Gå til innhold

Brunost og yoghurt forbudt i barnehagen


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Altså. Jeg ser på det som kjempepositivt at de vil fokusere på matvarer som ikke er fulle av sukker.

Men jeg får så ekstremt negative vibber av hele greia.

Du veit, samme typen folk som kaster seg over nye dietter som om de har funnet gud i dem, og så påtvinge ungene den.

Det er selvfølgelig ikke så drøyt, men totalforbud er idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det gjelder jo kun når barna er i barnehagen. Barna spiser jo frokost hjemme, middag, kveldsmat osv osv... Ser ikke noe problem med at de kutter det ut totalt. Tross alt er jo aldri barna i barnehage i helger, helligdager el. At barn har 8 timer fem dager i uken der de ikke spiser dritt, gjør nok mer nytte enn skade i det lange løp:)

Litt off topic; Venninna mi har ei jente på snart to år. I januar skulle barnehagen arrangere juletrefest. Min venninne sitter i foreldreråd(eller hva det heter) og var med å skulle planlegge. Det var på forhånd bestemt at det skulle deles ut godteriposter til alle barna ned til 9 mnd.

Venninna mi spurte pent om de kanskje kunne legge en mandarin oppi posen også, i tillegg til godteri. Barnet hennes har nemlig aldri smakt godteri, og hu ville jo gjerne at dattera kunne ha et alternativ hu og. Hu fikk kjempe kjeft av de andre mødrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres jo egentlig ganske greit at de kutter ut litt drit, men nå har jeg aldri sett brunost som den verste fienden her til lands. Istedenfor å kutte vekk ting og ta fra barna noe de liker, hvorfor ikke implementere mye mer av det gode? Sånn at barnet lærer gode vaner de kan ta med seg hjem? Altså, at man utforsker frukter og grønnsaker, lager smoothier etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv spiste jeg både brunost og yoghurt både hjemme og i barnehagen fra tid til annen, og tok aldri skade av det. Syns det er greit nok at de ikke serverer dette, men "Kommer det et barn vimsende med en yoghurt i hånden om morgenen, så tar vi den og setter den i kjøleskapet slik at den kan bli med hjem igjen"? Virkelig?

Sier meg enig med ernæringsfysiologen. Søsteren min (5) kunne nok ikke gått i denne barnehagen og samtidig fått i seg nok næring. Hun er undervektig, veldig kresen, og får dermed i seg svært lite mat om gangen. Hun spiser nesten ikke av middagene, bortsett fra litt av grønnsakene. Jeg ønsker at hun skal spise sunt, og minst mulig sukker, men når hun vil ha en skive med prim så lager jeg henne en skive med prim da jeg er glad bare hun får i seg noe som helst. (Edit: Ser ut som jeg oppfører meg som moren hennes eller noe slikt, men jeg er barnevakt for henne fra tid til annen og er mye alene sammen med henne. Bor ikke sammen med dem:p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm. Her er jeg faktisk usikker på hva jeg mener, mtp at sønnen min aldri får hverken prim, brunost, syltetøy eller sjokoladepålegg.. Eller annet søtt forsåvidt. På skiva altså. Hvis han skal ha youghurt så får han somregel skyr..

Nå er vi ikke helt nazi her i huset, har aldri sett noen grunn til å venne på han at søtt er et alternativ i hverdagskosten... Da får han heller pannekaker eller vaffelkake eller slikt i ny og ne.

Det skal sies at de ikke praktiserer dette hjemme hos far. Og det er helt greit. Det virker som om 3-åringen også synes det er helt greit, han maser ikke om noe annet her ihvertfall.

Ja, jeg synes egentlig det er bra at de forbyr det. Jeg ser ikke hvorfor barna skal ha det som et alternativ i utgangspunktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte barna maten de har med har de vel strengt tatt ingen rett til.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64

Hvis det kommer en unge som har fått med yoghurt hjemmefra, som så nektes å spise denne i barnehagen, så vitner det sterkt om hysteriet.

At tanken er god er jeg enig i, men det er forskjell på å oppfordre til å spise sunt og å forby "usunt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde barnehagen her laget totalforbud mot yoghurt tror jeg faktisk vi hadde søkt plass i ny bhg, rett og slett fordi det er et problem å få i henne nok mat i løpet av dagen. Og hva f.eks. Activa 0%, er det også forbudt?

Som nevnt over her, så er de timene barna er i barnehagen som oftest de mest aktive timene i løpet av dagen/uka, så da kan jeg ikke helt se den store krisen.

Sjokoladepålegg er en ting, men yoghurt og brunost kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke ser problemet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...