Gå til innhold

''Dette er samboern min, er hun ikke flott?''


Anbefalte innlegg

Synes det blir så dumt å diskutere hva som er overvekt, hvorvidt man liker overvekt (eller undervekt for den saks skyld) Når hele greia er at DET DU LIKER ER GREIT; VI ALLE ER FORSKJELLIGE OG DET ER GREIT AT DU HAR EN EGEN MENING. Men om du har en negativ mening er det bedre at du holder den litt for deg selv enn å såre andre - Tamadeus eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som ofte forsvinner i diskusjoner som dette - som handler om (i hvert fall én digresjon av hovedspørsmålet) hvordan man definerer ord - er det at ord ikke bare tolkes i lys av ordboka, men også kulturen, zeitgeisten, forståelsen i den (ofte lukkede) sosiale gruppa man befinner seg i, egne erfaringer og mye annet.

Så faller man ned på 4 sider med men hun er overvektig for meg (sier han som bor, ikke i Playboy-mansion, men i Photoshop-mansion) eller han er supersterk for meg (sier pingla som ser Zigma løfte 100 kg i knebøy, som jo egentlig er pinglete i seg selv ;) ) eller oi, han var smart han ..for meg (sier han som la på svøm over elva og ser på han som går over broen ved siden av).

En diskusjon om et ord som overvekt kommer ikke unna at det må tolkes med videst mulig konnotasjoner for den gruppa som diskuterer det. Du kan ikke tviholde på den definisjonen som ligger deg nærmest, når du samtidig vet at det er en omdiskutert definisjon, når du diskuterer det i en større gruppe som holder forskjellige meninger.

Da driver du enten med a) å prøve å forandre alle andres forståelse av et ord (fåfengt) eller B) ordkløyverikveruleringsonani.

Flott artikkel. Flott Facebook-post. Flott jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jo egentlig er pinglete

WTF! Det eneste jeg fikk ut av den posten var at du sa jeg var pingle! :p;)

Neida, jeg leste faktisk posten (hele 2 ganger). Bra innlegg :). Jeg mener imidlertid at det ikke er nødvendigvis fåfengt å forsøke å endre andres forståelse av et ord. En kan fremme helt andre holdninger enn man egentlig står inne for ved feil bruk av et ord. Eventuelt kan tvinges til å se på egne fordommer ved konfrontasjon av bruk av spesielle ord.

Du har et meget godt poeng av hvordan man definerer ord utfra egne preferanser. Noe annet er hvordan ens egne preferanser forandrer over tid. Eksempelvis syntes jeg 100 kg i knebøy var hinsides mye for et år siden. Nå er det moderat treningsvekt. Ser jeg på bilde av meg selv for et drøyt år siden, synes jeg at jeg så veldig tynn ut (men jeg oppfattet ikke meg selv som det på samme tidspunkt).

Eventuelt har man trent i en rekke år og er muskuløs og har ensifret fettprosent, så tipper jeg sannsynligheten er større for at en definerer normalvektige som feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia er noe av det flaueste jeg har sett på lenge.

Det er ikke noen hemmelighet at det er delvis tabu å like slanke mennesker, og det er en stor "antifit" trend som motreaksjon til fitnesstrenden å like "normale", og veldig ofte over snittet normalvektige (les: litt feit) personer (kamuflert under begreper som "en sunn/normal kropp").

Det er sikkert flott av at man er stolt av kjæresten sin, men når man går offentlig ut og annonserer, og viser fram en helt gjennomsnittlig kropp, og samtidig forventer at man skal bli hyllet som en gud bare fordi dama både løfter vekter og ser helt normal ut, så er det noe som skurrer.

Men det som er desidert flauest er hvordan StokkelandFastForm går inn i forsvarsposisjon, ned i skyttegraven sin, og går til angrep mot alle som ikke er enige i at hans helt gjennomsnittlige kjæreste ser fantastisk ut.

Jeg ser heller ikke noe poeng i denne antifit trenden når overvekt/inaktiv livsstil er så stort problem på verdensbasis. Slutt å grin, dama ser helt normal ut, og du er verken kul eller nyskapende når du går imot denne fitnesstrenden.

Igjen, flaut.

EDIT: Fedme byttet ut med overvekt/inaktiv livsstil, skrev feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia er noe av det flaueste jeg har sett på lenge.

