Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Har et dumt spørsmål om proteinpulver jeg. Jeg har en bekjent som sa til meg at det ikke var lurt å spise proteinpulver, for man vil bare legge på seg av det om man ikke trener nok?

Man legger på seg av kalorioverskudd. Om overskuddskaloriene kommer fra proteinpulver eller kylling betyr ingenting for vekta di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et dumt spørsmål om proteinpulver jeg. Jeg har en bekjent som sa til meg at det ikke var lurt å spise proteinpulver, for man vil bare legge på seg av det om man ikke trener nok?

Det vil man av kjøtt også hvis man har et høyere kcal-inntak enn forbruk ... Ikke noe magisk med proteinpulver der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man på diett spiser 60gr havregrøt + 2 frukt om dagen ( karbo kilder), er det da "lov" / nødvendig med en oppkarbing ?:wub:

Du er jo i underskudd uansett.

Du bruker oppkarbing (å spise rene karbohydratkilder, rundt 500-700kcal ekstra for ei dame vil jeg tro), kun når det stopper opp. Ellers er det ikke nødvendig. Men hvis du vil unne deg noe en lørdagskveld syns jeg det beste er å ta seg en ekstra gåturer så har man ekstra god samvittighet samt at du får mer trening;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jo i underskudd uansett.

Du bruker oppkarbing (å spise rene karbohydratkilder, rundt 500-700kcal ekstra for ei dame vil jeg tro), kun når det stopper opp. Ellers er det ikke nødvendig. Men hvis du vil unne deg noe en lørdagskveld syns jeg det beste er å ta seg en ekstra gåturer så har man ekstra god samvittighet samt at du får mer trening;p

ahaa.. så selvom dette er en del av min daglige kost, kan jeg ha ett "frimåltid" på ca 500 kcal ekstra lørdagskvelden?

Og da mest mulig ren karb? uten at jeg sprenger underskuddet?:wub: *teskje teskje teskje*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahaa.. så selvom dette er en del av min daglige kost, kan jeg ha ett "frimåltid" på ca 500 kcal ekstra lørdagskvelden?

Og da mest mulig ren karb? uten at jeg sprenger underskuddet?:wub: *teskje teskje teskje*

Ja, minimalt med fett og mest mulig potet,ris,havregryn,pasta,frukt,grovtbrød:)

Hovedgreia med slik oppkarbing er at det gir en boost på vektnedgangen (vell og merke når den har stoppet opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg går ned og oppdager en stopp i nedgangen, DA tar jeg en oppkarbing, eller kan jeg gjøre dette selvom jeg går ned hver lørdag? Må finne ut hvor streng jeg skal være , og om jeg har "rett" på fri-måltid en gang i uka, eller om det vil være å skyte seg selv i foten...:unsure::mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg går ned og oppdager en stopp i nedgangen, DA tar jeg en oppkarbing, eller kan jeg gjøre dette selvom jeg går ned hver lørdag? Må finne ut hvor streng jeg skal være , og om jeg har "rett" på fri-måltid en gang i uka, eller om det vil være å skyte seg selv i foten...:unsure::mellow:

Som du sier selv, må finne ut hvor streng du vil være på dietten. Men selve oppkarbingen er som du sier for stopp i nedgangen.

Jeg liker som jeg nevnte tidligere og heller spe på litt trening og kjøre på ekstra hardt i uka, da vet jeg feks jeg har totalt underskudd på 8000kcal og da har jeg 1000kcal hvorav jeg kan fråtse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et passelig dumt spørsmål til alle som spiser havregrøt: spiser dere havregrøt til frokost eller kvelds? Er det noen forskjell på dette i det hele tatt? Eller gjelder regelen "kalorier inn vs kalorier ut"?

Selv spiser jeg havregrøt til frokost (dagens høydepunkt!), men har vurdert å begynne å spise det mot slutten av dagen i stedet. Har dette noe å si, eller er det det totale kaloriinntaket som teller? Har hørt at når man spiser karbohydrater på kvelden så lagrer dette seg som fett.. stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et passelig dumt spørsmål til alle som spiser havregrøt: spiser dere havregrøt til frokost eller kvelds?

Jeg spiser det til middag de få gangene jeg spiser det :p Og nei tror nok det er prinsippet inn/ut som fortsatt gjelder etter hva jeg har lest litt rundt her :)

Om du vil spise til frokost eller kvelds kommer vel an på hva du selv føler er best med tanke på energinivå og metthetsfølelse osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et passelig dumt spørsmål til alle som spiser havregrøt: spiser dere havregrøt til frokost eller kvelds? Er det noen forskjell på dette i det hele tatt? Eller gjelder regelen "kalorier inn vs kalorier ut"?

