Gå til innhold

Hva hvis janteloven ikke eksisterte – et tankeeksperiment


Keegil

Anbefalte innlegg

I en verden uten jantelov ville Fotballfruen fortsatt fått kritikk for å legge ut et bilde av seg selv etter fødselen :p

Det har vel med i hvilken setting de ønsker tilbakemeldingene sine. Kakemonstrene vil aldri forstå hvorfor andre ikke har lyst på like mye kake som dem. Man ser verden fra sin egen navle, rett og slett, og ofte ikke lenger en nesa rekker, osv :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jantelov shmanshelov, ikke godt for noe. Man skal kunne unne andre mennesker lykke og mestring, de aller fleste har jobbet hardt for å komme dit de er.

Her under forutsetningen at de som føler mest på at de rammes av janteloven faktisk er vellykkede mennesker.

Ellers så er jo forklaringen ganske enkel. Om man går gjennom livet og tenker at alle som er duster er duster fordi de er misunnelige på deg eller full i jantelov på grunn av din egen fortreffelighet, så ser man også det overalt. Alle andre ser bare enkelte kjipe mennesker man møter med ujevne mellomrom. Sleng på noen kilo med mindreverdighetskomplekser, og man begynner også å se fiender der det aldri har vært noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns janteloven-kortet blir misbrukt. Alle som får kritiske spørsmål vedrørende egne valg drar frem janteloven, og sier at andre bare er misunnelige.

Men det er egentlig stor forskjell på å være misunnelig og å være kritisk.

Jeg tror derfor at for at janteloven ikke skal eksistere må alle først tenke helt likt, og det tror jeg ikke verden har godt av.

Forresten så er vel janteloven fra Danmark, ikke Norge. Men janteloven har blitt et norsk fenomen etter at noen fant ut at de kunne bruke det mot alt og alle som synes at det de gjør er feil.

Ta USA som et eksempel. Det er faktisk slik at veldig mange der beundrer de som lykkes, og det fint. Men det jeg mener skiller mellom janteloven og kritisme går ut på at mange ikke bryr seg om hvordan de lykkes, men at de har lykkes. De som stiller kritiske spørsmål ved hvordan noen har lykkes blir stemplet som misunnelige.

Derfor kan de som lykkes gjennom å bedra andre skjule seg bak janteloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at janteloven "ikke eksisterer i USA" er bare tull. Det er bare at de kalles haters. Vedlagt et utvalg menneskers opplevelser med haters.

(et mulig opphav til Keegil favorittfrase, btw)

Og ikke minst, tilsynelatende rammer det bådi bildere også der.¨

... og folk som har bakerier!

http://www.youtube.com/watch?v=Rdi3LkGHVAw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lettere å rakke ned på andre i stedet for å ta et oppgjør med seg selv.

Man hører ofte "det kunne jeg også klart, men gidder ikke" som egentlig betyr "det kunne jeg aldri klart, for jeg hadde ikke turt å ta sjansen" f.eks ved oppstart av en liten bedrift eller lignende.

Jantelov eller ei, men synes ofte at det virker som at man snakker ned om andres kvaliteter i stedet for å innse sine egne svakheter.

Peke finger > se i speilet

Når det er sagt har jeg et avslappet forhold til det hele, var bare en observasjon jeg ofte har gjort og føler stemmer i stor grad med hva jeg har sett så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅR SKAL FOLK SKJØNNE AT VI ER ALLE EN DEL AV DET SAMME!

HATING ON OTHERS IS LAIK HATING ON URSELF! /thread

http://rationalwiki.org/wiki/Quantum_consciousness

Kommer ikke gjennom linken ? Men du sier noe - kanskje det er slik at det slår ut enten den ene eller den andre veien? For jeg vet med meg selv at jeg ikke blir sur på andre hvis de er bedre enn meg, men meg selv derimot kan jeg virkelig blir sinna på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Banan Arne
Kommer ikke gjennom linken ? Men du sier noe - kanskje det er slik at det slår ut enten den ene eller den andre veien? For jeg vet med meg selv at jeg ikke blir sur på andre hvis de er bedre enn meg, men meg selv derimot kan jeg virkelig blir sinna på.

