Gå til innhold

Fem øvelser som kan bidra til å avhjelpe skulderplager


kl99

Anbefalte innlegg

har hatt svært få problemer med smerter, jeg har ikke på noe tidspunkt hatt smerte i biceps. Det eneste som har vært vondt er trapezius direkte medialt for scapula på begge sider. Dette dukket først opp en liten stund etter jeg hadde mye fokus på ro-øvelser og baksiden generelt. Det var først etter denne treningsperioden jeg lærte å ekstendere den thorakale ryggraden og fikk som resultat plutselig evnen til å kjøre "riktige" pull-ups og mye(mye!) bedre kontakt med lats. Tror derfor det i stor grad er muskulært stress som følge av at jeg blir rimelig besatt av holdningsproblemene mine. Rotasjon av overkroppen samt sammentrekning av trapezius(f.eks ved roing) fremkalte smertene. Jeg hadde noen uker fra trening en liten stund tilbake, der jo også roet ned på holdningsmaset og da forsvant også disse smertene. Mulig at foam-rolleren også hjalp, da det gjorde noe satans vondt rundt brystryggen. Det virker dessverre som disse smertene har dukket noe opp igjen, hatt noe vondt i dag. Men på langt nær så ille som det var.

Høres bra ut, ringer deg i løpet av de neste dagene :)

Ok, ganske vanlige problemer. Men dette vil ta tid å jobbe med, selvfølgelig avhengig av hvor grovt det er og hvor lenge det har vært slik. Hvis du har noen sykdommer du vet om så må du eventuelt snakke med legen din før vi setter i gang.

Vondt ved trapz og margomedial scapula tyder på rhomboid-dominans og høyst sannsynligvis også foroverroterte skuldre. Nok en gang manglende stabilisering (svak/inaktiv serratus anterior, svake trapz, dårlig mobilitet osv). Heldigvis er alt det du nevner ting som kan rettes opp i. Vi får snakkes nærmere om du har noen fysiske skader etter trauma eller lignende, da kan det bli vanskeligere.

Vi høres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Tenkte bare jeg skulle slenge inn et liten oppdatering her, siden jeg har hatt en time med Kjetil i dag. Kan skrive under på at han har god kunnskap og peiling på bio-mekanikk og et veltrent øye for holdning og ubalanser.

Det viste seg at jeg har svært mange flere problemer enn tidligere antatt, og vi fikk lagt en plan på hva som må tøyes og hva som må aktiveres. Han påpekte også at jeg hadde noen svært rare bein med kraftig pronasjon, men han var noe usikker på behandling av dette, og anbefalte meg å besøke en fysioterapeut med problemet. Det synes jeg egentlig bare var bra han var ærlig med.

Jævlig deilig å få en god oversikt over symptomer og årsaker, så takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle slenge inn et liten oppdatering her, siden jeg har hatt en time med Kjetil i dag. Kan skrive under på at han har god kunnskap og peiling på bio-mekanikk og et veltrent øye for holdning og ubalanser.

Det viste seg at jeg har svært mange flere problemer enn tidligere antatt, og vi fikk lagt en plan på hva som må tøyes og hva som må aktiveres. Han påpekte også at jeg hadde noen svært rare bein med kraftig pronasjon, men han var noe usikker på behandling av dette, og anbefalte meg å besøke en fysioterapeut med problemet. Det synes jeg egentlig bare var bra han var ærlig med.

Jævlig deilig å få en god oversikt over symptomer og årsaker, så takk! :)

Hyggelig at du er fornøyd kompis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle slenge inn et liten oppdatering her, siden jeg har hatt en time med Kjetil i dag. Kan skrive under på at han har god kunnskap og peiling på bio-mekanikk og et veltrent øye for holdning og ubalanser.

Det viste seg at jeg har svært mange flere problemer enn tidligere antatt, og vi fikk lagt en plan på hva som må tøyes og hva som må aktiveres. Han påpekte også at jeg hadde noen svært rare bein med kraftig pronasjon, men han var noe usikker på behandling av dette, og anbefalte meg å besøke en fysioterapeut med problemet. Det synes jeg egentlig bare var bra han var ærlig med.

Jævlig deilig å få en god oversikt over symptomer og årsaker, så takk! :)

Har du smerter forbundet med pronasjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg har vært heldig og har ikke hatt noe særlig smerter. Det eneste er det jeg kjenner i trapezius / rhombo. Jeg vil si jeg har hatt mer utfordringer med plager. For eksempel mobilitetproblemer i hofta, stabiliseringsproblemer av scapula, og deretter muskulære kompensasjoner øvrig i kroppen. Det handler om å inkludere hele kroppen, ikke la overutviklet muskulatur være årsak til at annen muskulatur forblir svak og inaktiv. Om jeg hadde opplevd smerter i senere tid er vanskelig å si. Men ting ville ikke utviklet seg i riktig retning.

