Gå til innhold

Hva hvis janteloven ikke eksisterte – et tankeeksperiment


Keegil

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. Er det mennesker på denne bloggen her som virkelig mener at janteloven holder dem tilbake? Som virkelig mener at andre mennesker er så misunnelige på dems suksess?

Personlig kjenner jeg meg ikke igjen av mye som blir sagt rundt janteloven. Har aldri møtt en negativ respons(som var preget av sjalusi) på gode resultater på ulike arenaer i livet.

Ja, selvfølgelig, mange som ikke liker meg, men føler ikke det har sammenheng med tingene jeg lykkes med. .. Jeg tenker ikke at det er fordi de er sjalue eller at janteloven har skylda.. Tar jeg feil?:S

Nei, jeg tror du har helt rett, og det er nettopp innstillingen din som er grunnen til at du ikke ser jantelov overalt. Det er ikke alltid så lett å forstå folk, og man kan tenke seg i hjel hva alle mener med hver lille setning de sier. Jeg tror at jo mer usikker man er innerst inne, jo mer tilbøyelig er man til å spille jantelovkortet på det man oppfatter som negative betraktninger – når forklaringen ofte er en helt annen. Hvis dette er situasjonen så bør man kanskje jobbe litt med dette, men det er mye enklere å bare kalle alle for haters i stedet for å feie for egen dør.

Når din default innstilling er at folk ikke misunner deg eller er sjalu på deg, noe de sannsynligvis ikke er, så har du gjort deg selv en stor tjeneste og økt livskvaliteten din med 110 %! :D

If it is jante that you seek, then it is jante that you shall find.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettopp! Det å forhåndsdefinere all kritikk som jantelov er også ganske dårlig gjort, nettopp fordi man da antar seg bort fra at det finnes noen andre grunner til å kritisere enn det at man er misunnelig, og at man med andre ord er helt ufeilbarig. De fortjener kanskje litt jantelov likevel, haha! :D

Uansett, å lese sånt som dette irriterer meg:

Jada, jada…jeg vet at dette høres nesten evangelisk ut, men jeg oppfordrer i hvert fall til å teste det på egen hånd før du kommer med Janteloven og skal fortelle meg at jeg bare snakker sludder og pølsevev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...