Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk. Setter pris på seriøse svar gitt. Jaja. Får kjøre på til jeg eventuelt skader ryggen

Er vel et grusomt vanskelig spørsmål å svare på da... Det handler jo en del om forutsetninger - ingen jenter er like. Hva jeg løfter etter et halvt år med markløft kan være mye mer enn ei anna jente løfter etter 1-2 år. Er egentlig umulig å si.

Er teknikk i orden burde det vel ikke være behov for å skade ryggen ;) Neida. Men du skjønner hva jeg mener?

Personlig har jeg brukt belte en gang, og siden jeg tydeligvis ikke skjønte greia fikk jeg ingenting ut av det. Så for at du skal få et eksempel; jeg er jente (hah), bruker ikke belte, og har maksløft i knebøy på 80kg og 91,5kg i markløft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel et grusomt vanskelig spørsmål å svare på da... Det handler jo en del om forutsetninger - ingen jenter er like. Hva jeg løfter etter et halvt år med markløft kan være mye mer enn ei anna jente løfter etter 1-2 år. Er egentlig umulig å si.

Er teknikk i orden burde det vel ikke være behov for å skade ryggen ;) Neida. Men du skjønner hva jeg mener?

Personlig har jeg brukt belte en gang, og siden jeg tydeligvis ikke skjønte greia fikk jeg ingenting ut av det. Så for at du skal få et eksempel; jeg er jente (hah), bruker ikke belte, og har maksløft i knebøy på 80kg og 91,5kg i markløft...

Tråden heter Tråden for dumme spørsmål :shifty: Da må man forvente dumme spørsmål her inne og ikke komme med sarkastiske svar :p Syns jeg da.

Men du svarte i allefall på spørsmålet mitt på en ordentlig måte :happy: Da trenger jeg ikke å gå til innkjøp av ting jeg ikke har lyst til å bruke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Setter pris på seriøse svar gitt. Jaja. Får kjøre på til jeg eventuelt skader ryggen

Dette var mitt halvsarkastiske svar på hva jeg forventer at en jente klarer å løfte uten annen informasjon;) Altså svar på spørsmålet. Dårlig spørsmål gir dårlig svar.

Tråden heter Tråden for dumme spørsmål :shifty: Da må man forvente dumme spørsmål her inne og ikke komme med sarkastiske svar :p Syns jeg da.

Men du svarte i allefall på spørsmålet mitt på en ordentlig måte :happy: Da trenger jeg ikke å gå til innkjøp av ting jeg ikke har lyst til å bruke :D

Hva var det egentlig du lurte på? Om det er noen vekter som jenter ikke kan løfte? Eller om det er noen vekter man er nødt til å bruke belte for å løfte? Eller hva en vanlig jente klarer? Eller var det et spørsmål om når man bør bruke belte?

Det er ikke noe magisk å løfte med eller uten belte. Beltet gir litt ekstra buktrykk og tillater dermed litt høyere vekter hvis det er en begrensende faktor. Det kan være et veldig nyttig virkemiddel å bruke belte for å få løftet litt tyngre vekter, da blir det mer stimuli.

Det er ingen grunn til at jenter ikke skal kunne løfte like mye som gutter bortsett fra størrelse og muskelmasse.

Ryggen trenes opp til å tåle tunge vekter på samme måte som resten av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mitt halvsarkastiske svar på hva jeg forventer at en jente klarer å løfte uten annen informasjon;) Altså svar på spørsmålet. Dårlig spørsmål gir dårlig svar.

Hva var det egentlig du lurte på? Om det er noen vekter som jenter ikke kan løfte? Eller om det er noen vekter man er nødt til å bruke belte for å løfte? Eller hva en vanlig jente klarer? Eller var det et spørsmål om når man bør bruke belte?

Det er ikke noe magisk å løfte med eller uten belte. Beltet gir litt ekstra buktrykk og tillater dermed litt høyere vekter hvis det er en begrensende faktor. Det kan være et veldig nyttig virkemiddel å bruke belte for å få løftet litt tyngre vekter, da blir det mer stimuli.

Det er ingen grunn til at jenter ikke skal kunne løfte like mye som gutter bortsett fra størrelse og muskelmasse.

Ryggen trenes opp til å tåle tunge vekter på samme måte som resten av kroppen.

