Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje ikke verdens dummeste spørsmål, men jeg poster det i denne tråden likevel :)

Jeg trener på et Elixia-senter i Oslo og har ved flere anledninger observert en PT som lar kunden sin løfte mark med krum rygg. Type skuldre som "lunter" skikkelig framover og skaper en krum øvre del av rygg. Denne damen er en dame i 50-årene og ser ut til å være helt normalt godt trent ut til sin alder. Jeg har flere ganger observert at denne damen har PT-time med den samme PTen. Som sagt lar han henne kjøre mark med krum rygg. Og ikke bare det, han legger også på mer vekt mellom settene.

Mitt spørsmål er: bør jeg si ifra? Og hvem bør jeg i så fall si ifra til? Resepsjonisten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Kanskje ikke verdens dummeste spørsmål, men jeg poster det i denne tråden likevel :)

Jeg trener på et Elixia-senter i Oslo og har ved flere anledninger observert en PT som lar kunden sin løfte mark med krum rygg. Type skuldre som "lunter" skikkelig framover og skaper en krum øvre del av rygg. Denne damen er en dame i 50-årene og ser ut til å være helt normalt godt trent ut til sin alder. Jeg har flere ganger observert at denne damen har PT-time med den samme PTen. Som sagt lar han henne kjøre mark med krum rygg. Og ikke bare det, han legger også på mer vekt mellom settene.

Mitt spørsmål er: bør jeg si ifra? Og hvem bør jeg i så fall si ifra til? Resepsjonisten?

Kopierer denne fra facebook-siden til Sigvar (link - https://www.facebook.com/sigvargarfors?fref=ts)

""DU BLIR SKADET HVIS DU LØFTER SÅNN!"

- Det er overhodet ikke sikkert.

Å f.eks. løfte markløft med en rygg som minner om formen på en banan vil ikke være fordelaktig verken mtp. generering av kraft eller distribusjon av stress på muskler, intervertebrale disker, ligamenter, bindevev eller ledd.

MEN det vil ikke si at du blir skadet av å løfte markløft med krum rygg!

Se f.eks. på Jørgen - som hvert fall ikke har hatt noe mer vondt i ryggen enn den vanlige mannen i gata: http://on.fb.me/1JVnCtw.

Jeg klarte også å ta dette bildet uten å bli liggende på gulvet etterpå.

Kroppen vår tilpasser seg stresset vi påfører den - og det er den SVÆRT god til. En setning som er ekstremt relevant i den forbindelse er "don't do too much, too soon, too often."

Kroppen tilpasser seg, men den bruker også litt tid på det!

Prevalensen for ryggsmerter er 2-4 ganger høyere i vestlige (stillesittende) land enn i utviklingsland (hardt fysisk arbeid).

http://bit.ly/1fOCYYW

Fra konklusjonen til forfatterne: "..contrary to the hypothesis proposed here, hard physical labor itself is not necessarily related to low back pain."

Tror du en bonde i Malawi bryr seg om hvordan han bøyer seg for å løfte en sekk med fór? Tror du han tar på seg løftebeltet, setter buktrykket, går kontrollert ned i en dyp knebøy med knær over tær, legger sekken i fanget for så å skyve ifra igjennom hælene og passe på at han ikke faller frempå mens han reiser seg?

Nei, det tror ikke jeg heller.

Betyr det at du ikke skal bry deg om teknikk når du setter deg ned i en knebøy med 100 kg på ryggen? NEI, det gjør det ikke. Men du trenger ikke skremme vannet av kompisen din som har mindre god teknikk og prøve å slå inn i hodet hans at han kommer til å bli skadet (det - å skape fear avoidance - vil faktisk i seg selv øke risikoen for at han får vondt i ryggen). Kanskje du heller (ydmykt) bør foreslå at han kan vurdere å endre teknikken sin hvis han har lyst til å kunne løfte mer vekter på en tryggere måte.

Så gå og løft. Det er bra for både deg ryggen din, og gir deg ikke noen større sjanse for å få ryggsmerter enn å sitte i ro (tvert i mot)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke verdens dummeste spørsmål, men jeg poster det i denne tråden likevel :)

Jeg trener på et Elixia-senter i Oslo og har ved flere anledninger observert en PT som lar kunden sin løfte mark med krum rygg. Type skuldre som "lunter" skikkelig framover og skaper en krum øvre del av rygg. Denne damen er en dame i 50-årene og ser ut til å være helt normalt godt trent ut til sin alder. Jeg har flere ganger observert at denne damen har PT-time med den samme PTen. Som sagt lar han henne kjøre mark med krum rygg. Og ikke bare det, han legger også på mer vekt mellom settene.

Mitt spørsmål er: bør jeg si ifra? Og hvem bør jeg i så fall si ifra til? Resepsjonisten?

