Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enda et spm!! :eek: Kan man trene kardio og styrke i samme økt? Eller presterer man dårligere om man har brukt 45 minutter med intervall på mølla før man trener styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget meg profil her inne for å stille et dumt spørsmål :D

Har lest meg frem til at proteininntaket burde ligge på ca 2 x kroppsvekten min (85 kg =170 gram protein), men er dette målt i f.eks vekt av kyllingkjøttdeigen eller næringsinnholdet i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

figures...jeg synes nemlig det var merkelig at noen hadde problemer med å få i seg nok proteiner :roflmao:

Haha, sett folk misforstå den der før. 170g protein får du fra omtrentlig 720g kyllingfilét, 950g kjøttdeig, eller ca. 25 egg. :p

Forøvrig ser det ut til at du ikke får noen økt fordel av inntak over 1.8g per kg kroppsvekt, og at alt fra 1,4-1,8 er mer enn godt nok for folk som ikke trener flere timer hver dag. Skal man ned i vekt kan det være en fordel å innta enda mer da typiske proteinkilder metter mye og lenge, men for muskel- og styrkebyggingens del er 1,8g/kg antagelig taket. (ref. Ingen trenger mer enn denne mengden med proteiner - Fitnessbloggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda et spm!! :eek: Kan man trene kardio og styrke i samme økt? Eller presterer man dårligere om man har brukt 45 minutter med intervall på mølla før man trener styrke?

45 min intervaller?! You´re not human....Anyway

Kardio er absolutt ikke noe problem å trene sammen med styrke, men det kan være fordelaktig å trene kardio på egne dager. Evnt samme dag, fire timer etter styrkeøkten ca. Grunnen til at man bør unngå kardio og styrke under samme økt er fordi effektene av de to aktivitetene motvirker hverandre. Styrketrening stimulerer blant annet til økt proteinsyntese, cellevekst og økt bruk av typ 2a / 2b muskelfibre. Den økte proteinsyntesen inntrer ca 2-3 timer etter trening. "Ulempen" med trening er at det samtidig aktiverer AMPK ( et protein som er viktig for en rekke reaksjoner i cellene ). AMPK aktiverer en katabolske prosesser som hemmer blant annet mTOR ( et protein som slår av og på proteinsytesen ). Desto høyere AMPK, desto mer hemmes proteinsyntesen, desto mer går dette utover resitusjonen din.

Det er nettopp derfor man ønsker å holde mengden relativt lavt når man ønsker å øke i styrke og muskelmasse fordi økt mengde resulterer i økt AMKP --> redusert proteinsyntese.

La oss si du trener styrke med ganske stor mengde: Fordelen er at du bruker anaerobe muskelfibre som er sentrale for økt styrke, "ulempen" er AMPK

Etter styrke jogger du på mølla: Du øker AMPK yttligere pluss at du nå bruker mer av de aerobe muskelfibrene fremfor de anaerobe. Dette sender forskjellige signaler til kroppen om hvilke type muskelfibre du faktisk ønsker å utvikle, er det anaerobe for styrkeøkning eller aerobe for økt kondisjon?

Potensielt vil du kunne bli svakere dersom du cardio sammen med styrke

Løsning hvis du må trene kardio sammen med styrke: Tren intervaller fremfor langkjøring. Du vil her aktivere mer eksplosive muskelfibre, samt at AMPK ikke vil bli like høy fordi økten blir kortere. Du kan med fordel innta BCAA / litt karbs før kardio fordi BCAA/karbs inaktiverer AMPK, samtidig som leucine aktiverer mTOR til å skru på proteinsyntesen.

Når det kommer til intervaller, se gjerne på formen din. Du kan prøve å starte med 20 sek arbeid etterfulgt av 10 sek pause. Kjør dette i 4 minutter, altså blir det 8 drag.

Anbefaling til intervaller: Mølle, hoppetau, kettlebells og prowler. Evnt kan du sette opp din egen lille sirkeltrening.

