Gå til innhold

Bli best med mental trening?


Nilsern

Anbefalte innlegg

Jeg kødder ikke når jeg sier det, at jeg begynte, akkurat nå, å faktisk vurdere å skrive en bok.

Kult. Ny hobby :)

Men sånn back on-topic: jeg er ikke sånn ekstremt interessert i selvhjelps bøker, fordi jeg greier det overraskende bra selv, men jeg er interessert i selvforbedring på alle plan (elsker å lære noe nytt egentlig, og pyskologi er definitvt min greie), derfor jeg spurte hva greia var med denne boka og om den er verdt å kjøpe og lese.

Er vel derfor folk finner hjelp i mentale trenere. Klarer jeg det egentlig bra selv? Hvordan gjøre bra til best? For enkelte er ikke bra, bra nok.

Man ser stort sett ikke sine egne småfeil. Må noen andre "ukjente" inn for å finne "feilene".

Nå har ikke jeg lest denne boka eller noen form for mental trening, men ser for meg at det er slik det foregår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel derfor folk finner hjelp i mentale trenere. Klarer jeg det egentlig bra selv? Hvordan gjøre bra til best? For enkelte er ikke bra, bra nok.

Man ser stort sett ikke sine egne småfeil. Må noen andre "ukjente" inn for å finne "feilene".

Nå har ikke jeg lest denne boka eller noen form for mental trening, men ser for meg at det er slik det foregår

Og jeg er åpen for muligheten for at det er småfeil der. Jeg har bare ikke lyst å kjøpe boka og sitte med "jammen det der visste jeg jo fra før" etter å ha lest den ferdig. Bortkastet penger osv :p

Men jeg er definitvt nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du avgjør selv om denne boka er bra. Leser du den, tenker over det, og sier: Jepp, det er faktisk sånn. Man the fuck up og gjør det neste gang. Så blir det en bra bok. Om du leser den og tenker bare: DEtte viste jeg jo fra før, så blir det en middelmådig bok.

Les, og tenk over tidligere situasjoner der du har vert stresset, eller har gjort noe feil, eventuelt tenkt på i ettertid hvordan du ville gjort det om du fikk en ny sjanse. Denne boka er nyttig, selv for verdensmestre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ikke har du iallefall fått deg ett nytt relativt billig møbel til 299,- ;)

Og jeg er åpen for muligheten for at det er småfeil der. Jeg har bare ikke lyst å kjøpe boka og sitte med "jammen det der visste jeg jo fra før" etter å ha lest den ferdig. Bortkastet penger osv :p

Men jeg er definitvt nysgjerrig.

79,-, maks 149,- for pocketen. Ikke voldsomme summer :) Mammut-salget kommer også nå. Heads up :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn back on-topic: jeg er ikke sånn ekstremt interessert i selvhjelps bøker, fordi jeg greier det overraskende bra selv, men jeg er interessert i selvforbedring på alle plan (elsker å lære noe nytt egentlig, og pyskologi er definitvt min greie), derfor jeg spurte hva greia var med denne boka og om den er verdt å kjøpe og lese.

Jeg tåler ikke selvhjelpsbøker selv heller. Hvis du er interessert i å lære om psykologi og hvordan mennesker fungerer vil jeg heller anbefale deg å sjekke ut "Thinking fast and slow" av Daniel Kahnemann (den er også oversatt til norsk) og "Predictably irrational" og "The upside of irrationality" av Dan Ariely. Dritbra skrevet, lærerikt, og man lærer litt om seg selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke selvhjelpsbøker selv heller. Hvis du er interessert i å lære om psykologi og hvordan mennesker fungerer vil jeg heller anbefale deg å sjekke ut "Thinking fast and slow" av Daniel Kahnemann (den er også oversatt til norsk) og "Predictably irrational" og "The upside of irrationality" av Dan Ariely. Dritbra skrevet, lærerikt, og man lærer litt om seg selv også :)

Fantastisk, tusen takk!

(Jeg leser helst på engelsk faktisk, fordi alle tankeprosesser foregår på engelsk i mitt hode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken har objektivt sett høstet gode omtaler i diverse medier og anbefalt av veldig mange såkalte eksperter. Jeg gidder ikke gi en lang utredning om boken sitt innhold og verdi, men jeg sluttet å lese den på sengekanten i og med jeg da ikke fikk sove. Boken ga meg veldig mange situasjonsbesteme perspektiver som jeg kunne relatere meg til og som dermed opplevdes som veldig interessant og nyttig for min egen del. Nå skal det sies at jeg har utdannet meg innen idrettspsykologi og sluker slikt stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at nytteverdien er kanskje relativ ifht hvem som leser den, men la oss ta et eksempel og si at du er dreven på selvhjelp selv uten å lese bøker: kan man lære noe nytt fra denne boka? Kjøper den glatt om det er noe givende der, typ nye synspunkter, perspektivmanipulasjon, etc etc

Skal ikke si noe om kvaliteten på boka, for har ikke lest den. (men brodern har den, så jeg får vel ta en kveld eller to)

Men kan på generelt grunnlag si at selvhjelpsbøker gjør lite for meg.

Som vi har vært inne på før så føler jeg at det blir litt moraliserende, og da går jeg imot det på rein trass.

