Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Hadde, som tidlig tenåring, veldig lavt jern selv. Merka ingenting til det. Det var jo bare sånn jeg var. Trente latterlig mye kondisjon (skiskytter veit du), og følte jo generelt sett at alt var "riktig".

Begynte å ta jern. Kjente egentlig ikke store forskjellen. (bortsett fra at bæsjen blei grå... hurra)

Haha :roflmao: Gikk på det forrige svangerskap også, så får vel fikse det snart... Baah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja.. det er det som er så rart at jeg ikke har merket noen tegn på det selv, men legen min sa at jeg burde ta jerntilskudd. Legen vet vel best, men jeg syns bare det er så merkelig.

Når man blir gravid så øker jo blodvolumet, og det er derfor lettere å utvikle en anemi. Kroppen er veldig tilpasningsdyktig, så om denne utviklingen går over litt tid er det ikke alltid at man merker så mye til symptomene.

Om du derimot hadde hatt en stor blødning, ville du fått blodtrykksfall, blitt svimmel, lettere andpusten, evt besvimelse ++

Men når det går gradvis så tilpasser kroppen seg underveis, og en merker ikke symptomene før man har en veldig lav Hb. Det du merker det på da er at du blir fortere sliten, type melkesyre av å gå bakker, fortere andpusten, får høy puls av lite aktivitet, høy hvilepuls, blir svimmel under aktivitet ++ Man blir også blek i huden.

Om legen din har påvist lav Hb eller lavt jernlager får du raskt opp dette igjen ved å ta jerntilskudd. Det kjipe med disse tilskuddene er at mange ofte blir forstoppet. Tilskudd skal helst tas utenom måltider, da tas de opp best. Men om du får mye gastrointestinale plager kan du ta de til mat, men ikke melk, kaffe eller te da dette hemmer opptaket. Om du tar de sammen med appelsinjuice eller C-vit øker det opptaket.

Du kommer til å trenge all den energien du kan få når ungen er ute, så det er bare å begynne å ta tilskudd. I tillegg gir det deg litt bedre kondisjon, flere hemoglobinmolekyler gjør oksygenopptaket bedre. Så det er egentlig ingen grunn til å ikke ta.

Om man også tenker på forestående fødsel hvor man mister en del blod, og dermed ender opp med enda lavere Hb, så er det lurt å gjøre det du kan sånn at du har normale verdier i utgangspunktet :)

Nå ble det tonnevis med info.. skrivekløe.no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Elsker denne tråden.

Jeg har begynt å lage havregrøt fordi .. uten noen god grunn, egentlig. Det smaker ok når jeg har proteinpulver og cottage cheese i - men jeg lurer på en ting:

Når jeg har proteinpulveret mitt, 100% whey gold standard, i grøten, er det som om jeg heller på en ekstra dl vann, fordi den blir skikkelig bløt? Dette har skjedd 2 av fire ganger. Det er helt greit, smaken er den samme, men jeg prøver å lage grøt, ikke suppe. Noen som vet hvorfor? Hvordan kan jeg unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker denne tråden.

Jeg har begynt å lage havregrøt fordi .. uten noen god grunn, egentlig. Det smaker ok når jeg har proteinpulver og cottage cheese i - men jeg lurer på en ting:

Når jeg har proteinpulveret mitt, 100% whey gold standard, i grøten, er det som om jeg heller på en ekstra dl vann, fordi den blir skikkelig bløt? Dette har skjedd 2 av fire ganger. Det er helt greit, smaken er den samme, men jeg prøver å lage grøt, ikke suppe. Noen som vet hvorfor? Hvordan kan jeg unngå det?

