Gå til innhold

Hvordan straffe katten?


Drlegendary

Anbefalte innlegg

Skal ikke si for mye på det her... Men i mange av tilfellene hvor dyr kontrollerer, så er det pga eiere som lar dem kontrollere ;)

Det gjelder ikke bare med dyr, men barn også. Du ser ofte at de barna som får styre er de største drittungene som er å finne. Dyrene blir bare jævelig irriterende om de får bestemme, onkelen min har en hund av det slaget, det har min kjærestes onkel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

veldig ofte ja, men er litt vanskligre når man har adoptert en voksen katt fra dyrebeskyttelsen, da har de ofte skaffet seg mange "uvaner", og slikt er vansklig å rette på :p

Han var 12 uker når jeg hentet han, og vi har vært strenge med han her, så jeg fatter ikke hvor han har hentet ufinheten fra :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var 12 uker når jeg hentet han, og vi har vært strenge med han her, så jeg fatter ikke hvor han har hentet ufinheten fra :p

Konklusjon, du hakke katt, du har løve. Han blir fornærma når du kaller han katt. Derfor er han drittsekk. Men om du begynner å tilbe han 5 ganger daglig, skaffer han trone(pappeske i valgfri størrelse, alt etter hva han foretrekker). Så skal du se at han vil brhandle deg like mye som søppel, men han er litt mer lykkelig, på den måten katter kan være lykkelig, når den er så uheldig å har fått utdelt slaver som kaller han katt når han er løve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon, du hakke katt, du har løve. Han blir fornærma når du kaller han katt. Derfor er han drittsekk. Men om du begynner å tilbe han 5 ganger daglig, skaffer han trone(pappeske i valgfri størrelse, alt etter hva han foretrekker). Så skal du se at han vil brhandle deg like mye som søppel, men han er litt mer lykkelig, på den måten katter kan være lykkelig, når den er så uheldig å har fått utdelt slaver som kaller han katt når han er løve.

Jeg tror han er blanding mellom katt, menneske og hund, det er i allefall det han fremstår som i de aller fleste tilfeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bra det da :) Katten min ble nemlig ikke vaksinert der eller omskjært, dette måtte jeg gjøre selv etter jeg hadde hentet han, og det kostet jo noe kroner.

Det har også litt med en symbolsk sum å gjøre. Vise at katter faktisk er verdt noe, ikke noe en skaffer seg for gøy for en kort periode. Regner med at det også sikrer seriøse katteeiere fra mindre seriøse som skaffer seg en ny katt i hytt og pine, de som betaler for en katt har som regel et dyrehjerte, de som ikke bryr seg så mye finner en på finn eller lignende. :)

Uansett, har samme problem med minstepusen jeg har her i fosterhjem nå, skal være med på alt (inkludert tannpuss, da sitter den på skuldra), løsningen her er bare å vise dem noe som er mer spennende enn maten, og det fungerer som regel, og det meste kan gjøres spennende. Fest en hyssing i en liten vifte med noe på enden f.eks. Du kan også bruke litt tid på å rydde bort maten og sette frem en tallerken med noe du vet katten ikke liker på benken, og la den smake, da går interessen for maten over da erfaringen blir at det ikke er noe godt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' date=' post: 907907, member: 544"']har du katt lar du ikke mat stå framme når du ikke er der.

Du kan umulig ha katt. Mine stjeler mat fra tallerkenen rett foran meg bare jeg ser litt vel engasjert på tv'en i tre sekunder. Plutselig ligger de under sofaen med hver sin kjøttbit. Like ninjas.

Jeg ser ikke spruteflaske med vann nevnt her? Jeg har ikke katt selv, men alle jeg kjenner som har katt har tatt i bruk spruteflaske med vann for å disinsentivere uønsket oppførsel. En sprut på nesen når pus gjør noe han ikke burde.

Spruteflaske er lite konstruktivt ettersom det vil gi katten aversjon mot vann i tillegg til den uønskede atferden. Det straffer seg både når det er dårlig vær ute og når de eventuelt skal dusje. Jeg dusjer mine helt uten problem relativt ofte, og alle ser ut til å synes det er helt greit. Et alternativ er å bruke klikker, og å klikke før man utfører straffhandlingen. Det gjør det lettere å fjernstyre i ettertid, ettersom lyden er hva de forbinder med straff, og man slipper å reise seg fra sofaen hver gang de utfordrer regimet. Dessuten vil de ikke høre klikkerlyden i en vanlig hverdag slik den vil møte på vann.

Legg aleminiumsfolie på benken. Katter hater aleminiumsfolie,det er ekkelt å trø på og lager ekkel lyd. Katta kommer muligens til å hate deg ei lita stund(muligens opp til ett år, alt etter hvor lang tid det tar før katta tar tegninga og om den er langsint...), men som katter flest regner jeg med at den kommer til deg for kjærlighet når den føler for det, srlv om den hater deg der og da:)