Det er ikke noen hemmelighet at det er delvis tabu å like slanke mennesker, og det er en stor "antifit" trend som motreaksjon til fitnesstrenden å like "normale", og veldig ofte over snittet normalvektige (les: litt feit) personer (kamuflert under begreper som "en sunn/normal kropp").

Det er sikkert flott av at man er stolt av kjæresten sin, men når man går offentlig ut og annonserer, og viser fram en helt gjennomsnittlig kropp, og samtidig forventer at man skal bli hyllet som en gud bare fordi dama både løfter vekter og ser helt normal ut, så er det noe som skurrer.

Men det som er desidert flauest er hvordan stokkeland går inn i forsvarsposisjon, ned i skyttegraven sin, og går til angrep mot alle som ikke er enige i at hans helt gjennomsnittlige kjæreste ser fantastisk ut.

Jeg ser heller ikke noe poeng i denne antifit trenden når fedme er så stort problem på verdensbasis. Slutt å grin, dama ser helt normal ut, og du er verken kul eller nyskapende når du går imot denne fitnesstrenden.

Igjen, flaut.

Du er min nye bestevenn <3.

Takk for at det finnes noen som er flinkere enn meg selv til å få artikulert hva jeg vil frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BMI'en er jeg ganske sikker på at er over 25 eller deromkring, ergo kan vi slutte å diskutere begrepet. Det er avklart. Jeg er enig med Tamadeus om overvekt, og enig med resten i at det ikke er fedme. Og Lena - mener du virkelig at alle som er uenige skal holde det for seg selv? Sånn at det kan bli fred i verden og sånn? Er ærlighet en skam?

DET ER GREIT AT DU HAR EN EGEN MENING. Men om du har en negativ mening er det bedre at du holder den litt for deg selv

Årets dobbeltmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI'en er jeg ganske sikker på at er over 25 eller deromkring, ergo kan vi slutte å diskutere begrepet. Det er avklart. Jeg er enig med Tamadeus om overvekt, og enig med resten i at det ikke er fedme. Og Lena - mener du virkelig at alle som er uenige skal holde det for seg selv? Sånn at det kan bli fred i verden og sånn? Er ærlighet en skam?

Så klart ikke, men når meningene er sårende og egentlig ikke gjør noen noe godt i det hele tatt annet enn å fremme sitt syn i debatten (som man godt kan få fram på andre vis; eksempel at '' jeg er uenig fordi jeg har mitt syn på kropp'' og ikke '' kjæresten din er hva jeg ser på som overvektig og det er ikke fint''. Da synes jeg verden ville blitt et bedre sted. Mange av kommentarene på artikkelen er veldig unødvendige fordi de faktisk hetser personen omtalt og ikke debattemnet generellt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dager setter jeg pris på enhver motvekt til "fitnesshysteriet" som noen kaller det. Om det er noe man skaper for seg selv, eller om det faktisk er reellt, kan jo diskuteres. Jeg har iallefall skapt det i mitt eget hode.

Jeg synes det var et flott stunt av Andreas og Camilla, og det jeg klarer å tolke ut av det, er dette:

- Du kan være fornøyd med deg selv, selv om fettprosenten din er over 20.

- Ro ned fokuset, og ta vare på deg selv.

Jeg synes man skal være forsiktig med å ilegge Andreas meninger han ikke har, for så å kritisere dette. Det er helt tydelig for meg at han ikke forsøker å fremme noen slags idè der folk som virkelig vil satse/liker å ha lav fettprosent skal bli sett ned på. Heller ei forsøker han å hylle kvinner med mer fett på kroppen enn det som er "normalt". Ikke sier han at det ene er bedre enn det andre, heller. I det hele tatt skjønner jeg ikke helt hva det er å diskutere her.

Flott gjort, du får en stor takk fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart ikke, men når meningene er sårende og egentlig ikke gjør noen noe godt i det hele tatt annet enn å fremme sitt syn i debatten (som man godt kan få fram på andre vis; eksempel at '' jeg er uenig fordi jeg har mitt syn på kropp'' og ikke '' kjæresten din er hva jeg ser på som overvektig og det er ikke fint''. Da synes jeg verden ville blitt et bedre sted. Mange av kommentarene på artikkelen er veldig unødvendige fordi de faktisk hetser personen omtalt og ikke debattemnet generellt..

