Gå til innhold

Brunost og yoghurt forbudt i barnehagen


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå er kanskje ikke poenget, helt, at youghurt er et problem. Det er heller at det ikke er en del av menyen, og jeg ser fordelen med at barna er på omtrent samme "diett" når de er i barnehagen. Dytter man en Go Morgen(sjokolade, selvfølgelig, må jo kose seg klokka syv på morraen) i trynet på en toåring, er den toåringen mett en stund. Når de gjerne spiser frokost 20 minutter etter ankomst også, er fyren forståelig nok mett, og elektrisk. Så kommer selvfølgelig moro-delen, hvor mange to-åringer klarer å holde youghurt, i begeret? Kan jo være kosedyr, vegger, tak og vinduer også vil smake.

Jeg ser rett og slett ikke at man skal lage krig av en sånn sak. Det er ikke ekstremt, ikke drøyt en gang. Hadde det vært Toro tomatsuppe og brødskiver med syltetøy, og man hadde spurt om sunnere alternativer, ville man bare fått høre "man får den maten man får". Return to sender, men her får man faktisk bra mat. Det er på kanten til fascinerende å klage på sunn mat. Ærlig talt, hvor vanskelig er det å ikke sende med youghurt og smågodt?

Den enæringsfysiologen som uttaler seg her, har et tydelig behov for total ryggdekning. Som blir mistolket som uenighet. Jada, undervektige barn som er sære i matveien må få det de spiser, men om man skal begynne å lage matplaner for alle sammen, blir det også et problem. For da vil alle ha det noen andre har. Da er det veldig lett å ha en uniform modell for hva som er tilgjengelig. At barn faktisk må spise noe annet enn det de vil ha, er mest sannsynlig, ikke skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest artikkelen og tenkte; så bra at noen barnehager har fokus på å gi barna skikkelig mat. Da jeg leste kommentarene under artikkelen ble jeg veldig forundret over den massive kritikken. Skjønner ikke helt hva som er galt med å ikke servere matvarer med mye sukker, usunt fett og salt i barnehagen?! Om barnet må vente med yoghurten til det kommer hjem er vel ikke det noe krise?! Journalister fokuserer ofte på det negative og ikke det positive som at barna i denne barnehagen tydelig få servert et sunt og variert kosthold. Tipper de fleste foreldre er fornøyd og setter pris på barn med masse positiv energi. Nei, ingen tar skade av en skive brunost i ny og ned, men det er ingen som må spise brunost. Synes det er kjempe flott at en har fokus på dette med kosthold til småbarn. Jobber selv litt i barnehage og lurer ofte på hva foreldrene tenker når de sender med barna loff med nugatti og kjeks i matpakken. Veldig synd da dette resulterer i energiløse og frustrerte barn. Ja, det hende at barna for servert både kjeks og boller i barnehagen også, men vi prøver å begrense det da få barn ikke tåler mye sukker. Personlig skulle jeg ønske vi aldri serverte kjeks i barnehagen, men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke helt hva jeg mener, er både for og imot. Ingen har vel tatt skade av yoghurt, og litt brunost, men variasjon er vel stikkordet.

Har selv jobbet i barnehage en god del år, og brunost har vi hatt, men vi begrenset hvor mange skiver de fikk spise med brunost. Syltetøy og sjokoladepålegg har vi ikke hatt tilgjengelig, og barna fikk ikke lov å ta med seg kaker og andre søtsaker til frokost, noe jeg synes er helt greit.

Veldig enig i at man kan fokusere på sunnere mat i barnehagen, men å være helt fanatisk er jeg ikke helt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremfor å sitere alle i tråden så lager jeg heller en liten liste med spørsmål:

Idioti? Hva spesifikt er idioti, og hvorfor?

Variert maten mer? Hvor står det konkret at de ikke varierer maten mye?

Det skader kanskje ikke å tilby brunost, men skader det noen å forby det i barnehagen? Hvis ja, hvordan?

Hvorfor må barn få smake på pepperkaker i barnehagen?

”Hvorfor ikke implementere mere av det gode?” Er det ikke det de strengt tatt har gjort da? (Står det noe sted at de ikke utforsker med grønnsaker og frukt, smoothier osv?)

”Spist det selv, men aldri tatt skade av det”. Ok. Trener masse styrke med elendig teknikk, men aldri hatt vondt noe sted – lurt å fortsette med det?

så får man heller passe på å gi barna sunne greier om man vil det hjemme. Og når/hvis man ikke får det hjemme?