Så hvorfor svarte du ikke det med en gang? Det er et skikkelig svar. Du trenger ikke svare som en drittunge. Som sagt, dette er tråden for dumme spørsmål, det ligger i navnet at spørsmålene har lov å være dumme/teite av natur.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ser bilder av så mange jenter som bruker belte når de kommer opp mot 80 - 90kg, så da lurte jeg på om det er en vektgrense for når det begynner å bli nødvendig med bruk av utstyr. Det er det tydeligvis ikke. Bra for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvorfor svarte du ikke det med en gang? Det er et skikkelig svar. Du trenger ikke svare som en drittunge. Som sagt, dette er tråden for dumme spørsmål, det ligger i navnet at spørsmålene har lov å være dumme/teite av natur.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ser bilder av så mange jenter som bruker belte når de kommer opp mot 80 - 90kg, så da lurte jeg på om det er en vektgrense for når det begynner å bli nødvendig med bruk av utstyr. Det er det tydeligvis ikke. Bra for meg

Kan nevne at jeg har 160kg som maks i mark, og 87 i frontbøy ;) Og det eneste jeg bruker av utstyr er støtte til det ene kneet i bøy, da det er litt fucka for tiden :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Never go full-retard"-spørsmål på vei:

Når jeg begynte å trene, så har det alltid vært smerte som var grunnen til at jeg ga meg. The burn, så melkesyre, og jeg gir meg som en pyse. Spol frem to år. Jeg har ikke burn på noe som helst lenger (nesten), og når jeg begynner å slite med reps så er det rett og slett som om jeg mister kontakt med muskelen(e).

For å ta et eksempel med pullups (bicep versjon). Jeg tar for tiden 5 gode pull-ups etter å ha curla som en idiot med EZ-stang i noen uker i forveien. På rep #6 så mister jeg kontakten, hjernen er fokusert og er med, bicepsen gir seg og jeg klarer ikke å fullføre rep. Er det her en faktisk failure, eller er det en eller annen form for mental sperre som jeg bør jobbe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ser bilder av så mange jenter som bruker belte når de kommer opp mot 80 - 90kg, så da lurte jeg på om det er en vektgrense for når det begynner å bli nødvendig med bruk av utstyr. Det er det tydeligvis ikke. Bra for meg

Det var en byggefyr som sa til meg i sommer at jeg ikke måte finne på løfte over 80 kg uten belte siden jeg var jente..

Fikk svar på hvorfor han mente det, men har glemt svaret :oops:

Meeen.. jeg har fortsatt ikke belte, jeg løfter over 80kg og ingenting har skjedd.

Kan det være noen gamle myter som er ute å går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er dumt el ikke..?

Men for å få fremgang når det gjelder muskelvekst hvor mange ganger i uken bør man trene de ulike muskelgruppene?

Og hvor mange øvelser på hver trenger man egentlig? (se bort fra biceps og triceps:p)

Ikke nybegynner, så helkropp 3 ganger i uken er for lite.. trener styrke 5 ganger i uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dumt el ikke..?

Men for å få fremgang når det gjelder muskelvekst hvor mange ganger i uken bør man trene de ulike muskelgruppene?

Og hvor mange øvelser på hver trenger man egentlig? (se bort fra biceps og triceps:p)

Hvis du er nybegynner kan du trene hele kroppen 3-4 ganger i uken ganske hardt. Du trenger minimum 2-3 øvelser til det.

F.eks Starting Strength gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Never go full-retard"-spørsmål på vei:

Når jeg begynte å trene, så har det alltid vært smerte som var grunnen til at jeg ga meg. The burn, så melkesyre, og jeg gir meg som en pyse. Spol frem to år. Jeg har ikke burn på noe som helst lenger (nesten), og når jeg begynner å slite med reps så er det rett og slett som om jeg mister kontakt med muskelen(e).

For å ta et eksempel med pullups (bicep versjon). Jeg tar for tiden 5 gode pull-ups etter å ha curla som en idiot med EZ-stang i noen uker i forveien. På rep #6 så mister jeg kontakten, hjernen er fokusert og er med, bicepsen gir seg og jeg klarer ikke å fullføre rep. Er det her en faktisk failure, eller er det en eller annen form for mental sperre som jeg bør jobbe med?

I'd suck some major cock for å få svar på dette :p (nysgjerrigheten tar livet av meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'd suck some major cock for å få svar på dette :p (nysgjerrigheten tar livet av meg)

Forklar litt mer. Hvor stopper du? Hvorfor fokuserer du på "kontakt"?

Pullups er en styrkeøvelse som krever samspill med resten av kroppen, det er derfor ikke så veldig nyttig å fokuser på "pump" eller "kontakt" i biceps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsett være nybegynner selv om du trener 5 ganger i uken. En nybegynner (styrkemessig) er en som klarer å restituere seg på 24-72 timer etter en økt som er veldig tung. Hva er det du lurer på mer spesifikt?

Jeg skrev bare inn det jeg ikke fikk med i starten.

Altså jeg har trent seriøst i 1.5 - 2 år, før var det litt småprøving og feiling.

Jeg har bare lagt merke til i det siste at det er noen som skriver at det ikke holder å trene muskelgrupper 1-2 ganger, men flere ganger enn dette hvis målet er muskelvekst. Så jeg lurer bare på om jeg ville fått bedre resultater, eller om det vil gå opp i opp tilslutt om jeg trener dem 1-2 ganger i uka.. hvis det var mer forståelig?

Prøver å sette opp et eget opplegg som er mer tilpasset meg og det jeg ønsker. Eller ville det bare vært bedre å fortsette med type x-size, i stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...