Jeg har måtte operere primanoldusen min tre ganger fordi han spiser ALT MULIG, og det inkluderer aluminiumsfolie. Og grus. Kattetarmene elsker grus med kjøttsaus fra grillen på. Så man må se ann dyret litt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av passiv aggresjon mot katten når den gjør noe jeg ikke liker. Hopper den opp på benken så pleier jeg for eksempel si "neida det er greit, bare hopp opp på benken du, jeg bryr meg ikke" samtidig som jeg snur ryggen til og ser sårt ut av vinduet og venter på at katten skal komme bort å spørre om det er noe galt, hvor jeg da svarer at det ikke er noe galt naturligvis. På det tidspunktet skjønner katten at det er noe som plager meg, men den vet gjerne ikke helt hva så da er det viktig å fortsette benekte at det er noe og for all del ikke fortelle den hva eller hvorfor. Målet er å forvirre katten mest mulig. Hvis katten da kommer å prøver gjøre det godt igjen ved å stryke seg inntil foten min så pleier jeg rope "jeg er ikke i humør til sånt nå!" mens jeg demonstrativt tramper ut av rommet og lar katten være alene slik at den kan reflektere over hva den har gjort galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig ha katt. Mine stjeler mat fra tallerkenen rett foran meg bare jeg ser litt vel engasjert på tv'en i tre sekunder. Plutselig ligger de under sofaen med hver sin kjøttbit. Like ninjas.

Spruteflaske er lite konstruktivt ettersom det vil gi katten aversjon mot vann i tillegg til den uønskede atferden. Det straffer seg både når det er dårlig vær ute og når de eventuelt skal dusje. Jeg dusjer mine helt uten problem relativt ofte, og alle ser ut til å synes det er helt greit. Et alternativ er å bruke klikker, og å klikke før man utfører straffhandlingen. Det gjør det lettere å fjernstyre i ettertid, ettersom lyden er hva de forbinder med straff, og man slipper å reise seg fra sofaen hver gang de utfordrer regimet. Dessuten vil de ikke høre klikkerlyden i en vanlig hverdag slik den vil møte på vann.

Jeg har måtte operere primanoldusen min tre ganger fordi han spiser ALT MULIG, og det inkluderer aluminiumsfolie. Og grus. Kattetarmene elsker grus med kjøttsaus fra grillen på. Så man må se ann dyret litt :p

Sant så sant. Mrn jeg tenkte mest på folie utrn noen spor av mat på, da det ikkr er like intressangt som folie med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gadd ikke lese alt her, men sprayflaske med vann var effektivt for å avvenne vår katt mot å gå på benken. Straff i etterkant hjelper ikke, må være et overraskelsemoment. Sitt med sprayflasken klar en periode. Til slutt er det nok å bare løfte på flasken eller lage samme sprutelyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere har nevnt her; vann hjelper. Jeg fikk min frøken pus fra Dyrebeskyttelsen da hun var 8 måneder, der var rundt 50 katter som klatret og sov overalt så hun var "godt vant". Men med en spruteflaske med vann som ble brukt for å forsterke beskjeden hvis hun ikke hørte etter, ordet "Nei" en milliard ganger og en god dose tålmodighet klarte jeg å venne henne av med uvanene. Nå er hun en utrolig lydig pus som ikke går på kjøkkenbenken, bare av og til stjeler vann fra vannglasset mitt på bordet og stort sett sover på en av putene sine - og hun lyer. Og hun vet utmerket når hun gjør noe hun ikke har lov til. Katter kan oppdras. Det er i mine øyne eieren som bestemmer hvor lydig katten skal være, og det er ikke nødvendig med avstraffelse for det skjønner de ikke noe av. Nå kan jeg knipse til henne, og hun stopper med det hun gjør. Det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig ha katt. Mine stjeler mat fra tallerkenen rett foran meg bare jeg ser litt vel engasjert på tv'en i tre sekunder. Plutselig ligger de under sofaen med hver sin kjøttbit. Like ninjas.

Jeg har katt, og ho går på benkene når ho tror jeg ikke vet det, men ho stjeler aldri mat når jeg er i nærheten. En gang stjal ho en drøy halvkilo karbonadedeig som ho lagret under senga og spiste opp på to dager, men da hadde den ligget på kjøkkenbenken til tining i mens jeg var på jobb.

Varm mat rører ho ikke, og lar man pålegg og kald mat stå framme når man ikke er i nærheten får man jo skylde seg selv. Det er jo bare å smøre maten sin, sette inn alt i kjøleskapet og så spise, er det ikke? Det gjør man vel uansett om man har katt eller ikke..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av passiv aggresjon mot katten når den gjør noe jeg ikke liker. Hopper den opp på benken så pleier jeg for eksempel si "neida det er greit, bare hopp opp på benken du, jeg bryr meg ikke" samtidig som jeg snur ryggen til og ser sårt ut av vinduet og venter på at katten skal komme bort å spørre om det er noe galt, hvor jeg da svarer at det ikke er noe galt naturligvis. På det tidspunktet skjønner katten at det er noe som plager meg, men den vet gjerne ikke helt hva så da er det viktig å fortsette benekte at det er noe og for all del ikke fortelle den hva eller hvorfor. Målet er å forvirre katten mest mulig. Hvis katten da kommer å prøver gjøre det godt igjen ved å stryke seg inntil foten min så pleier jeg rope "jeg er ikke i humør til sånt nå!" mens jeg demonstrativt tramper ut av rommet og lar katten være alene slik at den kan reflektere over hva den har gjort galt.

hahaha.. Hørtes ut som ett klassisk tilfelle av sint-hollywoodfilmdama (og sikkert noen reallife også) :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...