” Å nekte barna maten de har med har de vel strengt tatt ingen rett til.http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64

Hvor står det at de ikke har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er da strengt tatt ikke sant. På. samme måte som at man ikke blir hyper av sukker.

Om det er sant i teorien eller ikke, det vet jeg ikke. Dette er kun det jeg har erfart. Selv hadde jeg i alle fall blitt det om jeg skulle vært aktiv en hel dag på kun sukker og hvetemel. Ikke optimalt for barn i vekst og aktivitet spør du meg. Problemet er jo ikke den ene skiva, problemet er jo at noen barn kun spiser dette. Så hva som strengt tatt er sant eller ikke, kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så får man heller passe på å gi barna sunne greier om man vil det hjemme. Og når/hvis man ikke får det hjemme?

” Å nekte barna maten de har med har de vel strengt tatt ingen rett til.http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64

Da vil heller ikke foreldrene ha noe imot at de blir servert det i barnehagen, et barns kosthold er (noen ganger desverre) opp til foreldrene å bestemme. Men hva er sannsynligheten for at et barn som får syltetøy og brunost hjemme vil spise leverpostei og salat i barnehagen?

Det er ikke noe galt i å ville gi barn sunne matvarer fra starten, men forbud?..

Synes heller de kunne moderere det, ha en kosedag i uka hvor de fikk ha syltetøy og brunost om de ville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sekv reagerte jeg mer på den ukritiske " vi bruker ikke salt i maten uansett hva"- holdningen.

det blir i mine øyne å kaste babyen ut sammen med badevannet.

Enig med deg der:)

Litt salt må alle ha:)

Men kan vel hende at de ansatte i barnehagen antar at barna får i seg nok salt på "fritiden" og det har de jo mest sannsynlig rett i;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sekv reagerte jeg mer på den ukritiske " vi bruker ikke salt i maten uansett hva"- holdningen.

det blir i mine øyne å kaste babyen ut sammen med badevannet.

Det er holdningen jeg reagerer på.

Det er mye den samme mentaliteten som de nyreligiøse paleo/glutenfri/detox-folka. Bortsett fra at her påtvinges det andre.

Nei, jeg ser ikke på dette som direkte usunt. Og ønsket deres er positivt.

Men hvis du blander en "verden er svart/hvit"-holdning med en manglende forståelse for ernæring, som du så skal skyve ned halsen på andre... Det er det jeg reagerer på. "Keep thy god to thy selfeth"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med yoghurt er jo at det er de færreste som tenker over hvilke typer som er best for barnet, og kjører på med de a'la 13 sukkerbiter per beger + brunost og syltetøy på brødskiva som gjerne er loff eller kneip.

Om de ansatte set tendenser til dette, og at det gjelder de fleste på avdelingen, så synes jeg det er bra at de tar grep..

Dessuten har jeg erfaring med at min 3-åring spiser det som blir servert i barnehagen.. Her hjemme kan han være vanskeligere, og vil ikke spise grønnsaker, saus ect, men i barnehagen spiser han det de andre barna spiser. Feks når de har pasta med kjøttsaus.

Jeg sier ikke at jeg er "parent of the year", men her har vi vært veldig tydelige på å ikke venne på gutten søtt i utgangspunktet, og det har resultert i at han spiser skinke, leverpostei, egg ect på skiva, og ikke prim, brunost, syltetøy osv, fordi det ikke er et alternativ. Barn "vet ikke bedre", de er ikke programert til å kun like brunost eller nugatti. De liker det fordi de får det som et alternativ (da tenker jeg fra starten av, det er jo ikke til å unngå at de smaker søtt på skiva til slutt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt se at man skal lage så stor sak ut av det.

Jeg kan selvsagt bare snakke ut i fra min egen treåring, men hun får stort sett det hun har lyst på, så lenge det over tid er et variert kosthold. Hun vet klinkende klart hva både syltetøy, yoghurt, brunost, prim, etc. er, men det er opp til meg som forelder å legge føringer for hvor ofte det er greit å spise det. Hun spiser som regel leverpostei, kaviar, makrell i tomat og egg. Hvis hun spør om hun kan få syltetøy på skiven, så får hun det, men da får hun ikke det neste gang. Typ.

