Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skrev bare inn det jeg ikke fikk med i starten.

Altså jeg har trent seriøst i 1.5 - 2 år, før var det litt småprøving og feiling.

Jeg har bare lagt merke til i det siste at det er noen som skriver at det ikke holder å trene muskelgrupper 1-2 ganger, men flere ganger enn dette hvis målet er muskelvekst. Så jeg lurer bare på om jeg ville fått bedre resultater, eller om det vil gå opp i opp tilslutt om jeg trener dem 1-2 ganger i uka.. hvis det var mer forståelig?

Prøver å sette opp et eget opplegg som er mer tilpasset meg og det jeg ønsker. Eller ville det bare vært bedre å fortsette med type x-size, i stedet

Vel, det er vanskelig å si noe om uten info om intensiet og volum. Du kan trene så mange ganger du vil, bare du tilpasser intensitet og volum. Kanskje du kan sette opp et forslag og lage en tråd der du kan få spesifikke tilbakemeldinger på frekvensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar litt mer. Hvor stopper du? Hvorfor fokuserer du på "kontakt"?

Pullups er en styrkeøvelse som krever samspill med resten av kroppen, det er derfor ikke så veldig nyttig å fokuser på "pump" eller "kontakt" i biceps.

Jeg bryr meg egentlig ikke om pump. Alt jeg bryr meg om er at teknikk i hver rep er optimal og at jeg gir mitt ytterste. Jeg fokuserer på kontakt rett og slett for å ha spenn i muskulaturen hele veien opp og ned.

Jeg stopper fordi på det tidspunktet så kommer det "halv-reps" og da ser jeg ikke vitsen med å prøve videre.

Det jeg finner merkelig er at når jeg nærmer meg det jeg anser som "failure", så pleier det å svi: quads svir, rompa svir, abs svir, triceps svir (i sine respektive øvelser altså), men når jeg tar pullups så svir det ikke biceps. Da lurer jeg på om det er en faktisk "failure" eller om det er en mental sperre som jeg må gjennom. Det virker som at jeg gir alt på slutten av settet, men får ikke trukket sammen bicepsen nok til å dra meg opp og her kommer det en halv-rep.

Om jeg derimot curler med hantler (myo-reps), så svir det.

Whats up?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojive, hvor mange sett med 5 reps har du, og hvor lang pause mellom settene? Sviingen kommer jo hovedsakelig når du kjører høyrep, dvs lager et stort metabolsk stress i muskulaturen.

For å komme videre med chins, så er det flere veier :)

Hvordan har du kjørt de frem til nå?

Tja. Jeg klarer egentlig bare 12-13 reps fordelt på to sets med maks 1 min pause. Blir nesten sånn: 7 reps, så 5-6 reps. Jeg eier jo ikke armer og klarte ikke å dra med opp en eneste gang før jeg begynte å curle meg opp til det :p

Vi snakker om disse (ikke bredt grep chins altså):

http://www.youtube.com/watch?v=etvfo-p94nU

Jeg har kjørt 4 uker med trening hver dag. Myo reps -> pull ups -> myo reps -> pull ups, osv. og har gått fra å ikke klare det, til å klare 12-13 reps nå. Jeg har ikke noe annet plan (fail to plan is plan to fail osv) enn å fortsette å ta pull-ups til jeg klarer 3 sets med 8-10 reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For alle som teller kalorier på diett eller lignende:

Er det bare meg som synes det er jævla vanskelig å telle kalorier en konsumerer i en heil kjøpt grillet kylling med bein og alt?