Hvordan er konsistensen før du heller i pulveret - bruker du samme mengde gryn og vann _hver_ gang?

rart :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther
Hvordan er konsistensen før du heller i pulveret - bruker du samme mengde gryn og vann _hver_ gang?

rart :p

Bruker samme mengde hver gang, og venter til grøten er ferdigkokt, altså relativt .. normal grøtkonsistens, vil jeg si? før jeg har i pulveret. Det er sykt rart og grenseløst irriterende, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme mengde hver gang, og venter til grøten er ferdigkokt, altså relativt .. normal grøtkonsistens, vil jeg si? før jeg har i pulveret. Det er sykt rart og grenseløst irriterende, haha

Og grøt som er så sykt sigg og dermed VIKTIG skal bli perf hver gang... :eek: (tuller ikke)

Har du prøvd å koke grøten i microen - da har den tendens til å bli "hardere" enn hvis man koker i kjele. evt bruke litt fiberhusk for å få grøten til å sette seg, men fort at den får teit konsistens da..

Jeg synes whey er håpløst, kan ikke brukes til noenting - selv bruker jeg kun kasein eller 50/50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Therese Hvor lenge skal det være i mikroen? Skal cottage cheese være med i mikroen, eller tas oppi etterpå? Jeg er villig til å prøve alt, haha, så i morgen blir det mikrogrøt!

Liker best whey i shake, faktisk - om det ikke funker i grøt skal jeg skaffe meg en boks kasein til grøtlaging. Kan virkelig ikke ha noe tull med frokostkvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese Hvor lenge skal det være i mikroen? Skal cottage cheese være med i mikroen, eller tas oppi etterpå? Jeg er villig til å prøve alt, haha, så i morgen blir det mikrogrøt!

Liker best whey i shake, faktisk - om det ikke funker i grøt skal jeg skaffe meg en boks kasein til grøtlaging. Kan virkelig ikke ha noe tull med frokostkvaliteten.

Min micro har forhåndsinnstilte program der jeg bruker suppe/drikkeprogrammet på max flere ganger

1 omgang - røre rundt - 2 omgang - røre rundt og tilsette krydder og evt frukt(eple/pære) som skal kokes ned i grøten - 3omgang - røre rundt og tilsette eggehviter - 4omgang - rørre rundt og kjøre en 5 og sist omgang

Da blir den perfekt (y) Det tar litt tid, men det er verdt det - samt tar hver omgang 2.5min og da sitter jeg ikke foran døra og titter inn liksom.... :)

Jeg tilsetter alltid alt annet som bær, proteinpulver/cc/peanøttsmør/kokos og toppingstasjet til slutt - når den har kjølt deg bittelitt ned (hvis jeg ikke er syyyykt sulten og ikke klarer vente da)

Jeg drikker ikke shake - so no whey (hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker denne tråden.

Jeg har begynt å lage havregrøt fordi .. uten noen god grunn, egentlig. Det smaker ok når jeg har proteinpulver og cottage cheese i - men jeg lurer på en ting:

Når jeg har proteinpulveret mitt, 100% whey gold standard, i grøten, er det som om jeg heller på en ekstra dl vann, fordi den blir skikkelig bløt? Dette har skjedd 2 av fire ganger. Det er helt greit, smaken er den samme, men jeg prøver å lage grøt, ikke suppe. Noen som vet hvorfor? Hvordan kan jeg unngå det?

Okey, så nå har jeg lagd havregrøt med prottispulver og CC bare for å se :p Lagde den i kjele og hadde en grei grøtkonsistens til å starte med, kanskje litt mer flytende enn nødvendig. Da jeg hadde pulveret (whey) i, ble grøten mye tykkere og nesten "tørr". Så hadde jeg CC i, og først skjedde det ingenting men da CC'en var gjennomvarmet ble grøten mer flytende igjen.

Ikke at dette egentlig gir deg noe svar da. Jeg bare deler erfaring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett på instagram bilder av sånne typiske "fitnessjenter" som bruker leggvarmere på trening. Har de noen funksjon, eller er det bare fordi det ser fint ut? (jeg synes det ser blodharry ut:p)

Litt usikker på hva du mener... men for mange så er det greit å ha beskyttelse rundt legga under eksempelvis markløft.

Kjedelig med blod overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...