Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Har lurt på dette en stund og håper noen her har et bra svar på det: Hvis et kilo kroppsfett kun kan "mobilisere" et underskudd på 70kcal/dag, hva skjer da egentlig når en som har relativt lite fett på kroppen har et underskudd som er større enn det fettet i utgangspunktet kan opprettholde?

Forbrenningen og aktivitetsnivået vil naturligvis gå ned ved et stort underskudd, men det må da være mulig å ta ut mer av fettreservene enn 70kcal/dag?

I "Oppdrag Fleskemoderasjon" hadde jo Asle et underskudd som var langt større enn

det fettet "opprinnelig" kunne mobilisert med tanke på all treningen han gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Det er kalorier som bryter fasten, ja. Men ikke heng deg opp i den fasteperioden så mye da.

"Does that 1x1 inch pickle I found under the sofa 'break the fast'?" That's the kind of nonsense I get. Worry about 'breaking PR's' instead." - Martin Berkhan

Nesj, jeg ville bare vite. Er jo tråden for dumme spørsmål. Jeg skal kaste meg over Brad Pilons "Eat stop eat" snart og jobber mentalt med å forberede meg på faste og samtidig forbedre kosthold og legge til rette for trening i etterkant =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskningen på PF er litt delt, så jeg er tilhenger av "spis når du vil". Hvis jeg ikke skal trene før på kvelden og ikke er sulten, så faster jeg gjerne i mange timer. Hvis jeg derimot trener om morgenen gidder jeg ikke å gå uten mat i flere timer før leggetid. Ikke gjør det noe vanskeligere enn det er, måltidstiming er jo tross alt detaljer i forhold til totalinntaket over lengre tid.

An Objective Look at Intermittent Fasting - AlanAragon.com - Fitness Based on Science & Experience

Joa, men samtidig så er PF etc individuelt om man passer til deg, likedann er jo lavkarbo etc. For noen er det gull for andre funker det bare ikke. 9 eller 2 måltider, lavkarbo eller ikke, hovedsaklig basert på hver enkelts muligheter og tilpassing. Jeg personlig fungerer bra på PF med spiseluker, men trenger å være mer strikt og liker faste fordi jeg har bedre kontroll på hva jeg spiser. Har lett for å la meg rive med når det gjelder mat og spiser altfor mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men samtidig så er PF etc individuelt om man passer til deg, likedann er jo lavkarbo etc. For noen er det gull for andre funker det bare ikke. 9 eller 2 måltider, lavkarbo eller ikke, hovedsaklig basert på hver enkelts muligheter og tilpassing. Jeg personlig fungerer bra på PF med spiseluker, men trenger å være mer strikt og liker faste fordi jeg har bedre kontroll på hva jeg spiser. Har lett for å la meg rive med når det gjelder mat og spiser altfor mye

Hvorfor har du bedre kontroll på det du spiser når du spiser få måltider fremfor mange små? Regner med du uansett summerer opp makroene dine, hvis det var det der er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du bedre kontroll på det du spiser når du spiser få måltider fremfor mange små? Regner med du uansett summerer opp makroene dine, hvis det var det der er snakk om?
Føler det bare slik, vanskelig å forklare slik jeg mener det. Uansett, så hater jeg å måtte spise "hele tiden" så det passer meg bedre å spise slik at jeg blir mett og bevarer den følelsen over lengre tid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på dette en stund og håper noen her har et bra svar på det: Hvis et kilo kroppsfett kun kan "mobilisere" et underskudd på 70kcal/dag, hva skjer da egentlig når en som har relativt lite fett på kroppen har et underskudd som er større enn det fettet i utgangspunktet kan opprettholde?

Forbrenningen og aktivitetsnivået vil naturligvis gå ned ved et stort underskudd, men det må da være mulig å ta ut mer av fettreservene enn 70kcal/dag?

I "Oppdrag Fleskemoderasjon" hadde jo Asle et underskudd som var langt større enn

det fettet "opprinnelig" kunne mobilisert med tanke på all treningen han gjorde.

Fant noe på forumet til Lyle McDonalds side om at det kunne være mulig å økt mobiliseringen av fett utover 70kcal/dag med trening/ aktivitet eller andre ting som øker forbrenningen (medisiner osv. (koffein?)). Noen som har noen synspunkter på dette? Evt. noen andre sikre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tema: Brad Pilons "Eat Stop Eat" og Martin Berkhan Leangains.

Leangains er hva vi kaller PF (periodisk faste) fakta?

Jeg er så vidt i gang med Pilons bok, den siste utgaven av "Eat stop Eat" Funnet her: Intermittent Fasting | Eat Stop Eat | Fasting Diet Plan | Yes, it really works!

Det jeg lurer på er, (har ikke kommet over det i boken så langt) Kan disse to mikses? Pilon anbefaler 1-2 24t faster i uken, mens PF er daglig faste over 14/16t faste. Kan man først kjøre en 24t faste, og starte på spisevinduet til PF og følge det etterpå?

Altså, si at jeg faster fra 12 på Søndag til 12 Mandag, spiser til kl. 20 på Mandag og faster etter PF til 12 Tirsdag? Jeg jobber med å se om det er mulig eller om det ikke anbefales overhodet. Ser egentlig ikke problemet, om man spiser fornuftig i spisevinduet.

Noen her som er drevne innenfor PF og eller "Eat stop Eat" som kan hjelpe meg litt på veien? jeg legger spørsmålet her siden det da ikke er "lov" å sable meg ned for min uvitenhet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen plasser hvor jeg kan få kjøpt store mengder karbonadedeig billigere enn i butikken? Ikke si slakter, vi har ikke sånt her.

Alternativet blir å kjøpe storfe og kverne selv i så fall. Det gidder jeg ikke. Det må i det minste komme ferdigoppkutta så jeg kan kverne :p

Karbonadedeig koster 36kr på Rimi :D 400g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tema: Brad Pilons "Eat Stop Eat" og Martin Berkhan Leangains.

Leangains er hva vi kaller PF (periodisk faste) fakta?

Jeg er så vidt i gang med Pilons bok, den siste utgaven av "Eat stop Eat" Funnet her: Intermittent Fasting | Eat Stop Eat | Fasting Diet Plan | Yes, it really works!

Det jeg lurer på er, (har ikke kommet over det i boken så langt) Kan disse to mikses? Pilon anbefaler 1-2 24t faster i uken, mens PF er daglig faste over 14/16t faste. Kan man først kjøre en 24t faste, og starte på spisevinduet til PF og følge det etterpå?

Altså, si at jeg faster fra 12 på Søndag til 12 Mandag, spiser til kl. 20 på Mandag og faster etter PF til 12 Tirsdag? Jeg jobber med å se om det er mulig eller om det ikke anbefales overhodet. Ser egentlig ikke problemet, om man spiser fornuftig i spisevinduet.

Noen her som er drevne innenfor PF og eller "Eat stop Eat" som kan hjelpe meg litt på veien? jeg legger spørsmålet her siden det da ikke er "lov" å sable meg ned for min uvitenhet :p

Det er bare med engang å slutte med analyseringen, fast i ett døgn, to døgn. Spiller ingen rolle.

Dette går helt fint, bare husk om du har 5-8% fett vil kroppen LETTERE tære på musklene over en lang faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...