Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Frontbøy tar litt mer på quadriceps (framside lår) enn knebøy. Knebøy tar til gjengjeld mer på baksiden og er en mer allround øvelse. Man løfter vel ca. 30 % tyngre i knebøy enn i frontbøy.

Forskjellen er stangplasseringen, som gjør at man blir nødt til å holde overkroppen mer rett gjennom hele løftet. Den tar noe mer på fremsiden lår enn baksiden ift. vanlig knebøy. er vel også noe mer aktivitet i erector spinae (muskulatur langs ryggraden). Det er vanlig at man ikke greier like tunge vekter i frontbøy som i knebøy.

Takk!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke et spørsmål, mer en slags whine. Men jeg er så lei SATS, spenst og alle disse kjedene som har manualer osv i gummi og plastikk. Hvor ble det av gode gamle vekter av jern. De som bråker litt når dem brukes. De som føles naturlige å løfte. De som ikke oppfører seg som en sprettball under shoulder press.

my 2 cents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et spørsmål, mer en slags whine. Men jeg er så lei SATS, spenst og alle disse kjedene som har manualer osv i gummi og plastikk. Hvor ble det av gode gamle vekter av jern. De som bråker litt når dem brukes. De som føles naturlige å løfte. De som ikke oppfører seg som en sprettball under shoulder press.

my 2 cents.

Elixia har begge deler, men jernmanualene går bare opp til 10kg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har hørt en gang at man ikke skulle få iseg mye koffein samtidig som man går på kreatin,pga et eller annet...

har det noe å si om jeg feks tar 5gram kreatin sammen med 1 scoop cuatro red force? som er 99mg koffein i..

Sikkert fordi du har hørt at koffein er vanndrivende og man skal innta mye vann når man bruker kreatin. Ikke bry deg om det. Ta de 5g med red force, du. Ville heller tatt det med en kopp svart kaffe, men det er jo ikke like kult da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt en gang at man ikke skulle få iseg mye koffein samtidig som man går på kreatin,pga et eller annet...

har det noe å si om jeg feks tar 5gram kreatin sammen med 1 scoop cuatro red force? som er 99mg koffein i..

"Om kreatin og koffein kan fungere sammen for å øke prestasjonsevnen har vært studert med blandede resultater.(10) En har trodd

koffein har hemmet opptaket av kreatin, men dette er ikke tilfellet.

Det ser mer ut som koffein stimulerer muskelcellene slik at de får mindre hvile mellom hver kontraksjon, mens kreatin gjør at de henter seg marginalt raskere inn igjen. Begge tilskuddene har sin plass når prestasjonen skal økes, men fordelene blir flere i retning kreatin jo kortere tid du skal utøve kraft og mer i retning koffein jo lengre du skal arbeide.

Det er imidlertid en måte å få det beste av begge verdener på – lad opp med kreatin i forkant av dagen du skal prestere, og ta koffein rett før.(11) Opptaket av kreatin blir ikke mindre, og en får således mye av effekten ved fulle kreatinlagre, derunder økt cellevolum og de fordelene det medfører som ble nevnt tidligere.

Effekten på prestasjon kan derimot bli noe redusert om du bruker mye koffein sammen med kreatin, men i perioder med underskudd kan det fint veie opp at du får ekstra energi på trening fra koffeinen og kan ha høyere intensitet over tid enn den lille droppen i prestasjon fra serie til serie gir. (12) Da får du effekten kreatin har på økning av fettfri masse, vedlikehold av muskelmasse og

koffeinets stimulerende virkning. (13)" - Asle Bøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om kreatin og koffein kan fungere sammen for å øke prestasjonsevnen har vært studert med blandede resultater.(10) En har trodd koffein har hemmet opptaket av kreatin, men dette er ikke tilfellet.

Det ser mer ut som koffein stimulerer muskelcellene slik at de får mindre hvile mellom hver kontraksjon, mens kreatin gjør at de henter seg marginalt raskere inn igjen. Begge tilskuddene har sin plass når prestasjonen skal økes, men fordelene blir flere i retning kreatin jo kortere tid du skal utøve kraft og mer i retning koffein jo lengre du skal arbeide.

Det er imidlertid en måte å få det beste av begge verdener på – lad opp med kreatin i forkant av dagen du skal prestere, og ta koffein rett før.(11) Opptaket av kreatin blir ikke mindre, og en får således mye av effekten ved fulle kreatinlagre, derunder økt cellevolum og de fordelene det medfører som ble nevnt tidligere.

Effekten på prestasjon kan derimot bli noe redusert om du bruker mye koffein sammen med kreatin, men i perioder med underskudd kan det fint veie opp at du får ekstra energi på trening fra koffeinen og kan ha høyere intensitet over tid enn den lille droppen i prestasjon fra serie til serie gir. (12) Da får du effekten kreatin har på økning av fettfri masse, vedlikehold av muskelmasse og koffeinets stimulerende virkning. (13)" - Asle Bøe

Kreatin - 3 store fordeler. Lær alt om du trenger å vite om Kreatin.

får bare prøve og ta kreatin og redforce og se hva som skjer å om jeg merker noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde jeg lagde et spørsmål om dette i offtopic i går, men ser ut til at jeg har drømt det.

Kan noen forklare meg (gjerne på et biokjemisk grunnlag) hvorfor trenbolon og andre steroider er linket mot hjerneslag, hjertestans osv. Men testosteron ikke er det? Jeg trodde de rent kjemisk hadde de samme funksjonene når det kom til muskelvekst? Feel free to educate me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på bcaa, aminosyrer og glutamin? :(

Aminiosyrer er byggesteinene i proteinstrukturer og i muskelvev. Kjøper du et produkt som er merket aminosyrer er dette oftest hydrolysert whey, dvs whey proteinet er brutt opp slik at aminosyrene er frie (ikke kjedet).

BCAA står for Branched Chained Amino Acids (forgrenede aminosyrer på norsk) og er aminosyrne L-Leucin, L-Valin og L-Isoleucin i et 2:1:1 forhold. Leucin er den aminosyren som brukes til å produsere proteinstrukturene i muskelvevet vårt og er essensiell for muskelvekst. De to andre støtter opp under prosessen og bedrer restitusjon.

Glutamin er en annen aminosyre som brukes blant annet i tarmsystemet.

Kan jo ta med protein også da i samme slengen. Dette er en struktur av aminosyrer som er lenket sammen. Eksempel på proteinstrukturer er whey, kasein og gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på bcaa, aminosyrer og glutamin? :(

BCAA står for "branched-chain amino acid" og omfatter aminosyrene valin, leucin og isoleucin. De skiller seg ut fra de andre aminosyrene ved at de har, som navnet tilsier, forgrenede, (alifatiske) sidegrupper i molekylet

Glutamin er en ikke-essensiell aminosyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det når amerikanere sier feks "heavy singles", "heavy doubles" eller "heavy triples"?

Vil dette si at en for eksempel tar en tung repetisjon i knebøy og deretter setter stanga på plass, og tar en til repetisjon rett etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...