Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da fortsetter jeg med hurtigrisen:D

Om du synes det tar lang tid kan du koke opp ris og legge posjonsvis i kjøleskapet en gang du har tid. Hurtigris er det dårligste risalternativet du kan velge. Jo lenger tid det tar jo bedre er risen tror jeg. Nå synes ikke jeg brun ris er godt og ville heller ikke kjøpt og testa svart, men naturris er heller ikke dumt. Helt hvitpolert ris har ikke så mye verdi lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes det tar lang tid kan du koke opp ris og legge posjonsvis i kjøleskapet en gang du har tid. Hurtigris er det dårligste risalternativet du kan velge. Jo lenger tid det tar jo bedre er risen tror jeg. Nå synes ikke jeg brun ris er godt og ville heller ikke kjøpt og testa svart, men naturris er heller ikke dumt. Helt hvitpolert ris har ikke så mye verdi lenger.

Hvit ris er pr definisjon den risen som gir mest næring.

Sitat Børge Fagerli:

"Brunris har riktignok mer fiber og når man analyserer det er det høyere innhold av ulike vitaminer og mineraler, men i likhet med kornprodukter generelt ser man faktisk et TAP av mineraler i kroppen når man inntar det. Ved inntak av vanlig hvit ris (jasmin, basmati) så har man netto ØKNING i vitamin- og mineralstatus i kroppen, selv om innholdet i selve matvaren er lavere."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit ris er pr definisjon den risen som gir mest næring.

Sitat Børge Fagerli:

"Brunris har riktignok mer fiber og når man analyserer det er det høyere innhold av ulike vitaminer og mineraler, men i likhet med kornprodukter generelt ser man faktisk et TAP av mineraler i kroppen når man inntar det. Ved inntak av vanlig hvit ris (jasmin, basmati) så har man netto ØKNING i vitamin- og mineralstatus i kroppen, selv om innholdet i selve matvaren er lavere."

Hvordan kan man få økning av hvit da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veien til god helse - Gjør kroppen en tjeneste og styr unna korn - Fitnessbloggen

Har ikke lest så nøye igjennom det, men mener at svaret er der :)

Den har jeg lest men den handler om korn, og altså at skallet er usunt fordi der befinner forsvarssystemet til planten seg. "Og om du nå sitter og tenker at fullkorn er sunnere enn raffinert mel tar du sannsynligvis feil. Det er klien som har til oppgave å beskytte frøet og den har derfor det høyeste innholdet av blant annet WGA og fytinsyre."Man spiser ikke kli når man spiser ris som ikke er polert. Skallet er tatt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg lest men den handler om korn, og altså at skallet er usunt fordi der befinner forsvarssystemet til planten seg. "Og om du nå sitter og tenker at fullkorn er sunnere enn raffinert mel tar du sannsynligvis feil. Det er klien som har til oppgave å beskytte frøet og den har derfor det høyeste innholdet av blant annet WGA og fytinsyre."Man spiser ikke kli når man spiser ris som ikke er polert. Skallet er tatt bort.

Ja, men tankegangen min her var at fullkorn/brunris har denne bekyttelsen, noe som vil gi en nedgang av mineraler osv, noe som vil gi hvit ris en "oppgang". Ingenting som støtter det jeg tenker her, men det høres logisk ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok både fett og vann som trekkes ut, ja. Det er ikke slik at vannet fordamper øyeblikket det eksponeres for høy nok varme. Om du lar kjøttet ligge i ovenen i flere timer, vil alt vannet etterhvert trekkes ut (dette prinsippet som brukes ved gravimetri).

Og som nevnt over, fordamper vann hele tiden, til og med i minusgrader (klærne tørker ute på vinteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser om hvordan en sky blir til, altså kondensering. Kan du også merke at det kan skje andre veien. Vann fordamper under alle temperaturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vatn koker ved 100ºC. Det fordampar faktisk heilt ned mot det absolutte nullpunkt, -273,15ºC, der all molekylær rørsle stoppar opp.

Det går derimot seinare og seinare jo lågare temperaturen blir. Klede tørker i minusgrader, men det går kjappare ved 20 plussgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da blir jo i teorien karbonadedeigen min noen kalorier mindre?

Ja, det er noen som praktiserer det å skylle kjøttdeigen midtveis for å skylle bort fettet. Nøyaktig hvor godt dette funker vet man vel ikke før man setter seg ned og måler. Blir vel på samme måte med kjøttet i ovnen så lenge du lar overflødig væske ligge igjen og ikke bruker det som saus :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...