Gå til innhold

Hvor langt kan man nå rent i bikinifitness?


PB jellytime

Anbefalte innlegg

Kanskje, men det ville muligens likevel vært bedre å få en beskrivelse av hvordan verden var, man kunne ta stilling til om det var noe en synes var greit eller ikke, og tatt et informert valg, i stedet for å stå halvveis i en konkurransediett og deretter få beskjed om at dersom du ikke gjør sånn og sånn og sånn, kommer du til å være den i dårligst form på scenen, selv om du hadde fått det forespeilet at det kunne gjøres rent. Jeg synes også at det å bruke resultater som i bunn og grunn kommer fra dopingbruk for å selge alt mulig rart og lyve om det er kjempeufin måte å markedsføre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, så klart. Men jeg er ikke helt sikker på om informerte valg vedrørende steroider er det som skal til hos en gruppering som fort kan være villige til å gjøre litt over middels mye for drømmekroppen i går, tatt i betraktning at en slik beslutningsprosess er så fjernt fra rasjonell som overhodet mulig. Samtidig, om alternativet er å sulte seg og trene seg i hjel basert på falske lovnader om gains og shred, så kan det hende at det vil være en velkommen og nødvendig oppvåkning. Jeg vet virkelig ikke. Setter uansett pris på dine nyanserende innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keegil - Denne grupperingen vil vel falle etter for presset "underveis" likevel?

Ja, det er nok en stor mulighet for det, men jeg synes likevel ikke det ugyldiggjør intensjonen om å ikke få steroider til å fremstå som en tilgjengelig fremgangsmåte på et tidligere tidspunkt i fitnesskarrieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, men det ville muligens likevel vært bedre å få en beskrivelse av hvordan verden var, man kunne ta stilling til om det var noe en synes var greit eller ikke, og tatt et informert valg, i stedet for å stå halvveis i en konkurransediett og deretter få beskjed om at dersom du ikke gjør sånn og sånn og sånn, kommer du til å være den i dårligst form på scenen, selv om du hadde fått det forespeilet at det kunne gjøres rent. Jeg synes også at det å bruke resultater som i bunn og grunn kommer fra dopingbruk for å selge alt mulig rart og lyve om det er kjempeufin måte å markedsføre på.

Jeg vil bare påpeke at å komme med lovnader om at ting kan gjøres rent når det ikke kan det, ikke er det samme som å la steroider være en rosa elefant, slik jeg sa i min opprinnelige post. Det blir mer som å male den rosa elefanten blå, si at den er blå og late som den ikke er rosa. Eksplisitt løgn, markedsføring og manipulasjon som går ut på at "dette kan du gjøre rent" når du ikke kan det vil jeg selvfølgelig ikke stille meg bak på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart ikke. Jeg ser bare ikke at noen som har et utpreget ønske om å komme i form i forgårs vil falle på en annen konklusjon dersom de først er naive om sine forbilder/hva som må til og deretter får vite realitetene, etter at man gjerne er investert i både fitness og miljøet rundt. Men det ville gitt et mer riktig bilde av hva ting egentlig går ut på for alle, også mennesker rundt. (kanskje en del 18åringer hadde fått litt mer motstand hjemmefra om de fikk lyst å stille, men om det hadde vært basert på fakta og ikke på synsing måtte jo det vært greit)

