stena Line/saga trordere IKKE kan svømme? Mest sannsynlig rundt halvparten, om ikke flere. Det er til og med en sjanse for at besetningsmedlemmer ikke kan svømme!

Så har vi de som ikke kan svømme, men skal være med kompisen ut i båten og drikke og kose seg. Man blir full, fallre over bord, og synker som en stein (for redningsvest er ukult).

Satt med en del tall over akkurat slike ting da jeg jobbet som telefonselger og solgte medlemsskap til Norges Livredningsforbund.

Det er rett og slett en skremmende utvikling, og i mine øyne henger det gjerne litt sammen med "ikke mitt problem" mentaliteten man ser hos gud og hvermann i dag.

Ikke at jeg påstår atde som ikke kan svømme gir beng, altså, misforstå meg rett, men jeg har hørt så mange som soer at det ikke har noe for seg å lære det, og da tenker jeg litt som så at man heller ikke er interessert i å kunne hjelpe folk i vansker. Mulig jeg bare er rar...

Så er det jo de med genuin vannskrekk, da... Men de burde vel generelt være forsiktige med å bevege seg rundt, på og i vann....

Og nå ble det mye ræl, så nå skal jeg ta meg dagens første kaffekopp, så kanskje jeg skjønner hva jeg selv skriver her....... :cautious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Kan ikke skolene tilby svømming, bør foreldrene uansett se til å lære ungene det. Og jeg syns svømmetrening i 4.klasse slik jeg hadde det, er litt sent.

#denfølelsen når foreldre ikke kan svømme selv.

(ja, jeg er klar over muligheten for å kjøpe kurs, men er som oftest lettere sagt enn gjort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er skikkelig kløne i vann, og holder meg derfor unna bading og basseng, men det gjør jo bare problemet verre. Kan flyte på ryggen, og svømme litt på ryggen, ellers er jeg veldig utrygg. Har så innmari lyst til å være trygg i vannet og kunne svømme jeg også:(

Det blir svømmeopplæring for Ojivestrandtreffet, heng deg på der! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig kløne i vann, og holder meg derfor unna bading og basseng, men det gjør jo bare problemet verre. Kan flyte på ryggen, og svømme litt på ryggen, ellers er jeg veldig utrygg. Har så innmari lyst til å være trygg i vannet og kunne svømme jeg også:(

Om du trenger mer opplæring etter dette strandtreffet så skrik ut, hjelper gladelig til med det jeg kan. (Er på ingen måte no instruktør) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for KrF sitt forslag om nasjonale svømmekrav, kanskje skolene vil sette mer fokus på svømming. Ser ikke problemet, fleste barn elsker jo å ha svømming :)

Men tenker litt bredere her, vi hadde vel bare svømming i 5. til 7.klasse. Fordi kommunen ikke hadde "råd" til å drifte ett svømmebasseng så det stod som regel uten vann. Kommunal pengepolitikk skal æ ikke gå inn på. Men dersom slike krav kommer, så vil kanskje kommunene se seg nødt til å ta i dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"alle" bør kunne svømme, om man faller i vannet kan det fort ta et par minutter før man blir plukket opp, og det kan være nok. Selv er jeg ikke noen flink (rask) svømmer, men svømmer glatt en km eller to i moderat tempo.

Skal forøvrig på 4 dagers kurs for å bli overflatesvømmer (redningsmann) neste uke. Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at muslimske innvandrerbarn typisk ikke får lov av foreldrene sine til å bade i samme vann som oss 'vantroe skitne svine-spisende' nordmenn, eller er jeg helt på jordet nå? Det medfører jo i så fall endel problematikk for svømmeundervisning, ettersom man på død og liv ikke skal kunne diskriminere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

#denfølelsen når foreldre ikke kan svømme selv.

(ja, jeg er klar over muligheten for å kjøpe kurs, men er som oftest lettere sagt enn gjort)

Da kan foreldrene sammen med barna gå på svømmekurs! Tenk hvis ungen holder på å drukne og pappa får ikke gjort no for han kan ikke svømme..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi hadde svømming på skolen den totale sum av 20 ganger igjennom alle årene jeg gikk på skole (ulempen med å bo i en bitteliten kommune av et øysamfunn på nordvestlandet ;) )

Men fordelen av å bo på en øy midt ut i havgapet er at det blir mye båtliv og bading i sjøen inn med morsmelka, så jeg kjenner ingen av oss i den gamle gjengen som direkte dårlige svømmere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Institusjonalisering er fint og flott - men noe kan da vel foreldre ta ansvar for selv? Skal vi lære barn å sykle og gå også?

Det er vel ikke stort igjen som ikke har plass i skolen om man bare maser nok som forelder. Svømmeundervisning, ekstra svømmeundervisning for de som har behov for det, (sanse)motorisk trening, logoped for de som sliter med pratinga, snakkepakken for de som ikke har utviklet språket godt nok, ART for de som ikke mestrer sosiale koder og regler, sykkelundervisning på fjerdetrinn med gjennomgang av trafikkreglene, seksualundervisning på femte og syvende trinn, kurs i brannslokking and so on.

Men til tråden; Tilpasset opplæring gjelder i alle fag. Hvis en elev ikke har nådd kompetansemålet, kan strengt tatt foreldrene fremlegge krav om tilpasset opplæring slik at målet blir nådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ekstremt viktig å kunne svømme og jeg mener at en bør og burde hatt mye mer obligatorisk svømmetrenging for alle. Men på en annen side er vi rimelig heldige at vi faktisk har de 10 timene i 4. Klasse der en lærer svømming. Det jeg ser og som et problem er at det er nok litt for få svømmehaller til behovet. Mange barn har faktisk lyst til å begynne på svømmetrening, men slik som feks her så er kursene overfylte eller en står på venteliste i 2 år.

Har jobbet på båt som tar med passasjerer på snorkelturer for folk fra hele verden, en blir rett og slett sjokkert over hvor mange som ikke kan svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...