Jeg svarer aldri 'Nei!' hvis hun spør om hun kan få ditt og datt på butikken, jeg setter meg alltid ned på 'hennes nivå' og forklarer eventuelt hvorfor hun ikke får, og gir henne eventuelt alternativer som gagner både henne selv eller husholdningen som helhet. Per dags dato aldri opplevd et eneste problem. Jeg har, for å teste, bevisst svart vagt på hennes ønsker, eller lovet noe jeg ikke holder, epic fail hver gang.

Så jeg føler at min datter helt brillefint har lært seg at hun gjerne må komme med ønsker om hva hun ønsker til mat (og andre ting selvsagt), men så lenge man tar barnets ønsker på alvor og svarer ordentlig, så går ting seg til. Jeg har, kors på halsen, per dags dato aldri gitt etter når jeg først har gitt et svar.

Bl.a reagerte jeg på min samboer her om dagen. Vår datter sa 'mamma, jeg vil ha mango'. Hvorpå min samboer svarte 'Nei, vi har ikke'. I min verden er ikke det et ordentlig svar på ønsket/spørsmålet til vår datter. Men vi er egentlig veldig enige om hvordan man håndterer det:-)

Over til bhg: Jeg har problemer med at noe skal bli 'forbudt'. På samme måte som jobben min i helsevesenet er jeg veldig for et individuelt tilpasset kosthold. Så lenge barnehagen har en grei oversikt over hva de enkelte barna spiser, så er det ikke noe galt at barna noen ganger får f.eks brunost. Jeg tror det er viktig å lære barn at selv om 'Jonas' og 'Trine' fikk brunost på skiven, så MÅ ikke alle kunne få det. Så lenge man ikke kun avfeier ønsket med et ubegrunnet 'nei!'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke helt forstå hva som er negativt med at en barnehage ønsker å forby usunne matvarer. Naturell yougurt og andre div matvarer kan være så sunne de bare vil, det hjelper lite når majoriteten av foreldre fyller matboksen med sukkerbomber, søt frokost blanding, lefser, boller, loff med prim, kneip med brunost osv. At noen her inne vet å fore ungen sin riktig hjelper ikke når resten av ungene da blir gitt dritt. Har jobbet så mange år i barnehage og er skremt over hvor mye drit barna faktisk spiser.

Generelt dårlig innhold i matboksen, kneip og smørepålegg til lunsj og Toro posemat på varm mat dager. Total mangel på grønnsaker til måltid kan også nevnes. Sett bort fra fruktmåltid hver dag og havregrøt 2 dager i uken blir det ikke servert noe sunn mat.

At de muligens er litt nazi på salt får heller være. De lager mat fra grunnen med smakfullt krydder som helt sikkert smaker mye bedre en Toro tomatsuppe med kneip. At noen kan klage på at deres barn blir servert sunn og hjemmelaget mat er for meg totalt uforståelig.

Man må nesten gå skritt som å forby og lage konkrete regler om man skal klare å gjennomføre saker og ting. Ellers blir mye sabotert av enten foreldre eller ansatte på arbeidsplassen. Så kan media fokusere på barn som spiser sunt og ikke på barn som ikke får brunosten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt forstå hva som er negativt med at en barnehage ønsker å forby usunne matvarer. Naturell yougurt og andre div matvarer kan være så sunne de bare vil, det hjelper lite når majoriteten av foreldre fyller matboksen med sukkerbomber, søt frokost blanding, lefser, boller, loff med prim, kneip med brunost osv. At noen her inne vet å fore ungen sin riktig hjelper ikke når resten av ungene da blir gitt dritt. Har jobbet så mange år i barnehage og er skremt over hvor mye drit barna faktisk spiser.

Generelt dårlig innhold i matboksen, kneip og smørepålegg til lunsj og Toro posemat på varm mat dager. Total mangel på grønnsaker til måltid kan også nevnes. Sett bort fra fruktmåltid hver dag og havregrøt 2 dager i uken blir det ikke servert noe sunn mat.

At de muligens er litt nazi på salt får heller være. De lager mat fra grunnen med smakfullt krydder som helt sikkert smaker mye bedre en Toro tomatsuppe med kneip. At noen kan klage på at deres barn blir servert sunn og hjemmelaget mat er for meg totalt uforståelig.

Man må nesten gå skritt som å forby og lage konkrete regler om man skal klare å gjennomføre saker og ting. Ellers blir mye sabotert av enten foreldre eller ansatte på arbeidsplassen. Så kan media fokusere på barn som spiser sunt og ikke på barn som ikke får brunosten sin.

