Gå til innhold

Fem øvelser som kan bidra til å avhjelpe skulderplager


kl99

Anbefalte innlegg

Er vel på sin plass å påpeke at det altså er finger- og håndleddsstrekkerne som er innervert av radialis, ikke bøyerne. Svakt grep er således ikke det vi venter å finne ved en radialisentrapment.

Sitter på mobil her nå, men kan komme tilbake til denne i morgen.

Whoops, enig. Gikk litt fort i svingene her ;)

Den er uansett med på å aktivere triceps, og hun har vondt i triceps og ikke underarmer, bare så det er sagt. Ser at radialis kan bli fanget under lateral- triceps så fåreslo for vedkommende å forsøke å strekke denne først. Blir jo også vanskelig å holde håndleddet stivt da denne står bla. for ekstensjon av håndleddet.

Kom gjerne med råd for jeg har ikke vært borti denne problemstillingen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel på sin plass å påpeke at det altså er finger- og håndleddsstrekkerne som er innervert av radialis, ikke bøyerne. Svakt grep er således ikke det vi venter å finne ved en radialisentrapment.

Sitter på mobil her nå, men kan komme tilbake til denne i morgen.

Vil gjerne vite mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at mange ikke har stabile skuldre, men å si at dårlig grep kan være årsaken er vel å dra det noe langt.

Uansett er jeg helt enig i at man skal klemme dritten ut av stanga for å få mest mulig trøkk i løftet;)

Altså et solid grep vil jo på en måte beskytte skuldrene, siden nervesystemet blir bedre aktivert samt spennet man oppnår av et solid grep - noe som gjør det lettere og fokusere på rett teknikk og aktivering av riktige muskler. Så jeg vil nok tro det mange som får problemer med skuldrene hvis grepet ikke er på plass/sterkt nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg må def. jobbe mer med øvre rygg og skuldre.

Først og fremst, leste du posten og har du prøvd øvelsene?

Yeah, jeg leste posten. Det jeg først og fremst er nysgjerrig på er hvorfor dips/decline ikke er bra, hva er det med stillingen til disse to som er problematisk. Jeg mangler litt kunnskap om anatomi her. Børge Fagerli ser jeg på som en fornuftig fyr med høyt kunnskapsnivå. Her er artikkelen for øvrig artikkelen hans om brysttrening: http://fitnessbloggen.no/storre-brystmuskler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså et solid grep vil jo på en måte beskytte skuldrene, siden nervesystemet blir bedre aktivert samt spennet man oppnår av et solid grep - noe som gjør det lettere og fokusere på rett teknikk og aktivering av riktige muskler. Så jeg vil nok tro det mange som får problemer med skuldrene hvis grepet ikke er på plass/sterkt nok. :)

Ser tankegangen men er ikke enig i at overføringsverdien er så stor her.

Takk for svar :) Jeg må def. jobbe mer med øvre rygg og skuldre.

Yeah, jeg leste posten. Det jeg først og fremst er nysgjerrig på er hvorfor dips/decline ikke er bra, hva er det med stillingen til disse to som er problematisk. Jeg mangler litt kunnskap om anatomi her. Børge Fagerli ser jeg på som en fornuftig fyr med høyt kunnskapsnivå. Her er artikkelen for øvrig artikkelen hans om brysttrening: http://fitnessbloggen.no/storre-brystmuskler/

Svarte Therese på dette på første siden av tråden.

Om du følger Børges råd eller mitt er for min del det samme. Prøv hans råd først og se om du kommer tilbake til benken uten skader, om du er skeptisk.

Vil kort legge til: Hvorfor sier Børge nettopp dette? fordi det er de får øvelsene som ikke gjør vondt. Problemer er at man fort kan gjøre vondt verre, og til slutt får man ikke kjørt disse øvelsene heller. Man slukker nemlig ikke brannen, men flytter til nabohuset. Brannen kommer dit etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, bare spm fra en noob: hvor er lateral triceps?

Se første siden, la ved et bilde som viser hvordan du skal strekke.

Er da et forholdsvis vanlig problem blant de som tar mark, med straps istedenfor å styrke grepet, at de får fucka skuldre?

Tror nok det er teknikken det er noe galt med da ja, og ikke strapsene. Låser man ikke inn skulderbladene når man pumper, så blir det vondter etterhvert, dette gjelder mange øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er teknikken det er noe galt med da ja, og ikke strapsene. Låser man ikke inn skulderbladene når man pumper, så blir det vondter etterhvert, dette gjelder mange øvelser.

Det var det som var poenget mitt.

Mange bruker straps tidlig fordi de ikke "gidder" å trene grep...

Å virkelig prøve å skvise istykker stanga hjelper å spenne opp ordentlig, og forhindrer i så måte mange idiotskader.

Har du allerede teknikken inne, så blir straps etterhvert et hjelpemiddel som ikke trenger å gå på bekostning av teknikk.

Mitt eksempel var for nybegynnere som synes stanga blir for tung på 80kg og som så begynner med straps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da et forholdsvis vanlig problem blant de som tar mark, med straps istedenfor å styrke grepet, at de får fucka skuldre?

Du vil ikke bli sterkere i grepet av bruk av straps. Man kan jo styrke grepet sitt igjennom andre øvelser også men du vil jo forsåvidt aldri bli "sterkere en din svakeste lenke". Jeg sier ikke at svakt grep er årsaken - men at det kan være en ting som kan gjøre ting vondt verre, men i noen tilfeller så kan faktisk et svakt grep være en direkte sammenheng mellom skuldervondt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har oppdaget en interessant greie med mobilitet. Dere vet denne øvelsen?

shoulder-stretches-4.jpg

Når jeg prøver å gjøre dette så er hånda som går ned og opp (venstre hånd i bildet) IKKE I NÆRHETEN av å nå tak i den andre hånda. Underarmen går mer eller mindre vannrett. Jeg kjenner det strammer godt rundt skulderbladet når jeg prøver, usikker på hvilke muskler det gjelder, men jeg vil tro subscapularis er sterkt delaktig siden det kjennes ut som det strammer mest under skulderbladet. Det stemmer for så vidt godt med mine erfaring med foam rolling av øvre rygg, kommer liksom ikke til det stramme området. Det er ikke så overraskende hvis muskelen ligger under føkkings skulderbladet. Shitty design az!

Subscapulris release, strekk og styrk? Helvetes styr med denne styrketreninga, vurderer seriøst Zumba nå :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, den er festet under skulderbladene og derfor kan man f.eks bli sliten i bakside skuldre (sinnsykt sliten) av å kjøre militær, skrå benk osv. Tilsynelatende ulogisk men dette er altså årsaken. Bare ta deg god tid og ikke stress.

Shitty design? Er vel ikke så rart at rotatorcuff er festet i skulderbladene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...