Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva bruker restauranter/utesteder til å steke mat i? For eksempel http://skjerioslo.dittoslo.no/restaurant-og-cafe/the-hot-spot#what:Restaurant%20og%20cafe, eller Ikea for den saks skyld..

Har alltid tenkt smør er det beste å steke mat i (for smaken sin skyld) Men spiste på The Hot Spot og det var fantastisk godt (fikk de til å steke maten ekstra)

Noe lunde samme smaken på noe stekte grønnsaker på Ikea også.. Noen som vet hva som vanligvis blir brukt til steking? Olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker restauranter/utesteder til å steke mat i? For eksempel http://skjerioslo.dittoslo.no/restaurant-og-cafe/the-hot-spot#what:Restaurant og cafe, eller Ikea for den saks skyld..

Har alltid tenkt smør er det beste å steke mat i (for smaken sin skyld) Men spiste på The Hot Spot og det var fantastisk godt (fikk de til å steke maten ekstra)

Noe lunde samme smaken på noe stekte grønnsaker på Ikea også.. Noen som vet hva som vanligvis blir brukt til steking? Olje?

Aurelius ? (ser du er flink med mat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurelius ? (ser du er flink med mat)

Som regel bruker restauranter en blanding av smør og vegetabilsk olje.Veg.olje fordi den har et høyere røykpunkt og tåler mer varme før den tar skade, smør fordi... smør<3 Smør er awesome, gir finfin bruning og smaker himmelsk.

Smør har derimot ulempen at hvis det blir for varmt,så svis melkestoffene i smøret, og det blir bittert og smaker jævlig.

Ta for eksempel steking av en biff eller et fiskestykke.

Man starter med varm panne og varm veg.olje, og steker kjøttet på den ene siden til den er skikkelig brun og fin. Så snur man kjøttstykket, og tilsetter en heidundrandes stor smørklatt i panna. Nå kan man også tilsette feks hvitløksbåter, rosmarin og eller timian.

Mens smøret smelter og brunes, tar man en skje og spar det varme fettet på toppen av kjøttstykket. Når tilstrekkelig farge er oppnådd, tas kjøttet ut av pannen og får hvile, eller (hvis det er stort kjøttstykke), slenges i ovn.

Nøkkelen er uansett at kjøttet må ligge lenge nok i panna til å bli skikkelig brunt, og at du ikke flytter for mye rundt på det.

Fair enough?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel bruker restauranter en blanding av smør og vegetabilsk olje.Veg.olje fordi den har et høyere røykpunkt og tåler mer varme før den tar skade, smør fordi... smør<3 Smør er awesome, gir finfin bruning og smaker himmelsk.

Smør har derimot ulempen at hvis det blir for varmt,så svis melkestoffene i smøret, og det blir bittert og smaker jævlig.

Ta for eksempel steking av en biff eller et fiskestykke.

Man starter med varm panne og varm veg.olje, og steker kjøttet på den ene siden til den er skikkelig brun og fin. Så snur man kjøttstykket, og tilsetter en heidundrandes stor smørklatt i panna. Nå kan man også tilsette feks hvitløksbåter, rosmarin og eller timian.

Mens smøret smelter og brunes, tar man en skje og spar det varme fettet på toppen av kjøttstykket. Når tilstrekkelig farge er oppnådd, tas kjøttet ut av pannen og får hvile, eller (hvis det er stort kjøttstykke), slenges i ovn.

Nøkkelen er uansett at kjøttet må ligge lenge nok i panna til å bli skikkelig brunt, og at du ikke flytter for mye rundt på det.

Fair enough?

Takk :)

Så det er blandingen av olje og smør som avgir den gode smaken? (Olje er vell ganske nøytral?)

Jeg steker det meste i greie mengder smør, men få liksom ikke helt den samme "feelingen" som når jeg spiste

ute...

Husker forresten de på hot wok hev på med noe flytende, sikkert vegetabilsk olje da, men

de hadde vell gjerne smør blandet i det, eller på stekeplata..

Eller blir det slik att olja lar smøret bli varmere så Maken kommer mer frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk :)

Så det er blandingen av olje og smør som avgir den gode smaken? (Olje er vell ganske nøytral?)

Jeg steker det meste i greie mengder smør, men få liksom ikke helt den samme "feelingen" som når jeg spiste

ute...

Husker forresten de på hot wok hev på med noe flytende, sikkert vegetabilsk olje da, men

de hadde vell gjerne smør blandet i det, eller på stekeplata..

Eller blir det slik att olja lar smøret bli varmere så Maken kommer mer frem?

Smør er en fantastisk smaksgiver,men det svir ganske fort.Smør tilsettes etter oljen for å få både bruning fra oljen og smaken/karamelliseringen fra smøret. Ellers brukes det mer salt og pepper på restauranter enn i hjemmekjøkkenet.

Jeg har ingen erfarting fra asiatisk kjøkken/wok etc, men det kan ha vært alt fra soyasaus, ketjap manis, chilisaus,fiskesaus, østerssaus , MSG, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om næringsinnhold i pasta.

Skal den veies før eller etter koking?

Jeg prøver å få en litt bedre oversikt over hva jeg spiser, men nå står jeg litt fast.

Kokt opp 500 gram tørr pasta, som da blir over en kilo når den er kokt, så da begynner jeg å rote det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om næringsinnhold i pasta.

