Gå til innhold

Fem øvelser som kan bidra til å avhjelpe skulderplager


kl99

Anbefalte innlegg

Igjen - jeg stiller spørsmål ved det burny_ nevnte, why fix it if it ain't broken. Dette blir kanskje å kuppe tråden, men jeg fulgte med på en diskusjon på facebook i går - synd Kjetil slettet svarene sine men her er det en diskusjon om hvorvidt "skeivheter" er rett/galt ift smerte og funksjon.

Jeg vet ikke om Kjetil var klar over hvem han diskuterte med, men Sigurd er kanskje nordens beste på dette med smerte og smertemekanismer, vevskade eller ikke.

post-154-14440981206996_thumb.jpg

Jeg er ikke ute etter å "ta" noen her, ikke misforstå - jeg stiller bare spørsmål hvordan og hvorfor.

post-154-14440981206498_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jeg er ikke ute etter å ta noen her", likevel så gjør du det. Og ikke bare du Therese.

Jeg bare digger hvordan en person prøver å tilby gratis hjelp for så å bli overfalt av passiv-aggressiv oppførsel med spørsmål som "bare nysgjerrig (yeah right), hvilken utdannelse har du " :) " ?"

Dette er det store internettet. Om jeg har en reel plage som jeg vil gjerne utrede så går jeg til legen eller en annen "autorisert forhandler" so to speak. Om jeg er keen på å teste ut "noen småting", så sjekker jeg nettet først.

Personlig prefferanse: jeg trenger ikke en spesialist med PhD til 1200kr/timen for å vise meg noen strekk jeg kan gjøre hjemme.

Jeg trenger ikke å vite om burny_ eller Kjetil1234 har en grad eller en utdannelse. Det at de f.eks. har slitt med samme problemer selv, som jeg sliter med nå, og de har greid å ordne opp i det over tid, er grunnlag nok for meg til at jeg kan stole på (eller i det minste prøve ut) deres tips. Det er ingen halsbrekkende tips de kommer med heller, det er helt plain mobilitetsøvelser og stretches.

Noen ganger er folk altfor utdannelsekåte etter å ha fått sine grader at alle andre som ikke har lik utdannelse blir plutselig mindre verdt. Nei, vet du hva. Lurer på hvordan menneskeheten har klart seg til nå. Ikke ved hjelp av "word of mouth" vel?

PS: forstå meg rett, jeg er FOR det å være kritisk, men som med alt annet: 1) alt med måte 2) bruk sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - jeg stiller spørsmål ved det burny_ nevnte, why fix it if it ain't broken. Dette blir kanskje å kuppe tråden, men jeg fulgte med på en diskusjon på facebook i går - synd Kjetil slettet svarene sine men her er det en diskusjon om hvorvidt "skeivheter" er rett/galt ift smerte og funksjon.

Jeg vet ikke om Kjetil var klar over hvem han diskuterte med, men Sigurd er kanskje nordens beste på dette med smerte og smertemekanismer, vevskade eller ikke.

[ATTACH]143594[/ATTACH][ATTACH]143595[/ATTACH]

Jeg er ikke ute etter å "ta" noen her, ikke misforstå - jeg stiller bare spørsmål hvordan og hvorfor.

Therese, jeg sletta ikke postene; jeg blokkerte deg. Det holder å ha deg på ett sted :)

Rimelig spesielt at du driver og tar bilder, Hahaha! Slå deg løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt upresist spørsmål. Er det ikke teknisk feil om scapula står i en feil posisjon, på samme måte som det ville vært feil om andre knokler/ledd står i en annen posisjon enn det vi regner som "korrekt teknikk"?

Nja, min erfaring med winged scapula på meg selv, og andre eg kjenner/kjenner til er at du kan få en fin og stabil løftebane til tross. For min del har det aldri vært ett problem. Så her er det ei lita gråsone i mine øyne, ikke 100% svart hvit.

Vil vel poengtere at ting ikke fungerer som det skal, derfor kontaktet vedkommende meg.

Ja, hos meg fungerer alt som det skal ift de behov jeg har. Som jeg har sagt tidligere trenger man adekvat mobilitet. Skal ærlig innrømme at jeg ikke var klar over 'skråbenken', tydelig at litt latsarbeid må legges inn! Har aldri filmet militærpressen min, takk for tips! (PS, legger det inn i førsteinnlegget)

Hva som er adekvat vil jo variere. Adekvat ift benkpress? Snatch? ohp?

Enig? :)

.

