Gå til innhold

Fem øvelser som kan bidra til å avhjelpe skulderplager


kl99

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen ? ;)

Som det står i rotinnlegget så bør du ha et formål med hver stretch. Å måle inn vs utrotasjon kan gi en indikasjon på hva som er tight og løst. En etterfølgende undersøkelse hvor man sjekker hvor sterk disse musklene er gir et klarere bilde av saken.

6a010535c1f40a970c01157185a574970b-pi

For å svare på det første spørsmålet ditt, så er det ikke farlig og betyr ingen ting. Jeg får det heller ikke til. Det som er viktig er å ha adekvat mobilitet i leddet slik at det kan brukes riktig. De små musklene som stabiliserer armbeinet i socket må også aktivere skikkelig (sistnevnte bruker jeg f.eks inn/utrotasjon i kabelrack for å undersøke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Interessant tråd, Kjetil. Takk for initiativet.... Takk også til de andre bidragsyterne

Jeg er også en av dem som kjenner på noe under skulderbladet, og regner med at jeg har dårlig mobilitet i skulderleddet og forsåvidt også i alle andre ledd i kroppen:) Skal ta tak i saken på gymmen i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd, Kjetil. Takk for initiativet.... Takk også til de andre bidragsyterne

Jeg er også en av dem som kjenner på noe under skulderbladet, og regner med at jeg har dårlig mobilitet i skulderleddet og forsåvidt også i alle andre ledd i kroppen:) Skal ta tak i saken på gymmen i morgen

nedenfor eller under (inni) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg får vondt/slitasje i fremside skulder, når jeg har benkpress i bunn.vet du hva det kan skyldes? Stiv peck (lol)? Har alltid benket slik jeg gjør og teknikken er bra. Noen tips, sjef? :)

Teknikken din er bra, så jeg tenker at det enten er fleksibilitetsproblem, rotatorcuff svakhet eller begge.

Gjør det vondt i bunn om du kjører smalbenk (albuene inntil kroppen) ?

Hvordan er styrken i ekstern/intern rotasjon? clean teknikk.

Like så, hva med fleksibiliteten?

Om jeg kunne undersøkt deg, hadde jeg i første omgang sjekket ovennevnte, og er nesten alltid ett eller annet funn der ved smerter fremside skulder i min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken din er bra, så jeg tenker at det enten er fleksibilitetsproblem, rotatorcuff svakhet eller begge.

Gjør det vondt i bunn om du kjører smalbenk (albuene inntil kroppen) ?

Hvordan er styrken i ekstern/intern rotasjon? clean teknikk.

Like så, hva med fleksibiliteten?

Om jeg kunne undersøkt deg, hadde jeg i første omgang sjekket ovennevnte, og er nesten alltid ett eller annet funn der ved smerter fremside skulder i min erfaring.

Samme med smallbenk, ja. Skal sjekke ut det du nevnte. Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker skulderbladene? Hva slags smerte (brennende, stikkende, radierende, lynende etc)?

God morgen

Det klikker når jeg ruller skuldrene, og smerten er brennende.... Mer som at det svir. Skal se på øvelsene du foreslo senere i dag. Det var ikke meningen at du skulle bruke så mye tid på dette, men takk.

Kommer til å rådføre meg med naprapat en av de nærmeste dagene , men det er interesant, og billligere, å prøve å finne ut av ting selv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med smallbenk, ja. Skal sjekke ut det du nevnte. Takker :)

Okay, prøv inn/utrotasjon i kaberack. gå for 8 rep, og rapporter hvor mye vekt du hadde på hver arm.

Sjekk også fleksibiliteten. Du bør klare å løfte armen 5-10 cm bak fra ryggen. Du bør også klare å rotere armen 130ish grader ut, minimum.

Hva slags smerte forresten (brennende, stikkende, radierende, lynende etc)?

God morgen

Det klikker når jeg ruller skuldrene, og smerten er brennende.... Mer som at det svir. Skal se på øvelsene du foreslo senere i dag. Det var ikke meningen at du skulle bruke så mye tid på dette, men takk.

Kommer til å rådføre meg med naprapat en av de nærmeste dagene , men det er interesant, og billligere, å prøve å finne ut av ting selv også

Okay, så du har antakelig en mild form for scapulocostal bursitt (bildet har stavet feil) etter hva jeg kan skjønne. Neida jeg synes dette er gøy, så ikke tenk på det. Så lenge jeg ikke må repetere det jeg sier 10 ganger :-)

scapulocostal_bursa-coon_rapids_chiropractic.png

Problemet kan oppstå når skulderbladet ligger feil over costalene (brystveggen) og det kan på sikt irritere slimposen som ligger under. Denne fungerer som en "antifriksjonsmatte" om du vil, og vil si ifra om det gjentatte ganger blir presset for hardt mot denne.

Du kan foreslå dette for naprapaten din, og få vedkommende til å kontrollere posisjonen til skulderbladene.

Jeg mistenker at skulderbladet ditt er for langt ute og nede. (rhomboid, lats inaktive) - men jeg har ikke first hand erfaring med dette problemet, kun lest om det.

Du kan eventuelt legge ut eller sende meg et bilde som viser posisjon av skulderbladene dine.

Øvelser som du kan prøve, er shrugs, sittende roing og lat pulldowns (viktig med lats kontakt og rhomboid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...