Nei, jeg sliter også med enkelte ting. Må inrømme at jeg av og til kjøper ting som er enklere å taste inn selv om det er dyrere enn alternativet.. For eksempel en hel grillet kylling -> kyllingfilet. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sliter også med enkelte ting. Må inrømme at jeg av og til kjøper ting som er enklere å taste inn selv om det er dyrere enn alternativet.. For eksempel en hel grillet kylling -> kyllingfilet. :p

hehe ja samme her. Huff, akk, au altså. En gang jeg kjøpte helgrillet kylling forbannet jeg meg over at jeg ble stående å veie bein etter jeg hadde spist, fordi det måtte jo trekkes fra totalen. Man skal hvist ikke regne med beinvekten må skjønne. Nu vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sliter også med enkelte ting. Må inrømme at jeg av og til kjøper ting som er enklere å taste inn selv om det er dyrere enn alternativet.. For eksempel en hel grillet kylling -> kyllingfilet. :p

skjønner ikke, jeg bare puncher inn en halv grillet kylling coop på Myfitnesspal.com og det går fint.

Meny - Halv Grillet Kylling, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange gram er det i en liter is?

Som regel, jo dyrere is, jo fler gram per liter. Billig jalla-is er jalla fordi den er laget på dårligere råvarer med mindre smak, og billig fordi den er pumpet full av luft. Billigis har som regel minst en "overrun", altså forholdet mellom tilsatt luft og isbase til 100%, dvs like mye luft som is. Haagen-daz (spelling) og cielo og sånt selvlaget digg som man får på restauranter, har mye mindre luft i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg klarer egentlig bare 12-13 reps fordelt på to sets med maks 1 min pause. Blir nesten sånn: 7 reps, så 5-6 reps. Jeg eier jo ikke armer og klarte ikke å dra med opp en eneste gang før jeg begynte å curle meg opp til det :p

Vi snakker om disse (ikke bredt grep chins altså):

Jeg har kjørt 4 uker med trening hver dag. Myo reps -> pull ups -> myo reps -> pull ups, osv. og har gått fra å ikke klare det, til å klare 12-13 reps nå. Jeg har ikke noe annet plan (fail to plan is plan to fail osv) enn å fortsette å ta pull-ups til jeg klarer 3 sets med 8-10 reps.

Skjønner ikke helt hva du mener med: myo reps -> pull ups -> myo reps -> pull ups. Som sagt er det flere veier videre, du kan enten korte ned pausene og kjøre færre reps i hver serie, men flere serier. F.eks. 30sek pause, 3-4 i hver serie, kjør så mange serier som du klarer til det stopper.

Eller lenger pause og legg inn ekstra serie.

Du kan også som han i videoen sa kjøre en ladder.

For min egen del når det gjelder pull-ups så kjørere jeg en kombinasjon av f.eks. 4x5reps, 3xmax, 20sek pause, få reps og mange serier, eller jeg legger på ekstravekt.

Om jeg forstod deg rett så kjører du hver dag, det blir litt overkill. Hold deg til hver 2-3 dag. Musklene trenger også litt hvile for å reparere seg selv -> bli større. Særlig om du kjører på med max på hver økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med: myo reps -> pull ups -> myo reps -> pull ups.

Man: myo-reps med hantler

Tirs: tung økt, "base". I og med at pull-ups er tunge nok for meg, så regner jeg det med som en tung økt :p

Repeat.

Jeg spurte uansett ikke om programmet mitt, men om den følelsen og det som skjer er en faktisk "legit rep failure" eller om det er en mental sperre. Jeg mener jeg brøt den mentalsperra hva gjaldt bein hvert fall. Jeg pusher gjennom det som før var "ikke faen om jeg klarer en rep til". Men da var det burn som stoppa meg. Med pull-ups, så har jeg ikke burn, men en slags svikt i krefter. Og da lurer jeg på: er det fordi jeg har pressa meg maks og det ikke er noe mer igjen, eller om jeg HAR noe igjen, men det er en mental sperre. Hvis det er #1 så er jeg fornøyd, men om det er det sistnevnte så er det noe jeg vil jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer an på hvor drita du ble i går og hvor dårlig du eventuelt føler deg i dag. Har du det fint i dag så går det greit. Generell regel: ikke hardtrening, ikke press deg. Noen greier det fint også uten at de dauer av den grunn.

Takk for svar :) Gjelder for i morgen, men skal bare drikke vin så jeg tror det skal går bra. Har hørt så mye forskjellig, så jeg var litt usikker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...