Enig, men da går det jo litt under det eg sier, og som Therese prøvde å si (?) Er det ikke noe smerter / vansker med utføring av korrekt teknikk, så er det ikke noe å fikse på? :)

Igjen - jeg stiller spørsmål ved det burny_ nevnte, why fix it if it ain't broken.

Bare sånn at eg ikkje misforsto nå, du var enig sant? :)

"

Jeg trenger ikke å vite om burny_ eller Kjetil1234 har en grad eller en utdannelse. Det at de f.eks. har slitt med samme problemer selv, som jeg sliter med nå, og de har greid å ordne opp i det over tid, er grunnlag nok for meg til at jeg kan stole på (eller i det minste prøve ut) deres tips. Det er ingen halsbrekkende tips de kommer med heller, det er helt plain mobilitetsøvelser og stretches.

Trur ikke Therese kritiserte meg, men takk for støtten :)

Ellers enig i mye av det du sier Ojive , egenerfaring er gull. Eg har vel klart å samle opp alle "bro tip" om skader/betennelser/plager som det går an gjennom mine snart 9år med styrketrening.

MEN eg både kjenner, har hatt, og har behandlere, som har lignende erfaringer, bare at de har en grunnforståelse fra en annen verden, som eg bare kan drømme om. Til tross for at eg har gått AFPT.... :)

Det eg ofte sa til folk før eg begynte på AFPT, eg kan gi deg svaret, men eg kan ikkje vise til utregningen.

Og etter AFPT så kunne eg kanskje 1+1=2, men manglet enda mye. For meg å da diskutere med utdannede fagfolk blir som at ein på barneskulen skulle diskutert matematikk med ein på høyskolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, men da går det jo litt under det eg sier, og som Therese prøvde å si (?) Er det ikke noe smerter / vansker med utføring av korrekt teknikk, så er det ikke noe å fikse på? :)

Kommer jo helt an på hva det gjelder. Om en person har drit dårlig skuldermobilitet og du setter ham på benkpressen, så vil det ikke ta lang tid før det begynner å gjøre vondt. Hva er mest fornuftig å gjøre? Jeg mener at svaret er prehab, uten tvil. Selv om det ikke gjorde vondt i starten.

En ting er å rehabilitere skadene, men for de fleste er treningen en stor del av livet, og de vil de holde seg friske, ikke stå og vente på brannen for så å ringe brannvesenet når buksa brenner.

Si man har en stor pronering i føttene, men det gjør ikke vondt pga lite aktivitet i hverdagen, skal man da ikke fikse det? Hva om vedkommende bytter jobb, f.eks, og nå får problemer - men det vil ta flere måneder å rehabilitere føttene: Hadde det ikke vært bedre å ta tak i problemet med en gang?

Jeg følger Dr. Osar's veiledning om joint centration. Om dere ikke vil det, så får det bli opp til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva det gjelder. Om en person har drit dårlig skuldermobilitet og du setter ham på benkpressen, så vil det ikke ta lang tid før det begynner å gjøre vondt. Hva er mest fornuftig å gjøre? Jeg mener at svaret er prehab, uten tvil. Selv om det ikke gjorde vondt før han begynte.

En ting er å rehabilitere skadene, men for de fleste er treningen en stor del av livet, og de vil de holde seg friske, ikke stå og vente på brannen for så å ringe brannvesenet når buksa brenner.

Si man har en stor pronering i føttene, men det gjør ikke vondt pga lite aktivitet i hverdagen, skal man da ikke fikse det? Hva om vedkommende bytter jobb, f.eks, og nå får problemer - men det vil ta flere måneder å rehabilitere føttene: Hadde det ikke vært bedre å ta tak i problemet med en gang?

Jeg følger Dr. Osar's veiledning om joint centration. Om dere ikke vil det, så får det bli opp til dere.

Du og jeg sier jo akkurat det samme nå, i de siste innleggene, bare trur du leser litt rundt det eg skriver?

- Har personen for dårlig mobilitet til benkpress, h*n vil ta benkpress, da må det tøying til for å få det til.

- Om personen har NOK mobilitet til å kjøre benkpress med GOD teknikk, så er jo ikke skuldermobiliteten dårlig i forhold til oppgaven? Og da trenger den ikke å gjøres noe med.

Du skal ikke stå å vente på brann, for så å ringe brannvesenet når buksa brenner som du sier, men du skal jo ikke gå å smøre deg inn i brannsikkerkrem, ta på deg brannsikre bukser, samt gå med brannslukningsapparat i hånden døgnet rundt :) Er ett spørsmål om prioritering.

I mine programmer er det alltid inkludert støtteøvelser for friske skuldre, men det er langt ifra hovedfokuset, ihvertfall om personene klarer å utføre alt de skal.

