Gå til innhold

Fem øvelser som kan bidra til å avhjelpe skulderplager


kl99

Anbefalte innlegg

Har du virkelig møtt et eneste menneske som får så mye som et bittelite snev av strekkfølelse i triceps med strak albue over hodet?

Når jeg skrev meduanus og ulnaris var det fordi disse har med grepsstyrke å gjøre, ikke radialis.

Edit: Selvfølgelig er lange tricepshodet forlenget over skulderleddet i denne stillingen, men det er likefullt maksimalt forkortet over albue. Hadde det vært i bunnposisjon av en overhead tricep extension hadde saken vært helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du virkelig møtt et eneste menneske som får så mye som et bittelite snev av strekkfølelse i triceps med strak albue over hodet?

Når jeg skrev meduanus og ulnaris var det fordi disse har med grepsstyrke å gjøre, ikke radialis.

Edit: Selvfølgelig er lange tricepshodet forlenget over skulderleddet i denne stillingen, men det er likefullt maksimalt forkortet over albue. Hadde det vært i bunnposisjon av en overhead tricep extension hadde saken vært helt annerledes.

Vedkommende sier at hun i mellomfasen av løftet føler mest smerte. Da er både albue i flex og triceps pre stretchet. Scapula er låst og teres major strammes sammen med ovennevnte ettersom man løfter. Virkelig ikke usannsynlig synes jeg.

Om du mener at triceps strekken er ubetydelig så anmoder jeg deg til å kjøre masse pushdowns en uke og så masse overhead extensions neste uke og se hva som gjør deg mest sår i det lange tricepshodet ;)

Ja hun sier grepsstyrke, men ville ikke du følt at grepet sitt var svekket om håndleddsekstensor var svekket? Her må uansett vedkommende klarifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midtfasen av løftet er triceps i midtstilling både i skulder og albue og ikke særlig strukket. At hun har smerter mest i midtfasen av løftet stemmer også godt med en smertebue/painful arc som vi forventer ved impingement av bursa subdeltoidea eller supraspinatus som jeg nevnte som mulige differensialdiagnoser tidligere her.

Angående overhead extension forklarte jeg det over her, det er like elementært som det er irrelevant for denne vasen.

Ved ulnarisaffeksjon vil håndleddet bli ustabilt ved pressøvelser som kanskje kan beskrives som svakt grep, men grepet ved trekkøvelser i praksis vil være uaffisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prøver å gjøre dette så er hånda som går ned og opp (venstre hånd i bildet) IKKE I NÆRHETEN av å nå tak i den andre hånda. Underarmen går mer eller mindre vannrett. Jeg kjenner det strammer godt rundt skulderbladet når jeg prøver

Har akkurat det samme problemet og sliter med benkpress når stangen treffer brystkassen. Hvilke av øvelsene vil hjelpe av bildene i første post?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen, kjekt at jeg kunne skape engasjement :) Skjønner ikke så mye av all de latinske begrepene, men... Tenkte å føye til at jeg merker at grepet er svakt i markløft. Venstre hånd bare glipper når vektene blir tunge nok.

Er det unormalt mye svakere? At man glipper stanga i mark er normalt, derfor mange bruker låsegrep eller reimer på de tunge settene.

Har akkurat det samme problemet og sliter med benkpress når stangen treffer brystkassen. Hvilke av øvelsene vil hjelpe av bildene i første post?

Smerter i nedre posisjon? Hva slags smerter og nøyaktig hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "river" i skuldrene når stangen er halvveis til den treffer brystkassen. Vanskelig å si nøyaktig hvor det river ..