Hvis du er veldig interessert kan du lese mer om det jeg har skrevet her:

Mer om den motstridende effekten av styrketrening + kondisjonstrening

Resistance exercise increases AMPK activity and reduces 4E-BP1 phosphorylation and protein synthesis in human skeletal muscle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 min intervaller?! You´re not human....Anyway

Kardio er absolutt ikke noe problem å trene sammen med styrke, men det kan være fordelaktig å trene kardio på egne dager. Evnt samme dag, fire timer etter styrkeøkten ca. Grunnen til at man bør unngå kardio og styrke under samme økt er fordi effektene av de to aktivitetene motvirker hverandre. Styrketrening stimulerer blant annet til økt proteinsyntese, cellevekst og økt bruk av typ 2a / 2b muskelfibre. Den økte proteinsyntesen inntrer ca 2-3 timer etter trening. "Ulempen" med trening er at det samtidig aktiverer AMPK ( et protein som er viktig for en rekke reaksjoner i cellene ). AMPK aktiverer en katabolske prosesser som hemmer blant annet mTOR ( et protein som slår av og på proteinsytesen ). Desto høyere AMPK, desto mer hemmes proteinsyntesen, desto mer går dette utover resitusjonen din.

Det er nettopp derfor man ønsker å holde mengden relativt lavt når man ønsker å øke i styrke og muskelmasse fordi økt mengde resulterer i økt AMKP --> redusert proteinsyntese.

La oss si du trener styrke med ganske stor mengde: Fordelen er at du bruker anaerobe muskelfibre som er sentrale for økt styrke, "ulempen" er AMPK

Etter styrke jogger du på mølla: Du øker AMPK yttligere pluss at du nå bruker mer av de aerobe muskelfibrene fremfor de anaerobe. Dette sender forskjellige signaler til kroppen om hvilke type muskelfibre du faktisk ønsker å utvikle, er det anaerobe for styrkeøkning eller aerobe for økt kondisjon?

Potensielt vil du kunne bli svakere dersom du cardio sammen med styrke

Løsning hvis du må trene kardio sammen med styrke: Tren intervaller fremfor langkjøring. Du vil her aktivere mer eksplosive muskelfibre, samt at AMPK ikke vil bli like høy fordi økten blir kortere. Du kan med fordel innta BCAA / litt karbs før kardio fordi BCAA/karbs inaktiverer AMPK, samtidig som leucine aktiverer mTOR til å skru på proteinsyntesen.

Når det kommer til intervaller, se gjerne på formen din. Du kan prøve å starte med 20 sek arbeid etterfulgt av 10 sek pause. Kjør dette i 4 minutter, altså blir det 8 drag.

Anbefaling til intervaller: Mølle, hoppetau, kettlebells og prowler. Evnt kan du sette opp din egen lille sirkeltrening.

Hvis du er veldig interessert kan du lese mer om det jeg har skrevet her:

Mer om den motstridende effekten av styrketrening + kondisjonstrening

Resistance exercise increases AMPK activity and reduces 4E-BP1 phosphorylation and protein synthesis in human skeletal muscle

Oi! Tusen takk for det flotte svaret!! Så, om jeg har forstått det riktig: Man aktiverer AMPK uansett om man velger kardio eller styrketrening. Dette proteinet fører til redusert proteinsyntese og går da ut over restitusjonen. Forenklet blir da den økte proteinsyntesen man får fra styrketrening dempet av AMPK.

I tillegg er det forskjellig type muskler man bruker ved styrke og kardio-trening, så utviklingen av musklene går tregere om man belaster begge typer kort tid etter hverandre. Økt AMPK har skylden her.

Forekomsten av AMPK kan altså reduseres ved å korte ned øktene på møllen samme dag man trener styrke. Gjelder det samme med styrketrening? Bør man da satse på kortere, hardere økter for å få mest mulig ut av treningen og unngå AMPK?

Litt karbs før trening kan altså redusere dette proteinet, både ved kardio og styrke?