Observert det samme. Føles veldig kleint å skulle gå bort til en PT, ville jo i utgangspunktet tro at vedkommende vet mer om sånt enn meg, men man kan jo begynne å lure ... hva med å ta tak i denne personen og spørre om det er en bedre måte å gjøre det på enn det du har lært, og vise hvordan du har lært kontra det han ville lært? om du er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer denne fra facebook-siden til Sigvar (link - https://www.facebook.com/sigvargarfors?fref=ts)

""DU BLIR SKADET HVIS DU LØFTER SÅNN!"

- Det er overhodet ikke sikkert.

(...)

Så gå og løft. Det er bra for både deg ryggen din, og gir deg ikke noen større sjanse for å få ryggsmerter enn å sitte i ro (tvert i mot)."

Her er jeg enig med Sigvar i at det er bedre å løfte enn å ikke gjøre noen ting, og at man bør unngå å skremme folk fra å løfte ved å fokusere på skadepotensialet. MEN, å si at det er greit å løfte med dårlig teknikk på grunn av at andre gjør det, synes jeg ikke er rett. Å vise til at en strongmanutøver kjører løftene sine med rund rygg (dette var kanskje et maksløft også?) for så å overføre dette til en relativt utrent person og si at denne personen kan kjøre ALLE sine løft med krummet rygg? Nei.

Jeg liker Sigvars oppsummering om at man ydmykt kan foreslå at en person bør endre teknikken, hvor man fokuserer på potensialet for å løfte mer og ikke på skaderisikoen.

Observert det samme. Føles veldig kleint å skulle gå bort til en PT, ville jo i utgangspunktet tro at vedkommende vet mer om sånt enn meg, men man kan jo begynne å lure ... hva med å ta tak i denne personen og spørre om det er en bedre måte å gjøre det på enn det du har lært, og vise hvordan du har lært kontra det han ville lært? om du er med.

Tanken om å gå bortover til PTen og si ifra har så absolutt slått meg, men jeg har slått det like raskt fra meg. Kanskje har kunden noen "issues" som jeg ikke vet om og at det er en grunn til at hun kjører med krum rygg? Likevel kjenner jeg at det gjør direkte vondt i instruktørhjertet mitt når jeg ser denne løftingen. Jeg er selv instruktør (ikke utdannet PT) på et annet senter og lar aldri deltakerne mine løfte på denne måten.

Det frister å "tilfeldigvis" være i nærheten når hun kjører mark på egen hånd for så å komme med vennlige tips om teknikk :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther

Så lenge du ikke har noe kjennskap til kunden, synes jeg faktisk ikke at du skal si i fra - han er utdannet PT, og ikke du. Nå vet ikke jeg hvor du trener, men de fleste skikkelige sentre har faktisk tester på PT'ne sine før de ansettes - og det er nok personale som har sett han trene kunden, og som hadde snakket med ledelsen om det var et problem - tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har noe kjennskap til kunden, synes jeg faktisk ikke at du skal si i fra - han er utdannet PT, og ikke du. Nå vet ikke jeg hvor du trener, men de fleste skikkelige sentre har faktisk tester på PT'ne sine før de ansettes - og det er nok personale som har sett han trene kunden, og som hadde snakket med ledelsen om det var et problem - tror du ikke?

Så var det dette med hva som ligger bak "utdannet PT" igjen da. Jeg har vært innom Evo, Active Badeland (i Tønsberg), Progym Vallø (også i Tønsberg), to ProGym-sentre i Sandefjord, og har fortsatt til gode å få et eneste teknikktips som var godt. Disse "PT-ene" på kjedesentrene lærer bort kvartbøy og markløft med rygg som en skremt katt til alt og alle, og gud forby man tipser noen om å spenne magen og holde korsryggen rett, fordi "Øy, jeg gjør som PT-en sier jeg, trur'u du veit bedre enn han eller?"

:dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med hva som ligger bak "utdannet PT" igjen da. Jeg har vært innom Evo, Active Badeland (i Tønsberg), Progym Vallø (også i Tønsberg), to ProGym-sentre i Sandefjord, og har fortsatt til gode å få et eneste teknikktips som var godt. Disse "PT-ene" på kjedesentrene lærer bort kvartbøy og markløft med rygg som en skremt katt til alt og alle, og gud forby man tipser noen om å spenne magen og holde korsryggen rett, fordi "Øy, jeg gjør som PT-en sier jeg, trur'u du veit bedre enn han eller?"

