Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Hvorfor er bokstavene i alfabetet i den rekkefølgen de er?

Interessant spørsmål!

"The ABC order already existed in some form about 1400 BC, in the Ugaritic script, from which our alphabet is descended. From Wikipedia:

The English alphabet comes from the Latin alphabet (it is even often still called the Latin alphabet), which in turn comes from the Greek alphabet. All modern alphabets are most probably in some way descended from the Proto-Sinaitic alphabet, which probably originated around 2100-1800 BC, but whose ordering is unknown. The Greek alphabet developed from Proto-Sinaitic through Phoenician. Many times in between Proto-Sinaitic and English, letters have been added and removed. W, U, and J are among the most recent additions, which did not exist in classical Latin.

The first letters or proto-letters were taken by the Proto-Sinaitic alphabet from non-alphabetic Egyptian hieroglyphs, which were mostly ideograms, small depictions of objects. Note that these hieroglyphs were used in an entirely different way—the Egyptians didn't use them as alphabetical letters—, so that the order in Egyptian doesn't tell us much about the order in alphabets. Perhaps there was a logical sequence in those earliest forms, but that is unknown; it might very well be an arbitrary order. For all practical purposes, the modern order is best considered random, though fixed."

Med andre ord: Kanskje tilfeldig, kanskje en logisk rekkefølge. Man aner ikke. Men man antar det er tilfeldig.

http://english.stackexchange.com/questions/9587/is-there-a-reason-behind-the-ordering-of-letters-in-the-english-alphabet

Endring: Formatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Den ultimate julegaven til en voksen mamma som liker trening, og som ikke koster skjorta?

Påmelding til et mosjonistløp?

Evt headset til treningsturer utendørs om hun ikke har det (og evt hjelp med å laste ned musikk eller spotify til mobil).

Treningsbag med navn på

Utstyr som hun trenger

Pulsbelte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg har prøvd og google dette, men jeg føler det er for tilbakestående, selv for the googlemachine, for jeg finner ikke noe svar på dette:

Kan en fastlege kreve urinprøver for å få deg sykemeldt når du er utbrent..?! HÆ?!

EDIT: Innser at dette i seg selv kanskje kan virke litt rart, så skal gi det litt backstory: for ca. et halvt år siden ble jeg diagnosert med utbrenthet. Dette var ikke noe problem med min daværende lege, som jeg har hatt de siste ti årene - han kunne min historikk på hukommelsen, og mannen er godt oppi 60 åra. Men i prosessen så flyttet jeg 700 km, noe som betydde nytt ALT. Det har vært mye frem og tilbake med diverse misforståelser jeg har måttet ryddet oppi, men nå er liksom alt på bordet.

Men så plutselig får jeg slengt denne kula i panna; nei, han var så streng på sykemeldingene, og det gikk da IKKE i min favør at jeg hadde en resept jeg ikke hadde hentet ut (for the record: medisiner som en vikarlege PRAKKET på meg, og er noe man gir til anorektikere for at de skal legge på seg. IKKE noe du gir til en som akkurat har gått ned 50 kg), og for at jeg skulle være sykemeldt så krevde det medisinsk program og rene urinprøver. (fordi at man ikke skulle bare sitte hjemme og være sykemeldt og få penger fra staten og røyke hasj. - for the record: jeg har ingen medisinsk eller kriminelt rulleblad angående narkotika)

HÆ?!?!?

Jeg har vært sykemeldt for utbrenthet, altså FOR MYE STRESS OVER LANG TID, og dette er programmet de skal kjøre meg igjennom..? Ellers er jeg arbeidsledig og får dagpenger, men er alt for dårlig til å faktisk kunne jobbe.

Screw nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okay, jeg har prøvd og google dette, men jeg føler det er for tilbakestående, selv for the googlemachine, for jeg finner ikke noe svar på dette:

Kan en fastlege kreve urinprøver for å få deg sykemeldt når du er utbrent..?! HÆ?!

EDIT: Innser at dette i seg selv kanskje kan virke litt rart, så skal gi det litt backstory: for ca. et halvt år siden ble jeg diagnosert med utbrenthet. Dette var ikke noe problem med min daværende lege, som jeg har hatt de siste ti årene - han kunne min historikk på hukommelsen, og mannen er godt oppi 60 åra. Men i prosessen så flyttet jeg 700 km, noe som betydde nytt ALT. Det har vært mye frem og tilbake med diverse misforståelser jeg har måttet ryddet oppi, men nå er liksom alt på bordet.

Men så plutselig får jeg slengt denne kula i panna; nei, han var så streng på sykemeldingene, og det gikk da IKKE i min favør at jeg hadde en resept jeg ikke hadde hentet ut (for the record: medisiner som en vikarlege PRAKKET på meg, og er noe man gir til anorektikere for at de skal legge på seg. IKKE noe du gir til en som akkurat har gått ned 50 kg), og for at jeg skulle være sykemeldt så krevde det medisinsk program og rene urinprøver. (fordi at man ikke skulle bare sitte hjemme og være sykemeldt og få penger fra staten og røyke hasj. - for the record: jeg har ingen medisinsk eller kriminelt rulleblad angående narkotika)

HÆ?!?!?

Jeg har vært sykemeldt for utbrenthet, altså FOR MYE STRESS OVER LANG TID, og dette er programmet de skal kjøre meg igjennom..? Ellers er jeg arbeidsledig og får dagpenger, men er alt for dårlig til å faktisk kunne jobbe.

Screw nav.

Har du flere muligheter for legebytte? Er det ikke to per kalenderår som gjelder?

Hvis så ;meld inn ett siste bytte i 2014 og få nye i 2015?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du flere muligheter for legebytte? Er det ikke to per kalenderår som gjelder?

Hvis så ;meld inn ett siste bytte i 2014 og få nye i 2015?

Jeg skal ha en til gode på grunn av flytting, men det begynner og bli meeeget smalt i utvalget her i byen... Kan jo alltids ta en i nabobyene - de er jo bare 20 min hver vei så.. Fuck this, ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Ja. Enkelte drikker ekstremt mye vann for fort å få trykk i hodet og bli høye. Ikke prøv plz.

Det gjør jeg ikke - men skal skylle ut vannvekt, så har drukket (en del) mer enn hva jeg vanligvis gjør i dag. (-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...