Grunnen til at jeg brukte et avsnitt til å informere var at jeg fikk et inntrykk at dere har en beef angående pronasjon av foten. Om pronasjon av foten og en lite stabil ankel kan ha bidratt til dårlige motoriske mønstre og som følge av dette muskulære kompensasjoner er altså en mulighet. Så tenkte derfor at en som kan føtter burde gi sin mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg har vært heldig og har ikke hatt noe særlig smerter. Det eneste er det jeg kjenner i trapezius / rhombo. Jeg vil si jeg har hatt mer utfordringer med plager. For eksempel mobilitetproblemer i hofta, stabiliseringsproblemer av scapula, og deretter muskulære kompensasjoner øvrig i kroppen. Det handler om å inkludere hele kroppen, ikke la overutviklet muskulatur være årsak til at annen muskulatur forblir svak og inaktiv. Om jeg hadde opplevd smerter i senere tid er vanskelig å si. Men ting ville ikke utviklet seg i riktig retning.

Grunnen til at jeg brukte et avsnitt til å informere var at jeg fikk et inntrykk at dere har en beef angående pronasjon av foten. Om pronasjon av foten og en lite stabil ankel kan ha bidratt til dårlige motoriske mønstre og som følge av dette muskulære kompensasjoner er altså en mulighet. Så tenkte derfor at en som kan føtter burde gi sin mening.

Beef og beef, jeg stiller bare spørsmål til hvorfor man skal fikse et ikke-eksisterende problem :)

http://www.cor-kinetic.com/do-you-need-your-joints-to-be-centered-does-it-really-matter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stusser litt på at du nok en gang har en formening om hva som trengs og ikke trengs, når du ikke har sett på klienten :)

Forøvrig jobber jeg ut i fra disse prinsippene:

Som du ser, er foten med på balansen i det store bildet. Ganske åpenbart egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å korrigere og kompensere for pronasjon av føtter er da en helt vanlig og akseptert praksis? Kjøper du sko til lange arbeidsdager og/eller jogging, løping og den slags, vil du ha sko og potensielt såler som gjør at du setter foten rettest mulig ned med stabil ankel for å unngå fremtidige belastningsskader – uavhengig av om du har smerter fra før. Dette i seg selv bør egentlig være god nok grunn til å korrigere et slikt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Therese , er det ikke smerter, ei heller problem med funksjon så ser eg lite poeng i å "fikse" det / legge mye tid og energi i det.

Kan ta meg selv som eksempel:

Underutviklede serratus anterior, rhomboideus, rotatorer generelt, og da som følger Winged Scapula.

Dette hindrer ikke meg i å være smertefri, samt løfte stabilt og trygt i følgende løft:

100kg rykk, 135kg støt bak hodet, 100kg militærpress, 170kg benkpress, 210kg skjortebenk.

Hvorfor skal eg da bruke mye tid/energi på å fikse dette? Når det funker til det det skal.

Merk, eg sier ikke at det nødvendigvis er negativt, men om det er nødvendig? Nei.

Funksjon er det viktigste.

Du gjør jo det samme med deg selv Kjetil? Du har jo ekstremt stramme lats, og sliter med korrekt press over hodet (så det når du tok militærpress/ stående skråbenk :p )

Men de funker jo til det du vil/skal gjøre?

Hvorfor da legge mye arbeid i det?

Vil poengtere at eg ikke er ute etter å "ta" Kjetil. Han har ett fint kunnskapsnivå, samt en driv til å hjelpe folk som få andre. Det kan ingen ta fra han :)

Er bare det å lete etter feil, som egentlig ikke er til noe bry, eg ikke forstår poenget i.

Det skaper bare mer arbeid enn nødvendig.

If it ain't broke, don't fix it.

Sorry for eventuelle skrivefeil, eller litt tungvinde formuleringer, satt på telefon og skreiv dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om føtter ennå, det kommer forhåpentligvis.

Men angående temaet dere diskuterer: Hva med en klient som trener smertefritt bøy og mark med hhv stor medial knevandring og overeven lumbalfleksjon i bunnpos, og med stor lumbalflex? Korrigerer dere det eller er det greit så lenge det er smertefritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om føtter ennå, det kommer forhåpentligvis.

Men angående temaet dere diskuterer: Hva med en klient som trener smertefritt bøy og mark med hhv stor medial knevandring og overeven lumbalfleksjon i bunnpos, og med stor lumbalflex? Korrigerer dere det eller er det greit så lenge det er smertefritt?

Så over innlegget mitt nå, og det kom ikkje så klart fram som eg trudde. Med funksjon så meinte eg også da fin teknikk.

Om teknikken ikke er fin, så ville eg korrigert teknikk, se om problemet forsvinner.

Om det da ikke funker, og det er ein ubalanse som forårsaker problemet, så gjør eg tiltak for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så over innlegget mitt nå, og det kom ikkje så klart fram som eg trudde. Med funksjon så meinte eg også da fin teknikk.

Om teknikken ikke er fin, så ville eg korrigert teknikk, se om problemet forsvinner.