For svært mange mennesker er bruk av dopingmidler totalt utelukket uansett. For dem ville det vært greit å vite hvem motstanderne faktisk var, og at dette var mennesker som hadde helt andre regler å forholde seg til med tanke på hva de kan oppnå. For dem som er i tvil tror jeg det er lettere å ta en informert vurdering fra utsiden av miljøet enn innsiden. Er uansett kun en teoretisk problemstilling, ettersom slike innrømmelser aldri kommer til å skje, men man har jo ikke vondt av teoretiske eksersiser en gang i blant heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vel de aller færreste fitnessblogglesere faktisk kommer til det punktet hvor de er investert i fitness og på innsiden av treningsmiljø, og dermed får vite realitetene uansett, og at en tidlig eksponering for steroider blir en slags inngangsportal til et miljø hvor slikt er akseptert – med andre ord kan flere ende opp med å nå et punkt de ellers ikke ville nådd, og heller kunne vært (u)lykkelig uvitende. På en annen side kan det godt hende at det vil virke avskrekkende (ikke minst gjennom familie, som du påpeker), og at fordelene ved åpenhet og ærlighet langt på vei overgår eventuelle ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt totalt unødvendig å bruke noe for å konkurrere i bikini, men selvfølgelig raske resultater er noe vi mennesker jager etter koste hva det koste vil. Og hva enkelte er villig til å gjøre for 5 min of fame er helt utrolig! Etter min mening så blir det for dumt. Det blir også for dumt å rakke ned på jenter som ser liten ut på scenen, de stiller da i hvertfall rent, greit nok at de kanskje kunne trengt noen år med trening kontra 4 måneder, men har mer respekt for dem enn de større jentene som har tydd til andre metoder enn hardt arbeid, og i tillegg nekter for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir også for dumt å rakke ned på jenter som ser liten ut på scenen, de stiller da i hvertfall rent, greit nok at de kanskje kunne trengt noen år med trening kontra 4 måneder, men har mer respekt for dem enn de større jentene som har tydd til andre metoder enn hardt arbeid, og i tillegg nekter for det.

At en ser liten ut på scenen betyr ikke nødvendigvis at en stiller rent! Jeg kjenner jenter som har brukt clen, efedrin og barbiedop uten at de verken er store (blir jo ikke stor av alt som er dop...) eller har tenkt å stille.

Om du refererer til kommentaren min om at halvparten av jentene ser ut som de har slanket seg og trent noen mnd; det var ikke for å rakke ned på noen jeg skrev det. Det er en mening jeg står for, fordi det faktisk er sånn det ser ut i mine øyne. Stiller en i fitness er det jo for å få en bedømming på utseende, og en kan ikke forvente ros fra alle kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en ser liten ut på scenen betyr ikke nødvendigvis at en stiller rent! Jeg kjenner jenter som har brukt clen, efedrin og barbiedop uten at de verken er store (blir jo ikke stor av alt som er dop...) eller har tenkt å stille.

Om du refererer til kommentaren min om at halvparten av jentene ser ut som de har slanket seg og trent noen mnd; det var ikke for å rakke ned på noen jeg skrev det. Det er en mening jeg står for, fordi det faktisk er sånn det ser ut i mine øyne. Stiller en i fitness er det jo for å få en bedømming på utseende, og en kan ikke forvente ros fra alle kanter.

Nå har jeg ikke like god peiling på hva som finnes der ute som det du har, men ok :) Og nei, siktet ikke til ditt innlegg, men generelt egentlig... Jeg har faktisk ikke lagt merke til din mening før nå, og jeg er enig med deg i at mange godt kan la være å stille ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke like god peiling på hva som finnes der ute som det du har, men ok. Og nei, siktet ikke til ditt innlegg, men generelt egentlig... Jeg har faktisk ikke lagt merke til din menibg før nå, og jeg er enig med deg at mange godt kan la være å stille ;-)

Nå var ikke poenget mitt at de ikke burde stille, men heller at nivået er lavt nok til at en bør kunne hevde seg uten dop :) Om de stiller før de er klar gir jeg egentlig blanke i, og jeg har selvfølgelig mer respekt for de som stiller rent enn de som har luska i medisinskapet. Problemet er bare at det er umulig å vite hvem som er rene, da størrelsen ikke nødvendigvis sier så mye om dette. Det finnes dop for brunfarge, slanking, muskelvekst og sikkert flere ting som jeg ikke har peiling på. Formen vi ser på den gjennomsnittlige bikini-fitness utøveren er allikevel fullt oppnåelig med rett kunnskap og ikke minst TID!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke poenget mitt at de ikke burde stille, men heller at nivået er lavt nok til at en bør kunne hevde seg uten dop :) Om de stiller før de er klar gir jeg egentlig blanke i, og jeg har selvfølgelig mer respekt for de som stiller rent enn de som har luska i medisinskapet. Problemet er bare at det er umulig å vite hvem som er rene, da størrelsen ikke nødvendigvis sier så mye om dette. Det finnes dop for brunfarge, slanking, muskelvekst og sikkert flere ting som jeg ikke har peiling på. Formen vi ser på den gjennomsnittlige bikini-fitness utøveren er allikevel fullt oppnåelig med rett kunnskap og ikke minst TID!