Et spm til: Hva er smart å trene for oppvarming før styrke? og hvor lenge?

Haha! Jeg formulerte meg nok litt feil når jeg skrev 45 min med intervaller :D Intervaller i mitt hode vil si; Jogge og løpe så mye jeg orker, gå med full stigning, jogge igjen.. Tar det på gefylen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett spm;

er det sånn at man kan kjøre Myo reps på alle typer programmer? Eller er det noen programmer som egner seg bedre til det eller ikke? Håper noen skjønner mitt utrolige dumme spørsmål :p

Et myoreps sett tilsvarer omtrent 2-3 sett med 9-20 reps. Så om programmet har dette kan du kjøre myoreps istedenfor. Er de tiltenkte reps og settene mye utenfor dette så vil nok hovedpoenget med programmet falle bort. 5x5 vil f.eks ikke lengre bli 5x5 om du kjører myoreps istedenfor 5x5.

På programmer som har tunge og lette dager så vil man typisk kun kjøre myoreps på de lette dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Tusen takk for det flotte svaret!! Så, om jeg har forstått det riktig: Man aktiverer AMPK uansett om man velger kardio eller styrketrening. Dette proteinet fører til redusert proteinsyntese og går da ut over restitusjonen. Forenklet blir da den økte proteinsyntesen man får fra styrketrening dempet av AMPK.

I tillegg er det forskjellig type muskler man bruker ved styrke og kardio-trening, så utviklingen av musklene går tregere om man belaster begge typer kort tid etter hverandre. Økt AMPK har skylden her.

Forekomsten av AMPK kan altså reduseres ved å korte ned øktene på møllen samme dag man trener styrke. Gjelder det samme med styrketrening? Bør man da satse på kortere, hardere økter for å få mest mulig ut av treningen og unngå AMPK?

Litt karbs før trening kan altså redusere dette proteinet, både ved kardio og styrke?

Et spm til: Hva er smart å trene for oppvarming før styrke? og hvor lenge?

Haha! Jeg formulerte meg nok litt feil når jeg skrev 45 min med intervaller :D Intervaller i mitt hode vil si; Jogge og løpe så mye jeg orker, gå med full stigning, jogge igjen.. Tar det på gefylen ;)

Virker som at du har forstått mye ;) eneste jeg kan rette på er ikke at man nødvendigvis bruker forskjellig type muskler, men forskjellig muskelfibre :) Trener man tung styrke bruker man ofte type 2b, mens hvis man trener rolig langkjøring bruker man type 1 muskelfibre. Det finnes også type 2a, men trenger ikke gå så mye mer grunndig inn i det med mindre du lurer veldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et myoreps sett tilsvarer omtrent 2-3 sett med 9-20 reps. Så om programmet har dette kan du kjøre myoreps istedenfor. Er de tiltenkte reps og settene mye utenfor dette så vil nok hovedpoenget med programmet falle bort. 5x5 vil f.eks ikke lengre bli 5x5 om du kjører myoreps istedenfor 5x5.

På programmer som har tunge og lette dager så vil man typisk kun kjøre myoreps på de lette dagene.

Takk for oppklaringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom du vil trene både styrke og kardio i samme økt, hva skal du trene først? Dersom jeg trener styrke først, inntar BCAA og så trener kardio, vil dette være greit nok?

Styrke, så kardio.

Ja, det går greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man kjøre langkjøring de dagene man ikke trener styrke? Uten at dette ødelegger for styrketreninga altså.

spørs litt på hva slags mål man har, men på generell basis..ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så.. Hvis man vil bli sterkest mulig i styrketrening, så er det ikke så bra å kjøre langkjøring?

Det er ikke noe problem, men optimalt for ren styrkeøkning er det ikke. Men du vil selvfølgelig bli sterkere dersom du trener styrke og en langkjøring her og der :) Mener absolutt ikke at du blir pingle av langkjøring, og at styrketreningen er bortkastet. Bare så det er sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...