Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Jeg driver og rydder i skap for å kaste ting, og fant en ny og ubrukt vannpipe jeg hadde glemt av. Skulle til å legge den ut på finn.no, da det plutselig slo meg at det kanskje ikke er de som vil ha den, som jeg vil ha på besøk? :confused: Kaste den i stedet?

Det går sikkert greit, de du ikke vil ha på besøk -de har nok det de trenger av utstyr allerede. Og mangler de noe, så kjøper de det nok ikke på Finn. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har begynt å få så dårlig støtte i høyre bein under knebøy og markløft! Mistenker at ankelmobilitet, kort leggmuskulatur og plattfothet har blitt mer fremtredende hos meg. Mistenker også at det har litt med en bytur tidligere i sommer i 13cm høye hæler på brostein!

Når jeg skal gjøre en dyp knebøy med en vekt på mer enn 20 kg greier ikke høyrefot å ta samme belastning som venstrefot. Jeg ramler svært mye innover med foten (jeg underpronerer fra før av) og blir knebøyen dyp nok eller tyngre enn de før nevnte 20kg så går altså foten innover, og den løfter seg på tå på vei opp. Dette er ikke noe jeg greier å korrigere med viljestyrke for det har jeg prøvd på!

Jeg knebøyer og marker i sokkelesten, men tror at jeg kanskje trenger en vektløftersko som tilbyr stabilitet for beinet. Tror også at jeg trener en sko som er litt oppbygd under hælen for å kompensere for kort leggmuskulatur. Hvor finner jeg tak i en slik sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette har vært oppe til debatt tidligere men.... Hva er det lov å trene i knebøyracket?

For tida trener jeg hjemme så jeg trener hva jeg vil i powercagen min:) men husker fra tidligere da jeg trente på sats o.l. hvor irriterende det er med folk om trener bicepscurl der, for disse sentrene har ofte ikke så stort utvalg av olympiske stenger og rack...

Men er det ok å trene skulderpress i knebøyracket? Eller hva med stangroing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette har vært oppe til debatt tidligere men.... Hva er det lov å trene i knebøyracket?

For tida trener jeg hjemme så jeg trener hva jeg vil i powercagen min:) men husker fra tidligere da jeg trente på sats o.l. hvor irriterende det er med folk om trener bicepscurl der, for disse sentrene har ofte ikke så stort utvalg av olympiske stenger og rack...

Men er det ok å trene skulderpress i knebøyracket? Eller hva med stangroing?

Alt er lov, men det er jo lov og bruke skjønn. Er det kø til knebøy stativet kan du heller ta bicepscurl med en av mindre stengene i et hjørne enn å bruke olympiastangen i knebøystativet. Med mindre du tar mer i bicepscurl enn de tar i knebøy da er det legitimt. Husk at treningssenteret er hirarkist inndelt, jo sterkere du er jo flere rettigheter har man ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om dette har vært oppe til debatt tidligere men.... Hva er det lov å trene i knebøyracket?

For tida trener jeg hjemme så jeg trener hva jeg vil i powercagen min:) men husker fra tidligere da jeg trente på sats o.l. hvor irriterende det er med folk om trener bicepscurl der, for disse sentrene har ofte ikke så stort utvalg av olympiske stenger og rack...

Men er det ok å trene skulderpress i knebøyracket? Eller hva med stangroing?

Jeg har forståelse for at de som har behov for 60 kg++ i bicepscurl bruker racket, det finnes ingen alternativer, ihvertfall ikke på mitt senter(Elixia). Og jeg bruker selv racket med kun 20-22 kg (foreløpig!!) i militærpress, og det er fordi det er lettere å følge økningen enn på de løse stengene som jeg aldri vet hvor mye veier fordi merkelappene faller av hele tida :-) Dessuten sliter jeg med å senke vekten helt ned etter settet uten å få vondt i underarmene...svekling kremt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange her inne som er sponsa av Norkost og MyRevolution eller? Syns jeg ser en del snikreklame rundt omkring i trådene :wtf:. Det er mange som anbefaler MyoProtein, men til 1049 kr for 3 kg kan det ikke være pga. prisen.

