Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hva mener du med langkjøring? Hurtig langkjøring eller sakte? Hvor lenge? Det spiller jo en stor rolle i forhold til restitusjon.

Jeg tenker på rundt 45 min hvor jeg bytter mellom jogging, løping, og gåing i oppoverbakke. Alt ettersom hvordan formen er. Kan ikke alle disse begrepene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at jeg har hatt treningsforbud av legen i 3 månder pga ryggen. Nå når jeg endelig har fått begynt å trene igjen gjør det selvfølgelig vondt, men legen sa at dette kunne bli bedre av å strekke ut.

Men hvordan i h******e skal jeg få strukket ut nedre del av ryggen? Nå har jeg prøv det meste av stillinger med en fot hit og en dit og en arm under hælen og den andre på hodet (herregud jeg håper ikke naboen så meg :p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at jeg har hatt treningsforbud av legen i 3 månder pga ryggen. Nå når jeg endelig har fått begynt å trene igjen gjør det selvfølgelig vondt, men legen sa at dette kunne bli bedre av å strekke ut.

Men hvordan i h******e skal jeg få strukket ut nedre del av ryggen? Nå har jeg prøv det meste av stillinger med en fot hit og en dit og en arm under hælen og den andre på hodet (herregud jeg håper ikke naboen så meg :p).

Vet ikke hvor populært det er å linke til andre forum så jeg bare copypaster det jeg fant en annen plass.

Stå oppreist - med en lite bøy i knærne, slipp deg sakte fremover mot gulvet (hodet og hendene skal bare henge slapt). Greier du det, legger du armene bak leggene, og prøver å ”brette deg selv i to.”

Stå på kne, og skyte rygg (hold hver stilling i ca. 30-40sek).

Sitt på knærne dine, legg armene strakt framover – forsterk strekken, ved at du presser deg litt tilbake (presser rumpa bakover).

Stå på alle fire, med rumpa i været. Press deg bakover med armene, samt at du skyter korsryggen oppover (denne tar også veldig godt på bakside av lårene, - stive lårmuskler kan faktisk også være årsaken til stiv rygg).

Ligg flatt på gulvet med hendene ned langs siden og håndflatene mot gulvet. Strekk begge beina opp mot taket, og deretter vipper du de over hodet. Hold stillingen i en 30sek. Og før de langsomt tilbake igjen. Gjerne gjenta en 4-5ganger.

Ligg på gulvet med beina opp (bøyd i vinkel), vipp de med sakte bevegelse over på hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikkeno. Hjelp!

Jeg begynte å trene styrke rett før nyttår. Har trent jevnt tre ganger i uka.

Programmet mitt nå består av (samme alle dager) i tilfelle det skulle være relevant:

Markløft

Knebøy

Benkpress

Hip thrust

Biceps curl

Planke

De første 3 månedene fokuserte jeg på vektnedgang. Gikk ned ca 5 kg og er fornøyd med det. Nå har jeg den siste måneden fokusert på treningen og økt matinntaket noe. Vekta har holdt seg stabil på det nivået den var da jeg sluttet å slanke meg.

MEN: Jeg går ikke ned i cm. Hverken rundt livet eller noe annet sted. Tendensen er at jeg går opp. Ikke mye, men 0,5 til 1 cm jevnt over. Hvordan er dette mulig? Skal ikke muskler ta mindre plass enn fett? Ettersom vekta står stille kan det vel ikke være vann heller? Jeg kan se i speilet at jeg har muskelvekst, og da burde vel fettmengden minke tilsvarende.

Jeg synes det hele er helt ulogisk, men det er ikke bare en tilfeldig variasjon. Det har stabilt vært sånn i en måned nå.

Hva er det jeg ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikkeno. Hjelp!

Jeg begynte å trene styrke rett før nyttår. Har trent jevnt tre ganger i uka.

Programmet mitt nå består av (samme alle dager) i tilfelle det skulle være relevant:

Markløft

Knebøy

Benkpress

Hip thrust

Biceps curl

Planke

De første 3 månedene fokuserte jeg på vektnedgang. Gikk ned ca 5 kg og er fornøyd med det. Nå har jeg den siste måneden fokusert på treningen og økt matinntaket noe. Vekta har holdt seg stabil på det nivået den var da jeg sluttet å slanke meg.

MEN: Jeg går ikke ned i cm. Hverken rundt livet eller noe annet sted. Tendensen er at jeg går opp. Ikke mye, men 0,5 til 1 cm jevnt over. Hvordan er dette mulig? Skal ikke muskler ta mindre plass enn fett? Ettersom vekta står stille kan det vel ikke være vann heller? Jeg kan se i speilet at jeg har muskelvekst, og da burde vel fettmengden minke tilsvarende.

Jeg synes det hele er helt ulogisk, men det er ikke bare en tilfeldig variasjon. Det har stabilt vært sånn i en måned nå.

Hva er det jeg ikke skjønner?

Lite variasjon og progresjon i treningsprogrammet ditt og relativt "dårlig" satt opp. Bra du inkluderer de tre store, og fortsett med det, men det er ujevn fordeling av øvelser her. Bortsett fra markløft har du ikke noen ryggøvelser og at du inkluderer kun bicepscurl ved siden av de andre øvelsene, så virker dette lite gjennomtenkt.

Råder deg til å søke opp noen velkjente programmer, de er der for en grunn!

Samtidig må du se over kostholdet. Hva putter du i deg av karbohydrater/fett/proteiner og når og hvordan fordeler du dette ?

Google er kilden til alt.. slå deg løs! Mange svar finner du allerede inne på forum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren interesse;

De som stiller i div konkurranser som bikinifitness og fitness, hvorfor velger de "powerwalk" i stedet for løping/jogging når det nærmer seg konkurransen?

Er det noen som har et svar på det? :)

Vil vel tro at det er pga at de allerede er på så lavt underskudd og det er en mer effektiv måte å forbrenne fett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren interesse;

De som stiller i div konkurranser som bikinifitness og fitness, hvorfor velger de "powerwalk" i stedet for løping/jogging når det nærmer seg konkurransen?

Er det noen som har et svar på det? :)

som Lean sier.

Også er det hard for kroppen å kjøre intervaller i tillegg til ellers kardio og styrketrening, tar jo myeee lengre tid før kroppen restutierer seg på diett, spesielt nære konk, så ikke vits å bryte unødvendig ned. Powerwalk is enough, er ikke bare energien som brukes der og da, men også ettereffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som Lean sier.

Også er det hard for kroppen å kjøre intervaller i tillegg til ellers kardio og styrketrening, tar jo myeee lengre tid før kroppen restutierer seg på diett, spesielt nære konk, så ikke vits å bryte unødvendig ned. Powerwalk is enough, er ikke bare energien som brukes der og da, men også ettereffekten.

Okei, da fikk jeg svar på det :-) Toppers!

Egentlig veldig logisk når jeg tenker meg om.. :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...