Om det da ikke funker, og det er ein ubalanse som forårsaker problemet, så gjør eg tiltak for dette.

Men er det korrekt teknisk om scapula vinger?

Prøver bare å slenge ut noen brannfakler for å stimulere en veldig interessant problemstilling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det korrekt teknisk om scapula vinger?

Prøver bare å slenge ut noen brannfakler for å stimulere en veldig interessant problemstilling ;)

Skal innrømme at eg ikke skjønner spørsmålet ditt nå?

Om winged scapula er ett tegn på dårlig teknikk? Om det var det du meinte?

Winged Scapula for min del hindrer ikke rett teknikk i noen av løftene eg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal innrømme at eg ikke skjønner spørsmålet ditt nå?

Om winged scapula er ett tegn på dårlig teknikk? Om det var det du meinte?

Winged Scapula for min del hindrer ikke rett teknikk i noen av løftene eg gjør.

Litt upresist spørsmål. Er det ikke teknisk feil om scapula står i en feil posisjon, på samme måte som det ville vært feil om andre knokler/ledd står i en annen posisjon enn det vi regner som "korrekt teknikk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør jo det samme med deg selv Kjetil? Du har jo ekstremt stramme lats, og sliter med korrekt press over hodet (så det når du tok militærpress/ stående skråbenk :p )

Men de funker jo til det du vil/skal gjøre?

Hvorfor da legge mye arbeid i det?

Vil vel poengtere at ting ikke fungerer som det skal, derfor kontaktet vedkommende meg.

Ja, hos meg fungerer alt som det skal ift de behov jeg har. Som jeg har sagt tidligere trenger man adekvat mobilitet. Skal ærlig innrømme at jeg ikke var klar over 'skråbenken', tydelig at litt latsarbeid må legges inn! Har aldri filmet militærpressen min, takk for tips! (PS, legger det inn i førsteinnlegget)

Hva som er adekvat vil jo variere. Adekvat ift benkpress? Snatch? ohp?

Enig? :)

Når hva din status angår så kan jeg ikke uttale meg om det. Ikke har jeg sett teknikken din, ei heller har jeg palpert scapula eller sett aktivering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Kommer ikke til å diskutere klientens problemer her inne med mindre han sier at det er greit, dessverre.

Er det presisert ovenfor "klienten" at du er elektriker ? Jeg tenker, folk står fritt til å ta imot tips og råd fra hvem de måtte ønske, men føler kanskje du burde redegjøre i tråden for din (faglige)kompetanse ? Mulig dette har gått meg hus forbi, men det er derfor vi har hatt en viss tilbakeholdenhet med å direkte hjelpe, å spesielt ikke bruke forumet til å ta betalt for det om det er tilfelle.

Siden du nå refererer til det som "klienten" så antar jeg at dere har et noe annet forhold en "fyr på forumet og annen fyr på forumet" og at det derfor enten bør tas på privaten, eller tydeliggjøres hva og på hvilken grunnlag disse tipsene/hjelpen gis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det presisert ovenfor "klienten" at du er elektriker ? Jeg tenker, folk står fritt til å ta imot tips og råd fra hvem de måtte ønske, men føler kanskje du burde redegjøre i tråden for din (faglige)kompetanse ? Mulig dette har gått meg hus forbi, men det er derfor vi har hatt en viss tilbakeholdenhet med å direkte hjelpe, å spesielt ikke bruke forumet til å ta betalt for det om det er tilfelle.

Siden du nå refererer til det som "klienten" så antar jeg at dere har et noe annet forhold en "fyr på forumet og annen fyr på forumet" og at det derfor enten bør tas på privaten, eller tydeliggjøres hva og på hvilken grunnlag disse tipsene/hjelpen gis.

Slik, da oppdaterte jeg førsteposten Eirik. Jeg synes det er gøy å hjelpe folk på forumet her, mange som har problemer og jeg har en del praktisk erfaring med det. Lærer jo også mye av å bruke det man har lest om i praksis. Om noen så kontakter meg for et møte, så synes jeg såklart det er fint. Håper du ser at jeg hjelper alle gratis her på forumet, uavhengig om de vil møte meg etter rådet jeg gir eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Slik, da oppdaterte jeg førsteposten Eirik. Jeg synes det er gøy å hjelpe folk på forumet her, mange som har problemer og jeg har en del praktisk erfaring med det. Om de så kontakter meg for et møte så synes jeg såklart det er fint. Håper du ser at jeg hjelper alle gratis her på forumet, uavhengig om de vil møte meg etter rådet jeg gir eller ikke.

For all del, følte bare at det var en grei presisering slik at de som oppsøker hjelp kan ta et så overveid valg som mulig, da er det greit å være åpen om rammene rådene blir gitt innenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, følte bare at det var en grei presisering slik at de som oppsøker hjelp kan ta et så overveid valg som mulig, da er det greit å være åpen om rammene rådene blir gitt innenfor :)

Yeah buddy :) Helt enig. Alltid åpen og ærlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...