Selv spiser jeg havregrøt til frokost (dagens høydepunkt!), men har vurdert å begynne å spise det mot slutten av dagen i stedet. Har dette noe å si, eller er det det totale kaloriinntaket som teller? Har hørt at når man spiser karbohydrater på kvelden så lagrer dette seg som fett.. stemmer det?

Les litt på denne her: http://fitnessbloggen.no/bli-en-fettforbrenner-med-biorytmedietten/

Den omhandler hvordan karbo på kvelden og fett og proteiner tidligere på dagen kan være gunstig :)

Men det viktigste er at du spiser slik at du føler deg mest vel, og trives :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et passelig dumt spørsmål til alle som spiser havregrøt: spiser dere havregrøt til frokost eller kvelds? Er det noen forskjell på dette i det hele tatt? Eller gjelder regelen "kalorier inn vs kalorier ut"?

Selv spiser jeg havregrøt til frokost (dagens høydepunkt!), men har vurdert å begynne å spise det mot slutten av dagen i stedet. Har dette noe å si, eller er det det totale kaloriinntaket som teller? Har hørt at når man spiser karbohydrater på kvelden så lagrer dette seg som fett.. stemmer det?

Spiste havregrøt til frokost før, men nå tar jeg det til kvelds. Merker spesielt at søtsuget forsvinner helt når jeg spiser mesteparten av karbohydratene til kvelds :thumbsup:

Angående dette med at karbo lagres som fett, sjekk ut disse artiklene:

http://fitnessbloggen.no/de-vanligste-mytene-om-kosthold/

http://fitnessbloggen.no/overvektige-blir-slankere-med-karbohydrater-til-middag/

http://fitnessbloggen.no/bli-en-fettforbrenner-med-biorytmedietten/

Edit: Kristin Charm kom meg visst i forkjøpet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste havregrøt til frokost før, men nå tar jeg det til kvelds. Merker spesielt at søtsuget forsvinner helt når jeg spiser mesteparten av karbohydratene til kvelds :thumbsup:

Angående dette med at karbo lagres som fett, sjekk ut disse artiklene:

http://fitnessbloggen.no/de-vanligste-mytene-om-kosthold/

http://fitnessbloggen.no/overvektige-blir-slankere-med-karbohydrater-til-middag/

http://fitnessbloggen.no/bli-en-fettforbrenner-med-biorytmedietten/

Edit: Kristin Charm kom meg visst i forkjøpet :D

Les litt på denne her: http://fitnessbloggen.no/bli-en-fettforbrenner-med-biorytmedietten/

Den omhandler hvordan karbo på kvelden og fett og proteiner tidligere på dagen kan være gunstig :)

Men det viktigste er at du spiser slik at du føler deg mest vel, og trives :thumbsup:

Jeg spiser det til middag de få gangene jeg spiser det :p Og nei tror nok det er prinsippet inn/ut som fortsatt gjelder etter hva jeg har lest litt rundt her :)

Om du vil spise til frokost eller kvelds kommer vel an på hva du selv føler er best med tanke på energinivå og metthetsfølelse osv :)

Tusen takk for gode svar og linker, folkens :-D hva skulle jeg gjort uten dere og denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen som sa til meg at man ikke må trene styrke og kondisjon samme dagen. Er det sant eller bare bull?

Alt går, men det kommer helt an på hvilke mål du har. Jeg ville ihvertfall anbefalt kardio og styrke på separate dager, eller starte dagen med kardio og trene styrke på ettermiddag/kvelds. Det sier seg selv at kardio og styrke rett etter hverandre vil være tungt for de aller fleste. Dersom du i tillegg spiser lite karbohydrater vil du ha lite energi (du trenger mye glukose dersom du har et høyt treningsnivå). Jenter trener alt for mye kardio i håp om å stramme opp kroppen, og nedprioriterer styrketrening totalt, da det tross alt er styrketrening som former kroppen og gjør at du kan endre kroppskomposisjon. 2-3 økter med intervaller på 20-30 min og styrketrening 3-4 ganger i uken kombinert med et skreddersydd kosthold og du er på utrolig god vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen som sa til meg at man ikke må trene styrke og kondisjon samme dagen. Er det sant eller bare bull?

Mjææææææ.

Trener du styrke og kardio i samme økt kan du forvirre kroppen din, siden dette medfører to forskjellige operasjoner i kroppen. Men så er det hva man legger i kardio da. En halvtimes gange på mølla etter styrke er vesentlig forskjellig fra en halvtime hard intervalltrening. Mange av de som skal kunne slikt anbefaler at man trener styrke og kardio i to forskjellige økter, f.eks formiddag og ettermiddag.

Edit til posten over: Man trenger ikke mye glukose til høyt treningsnivå. Det kan være en fordel for mange, men man behøver ikke. Jeg trenger ikke og vi er mange flere med den erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...