Poenget mitt var heller egentlig at det her er en fyr som mange navngitte norske toppidrettsutøvere står inne for at har noe for seg, og det kan være en pekepinn på at det er "good shit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant dere som har lest boken og synes den er fantastisk, kan dere fortelle meg konkret hvilke forandringer dere har gjort i livet deres og hvordan dere har gitt dere en verdi utover den gode følelsen dere fikk underveis og når dere var ferdig? :)

Har en kamerat som har lest den og snakket mye om å være en rå mann, men ellers har jeg ikke sett noen forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere benyttet mental trening med gode resultater for å prestere bedre innen skytesport, hvor 85% av utfordringene er mental mestring.

Har ikke lest boka, men skal det. Når det er sagt, så hjelper det nada å lese en bok, hvis man ikke prøver over tid å bruke kunnskapen i en målrettet plan.

Selv ting man vet, kan, og har lært før, er totalt unyttig hvis man ikke bruker det målbevisst.

Nuff said!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tåler ikke selvhjelpsbøker selv heller. Hvis du er interessert i å lære om psykologi og hvordan mennesker fungerer vil jeg heller anbefale deg å sjekke ut "Thinking fast and slow" av Daniel Kahnemann (den er også oversatt til norsk) og "Predictably irrational" og "The upside of irrationality" av Dan Ariely. Dritbra skrevet, lærerikt, og man lærer litt om seg selv også :)

Thinking fast and slow - DEN anbefaler jeg på det sterkese. Meget meget interessant bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamGold Likevel om boken er bra, så er det ikke slik at den forandrer deg uten at du gjør noe selv. Slik som TEW understreker.

Nettopp.

Jeg er bare nysgjerrig på hvor mange av de som synes boken er fantastisk her i tråden det er som faktisk har tatt lærdommen fra bok til levd liv og nøyaktig hva de har gjort som har forbedret livet sitt.

Ingenting galt om de kun har lest den og likt den, men jeg lurer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant dere som har lest boken og synes den er fantastisk, kan dere fortelle meg konkret hvilke forandringer dere har gjort i livet deres og hvordan dere har gitt dere en verdi utover den gode følelsen dere fikk underveis og når dere var ferdig? :)

Har en kamerat som har lest den og snakket mye om å være en rå mann, men ellers har jeg ikke sett noen forandringer.

Jeg syns den hjalp meg. :) Tror jeg leste den tidligere på høsten og det fikk meg til å tenke på hva mine mål er og slikt. Og jeg tror jeg begynte å tenke på å gå inn i forsvaret på grunn av Bertrand sin bakgrunn, mener i hvert fall der det begynte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne boken veldig godt!! Leste den to ganger etter hverandre og tar den fram når jeg trenger litt ekstra motivasjon. Den går mye ut på hvordan du skal styre tankene dine i hverdagen for å ta gode valg og komme nærmere målene dine. Skjønner at veldig mange ikke føler de har behov for en sånn bok, fordi de holder seg motiverte og får fremgang. Men noen ganger, særlig i motgang, kan det være tøft å holde tankene riktig og da hjelper det å være bevisst på hvordan du skal gjøre det. Ettersom mye av boken handler om å ta riktige valg i hverdagen er det ikke sikkert du ser resultater med en gang. Personlig har jeg nettopp stått på eksamen etter å ha først strøket, så tatt en annen eksamen og så lest til denne på nytt. Dette var utrolig tøft, men jeg fortsatte å stå på mye pga det jeg leste i boken. Har også oppnådd mye på trening, gått fra 55 kg knebøy dårlig teknikk til 85 kg med god teknikk mye fordi jeg står opp kl 6 flere ganger i uken for å få tid. Bruker ting fra boken til å få meg opp de dagene det er tøft. Liker særlig den delen av boken som handler om hvordan "talenter" egentlig har jobbet mye mer enn folk tror, gir meg motivasjon til å jobbe hardt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også boken var skikkelig bra! Gjorde som flere her over har nevnt; leste den skikkelig(to ganger) og tok notater den andre gangen. Veldig enig i det EmilieM her over skriver! Oppsummer det igrunnen veldig bra!:)Driver selv seriøst med idrett og har virkelig hatt nytte av boken. En ting er å vite om mental trening, og "tro" at en driver med det, men noe annet er å være bevisst det. Alle valgene jeg tar igjennom dagen, har betydning for min utvikling som idrettsutøver. Boka hjalp meg til å bli bedre kjent med tankene mine, kjenne igjen tankemønsteret, og vite/reflektere over hvordan jeg snakker til meg selv. Har som sagt hatt masse bruk for det i idrettssammenheng, men også i forhold til skole og livet ellers. Så tidligere på meg selv som ganske sterk psykisk og mentalt, da jeg har jobbet meg gjennom alvorlig spiseforstyrrelse og angst, samt drevet med idrett. Hadde fra før altså mye kunnskap om hvordan "hjernen" fungerer. Om drevet med mye terapi og mental jobbing. Føler likevel jeg har hatt god bruk og nytte av boken!!;) Om jeg ikke var mental sterk fra før, så er jeg ihvertfall enda sterkere nå!:)

Så jeg vil anbefale boken på det varmeste. Men som flere har poengtert tidligere; hvilken nytte en kommer til å ha av boken kommer helt an på innstillingen! Kan du "alt" fra før og ikke er innstilt på å kankje lære noe nytt, så vil du heller ikke gjøre det. Jeg vil iallefall anbefale å gi den en sjanse!(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...