Godt vi er enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste meg litt opp på kriteriene til International Federation of BodyBuilding and Fitness (IFBB) for bedømming i bikinifitness: http://www.ifbb.com/pdf/bikini_fitness_rules.pdf

Det er mye her som er relevant når det gjelder diskusjonen rundt nivået i konkurransene. Ikke nødvendigvis ny og banebrytende informasjon for noen her, men tenkte det passet inn i diskusjonen som saksopplysninger om ikke annet.

1. The assessment should take the whole physique into account. The assessment, beginning with a general impression of the physique, should take into consideration the hair and facial beauty; the overall body development and shape; the presentation of a balanced, symmetrically developed, complete physique; the condition of the skin and the skin tone; and the athlete’s ability to present herself with confidence, poise and grace.

Alright, så hår og ansiktstrekk. Ikke akkurat noe som typisk vil forbedres hvis du trener over lengre tid. Du får ikke så mye finere hår eller ansikt av å trene mer; de som stiller har folk som fikser dette for dem uansett. "Overall body development and shape" kommer vi til senere. "Balanced, symmetrically developed physique" er i utgangspunktet uavhengig av hvor stor, muskuløs eller rippet du er; du kan strengt tatt se balansert og symmetrisk ut uten å score veldig høyt på noen av delene.

"Condition of the skin and the skin tone"... det handler vel mer om skjønnhetspleie og et kurant kosthold snarere enn lang tids treningsinnsats og fitnessdiett, eller barbiedop. "The athlete's ability to present herself with confidence, poise and grace" må nesten jentene svare på. Jeg vet ærlig talt ikke hvor lang tid det forventes at man skal bruke på å lære seg den slags. :p

2. The physique should be assessed as to its level of overall body tone, achieved through athletic endeavors and diet. The body parts should have a nice and firm appearance with a decreased amount of body fat. The physique should neither be excessively muscular nor excessively lean and should be free from muscle separation and/or striations. Physiques that are considered too muscular, too hard or too lean must be marked down.

"Level of overall body tone, achieve through athletic endeavours and diet" – IFBB skriver i det minste ikke at det forventes at man trøkker. Big surprise. Men "nice and firm appearance with a decreased amount of body fat"? Her begynner det å bli interessant! "The physique should neither be excessively muscular nor excessively lean" betyr å prinsippet at denne konkurransen ikke handler om å være mest mulig muskuløs eller mest mulig ripped; den handler om å være på et ganske bestemt (men selvfølgelig subjektivt) nivå av muskuløsitet og shreddedness. Man kan sikkert komme seg fortere opp til dette nivået med doping, men hvis man går full retard så ender man vel opp med å måtte stille i bygging i stedet. ;)

Det står også at muskelseparasjon (typisk det man ser på blant annet forside lår hos muskuløse utøvere med lav fettprosent) ikke er ønskelig, og eksplisitt at de som er for muskuløse, for harde og for slanke skal "straffes" for dette i bedømmingen.

3. The assessment should also take into consideration the tightness and tone of the skin. The skin tone should be smooth and healthy in appearance, and without cellulite. The face, hair and makeup should complement the “Total Package” presented by the athlete.

"Tightness and tone of skin" + "smooth and healthy in appearance" finnes det sikkert noen suspekte preparater som kan hjelpe til med. Cellulitter vet jeg null og niks om. Resten er også beautygreier, ikke noe du kan trene på gymmen.

4. The judge’s assessment of the athlete’s physique should include the athlete’s entire presentation, from the moment she walks onstage until the moment she walks offstage. At all times, the Bikini-fitness competitor must be viewed with the emphasis on a “healthy and fit” physique, in an attractively presented “Total Package”.

Ikke så mye spennende her, utenom "healthy and fit physique", som er så subjektivt som du får det og på ingen måte betyr mest mulig muskuløs eller mest mulig rippet.

5. Judges are reminded that this is not a bodyfitness contest. The competitors should have shape to their muscle but not the separation, definition, very low bodyfat level or hardness that are seen at bodyfitness competitions. Any competitor who exhibits these features is to be marked down.