Hvorfor er ikke kneip og smørepålegg sunt? Er det mer usunt enn havregrøt?

Og det har noe med hvilket budskap man gir barna. Å forby noe er mindre bra, å holde det til en/to dager i uken er greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt se at man skal lage så stor sak ut av det.

Jeg kan selvsagt bare snakke ut i fra min egen treåring, men hun får stort sett det hun har lyst på, så lenge det over tid er et variert kosthold. Hun vet klinkende klart hva både syltetøy, yoghurt, brunost, prim, etc. er, men det er opp til meg som forelder å legge føringer for hvor ofte det er greit å spise det. Hun spiser som regel leverpostei, kaviar, makrell i tomat og egg. Hvis hun spør om hun kan få syltetøy på skiven, så får hun det, men da får hun ikke det neste gang. Typ.

Jeg svarer aldri 'Nei!' hvis hun spør om hun kan få ditt og datt på butikken, jeg setter meg alltid ned på 'hennes nivå' og forklarer eventuelt hvorfor hun ikke får, og gir henne eventuelt alternativer som gagner både henne selv eller husholdningen som helhet. Per dags dato aldri opplevd et eneste problem. Jeg har, for å teste, bevisst svart vagt på hennes ønsker, eller lovet noe jeg ikke holder, epic fail hver gang.

Så jeg føler at min datter helt brillefint har lært seg at hun gjerne må komme med ønsker om hva hun ønsker til mat (og andre ting selvsagt), men så lenge man tar barnets ønsker på alvor og svarer ordentlig, så går ting seg til. Jeg har, kors på halsen, per dags dato aldri gitt etter når jeg først har gitt et svar.

Bl.a reagerte jeg på min samboer her om dagen. Vår datter sa 'mamma, jeg vil ha mango'. Hvorpå min samboer svarte 'Nei, vi har ikke'. I min verden er ikke det et ordentlig svar på ønsket/spørsmålet til vår datter. Men vi er egentlig veldig enige om hvordan man håndterer det:)

Over til bhg: Jeg har problemer med at noe skal bli 'forbudt'. På samme måte som jobben min i helsevesenet er jeg veldig for et individuelt tilpasset kosthold. Så lenge barnehagen har en grei oversikt over hva de enkelte barna spiser, så er det ikke noe galt at barna noen ganger får f.eks brunost. Jeg tror det er viktig å lære barn at selv om 'Jonas' og 'Trine' fikk brunost på skiven, så MÅ ikke alle kunne få det. Så lenge man ikke kun avfeier ønsket med et ubegrunnet 'nei!'.

Amen to this!

Jeg hørte her forleden dag mens jeg stod på mcern:

Datter: Pappa, kan vi sitte oppe?

Pappa: Nei

Datter: hvorfor ikke?

Pappa: Fordi det er fullt det er oppe

Datter: Nei, det er det ikke.

Pappa: Nei, vi skal ikke sitte der.

Altså, her sier da far noe han ikke kan stå innefor, hvorfor ikke da bare si: Nei, nå har vi satt oss her, derfor skal vi sitte her i dag, eller noe lignende. Istedenfor blir det heller at han prøver å dra en spansk en med en hvit løgn, og uten at jeg er noen barnepedagog, så kan man skjønne at det ikke er bra å gjøre barna vant til hvite løgner.

Mamma jobber i barnevernet, vi er beredskapshjem, og barna som er vant til løgner i hjemmet, hvite eller svarte, lyver så det ryker av dem. Det gjør bare at det blir mye vanskligere med tillitt under oppdragelse og senere i oppveksten når de blir eldre, og det er ingen tjent med. Vær ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke skillet mellom sunt og usunt.

Det er helt fullstendig poengløst å isolert sett skylde på sukker som den store synderen - for det er ikke selve sukkeret som er problemet, det er mengden av det. 'Logikken' blir litt som å skyte noen med gevær og så skylde på geværet....

Sukker er et fint tilsetningsstoff i mat så lenge man er bevisst bruken av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en framtidig tannpleier så synes jeg det hørtes veldig fornuftig ut med tanke på tannhelsa for barna, mange glemmer at kostholdet påvirker tannhelsa i en stor grad spesielt i den alderen.

Flaks at barnehagebarn fortsatt har melketenner da :p

Men for å være seriøs; mener du at brunost og youghurt utgjør en betydelig tannhelse risiko, gitt at barnet pusser tenna morgen og kveld (og tar fluortablett)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...