Skal den veies før eller etter koking?

Jeg prøver å få en litt bedre oversikt over hva jeg spiser, men nå står jeg litt fast.

Kokt opp 500 gram tørr pasta, som da blir over en kilo når den er kokt, så da begynner jeg å rote det til.

Veies tørt, dette gjelder for det aller meste. Tørt for tørrvarer og rå for ferskvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig grunnen til at treningsbevisste mennesker, som er veldig "antispiseforstyrrelse"-orienterte gir fullstendig blaffen i dette, og heller oppmuntrer til videre spiseforstyrrelse, dersom personen som sliter er en forholdsvis nær venn/venn av omgangskrets?

Eksempelvis vil nye i "gruppa" bli fortalt rett ut hvor lite hensiktsmessig forholdet deres til mat er, mens det gamle "medlemet", som er undervektig men vil leangaine, bare høste skryt for innsatsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig grunnen til at treningsbevisste mennesker, som er veldig "antispiseforstyrrelse"-orienterte gir fullstendig blaffen i dette, og heller oppmuntrer til videre spiseforstyrrelse, dersom personen som sliter er en forholdsvis nær venn/venn av omgangskrets?

Eksempelvis vil nye i "gruppa" bli fortalt rett ut hvor lite hensiktsmessig forholdet deres til mat er, mens det gamle "medlemet", som er undervektig men vil leangaine, bare høste skryt for innsatsen?

Aner ikke om du snakker om noen her inne eller privat, og det betyr for så vidt ikke så mye heller. Det jeg stusser litt på er at du omtaler leangaining som en spiseforstyrrelse?

Leangaining er vel kurant selv for tynne mennesker? Hvorfor er det lite hensiktsmessig med en forsiktig vektoppgang, kontra en "spis så mye du orker" bulk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig grunnen til at treningsbevisste mennesker, som er veldig "antispiseforstyrrelse"-orienterte gir fullstendig blaffen i dette, og heller oppmuntrer til videre spiseforstyrrelse, dersom personen som sliter er en forholdsvis nær venn/venn av omgangskrets?

Eksempelvis vil nye i "gruppa" bli fortalt rett ut hvor lite hensiktsmessig forholdet deres til mat er, mens det gamle "medlemet", som er undervektig men vil leangaine, bare høste skryt for innsatsen?

Uten at jeg vet hva du refererer til så er det sikkert noe med at det er lettere å være rett fram og ærlig til fremmede på et internettforum enn til en bekjent som man møter regelmessig IRL. Roller og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om du snakker om noen her inne eller privat, og det betyr for så vidt ikke så mye heller. Det jeg stusser litt på er at du omtaler leangaining som en spiseforstyrrelse?

Leangaining er vel kurant selv for tynne mennesker? Hvorfor er det lite hensiktsmessig med en forsiktig vektoppgang, kontra en "spis så mye du orker" bulk?

Jeg omtaler ikke leangaining som en spiseforstyrrelse.

Men å gå for LG når spiseforstyrret blir en måte å forverre resultat av spiseforstyrrelsen.

Ville du anbefalt en anorektiker å leangaine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omtaler ikke leangaining som en spiseforstyrrelse.

Men å gå for LG når spiseforstyrret blir en måte å forverre resultat av spiseforstyrrelsen.

Ville du anbefalt en anorektiker å leangaine?

Nei jeg ville ikke anbefalt en anorektiker noe i forhold til kosthold. Til det kan jeg alt for lite og sykdommen er såpass alvorlig at der bør fagfolk gi råd.

Hvis det derimot er snakk om en lett undervektig person som ønsker å legge på seg muskelmasse og gå opp i vekt uten å legge på seg for mye fett i prosessen, så kan det være fornuftig å legge opp til leangaining og ikke bare gå rett på H-melk kjøret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg ville ikke anbefalt en anorektiker noe i forhold til kosthold. Til det kan jeg alt for lite og sykdommen er såpass alvorlig at der bør fagfolk gi råd.

Hvis det derimot er snakk om en lett undervektig person som ønsker å legge på seg muskelmasse og gå opp i vekt uten å legge på seg for mye fett i prosessen, så kan det være fornuftig å legge opp til leangaining og ikke bare gå rett på H-melk kjøret ;)

Fordi det finnes null forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet.

Å oppfordre en spiseforstyrret, og støtte opp om, til å ytterligere jobbe mot lavere fettprosent (som blir resultatet av å omtrent kun gå opp muskelmasse).

Igjen. LG er gull. LG for spiseforstyrret er bæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det finnes null forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet..

Mulig jeg misforstår deg, men mener du at det ikke er forskjell på å være litt undervektig og være veldig undervektig? Mener du i så fall at alle som kan defineres som undervektige (har en BMI under 18.5) er spiseforstyrret?

Å oppfordre en spiseforstyrret, og støtte opp om, til å ytterligere jobbe mot lavere fettprosent (som blir resultatet av å omtrent kun gå opp muskelmasse).

Igjen. LG er gull. LG for spiseforstyrret er bæsj

I praksis er det vel omtrent umulig å kun øke i muskelmasse, og dessuten har det liten virkning på fettprosenten.

Selvfølgelig er det tull å leangaine for noen med helseskadelig lav fettprosent og/eller spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...