Det blir akkurat det samme å si HVELDI FIN Å SÅNN, bare med motsatt fortegn. Er det da greit å gå på person? Skal vi bare gi komplimenter? Jeg forstår at man ikke skal være drittsekk, men selv mitt konstruktive forsøk på å prate SAK ble forsvart med person og slått ned på, så velkommen til internett, stedet hvor debatt er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI'en er jeg ganske sikker på at er over 25 eller deromkring, ergo kan vi slutte å diskutere begrepet. Det er avklart. Jeg er enig med Tamadeus om overvekt, og enig med resten i at det ikke er fedme.

Så vi benytter BMI på individnivå for å definere overvekt? Vil tippe du er overvektig (har BMI over 25) selv med de swole beina dine som bøyer 100 kg+? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia er noe av det flaueste jeg har sett på lenge.

Det er ikke noen hemmelighet at det er delvis tabu å like slanke mennesker, og det er en stor "antifit" trend som motreaksjon til fitnesstrenden å like "normale", og veldig ofte over snittet normalvektige (les: litt feit) personer (kamuflert under begreper som "en sunn/normal kropp").

1. Jeg ser ikke helt hva du vil frem til når du sier "flau".

2. Det er ingen hemmelighet at det dessverre er blitt tabu, men en stor antfit-trend? Det vil jeg ikke si meg enig i. Jeg tror personer bare setter pris på at man ikke må se ut på en viss måte for å føle seg akseptert.

3. Hva er din definisjon på en sunn/normal kropp? Hva er dine kriterier?

Det er sikkert flott av at man er stolt av kjæresten sin, men når man går offentlig ut og annonserer, og viser fram en helt gjennomsnittlig kropp, og samtidig forventer at man skal bli hyllet som en gud bare fordi dama både løfter vekter og ser helt normal ut, så er det noe som skurrer.

1. Hvor fikk du tanken om at Stokkeland forventet å bli hyllet som en Gud?

Men det som er desidert flauest er hvordan stokkeland går inn i forsvarsposisjon, ned i skyttegraven sin, og går til angrep mot alle som ikke er enige i at hans helt gjennomsnittlige kjæreste ser fantastisk ut.

1. Igjen. Hva er hensikten med å si at noe er "flaut"? Jeg begriper ikke helt hva du prøver å oppnå gjennom å benytte deg av det ordet.

2. Jeg synes det er noe uheldig at man går inn i forsvarsposisjon, selv om det er forståelig. Hva spesifikt oppfattet du som forsvar og angrep? Kanskje Stokkeland kan få forklare seg selv, slik at det ikke blir, eventuelt, misforståelser.

Jeg ser heller ikke noe poeng i denne antifit trenden når overvekt/inaktiv livsstil er så stort problem på verdensbasis. Slutt å grin, dama ser helt normal ut, og du er verken kul eller nyskapende når du går imot denne fitnesstrenden.

Igjen, flaut.

EDIT: Fedme byttet ut med overvekt/inaktiv livsstil, skrev feil.

1. Var overvekt/inaktiv livsstil poenget? I så fall. Hva var det som ga deg dette inntrykket?

2. "Slutt å grin" "flau" - Synes du selv det er hensiktsmessig å benytte av slik hersketeknikk?

3. Er ikke litt av poenget at dama ser normal ut?

4. "Du er verken kul/nyskapende" - var dette poenget? Hvor fikk du dette inntrykket fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vi benytter BMI på individnivå for å definere overvekt? Vil tippe du er overvektig (har BMI over 25) selv med de swole beina dine som bøyer 100 kg+? ;)

Takk, men nei, min BMI er 23 ;)

Det var ikke slik ment, det var en oppklaring ifht begrepsbruken min - overvektig - slik at det ikke skal misforstås med drittslenging. Overvekt trenger ikke være et negativt ladet ord, det kan også være rent klassifiserende og nøytralt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir akkurat det samme å si HVELDI FIN Å SÅNN, bare med motsatt fortegn. Er det da greit å gå på person? Skal vi bare gi komplimenter? Jeg forstår at man ikke skal være drittsekk, men selv mitt konstruktive forsøk på å prate SAK ble forsvart med person og slått ned på, så velkommen til internett.

