Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Der det føles mest naturlig :) Selv ser jeg litt oppover, fordi jeg føler det hjelper meg med å holde kroppen i riktig posisjon under løftet. Kjenner derimot mange som foretrekker å se ned, fordi det gir bedre balanse. Prøv deg frem!

Oki:) ja, jeg har holdt blikket opp selv fordi det hjelper meg å holde brystet opp (vet egentlig ikke om det er riktig ordvalg, men håper folk skjønner hva jeg mener ut fra kontekst). Men da prøver jeg meg litt frem der da:D blir bra til slutt:P takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke spise korn på 30 dager (internett challenge). Men sliter å vite hva som inneholder korn og ikke :p

F.eks ris, pasta?

Er alt som er glutenfritt, kornfritt?

:D

Nesten all ferdigmat inneholder korn. Inkludert pasta, potetpasta, leverpostei, kjeks, potetgull, marinader, dip osv (inn i evigheten) Du må lese bak på alt før du kjøper det. Glutenfritt er ikke nødvendigvis kornfritt. Lykke til, jeg tror du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke spise korn på 30 dager (internett challenge). Men sliter å vite hva som inneholder korn og ikke :p

F.eks ris, pasta?

Er alt som er glutenfritt, kornfritt?

:D

Det finnes mye korn som er glutenfritt, hvis du vil safe så holder du deg til fisk, kjøtt, fugl, grønnsaker, proteinpulver og melkeprodukter;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på noe om Starting Strenght (Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen) Hvorfor er det her 3x5 på alle øvelsene bortsett fra markløft, der er det bare 1x5?

Lurer også på hvis man kun har mulighet til å trene to dager etter hverandre eller ha en ekstra fridag (f.eks. hvis man skal reise eller senteret er stengt pga. helligdager eller hva som helst), hva er da best? Generelt sett, ikke nødvendigvis i forbindelse med Starting strength.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A common
StrongLifts 5x5
mistake is
Deadlifting
for 5x5 instead of 1x5. Some guys Deadlift more sets because they missed my explanation on page 43 of the
5x5 report
. Others do more sets on purpose: they're stuck in more-is-better-world and think 1 set of 5 reps is not enough for
Deadlifts
.

The reason you don't want to do more than 1x5 Deadlifts is so you don't start hitting plateaus all over the place. What I'm about to explain can be challenging to grasp if you've just started lifting and don't yet realize that the
Deadlift
is a different beast than the
Squat
, but here's how Deadlifts differ:

  • Deadlifts Work More Muscles.
    Although Squats work your upper-body too, you're using a lot more muscles when doing Deadlifts.

  • Deadlifts Allow For More Weight.
    Because you're using more muscles and starting from a partial
    Squat
    like position on each pull.

  • Deadlifts Drain Your CNS.
    Deadlifts starts from a dead stop, there's no bounce like on the Squat, and that makes them harder on your CNS.

Add that it's a pretty known fact by advanced lifters that the
lower back
takes longer to recover. With
Squats
/
Rows
/
Presses
also working your lower back, you understand why 5x5 Deadlifts after 5x5 Squats every other workout and with more weight than last time, is quite simply asking for plateaus.

Yes you can get away with 5x5 Deadlifts if you've just started
StrongLifts 5x5
. But as my StrongLifts Members will tell you: once you're
Squatting
300lb, you'll be happy to end your workout with only 1 set of 5
Deadlifts
. Obviously, you need to experience 5x5 Squats with 300lb first to really get this.

The most important thing to realize is that the
Squat
and
Deadlift
work similar muscles. That's why you don't need 5 sets of Deadlifts - 5x5 Squats 3x/week will
boost your Deadlifts
but without draining you like 5x5 Deadlifts would.

If you've been doing 5x5 Deadlifts until now, just switch to 1x5. You don't need to lower the weight, just keep adding 5lb/workout. 1x5 will feel easier because you're doing less sets but it will get challenging as you get closer to 1x5 400lb.

If
Deadlifts
are your favorite exercise as it is for me, do 5 reps for your warm-up sets: 5x135lb – 5x180lb – 5x205lb – 5x235lb. This gives you more technique practice without causing plateaus on your other lifts like 235lbs for 5x5 would.

When in doubt, stick to
StrongLifts 5x5
as laid out.

Why It's Only 1x5 Deadlifts And Not 5x5 Like on Squats | StrongLifts.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker å trene rygg og har god utvikling, men tørr rett og slett ikke å spørre noen på gymmet om dette, føler det er ganske dumt. :cry: Hva erre som trener bredden og hva trener tykkelsen? :oops: har aldri fått noen god forklaring på det :(

Tror ikke det er så dumt spørsmål egentlig for det har jeg også tenkt på.....o_O har ikke kunnskaper om det selv så vi får se om noen kan skrive litt om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står jo 30 grader på det meste av mitt treningstøy. Lest at det er pga at enzymene i stoffet blir ødelagt. men kan vel ikke skade med en vask?

Hvis stoffet er syntetisk har jeg hørt at du ikke skal bruke mykgjøring på det også, da setter ikke lukta seg.

Dont know why, or how, but it works :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...