Gå til innhold

Hvor langt kan man nå rent i bikinifitness?


PB jellytime

Anbefalte innlegg

Beklager å fortsette tråden for dumme spm, men kan ikke bare deltakerne eller klubben dekke dekke kostnaden? Er vel relativt vanlig å betale en deltakeravgift for å være med på idrettsarrangementer.

edit: ...oooog de trenger jo ikke teste alle. Kan jo ta stikkprøver.

om du doper deg vil du jo helst ikke betale for å bli tatt. Og man kan jo også se på Sveriges Bygging og fitness forbund, de har i ett par tiår prøvd å komme inn i det svenske idrettsforbund, men gang på gang blitt avvist, og det samme opplever NKF, de blir ikke sett på som et idrettslag, og dermed vil de ikke bli tatt opp. Samme er det med diverse team, med mindre de driver med andre ting som blir sett på som idrett i tillegg da. Og som ThereseHag sier, det koster skjorta å få testa seg. Selvfølgelig får man litt avslag om man er medlem av NIF og det er flere som blir testet og diverse diverse, men man kommer ikke under 4000 per pers, og det er for veldig mye mer penger enn man kan tillate segselv å bruke i ny og ne bare for å bevise for ett par mennesker at man faktisk ikke doper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Astrid Kristine har helt rett i det hu skriver her..Så lenge bygging ikke anses som sport, vil det ikke bli foretatt testing.. Likevel håper jeg folk forstår at testing i de fleste idretter foregår i veldig liten skala, og det skal veldig lite til for å bruke dop og fortsatt slippe unna med det når man blir testet, så i praksis ville ikke forskjellen blitt så jævlig stor som folk tror/håper;)

Det er ikke noe man kan dra over en kam, det testes mye i styrkeløft, og det er en av grunnene til at det er regnet som et rent særfobund, både pga mengden testing og holdningsarbeidet. Ikke minst det at ingen får konkurrere uten å ha lisens igjennom en klubb, og klubber lisensierer ikke hvem som helst. Samt en forplikter seg til anti-dopingavtaler og konsekvensene er utestengelse, tilbakebetaling av midler brukt på deg m.m (På internasjonalt nivå utvides nå utestengelse til 4år, og om 8 eller fler utøvere fra en nasjon tas så utestenges hele nasjonen i 2 år)

Uansett, poenget mitt var at en ikke skal bare slå alt over en kam å si at "det ikke er noen særlig forskjell", for det er det.

Ps. Fant ikke statistikken i farta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirich - det går ikke sitere.

Styrkeløft er noe jeg ikke engasjerer meg voldsomt i, så vil ikke si noe om det spesifikt, men kjenner da flere enn en innafor styrkeløft som har litt innabords... Ikke det at det har noe å si, men poenget mitt er at testing GARANTERER ikke rene utøvere;)

Det garanterer ingenting, men det forhindrer, begrenser og stopper det i stor grad, og i mye større grad en de som ikke bryr seg i det hele tatt. Hvem du kjenner eller ei vet jeg ikke, men det vil vanskelig la seg gjøre å slippe unna med doping i en klubb der alle medlemmene vet hvordan trening er. Du lurer deg ikke unna med en 25kgs økning i benk på 2 måneder uten at det blir bemerket. Husk at ofte er positive tester er tips.

Jeg orker faktisk ikke ta denne igjen, går nesten ikke en uke uten. Men før man generaliserer kan det være greit å faktisk vite hva man sier. For det er ikke i nærheten det samme, og bør derfor ikke settes i samme bås som om det har noe med hverandre å gjøre.