:dry:

Har en sånn en på Magnat. #Icanteven

(og på papiret er han et nivå høyere enn alle andre, men i praksis så jævlig mye verre)

Mine 50-øre som ikke er i bruk lengre:

Jeg hadde sagt ifra til PTen, etter at timen er ferdig og kunden ikke er tilstede for å skape minst mulig drama. Hvorfor? Fordi jeg også hadde en gang en PT som var clueless som resulterte i en skulderskade som jeg har hatt med meg i alle år siden min første time. På Elixia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese_J Her er mine 2 cent:

Hvis du føler du har noe nyttig å komme med, så ser jeg ikke problemet, men da bør du kansje som Ojive nevnte, gjøre det når timen er over og snakke med pt'en alene uten publikum.

Jeg synes veldig mange legger for mye vekt på det at en er "Utdannet Pt". "Fordi jeg er utdannet PT så er det jeg sier og gjør korrekt fordi jeg lærte noe lignende på Bali".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese_J Har ikke så mye å komme med selv, men som folk sier, kan det være noe spesielt med denne kunden, som gjør at mark er hensiktsmessig med den teknikken for henne. Om mulig kan du prøve å følge med når denne PT'en har andre kunder, om mark gjøres med samme teknikk der, eller om han virker uinterressert i å rette på teknikk generelt. Om hans andre kunder gjør mark med "riktig" teknikk, kan det hende det er bakenforliggende årsaker til hvorfor han lar denne kvinnen trene slikt.

Dette er såklart gitt at du kan se han trene mark med andre kunder, eventuelt knebøy kan være relevant også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"utdannet PT"

"Har vekterkurs nivå 1. Utdannet vekter"

Greit nok at det er i tråd med den faktiske definisjonen av utdannelse, men virkelig?

"Mastersyken" har gjort at en bachelorgrad er verdiløs. En bachelor er tre år.

De lengste PT-kursene er et årsstudium, men de fleste er et kvart til et halvt år.

Så dersom 3 år er verdiløst, hvilken pondus har et halvt år?

Hvor jævla mye kan man tillate seg å tro at man kan, etter bare et halvt års "utdannelse"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"utdannet PT"

"Har vekterkurs nivå 1. Utdannet vekter"

Greit nok at det er i tråd med den faktiske definisjonen av utdannelse, men virkelig?

"Mastersyken" har gjort at en bachelorgrad er verdiløs. En bachelor er tre år.

De lengste PT-kursene er et årsstudium, men de fleste er et kvart til et halvt år.

Så dersom 3 år er verdiløst, hvilken pondus har et halvt år?

Hvor jævla mye kan man tillate seg å tro at man kan, etter bare et halvt års "utdannelse"?

Nå må man vel ha nivå 3 for å kalle seg vekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med hva som ligger bak "utdannet PT" igjen da. Jeg har vært innom Evo, Active Badeland (i Tønsberg), Progym Vallø (også i Tønsberg), to ProGym-sentre i Sandefjord, og har fortsatt til gode å få et eneste teknikktips som var godt. Disse "PT-ene" på kjedesentrene lærer bort kvartbøy og markløft med rygg som en skremt katt til alt og alle, og gud forby man tipser noen om å spenne magen og holde korsryggen rett, fordi "Øy, jeg gjør som PT-en sier jeg, trur'u du veit bedre enn han eller?"

:dry:

Jeg ser PTer hver eneste dag som man skulle tro var født bak et grantre. Det er nesten skremmende og litt skammelig hva de finner på, og imaget som man har klart å bygge opp gjør at folk hører på dem sånn som de hører på legen sin. Idag så jeg en PT og en fyr et sted i midten av tjueåra gjøre front squats mens de stod på en sånn halv bozu-ball snudd på hodet, slik at den vingla frem og tilbake helt uten kontroll. De bøyde ivei og "bygde balanse". Jeg sier ingenting, for han gærne fyren er jo tross alt PT, og jeg er bare en vanlig kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag så jeg en PT og en fyr et sted i midten av tjueåra gjøre front squats mens de stod på en sånn halv bozu-ball snudd på hodet, slik at den vingla frem og tilbake helt uten kontroll. De bøyde ivei og "bygde balanse". Jeg sier ingenting, for han gærne fyren er jo tross alt PT, og jeg er bare en vanlig kar.

*kremt*… Eg har gjort noko liknande i samband med rehabilitering etter skade… :whistle:

(Men vanleg bøy utan vekt og etterkvart med god kontroll på bosuballen…)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese_J Har ikke så mye å komme med selv, men som folk sier, kan det være noe spesielt med denne kunden, som gjør at mark er hensiktsmessig med den teknikken for henne. Om mulig kan du prøve å følge med når denne PT'en har andre kunder, om mark gjøres med samme teknikk der, eller om han virker uinterressert i å rette på teknikk generelt. Om hans andre kunder gjør mark med "riktig" teknikk, kan det hende det er bakenforliggende årsaker til hvorfor han lar denne kvinnen trene slikt.

Dette er såklart gitt at du kan se han trene mark med andre kunder, eventuelt knebøy kan være relevant også.

Jeg heller mot noe i denne retningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...