Ta et bilde og pek... Høres ut som shoulder impingement. Er det enda verre i skulderpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki. Blir bare gjetting, men jeg tror du har er problem med stramme biceps og front deltoids. Muligens også supraspintus. Bare følg øvelsene og strekkene på første side. Og ikke kjør benk eller andre ting som fører albuene bak kroppen din på noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Meget bra post Kjetil!! ;) jeg har trent styrke i ca 10 år, men aldri vært skadet(bank i bordet). kjenner imidlertidig at skulder osv er relativt umobil/stram.. har aldri drevet med uttøyning etter trening. Jeg lurte på å sette av en egen dag i uka til de øvelsene du satte opp i post 1 for å forebygge evt fremtidige skulderplager. Er det måten å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra post Kjetil!! ;) jeg har trent styrke i ca 10 år, men aldri vært skadet(bank i bordet). kjenner imidlertidig at skulder osv er relativt umobil/stram.. har aldri drevet med uttøyning etter trening. Jeg lurte på å sette av en egen dag i uka til de øvelsene du satte opp i post 1 for å forebygge evt fremtidige skulderplager. Er det måten å gjøre det på?

Alle de øvelsene og strekkene er noe jeg slavisk følger selv ihvertfall, og har ingen skulderproblemer lenger. Var så ille på et tidspunkt at jeg ikke kunne løfte 20kg i overhead engang.

Jeg har 20-30 min strekking etter hver eneste økt (fast skjema som er en del av treningsprogrammet mitt), og rehabøvelsene er også en del av dem. JA til forebygging :)

Hvor mye tid man bør bruke på dette kommer selvsagt an på hvilken tilstand man er i og hvor mye man trener/hvordan man trener.

F.eks ekstern rotasjon jobber jeg med på markløft dagen (intern rotasjon trener jeg aldri, da disse er kronisk stramme pga all brysttreninga). Kubansk rotasjon har jeg både mark og benkdagen. Serratus anterior trener jeg med enten scapular push ups eller med et tungt bånd på benk og skulderdagen.

Kan du forklare litt nærmere hva slags ubehag du opplever? Hvilken bevegelse gjør du når den inntreffer osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fantastisk bra tråd! Kjempebra jobba. Personlig setter jeg stor pris på at enkelte, som du Kjetil1234, tar seg brydderiet med å lage en slik liste med masse tips og råd! Ikke minst gratis! Denne tråden er en betydelig ressurs som kan flere kan ha nytte av. Det er lett å overse slike tråder når alt er i skjønneste orden, men den dagen du begynner å merke litt ubehag her og der, er slike tråder gull verdt!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig kommentar, takk!

Vet hvor frustrerende det er å være skadet, og man får ofte forskjellige svar overalt hvor man leter! Forvirrende.

En som virkelig åpnet øynene for meg er Dr. Evan Osar, en ekstremt dyktig terapeut som også har skrevet en utrolig flott bok om temaet.

Anbefaler alle som er interessert i å holde seg og andre skadefri om å kjøpe boka hans. Koster vel ca 10$ i ebook versjon. Tung lesning, men det er helt klart verdt tidsinvesteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de øvelsene og strekkene er noe jeg slavisk følger selv ihvertfall, og har ingen skulderproblemer lenger. Var så ille på et tidspunkt at jeg ikke kunne løfte 20kg i overhead engang.

Jeg har 20-30 min strekking etter hver eneste økt (fast skjema som er en del av treningsprogrammet mitt), og rehabøvelsene er også en del av dem. JA til forebygging :)

Hvor mye tid man bør bruke på dette kommer selvsagt an på hvilken tilstand man er i og hvor mye man trener/hvordan man trener.

F.eks ekstern rotasjon jobber jeg med på markløft dagen (intern rotasjon trener jeg aldri, da disse er kronisk stramme pga all brysttreninga). Kubansk rotasjon har jeg både mark og benkdagen. Serratus anterior trener jeg med enten scapular push ups eller med et tungt bånd på benk og skulderdagen.

Kan du forklare litt nærmere hva slags ubehag du opplever? Hvilken bevegelse gjør du når den inntreffer osv?

Takk for utfyllende svar! Jeg trener styrke ca 4 dager i uka og løper 3-4 dager i uka. Har merka at jeg har forroverroterte skuldre(sikkert pga mye benkpress oppgjennom åra). Har du noen tips til daglige øvelser for å kunne "rette opp" skulderen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...