Eg ville aldri satt ein smertefri kunde, som har som mål å bli: Sterk, stor, ned i vekt, etc til å gjøre timesvis med rehab trening hver uke, når det heller kan rettes mot målet.

Jobbe rundt problemet så godt som mulig istedenfor, så får en bruke litt lengere tid på å fikse ubalanser.

Den andre problemstillingen din, nei om personen ikke har smerter så ville eg ikkje gjort stort.

Du kan ikke gå heile livet og tenke, OM. Hva OM, det eine og det andre... De fleste har nok problemer, om de ikke skal tenke på det som KAN hende også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og jeg sier jo akkurat det samme nå, i de siste innleggene, bare trur du leser litt rundt det eg skriver?

- Har personen for dårlig mobilitet til benkpress, h*n vil ta benkpress, da må det tøying til for å få det til.

- Om personen har NOK mobilitet til å kjøre benkpress med GOD teknikk, så er jo ikke skuldermobiliteten dårlig i forhold til oppgaven? Og da trenger den ikke å gjøres noe med.

Du skal ikke stå å vente på brann, for så å ringe brannvesenet når buksa brenner som du sier, men du skal jo ikke gå å smøre deg inn i brannsikkerkrem, ta på deg brannsikre bukser, samt gå med brannslukningsapparat i hånden døgnet rundt :) Er ett spørsmål om prioritering.

I mine programmer er det alltid inkludert støtteøvelser for friske skuldre, men det er langt ifra hovedfokuset, ihvertfall om personene klarer å utføre alt de skal.

Eg ville aldri satt ein smertefri kunde, som har som mål å bli: Sterk, stor, ned i vekt, etc til å gjøre timesvis med rehab trening hver uke, når det heller kan rettes mot målet.

Jobbe rundt problemet så godt som mulig istedenfor, så får en bruke litt lengere tid på å fikse ubalanser.

Den andre problemstillingen din, nei om personen ikke har smerter så ville eg ikkje gjort stort.

Du kan ikke gå heile livet og tenke, OM. Hva OM, det eine og det andre... De fleste har nok problemer, om de ikke skal tenke på det som KAN hende også :)

Jeg sjekker alltid mobiliteten til klienten før jeg setter ham til noe som helst. Sjekker ankler, holdning osv.

Det er ikke noe jeg har lært på PT kurs, men av egne erfaringer og opplesning, blant annet fra nevnte kiropraktor og mye annet. Man ser et mønster etterhvert; mønster for ryggproblemer, dårlig pust, vonde skuldre, vond nakke. Så du ser nødvendige tiltak ut i fra din kunnskap og erfaring, og jeg fra min (og det er vel helt greit at folk arbeider forskjellig?). Jeg har ihvertfall gode resultater med det jeg driver med nå, og det er så klart alt som betyr noe for meg :)

Leser ikke rundt det du skriver, for vi er jo åpenbart ikke enige. Og som sagt flere ganger, er det helt greit Burny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å korrigere og kompensere for pronasjon av føtter er da en helt vanlig og akseptert praksis? Kjøper du sko til lange arbeidsdager og/eller jogging, løping og den slags, vil du ha sko og potensielt såler som gjør at du setter foten rettest mulig ned med stabil ankel for å unngå fremtidige belastningsskader – uavhengig av om du har smerter fra før. Dette i seg selv bør egentlig være god nok grunn til å korrigere et slikt problem.

For et kroneksempel! Tommelopp fra skoselgern(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har var det skjedd mye ja! Så jeg kan jo forklare. Jeg har drevet med styrketrening i mange år og har både beveget meg opp og ned i vekt og belastning. Det siste 1-1.5 år har jeg jobbet mer med aktivering og kontakt. Da jeg har hatt problemer med kontakt med noen muskelgrupper noe jeg selv har erfart har vært grunnet mobilitetsutfordringer. F.eks dårlig kontakt med lats grunnet dårlig mobilitet og styrke i brystryggen. Jeg har også vært plaget med overaktiv / underaktiv muskulatur. Selv om benkpressen min ser bra ut og jeg spenner og pakker ryggen bra, vil kroppen min fort lene seg mot et bevegelsesmønster som tar alt for mye på forsiden av skuldrene mine, og gjør det vanskeligere for meg å trene muskulaturen jeg ønsker og bygge den komplette og gjennomsterke fysikken jeg ønsker. Årsak er vel mest sannsynlig dårlig mobilitet og stabilisering.

