Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når kroppen ikke har karbo til energi må den omdanne andre stoffer slik at den får energi. Dersom kroppen ikke får nok glukose i form av karbo, vil den omdanne fettsyrer til ketoner i første omgang. Disse bygges i leveren og fraktes i blodet til målstedet for metabolismen.

Sitat fra en nerdeside - bare for spesielt interesserte sikkert:

"Fett kan bli til glukose ved at fettsyrene brytes ned til acetat som deretter blir til acetyl-CoA. Derfra kan acetyl-CoA selvfølgelig entre Krebs, men dette gir ikke en netto karbongevinst å lage glukose av. Men acetyl-CoA kan gjøres om til aceton, og aceton kan gjøres om til glukose. Husk at acetyl-CoA ikke kommer inn i Krebs i fravær av nok glukose som fører til mangel på oxaloacetat. Mye acetyl-CoA fører til stor ketonlegemeproduksjon. Både betahydroksybutyrat og acetoacetat hemmer pyruvat-dehydrogenase og hindrer også dermed acetyl-CoA fra å entre Krebs. Ketonlegemer regulerer dermed glukosenedbrytning gjennom å hindre at pyruvat gjøres om til acetyl-CoA."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt med psmf siden den skal være så lav på fett og karbohydrater, gir det ekstra gevinst å være i ketose kontra energiunderskudd generelt? Så lenge underskuddet er like stort? Eller skal man bare innta minst mulig karbo og fett for å få mest mulig underskudd så lenge minimum protein og EFA er dekt?

Kanskje dårlig formulert, men håper noen skjønner hva jeg spør om:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken effekt har sitronsaft og eplecidereddikk på grønnsaker? Noen sa en gang at det endrer glykemisk indeks eller karbohydratene generelt...et eller annet i den duren. Noen som vet om det ligger noe i det eller om det bare er tull?:whistling:

Sitronsaft hindrer etter som jeg vet oksidativ skade på grønnsaker (oppkuttede grønnsaker blir brune og stygge om de står lenge). Tror eplecidereddik har samme effekt, men der er jeg mer usikker. Kan ikke se for meg at det skal endre glykemisk indeks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"MEvsME skrev:
Hvilken effekt har sitronsaft og eplecidereddikk på grønnsaker? Noen sa en gang at det endrer glykemisk indeks eller karbohydratene generelt...et eller annet i den duren. Noen som vet om det ligger noe i det eller om det bare er tull?:whistling:

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt med psmf siden den skal være så lav på fett og karbohydrater, gir det ekstra gevinst å være i ketose kontra energiunderskudd generelt? Så lenge underskuddet er like stort? Eller skal man bare innta minst mulig karbo og fett for å få mest mulig underskudd så lenge minimum protein og EFA er dekt?

Kanskje dårlig formulert, men håper noen skjønner hva jeg spør om:rolleyes:

Er ikke noe magisk ved å være i ketose, men grunnen til at fett og karbohydrater er redusert til det minimale, er rett og slett for at underskuddet skal være høyest mulig. Det er i all hovedsak proteiner som gir energi, og dette er viktig for å bevare muskelmassen. Om du ligger på 800 kcal om dagen som kommer fra karbohydrater og fett, vil du øke sjansen for at vekttapet kommer fra muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke noe magisk ved å være i ketose, men grunnen til at fett og karbohydrater er redusert til det minimale, er rett og slett for at underskuddet skal være høyest mulig. Det er i all hovedsak proteiner som gir energi, og dette er viktig for å bevare muskelmassen. Om du ligger på 800 kcal om dagen som kommer fra karbohydrater og fett, vil du øke sjansen for at vekttapet kommer fra muskler.

Takk, måtte bare få det bekreftet for å være sikker på at det var sånn som jeg trodde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste jeg har hørt om eplecidereddikk er at en spiseskje til frokost skal dempe søtsuget for resten av dagen... prøvde det en periode, syns å huske at det hjalp! Men tror det bare hjalp psykisk, eheh.. :whistling:

Har også hørt dette, men vet ikke om det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, to jenter, ca like store, som løfter like tungt og tar like mange reps: Hvordan kan den ene se så himla mye sterkere ut enn den andre? Heldig genetikk i frohold til plassering av fett? Eller bygger noen rett og slett bare mer volum uten å øke like mye i styrke? Dette holder meg våken om natta. Hjelp.

Edit: Kan noen være like sterke, men den ene ha større muskelvolum enn den andre? Er det store individuelle forskjeller på forholdet andel muskelmasse - styrke? Noen som forstår hva jeg lurer på tross den mangelfulle forklaringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, to jenter, ca like store, som løfter like tungt og tar like mange reps: Hvordan kan den ene se så himla mye sterkere ut enn den andre? Heldig genetikk i frohold til plassering av fett? Eller bygger noen rett og slett bare mer volum uten å øke like mye i styrke? Dette holder meg våken om natta. Hjelp.

Edit: Kan noen være like sterke, men den ene ha større muskelvolum enn den andre? Er det store individuelle forskjeller på forholdet andel muskelmasse - styrke? Noen som forstår hva jeg lurer på tross den mangelfulle forklaringen?

Genetikk spiller stor rolle for plassering av fett, muskelbygging og styrke, i tillegg har kostholdet mye å si. Noen har bedre anlegg for å bygge muskler enn andre og vice versa. Noen kan jo også være like sterke, men trene forskjellig, altså den med mye muskler trener kanskje mange repetisjoner, mens den med lite kjører få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetikk spiller stor rolle for plassering av fett, muskelbygging og styrke, i tillegg har kostholdet mye å si. Noen har bedre anlegg for å bygge muskler enn andre og vice versa. Noen kan jo også være like sterke, men trene forskjellig, altså den med mye muskler trener kanskje mange repetisjoner, mens den med lite kjører få.

Joda, men det er ikke det jeg lurer på. I eksempelet så går vi utifra at de trener helt likt (og alltid har gjort det, for ordens skyld). Det er mer om det er individuelle forskjeller når det kommer til forholdet mellom masse og styrke jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er ikke det jeg lurer på. I eksempelet så går vi utifra at de trener helt likt (og alltid har gjort det, for ordens skyld). Det er mer om det er individuelle forskjeller når det kommer til forholdet mellom masse og styrke jeg lurer på.

Genetikk spiller stor rolle for plassering av fett, muskelbygging og styrke, i tillegg har kostholdet mye å si. Noen har bedre anlegg for å bygge muskler enn andre og vice versa.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetikk spiller stor rolle for plassering av fett, muskelbygging og styrke, i tillegg har kostholdet mye å si. Noen har bedre anlegg for å bygge muskler enn andre og vice versa.

;)

Hehe, nei du svarer fortsatt ikke på det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xxxxxx

Hvor lang tid bruker kroppen på å venne seg til mindre mat? Jeg tenker å kjøre 2 uker hvor jeg går fra ca 200 g proteiner pr dag, til ca 125 g proteiner pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xxxxxx
Hvorfor akuratt proteiner, og ikke fett eller karbo? Kan jeg spørre hva hensikten er?:)

Det er det eneste jeg kan gå ned på, spiser kun proteiner og grønnsaker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xxxxxx
hmmm.. ville ikke kutta proteiner da men er ingen ekspert, så vil ikke uttale meg noe mer...:p

I følge PSMF-tråden så bruker man ønsket målvekt og x med 2,5, så kommer man fram til antall gram proteiner pr dag:) Jeg vil ned til 50 kg, og da blir det 125 g proteiner pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...