Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har 2,5 liter melk som går ut på dato i dag, uåpnet. Noen som har noen proteinrike oppskrifter som ikke tar så himla lang tid å lage?

Det er forskjell på Best før og siste forbruksdag :)

Best før, som det står på melk, er bare en anbefalingsdato som er sittet. Teknisk sett er melken "gått ut" når den datoen er. Melken er best før den 23 juli. Melk bør du alltid smake på om den faktisk har gått ut. Opplever ca 70% av gangene at den er god selv om den er over dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 2,5 liter melk som går ut på dato i dag, uåpnet. Noen som har noen proteinrike oppskrifter som ikke tar så himla lang tid å lage?

Vaffelrøre/pannekakerøre kan fryses

Du kan fryse melka og. Ikke så god å drikke etterpå, den blir annerledes på en måte, men er like fin til saus, suppe eller graut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er beste måten å si ifra til en roomie at han er en udugelig roomie? Typ rydder aldri på fellesområder, går aldri ut med boss, lar alltid brukte skjærebrett og salatboller stå fremme. Er aldri med å vaske fellesområder, Har ikke brukt en krone på fellesting heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er beste måten å si ifra til en roomie at han er en udugelig roomie? Typ rydder aldri på fellesområder, går aldri ut med boss, lar alltid brukte skjærebrett og salatboller stå fremme. Er aldri med å vaske fellesområder, Har ikke brukt en krone på fellesting heller.

Ta det på en pen måte, si fra og si at man tar det som er sitt, og at alle må dele. Blir nesten som å snakke til en 5 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det på en pen måte, si fra og si at man tar det som er sitt, og at alle må dele. Blir nesten som å snakke til en 5 åring.

Vet liksom ikke om det funker heller. Spurte om de (han og damen) kunne gå ut med bosset, og de sier ja, siden de alikevell skulle ut. Setter det klart i trappen til de. De går bare ut uten å ta det. Lar det stå der 1 dag sånn at de har sjanse å "ta det", men ender opp med at jeg tar det. Er jo voksene folk ( litt over 20 år ca) og da forventer man jo at folk er litt voksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet liksom ikke om det funker heller. Spurte om de (han og damen) kunne gå ut med bosset, og de sier ja, siden de alikevell skulle ut. Setter det klart i trappen til de. De går bare ut uten å ta det. Lar det stå der 1 dag sånn at de har sjanse å "ta det", men ender opp med at jeg tar det. Er jo voksene folk ( litt over 20 år ca) og da forventer man jo at folk er litt voksene.

Ja vet... men hva ellers kan man gjøre? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er beste måten å si ifra til en roomie at han er en udugelig roomie? Typ rydder aldri på fellesområder, går aldri ut med boss, lar alltid brukte skjærebrett og salatboller stå fremme. Er aldri med å vaske fellesområder, Har ikke brukt en krone på fellesting heller.

Lag ett felles pengeskrin elns, hvor alle putter på en to-hundre lapp hver, og ta penger derfra hver gang det handles. Da slipper man den diskusjonen. Ellers hadde jeg sikkert vært umoden nok til å sette slikt (boss, skitne fat som står i dagesvis) inn på rommet hans etterhvert, og i fellesskap fått lagd en vaskeliste hvor det og står hva som skal vaskes. Kanskje derfor jeg ikke bor i kollektiv lengre. Fordi jeg er lite grei i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag ett felles pengeskrin elns, hvor alle putter på en to-hundre lapp hver, og ta penger derfra hver gang det handles. Da slipper man den diskusjonen. Ellers hadde jeg sikkert vært umoden nok til å sette slikt (boss, skitne fat som står i dagesvis) inn på rommet hans etterhvert, og i fellesskap fått lagd en vaskeliste hvor det og står hva som skal vaskes. Kanskje derfor jeg ikke bor i kollektiv lengre.

Ja, det høres jo bedre ut. Da fjerner man jo problemet før det oppstår. Nå skal heldigvis de jeg har nevnt flytte ut i dag eller i morgen. Så kanskje jeg lar vær å nevne det. Det kan jo hende de klarer å lære empati i løpet av livet, og det å ikke være så lat.

Sendte han bildemelding i dag på face. Spurte om han fikk vasket opp tingene som har stått på disken i ca 1 uke nå. Så kanskje det skjer noe produktivt? Det er enda kulere at de spør om å få låne matbokser fra meg, og bare lar de stå med matrester i, i ca 1 uke.

Det å sette bosset utenfor hadde jo kanskje vært en løsning. haha. Skal vurdere det hvis det skjer noen andre ganger. haah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...