På ene siden har du et ikke-testet show, på annen side en idrett, underlagt anti-doping testing og til og med en av få forbund med særstilling som rent særforbund, og med i rent idrettslag og ren utøver ordninger.

http://www.antidoping.no/internett/forebygging/rent-saerforbund/

http://www.rentidrettslag.no/

http://www.renutover.no/

http://styrkeloft.no/

Kan finne WADA statisitkken for 2012 som er siste, der var noe sånt som 1/3 av Norske utøvere på internasjonalt nivå testet, og om jeg ikke husker feil var siste positive dopingtest (for prestasjonsfremmede) på 90-tallet. Så for uten om en og anna tulling som tas for hasj eller Jack3d på laveste nivå så kan vi ganske klart, og stolt si, at det er lite doping i Styrkeløft slik det er pr. dags dato. om utenforstående tror det eller ei:)

Im out...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som garanterer rene utøvere, hverken i styrkeløft, sykkelsport eller bowling. Men jeg har virkelig til gode å se noen ta antidoping så seriøst som det styrkeløftsporten i Norge gjør, og det er spesielt imponerende tatt i betraktning hvor lite penger det er i styrkeløft generelt. Veldig mange som driver med bygging og fitness er glade i å spille "men det er jo like ille i styrkeløft"-kortet, og det slår meg som et ganske mangelfullt forsvar.

Jeg har imidlertid full forståelse for hvor utrolig frustrerende det må føles å være en ren fitnessutøver som konstant blir mistenkt og beskyldt for å bole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En test ligger på rundt 6-7000 Aaandreaaa (sist jeg hørte noe)... Var noen jenter i fjor som prøvde å opprette et "reint" team, men det lot seg ikke gjennomføre økonomisk... Og uansett, som sagt, mye stoffer forsvinner fort ut av kroppen, og testene blir da bare en falsk trygghet...

Er jo bare å se på kjente utøvere som er blitt testet hundrevis av ganger uten å bli tatt;)

I snitt testes en av fem aktive utøvere i styrkeløft når man ser på antallet dopingtester versus lisensierte utøvere. Det vil si ikke bare landslag men også store deler av listefyllet og noobs. Jeg hadde ikke hatt lisensen min i 3 mnd før jeg ble testet første gang.

Å ta den sammenlikningen er omtrent like fornuftig som å si at det er like sannsynlig at man finner en person som er påvirket av alkohol hvis man går inn på The Scotsman klokken halv to natt til søndag og hvis man stopper en bil, fordi det har forekommet at det har vært alkoholpåvirkning begge steder.

Når det er sagt forstår jeg veldig godt de rene utøvernes frustrasjon over å bli mistenkeliggjort, men det er det ikke folk i organisert idrett som er ansvarlige for, dt er dem som bestemmer seg for å jukse* og lyve om det som er, så jeg forstår ikke helt hvorfor man skal prøve å dra andre med seg ned i søla i prosessen.

*strengt tatt ikke juks dersom doping er lov men ja vi skjønner greien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirich det var du som dro inn styrkeløft, ikke jeg.. kunne jo brukt hvilken som helst annen sport enn din egen, f eks sykling, sprint etc... :)

Tviler på at så mange av de andre idrettene som også jobber iherdig med anti-dopingarbeid ønsker å sammenlignes med dette. Just saying. En ting er hva som faktisk skjer, en annen ting er at NKF ikke engang gidder å prøve å si noe i retning anti-doping. Det er vell en grunn til at linken til anti-doping på NKF fører til en side som ikke eksisterer. Synes det sier alt, synes bare de kan ta et standpunkt å si "vi bryr oss ikke hva de putter i seg", i stedet for å fronte det som kylling og brokkoli, og samtidig også mistenkeliggjøre alle de som faktisk stiller rent. Og jeg har all respekt i verden for dem, og jeg skjønner godt deres frustrasjon når ene utøveren og coachen viser seg å å bare fortelle halve oppskrifta til suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Yvonne Andrea

Hei! Doping diskusjonen tar vi ett annet sted enn på nett. Har ikke noe sansen for å henge ut hverken klasser eller personer her. Benytter anledningen til å minne om forbundstinget siste søndag i Mars kl 12:00."

Fra facebooken til NKF, de vil ikke engang ta diskusjonen om det. Utrolig feigt og irriterende :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Yvonne Andrea

Hei! Doping diskusjonen tar vi ett annet sted enn på nett. Har ikke noe sansen for å henge ut hverken klasser eller personer her. Benytter anledningen til å minne om forbundstinget siste søndag i Mars kl 12:00."