Klausul for å skille bikinifitness fra bodyfitness, og det henger jo sammen med at man bevisst legger det ønskede nivået for muskuløsitet og shreddedness noe lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanlig misforståelse at bikinijenter er så mye "renere" enn bodyfitness-jenter. Dette tror jeg kommer av at man tror "tilskudd" kun er for å bygge mye muskelmasse. I bikiniklassen sliter man med en kjedelig liten faktor som kalles gener. Når man ikke har lov til å "bygge bort" svakhetene sine, er man mye mer prisgitt den kroppen man er født med fra naturens side, og følgelig enda mer avhengig av å få presentert dette på en optimal måte. Og da kommer nødvendigeten av "hardening-drugs"

Siden bikinijentene ikke har lov til å bygge noe betydelig muskelmasse, er de dermed helt avhengig av å ha nok "trykk" i den lille muskelmassen de har, for å "fylle ut huden" om du kan si det slik... (her ble det mye rare begreper)

Ja, det er mange jenter som stiller rent i bikini, men disse fyller opp nederste del av resultatlistene. Jenter som har gjort det bra, har ikke stilt opp "rent". OK, de har ikke brukt like mye testo-varianter som sine fitness-søstre, men de bruker de samme varene for å oppnå trykk i muskelaturen, og de samme fettforbrennerne, bare i hensiktsmessige doseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre fryktelig liten tro på både miljøet og utøvere når man kommer opp på et visst nivå. Bruken av div hjelpemidler er opplest og vedtatt som helt ok for å få den ekstra lille piffen, og med et frynsete rykte, nada testing og null holdningsskapende arbeid rundt dette vil sporten ha et frynsete rykte. Beste eksemplet er jo siden vi holder til på og dets eiere.. Det frynsete ryktet vil både føre til negative formuleringer fra publikum, men også gjøre at folk innad i sporten føler de spiller fangens dilemma når det handler om første kontra fjerdeplass i konkurranser. Spillteori tilsier at de aller fleste vil gå for det som man tror de andre har gjort - nemlig hjelpemidlene. Det blir en ond sirkel.

Så - kan man nå langt uten? Sannsynligvis hvis man er dedikert og langsiktig nok. Men er det mange i dag som FAKTISK når langt uten? Mest sannynlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å høre et svar fra noen som faktisk har stilt i bikini og gjort det noenlunde bra om hva de mener om temaet, føler endel her har en "anelse", uten å egentlig ha snøring i det hele tatt, langt mindre har vært i miljøet eller stilt selv.

Edit: Ikke at vi hadde kommet til noen konklusjon, man kan jo bare se på hvor overfylt av sånne ting andre idretter er, selv ikke med enorm pengebruk og organisering klarer man å stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanke som slo meg, Silikon er jo veldig vanlig (kanskje mer i athletic enn bikini, men alikevell..), dette vil jeg på en måte kunne sidestille med Synthol..

Er jo samme form for "forbedring" av kroppen, men Synthol hos menn er vel ikke like utbredt som silikon hos damer?

Hvordan er regelverket på "implantater" som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanke som slo meg, Silikon er jo veldig vanlig (kanskje mer i athletic enn bikini, men alikevell..), dette vil jeg på en måte kunne sidestille med Synthol..

Er jo samme form for "forbedring" av kroppen, men Synthol hos menn er vel ikke like utbredt som silikon hos damer?

Hvordan er regelverket på "implantater" som dette?

Er vel motsatt, mer silikon i bikini enn i athletic. Silikon blir man ikke dømt ned for, sett bort fra hvis de ser helt jævlige ut;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å høre et svar fra noen som faktisk har stilt i bikini og gjort det noenlunde bra om hva de mener om temaet, føler endel her har en "anelse", uten å egentlig ha snøring i det hele tatt, langt mindre har vært i miljøet eller stilt selv.

Edit: Ikke at vi hadde kommet til noen konklusjon, man kan jo bare se på hvor overfylt av sånne ting andre idretter er, selv ikke med enorm pengebruk og organisering klarer man å stoppe det.

Utfordringen blir jo da at sjansen er relativt liten for at en får den hele sannheten, da erfaring tilsier at ikke akkurat alle utøverne er ærlige med eventuelt bruk av supplement..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...