Det er det, for det er alltid bedre å være menneskelig og hyggelig eller eventuelt ikke si noe om person i det hele tatt enn å faktisk såre en person. Så mye kan det ikke være verdt å fremme en mening - og jeg mener ikke det var noe galt i ditt første innlegg, men derimot at det er noe galt i tamadeus sitt som jeg kan tenke meg at Camilla kan ha blitt veldig lei seg for. Hun har jo ikke gjort noe galt og fortjener da virkelig ikke høre noe galt om kroppen sin - den burde bli hyllet eller ikke diskutert - akkurat som alle andre kropper. Selv om jeg ikke synes det er fint å være på så muskuløs og tynn som mange fitnessutøvere er (og heller ikke fint å være enorm som personer i slankekrigens deltakergjeng) så er ikke dette noe jeg noen gang ville sagt direkte mot en under/overvektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men nei, min BMI er 22 ;)

Det var ikke slik ment, det var en oppklaring ifht begrepsbruken min - overvektig - slik at det ikke skal misforstås med drittslenging.

BMI var aldri ment å brukes på individnivå. BMI er en indiaktor på befolkningsnivå. Dessuten står det i definisjonen at dersom man er aktiv og har endel muskler, så er den misvisende. Det er ikke legitimt å bruke for å definere noen som overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens lærdom:

Det er ok for alle løftere og fitness-folk å ha en BMI som overstiger normalen.

Det er ikke ok for godt trente, sterke mennesker med en passe normal og gjennomsnittlig fettprosent.

Kun fettprosent teller.

Sorry ass, men ja. Det er fysiologi, ikke politikk. Har man for mye fettvev har dette uheldige effekter, og er midjemålet over 88cm er det også skadelig. Jeg driter i hvem som er overvektige, det er like skadelig for alle. Men jeg melder meg ut. Farvel <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens lærdom:

Det er ok for alle løftere og fitness-folk å ha en BMI som overstiger normalen.

Det er ikke ok for godt trente, sterke mennesker med en passe normal og gjennomsnittlig fettprosent.

Kun fettprosent teller.

Ja det virker som om enkelte har et veldig snevert fettprosent intervall som kan defineres som ok.

Selvfølgelig er det ikke sunt med 2% eller 40% kroppsfett, men det er et ganske stort intervall som helsemessig kan defineres som sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia er noe av det flaueste jeg har sett på lenge.

Det er ikke noen hemmelighet at det er delvis tabu å like slanke mennesker, og det er en stor "antifit" trend som motreaksjon til fitnesstrenden å like "normale", og veldig ofte over snittet normalvektige (les: litt feit) personer (kamuflert under begreper som "en sunn/normal kropp").

Det er sikkert flott av at man er stolt av kjæresten sin, men når man går offentlig ut og annonserer, og viser fram en helt gjennomsnittlig kropp, og samtidig forventer at man skal bli hyllet som en gud bare fordi dama både løfter vekter og ser helt normal ut, så er det noe som skurrer.

Men det som er desidert flauest er hvordan StokkelandFastForm går inn i forsvarsposisjon, ned i skyttegraven sin, og går til angrep mot alle som ikke er enige i at hans helt gjennomsnittlige kjæreste ser fantastisk ut.

Jeg ser heller ikke noe poeng i denne antifit trenden når overvekt/inaktiv livsstil er så stort problem på verdensbasis. Slutt å grin, dama ser helt normal ut, og du er verken kul eller nyskapende når du går imot denne fitnesstrenden.

Igjen, flaut.

EDIT: Fedme byttet ut med overvekt/inaktiv livsstil, skrev feil.

Aldri forventet full støtte.

Aldri sagt at hun er noe annet enn normal? Jeg har sagt at det er en sunn kropp, noe jeg står for. Jeg har sagt at det media fremstiller som en sunn kropp ikke nødvendigvis må være sunt. Betyr det at jeg støtter overvekt og fedme? Nei det gjør det ikke. Betyr det at jeg rakker ned på tynne? Nei, det gjør det ikke.

Men, går ikke du til angrep på meg nå? Er ikke det litt flaut da? hmm, dobbeltmoral

Anyway. Det er ingen antifit-trend? Overvekt/inaktiv livsstil er et problem? Ja, så absolutt. Har jeg sagt noe annet? Nei, det har jeg ikke. Mener jeg noe annet? Nei det gjør jeg ikke.

Har aldri forsøkt å være nyskapende? Problemet er at folk har en enten-eller tankegang. Enten er det burger og fedme med snarlig hjerteinfarkt. Eller så er det tynn og anorektisk. Det er ikke det som er greia. Greia er at det finnes noe midt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...