Fra facebooken til NKF, de vil ikke engang ta diskusjonen om det. Utrolig feigt og irriterende :dry:

Er det noen spesifikke spørsmål de har blitt konfrontert med som de ikke ønsker å ta stilling til, da? Jeg tenker at det må være lov å ikke ønske noen kommentarfeltnivå-debatt i den åpne gruppen deres på Facebook, fordi det fort bare blir skittkasting. At NKF trenger å ta i et tak om de ønsker å bli tatt alvorlig på antidopingfronten er det imidlertid ingen tvil om. Om det er interesse for dette innad i forbundet så er det kanskje noe å ta opp på dette forbundstinget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver et lite innlegg siden navnet mitt er nevnt her.. Jeg har ikke brukt noen form for doping (dvs alle midler som står på Wadas liste). Det er en grunn til at jeg holder en god offseason form. Det er en grunn til at jeg bruker 4 måneder på å ta av 5-6 kg. Det er en grunn til at jeg ikke er veldig engasjert i fitnessmiljøet. Det er også en grunn til at jeg velger å ikke bruke coach, men styrer opplegget selv. Jo mer jeg har lært om miljøet, dess mer har jeg skjønt hva som faktisk foregår. Og ja; jeg kan bekrefte at flere bikiniutøvere bruker ulovlige midler. Heldigvis er det også mange som ikke gjør det! Også i bodyfitness og AF. Det er vel primært efedrin, clenbuterol og liknende som blir brukt, men jeg har også fått bekreftet at et par stk har brukt bol (uten at de har innrømmet det direkte til meg).

Poenget mitt med dette innlegget er egentlig bare å bekrefte at det absolutt finnes ureine utøvere i bikini, men også at det mulig å klare det som 100% rein! Jeg har trent jevnt og trutt i mange år og er likevel ikke veldig muskuløs. Jeg er svært tålmodig på diett siden jeg vet at jeg vil miste mye styrke og muskler om jeg går ned for raskt. Jentene som vil stille reine (og komme i knallform) bør ha et godt grunnlag med muskulatur slik at det er rom for å miste litt på diett, og de bør finne en coach som gir dem et opplegg som ikke er tilpasset hjelp av halve medisinskapet. Ting tar tid og det er hardt, men det er fullt mulig om man er litt smart, hardtarbeidende og ikke minst tar seg god tid. Både i arbeidet med å bygge opp en god nok fysikk, men også på diett for å komme i god nok form. Når jenter med 12kg for mye skal bruke 10-12 uker på å komme i form.. Jeg forstår ikke hva jentene eller coachene tenker med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hva jentene eller coachene tenker med!

Word (y)

Dette er også en av grunnene til at jeg tok steget og begynte med coaching - for å gi utøverne en fornuftig og sunn tilnæring til konkurranse, å vise at det er fullt mulig å bygge en bra fysikk rent, og at det å komme i konkurranseform uten kjemisk hjelp er fullt mulig.

Desto mer populært det blir å stille, desto flere oppegående coacher trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohey! Så det er altså "bekreftet" ,at flere av de som stiller i bikini ( her i Norge) er brukere?

Jeg skal innrømme at man mister motivasjonen litt ,når det kan tenkes man aldri vil komme i en bra nok form, med mindre man bruker ettelleranna. For ja det er hardt arbeid ,og ja man kan absolutt komme i en bra form, etter lang nok tid osvosv.. men still..man vil jo aldri kunne måle seg..:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohey! Så det er altså "bekreftet" ,at flere av de som stiller i bikini ( her i Norge) er brukere?