Jaa, det er det eneste jeg ikke liker med denne utviklingen av samfunnet som fører i rettingen individualisme. Og utviklingen er så rask at vi vet ikke helt vår plass i dette samfunnet. Sånn hvis du går å ser på enkelte urfolk så har de INGEN av de moderne psykologiske problemene vi har. Noe som ikke er rart da vi hadde over 100.000 år å tilpasse oss "hunter-gather" livstillen og modern samfunn har vart, hva, 5000 år-ish? Tror det er mange ting som påvirker hvorfor vi oppfører oss så rart. Reklame, ego-komplekser, disconnect fra mennesker, disconnect fra naturen. Og det er så mye som stimuli hele jævela tiden så tror det er veldig lett å bli disconnected fra seg selv også. Og alt henger sammen.

Men en annen ting med janteloven, jeg tenker på alpha-male bavianer som utfordrer hverandre. Forsvarsmekanisme? Kanskje genetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en slik verden, hvorfor får Fitnesslaila og Fitnessmorten fortsatt ikke det de mener er aksept for livsstilen sin? Hvilke andre årsaker enn janteloven kan vi komme frem til?

Fordi for de aller fleste handler livet om mer enn mager kesam, mageruter og microbrownie. Selv om Ola Nordmann ikke har sixpack, betyr ikke det automatisk at han er misunnelig på alle de som har det. Eller at han synes det gir mening eller er verdt det å spise/trene på en bestemt måte for å få det. Noe som er totalt forståelig. "Haters gonna hate" slenges ut i øst og vest, gjerne uberettiget fra midten av fitnessnavlen selv...

Jeg kan f.eks ta meg i å tenke at folk som ikke prioriterer trening og en aktiv livsstil simpelthen ikke har viljestyrke nok. Hvem er jeg til å si at dette er den beste måten å leve livet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spot on!

Lene Hansen:

"Skyldes sjalusi og misunnelse

- Jeg skønte tidlig at kropp selger, og jeg skjønte tidlig at for å skape seg et navn i min bransje måtte man på sett og vis være en PR-hore. Spørsmålet er ikke hvorfor kropp og sex selger, det har en helt naturlig forklaring, men hvorfor så mange kvinner blir ekstremt opprørte over dette?

Hansen mener dette skyldes noe så enkelt som sjalusi og misunnelse.

- Det er greit å diskutere rundt hva som er og skal være kroppsideal, men når det i saker bikker over til personangrep så er det janteloven som står frem. Da er det misunnelse, sier hun, og fortsetter:

- Jeg vet at jeg er noe, det har jeg ikke problemer med å si til meg selv eller andre. Når jeg angripes for å gjøre dette av andre, så synes jeg disse menneskene heller bør gå inn i seg selv i stedet for å rette aggressjonen mot meg eller andre som gjør det samme."

... o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk som avfeier all kritikk som misunnelse og jantelov er mindre smarte. Istedenfor å gå i seg selv og tenke gjennom om kritikken kan ha noe for seg, er det lettere å slenge ut at alle andre er så fryktelig misunnelige på deg.

Og ja, det kommer ofte fra bloggere, glamourmodeller og hardbarka fitnessfolk. Det finnes sikkert noen som er misunnelige på dem, men at det er hoveddrivkraften bak all kritikk? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting. Er det mennesker på denne bloggen her som virkelig mener at janteloven holder dem tilbake? Som virkelig mener at andre mennesker er så misunnelige på dems suksess?

Personlig kjenner jeg meg ikke igjen av mye som blir sagt rundt janteloven. Har aldri møtt en negativ respons(som var preget av sjalusi) på gode resultater på ulike arenaer i livet.

Ja, selvfølgelig, mange som ikke liker meg, men føler ikke det har sammenheng med tingene jeg lykkes med. .. Jeg tenker ikke at det er fordi de er sjalue eller at janteloven har skylda.. Tar jeg feil?:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...