Jeg liker MyoProtein på grunn av smaken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange her inne som er sponsa av Norkost og MyRevolution eller? Syns jeg ser en del snikreklame rundt omkring i trådene :wtf:. Det er mange som anbefaler MyoProtein, men til 1049 kr for 3 kg kan det ikke være pga. prisen.

Anbefaler det hovedsakelig pga smak. Er jo dyrt, så jeg kompanserer med å være gniten på de andre proteinkildene mine ( utenom cottage cheese, kommer aldri til å droppe cc :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En innføring i RPE-modellen - Fitnessbloggen

Jeg antar at x er en variabel slik som man lærer i mattetimen, noe som kan være alt fra 1 og oppover i dette tilfelle.

Oh thank you! :D

Jeg forklarte kanskje ikke bra nok... tenker når man skriver at man har tatt den og den vekta på "ettellerannet" mer enn minimum? Er det rett og slett antall reps mer enn det man noen gang har klart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh thank you! :D

Jeg forklarte kanskje ikke bra nok... tenker når man skriver at man har tatt den og den vekta på "ettellerannet" mer enn minimum? Er det rett og slett antall reps mer enn det man noen gang har klart?

Ah, du snakker f.eks om det som står på Kjetil og Dag sine logger :) Litt usikker på hvordan det blir regnet frem til, men det er en eller annen formel de følger siden de begge gjør Wendler sin 5 3 1. Her kan du nok lese deg opp hvis du virkelig føler for det:

http://www.jimwendler.com/2011/09/531-for-a-beginner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh thank you! :D

Jeg forklarte kanskje ikke bra nok... tenker når man skriver at man har tatt den og den vekta på "ettellerannet" mer enn minimum? Er det rett og slett antall reps mer enn det man noen gang har klart?

En del som trener eks. 5/3/1 (et styrkeløftprogram), har et avsluttende sett i hver hovedøvelse hver trening hvor man skal kjøre seg helt ut. Det er da fastsatt hvor mange reps man minimum skal ta, og hvilken vekt man skal gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i dagbladet at treningstøy som stinker før man i det hele tatt har begynt å trene bør vaskes på 60 grader. Tør jeg dette med svindyrt treningsdøy fra better bodies og MXDC osv???

står jo 30 grader på det meste av mitt treningstøy. Lest at det er pga at enzymene i stoffet blir ødelagt. men kan vel ikke skade med en vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På knebøy.... så har jeg sett instruksjonsvideoen til Rippetoe, og han sier at man skal se nedover, på et punkt på gulvet noen meter foran deg. Og når jeg fikk veiledning så fikk jeg beskjed om å ha øyekontakt med meg selv i speilet hele veien, og når jeg fikk hjelp ved en senere anledning så fikk jeg beskjed om å se på et punkt høyt oppe på "veggen bakerst" i speilet... brystet opp og rak i ryggen er jo selvsagt (for meg), men hvor skal jeg holde blikket? XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På knebøy.... så har jeg sett instruksjonsvideoen til Rippetoe, og han sier at man skal se nedover, på et punkt på gulvet noen meter foran deg. Og når jeg fikk veiledning så fikk jeg beskjed om å ha øyekontakt med meg selv i speilet hele veien, og når jeg fikk hjelp ved en senere anledning så fikk jeg beskjed om å se på et punkt høyt oppe på "veggen bakerst" i speilet... brystet opp og rak i ryggen er jo selvsagt (for meg), men hvor skal jeg holde blikket? XD

Der det føles mest naturlig :) Selv ser jeg litt oppover, fordi jeg føler det hjelper meg med å holde kroppen i riktig posisjon under løftet. Kjenner derimot mange som foretrekker å se ned, fordi det gir bedre balanse. Prøv deg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...