Jeg skal innrømme at man mister motivasjonen litt ,når det kan tenkes man aldri vil komme i en bra nok form, med mindre man bruker ettelleranna. For ja det er hardt arbeid ,og ja man kan absolutt komme i en bra form, etter lang nok tid osvosv.. men still..man vil jo aldri kunne måle seg..:(

Selvsagt vil man kunne måle seg! Om noen f eks bruker efedrin på diett for å komme i form litt enklere, så kan du klare akkurat det samme bare du er litt smartere enn dem og tar deg litt bedre tid! Veldig mange i bikini er reine..

EDIT: Hvor kult er det ikke å vinne som rein utøver over folk du vet har tatt snarveier? Tenk heller sånn :) For det er definitivt mulig å hevde seg i de "små klassene" uten noe hjelp, det er bare dumhet og latskap som gjør at folk tyr til andre ting der. Mht byggerklassene er det selvsagt helt andre ting som gjelder... (...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohey! Så det er altså "bekreftet" ,at flere av de som stiller i bikini ( her i Norge) er brukere?

Jeg skal innrømme at man mister motivasjonen litt ,når det kan tenkes man aldri vil komme i en bra nok form, med mindre man bruker ettelleranna. For ja det er hardt arbeid ,og ja man kan absolutt komme i en bra form, etter lang nok tid osvosv.. men still..man vil jo aldri kunne måle seg..:(

Det handler om å ha nok tid på seg, og å ha en coach som vet hva h*n driver med. Kjemiske substanser speeder opp prosessen, og det er derfor enkelte klarer å komme i konkurranseform på knappe 12 uker.

Første gang jeg konkurrerte i bodyfitness brukte jeg 5 mnd på å komme i en ok form. I fjor brukte jeg 6 mnd på å komme i hakket bedre form. Neste gang blir jeg å bruke minst 8 mnd(!!) for å virkelig "naile" formen. Det tar rett og slett dobbelt så lang tid for rene utøvere å komme i den samme formen, men vi klarer det da forde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvfølgelig betale selv og få en dopingtest hos antidoping norge som man kan kline opp i trynet på alle som tror at man er urein, men det er ikke alle som tror på en slik test heller.

Faktisk ikke. Pratet med de før, og selv om de får en del sånne forespørsler så gjør de ikke tester på bestilling da litt av greia er at testene skal komme uventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkHoel og Christinajada.. Dere er jo utrolig gode eksempler på det, og jeg tviler ikke på at det er mulig så absolutt ikke.. Jeg tenker vel heller mer på om man er så uheldig, og ikke har gentikken helt på sin side? Eller vil dere si at absolutt alle står en sjanse, bare man jobber hardt og lenge nok?

Jeg reflekterer over meg selv nå, og jeg har trent styrke i litt over 2 år.. ( det er faktisk helt sant:oops:) Og jeg vet hvor feilene mine ligger ,og jeg skylder kun på meg selv.. men avogtil tviler man jo på om man egnetlig noen gang, i det hele tatt har en sjangse. For man ser opp til folk, og noen av disse har tilogmed startet på likt tidspunkt som en selv, så da begynner man å lure og kanksje tvile.. Men rart er det at selvom man tviler, så fortsetter man, og gir heller ikke opp..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkHoel og Christinajada.. Dere er jo utrolig gode eksempler på det, og jeg tviler ikke på at det er mulig så absolutt ikke.. Jeg tenker vel heller mer på om man er så uheldig, og ikke har gentikken helt på sin side? Eller vil dere si at absolutt alle står en sjanse, bare man jobber hardt og lenge nok?

Jeg reflekterer over meg selv nå, og jeg har trent styrke i litt over 2 år.. ( det er faktisk helt sant:oops:) Og jeg vet hvor feilene mine ligger ,og jeg skylder kun på meg selv.. men avogtil tviler man jo på om man egnetlig noen gang, i det hele tatt har en sjangse. For man ser opp til folk, og noen av disse har tilogmed startet på likt tidspunkt som en selv, så da begynner man å lure og kanksje tvile.. Men rart er det at selvom man tviler, så fortsetter man, og gir heller ikke opp..:)

Genetikk spiller faktisk ikke SÅ stor rolle at det skaper behov for å bole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...