Grunnen til at jeg kontaktet Kjetil var at jeg fikk inntrykket av at denne var en fyr med både mer erfaringer og kunnskap enn meg selv. Selv om jeg selv føler at jeg ikke er helt grønn på området. Jeg har lagt mange timer og tanker ned i hva som kan være mine sterke og svake områder. Og jeg har erfart at dårlige bevegelsesmønstre, og dårlig kontakt/aktivering som regel bunner ut i dårlig mobilitet.

Jeg er fult klar over at Kjetil også kan ta feil. Det er fullstendig menneskelig å henge seg opp i visse tanker og teorier, og disse spiller en stor rolle i hvordan man reagerer og løser problemstillinger. Jeg fikk synspunktet til en som uten tvil har lagt betydelig med tid, tanke og lidenskap innenfor emnet, akkurat det jeg ønsket. Jeg bryr meg fint lite om titler, jeg føler jeg fikk en god evaluering med gode poenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil har hjulpet meg mye og det han har sagt jeg bør gjøre har fungert for min skade. For min del så kunne han vært utdannet som tømrer, jeg bryr meg ikke. Vil bare si at han har hjulpet meg også, så tydligvis har han hjulpet flere her inne. Så hva er problemet ditt Therese? Virker jo akkurat ut som du er ute etter å ta folk her inne. Synes du har en utrolig cocky holdning... la nå fyren få hjelpe folk, tydlig at han har peiling på hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjetil har hjulpet meg mye og det han har sagt jeg bør gjøre har fungert for min skade. For min del så kunne han vært utdannet som tømrer, jeg bryr meg ikke. Vil bare si at han har hjulpet meg også, så tydligvis har han hjulpet flere her inne. Så hva er problemet ditt Therese? Virker jo akkurat ut som du er ute etter å ta folk her inne. Synes du har en utrolig cocky holdning... la nå fyren få hjelpe folk, tydlig at han har peiling på hva han snakker om.

Helt greit at du synes det, diskusjonen har dratt seg på et litt annet nivå (og annet tema forsåvidt) på et annet forum med andre på et helt annet nivå - det er ikke snakk om at Kjetil kan hjelpe eller ikke, det tviler jeg ikke på og det er heller ikke "problemet" hvis jeg skal måtte sette et navn på det.

Det startet i bunn og grunn med at jeg spurte rimelig simpelt "why fix it if it aint broken" og en fjær ble til ti høns om at jeg er og mener det ene og det andre og skal "ta" Kjetil. Si hva du vil, jeg setter spørsmål ved metode, ikke person - tilfeldigvis er det en person som bruker disse metodene så da kan det lett tas personlig til ende og annen.

De som virkelig er interessert kan ta seg en tur på "Nevrovitenskap - Adferdsbioliogi - Smerte" på facebook og lese artikler og diskusjoner med landets (nordens?) beste terapauter og personlige trenere der spesielt dette med funksjon og smerte er sentralt.

Over og ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil har hjulpet meg mye og det han har sagt jeg bør gjøre har fungert for min skade. For min del så kunne han vært utdannet som tømrer, jeg bryr meg ikke. Vil bare si at han har hjulpet meg også, så tydligvis har han hjulpet flere her inne. Så hva er problemet ditt Therese? Virker jo akkurat ut som du er ute etter å ta folk her inne. Synes du har en utrolig cocky holdning... la nå fyren få hjelpe folk, tydlig at han har peiling på hva han snakker om.

Noen elsker å hate, jeg bryr meg ikke om det ;) Takk for støtten og jeg er glad for at du er fornøyd!

For å svare deg kort Therese, så liker jeg å optimalisere. Hvis jeg ser noe som potensielt kan bli et problem, så vil jeg adressere det. Om kunden ikke liker det, så kan han jo lett finne en annen PT, helt greit for meg. En fjær til ti høns? Kommer vel helt an på hvordan man ser det ;)

Forsåvidt er vel f.eks Kelly Starrett også inne på dette med optimalisering, uten at jeg er noen megafan av ham, men han er jo ganskje anerkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen elsker å hate, jeg bryr meg ikke om det ;) Takk for støtten og jeg er glad for at du er fornøyd!

For å svare deg kort Therese, så liker jeg å optimalisere. Hvis jeg ser noe som potensielt kan bli et problem, så vil jeg adressere det. Om kunden ikke liker det, så kan han jo lett finne en annen PT, helt greit for meg. En fjær til ti høns? Kommer vel helt an på hvordan man ser det ;)

Forsåvidt er vel f.eks Kelly Starrett også inne på dette med optimalisering, uten at jeg er noen megafan av ham, men han er jo ganskje anerkjent.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke er spesielt fan av Kelly Starrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...