Gå til innhold

Hvordan straffe katten?


Drlegendary

Anbefalte innlegg

Hei allihopa!

Jeg har en katt som er 1,5 år gammel, han heter Melvin, og jeg kjøpte han hos dyrebeskyttelsen i Oslo. Han er verdens skjønneste katt, veldig kosete, har en veldig egen personlighet og jeg liker å tro at det kun finnes en Melvin der ute. Alt i alt, en nydelig liten kamerat.

Nå i det siste har han blitt en råtass på å hoppe opp på benken, sleike på det som skulle eksistere av matvarer og jeg startet med å kjefte på han med ett bestemt "NEI" og jeg kastet han ut på verandaen. Vel, dette gir han flyvende i, og nå bare den siste uken så har han vært på benken fem ganger, og jeg har da måttet kaste fem pakker med spør pga han sleiker på dette. Nå har han ved flere ganger også vært en kort runde under rennende vann i vasken, men utover dette klarer jeg ikke finne metoder som virkelig svir og han skjønner, uten å gjøre noe for å skade ham.

Dette er ett veldig irriterende problem, og jeg håper at det finnes noen her inne som kan hjelpe meg. Finnes det noen? :) Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, så skjønner han ikke hvorfor han havner under rennende vann, med mindre du heller det over ham samtidig mens han sleiker smør. Han har ikke evnen til å legge sammen to og to på den måten. Hva med å sette ned ei lita skål med en teskje smør ved matfatet? Ikke er det skadelig og da holder han seg KANSKJE unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips om å legge fluepapir på benken en gang... :roflmao:

Har hatt både fluer, katt og fluepapir i hus samtidig. Det viser seg at katter sitt like godt fast i fluepapir som egentleg alt anna, inkludert fluer. Blir ein del ekstra arbeid å presisjonsklippe laus katten frå fluepapir..

Men vanleg blank tape (som ikkje fester særleg godt) kan muligens være verdt forsøket. Eventuellt gni kjøkkenbenken full med matolje, kesam, cola eller andre ting som katter ikkje liker å tråkke i. (Ok, litt ironisk her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ein katt. Punktum.

Men distraksjon fungerer ofte betre enn straff. Prøvd å sette fram mat til katten før du skal lage mat, ev legge litt kjøtt/fisk/agurk i matskåla til katten?

Ja, men jeg vet ikke om så mange med katt som har samme problemet. Han får mat, før man lager mat og i tillegg til frokost og kvelds.

For det første, så skjønner han ikke hvorfor han havner under rennende vann, med mindre du heller det over ham samtidig mens han sleiker smør. Han har ikke evnen til å legge sammen to og to på den måten. Hva med å sette ned ei lita skål med en teskje smør ved matfatet? Ikke er det skadelig og da holder han seg KANSKJE unna :)

Grunnen til det er fordi jeg klarer å ta han mens han er på benken, og maten ofte står ca 10cm unna vasken så det er ikke for lang tid mellom handling og straff til at han burde skjønne det. Dette har blitt gjort da jeg trodde det var det eneste som funket. Har prøvd det aller aller meste fra tidligere, utenom dette med mat som finnes på benken, i skålen hans. Jeg skal prøve det med en t-skje smør i skålen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan (1) legge dobbeltsidig teip på hele benken for en periode, de får helt noia når de setter seg fast (2) sitte konsekvent og danske han mellom øynene over snuta (det er her kattemammaen slår dem når de lærer dem opp som kattunger - så det er forbundet med straff å bli smådasket litt i det området) hver gang han viser tegn til å hoppe opp. De er ikke så mottakelige for verbal straff. (3) putte noe ordentlig dritt i smøret/maten, slik at han får aversjon mot det som står på benken. Appelsinskall og grillkrydder funker greit til det formålet. Forøvrig er det ingen zoonoser du trenger å bekymre deg for hos norske katter, så du trenger ikke hive smøret.

Hilsen catwoman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan (1) legge dobbeltsidig teip på hele benken for en periode, de får helt noia når de setter seg fast (2) sitte konsekvent og danske han mellom øynene over snuta (det er her kattemammaen slår dem når de lærer dem opp som kattunger - så det er forbundet med straff å bli smådasket litt i det området) hver gang han viser tegn til å hoppe opp. De er ikke så mottakelige for verbal straff. (3) putte noe ordentlig dritt i smøret, slik at han får aversjon mot det. Appelsinskall og grillkrydder funker greit til det formålet. Forøvrig er det ingen zoonoser du trenger å bekymre deg for hos norske katter, så du trenger ikke hive smøret.

Hilsen catwoman.

Dette var veldig nyttig, tusen takk! Da sparte jeg meg noen pakker med smør også :) Vi gir dobbeltsidig teip ett forsøk da han har ett bestemt sted han hopper opp hver gang, så det blir ikke så mye rot for oss heller, og det er jo to positive ting. Det å smådaske han mellom øynene skal også prøves ut :) Nok en gang, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har fungert for min del, i alle fall så lenge jeg er hjemme..

Ikke ha noe mat på benken.

Hver gang hun har hoppet opp på benken/bordet og jeg er i nærheten (mange år siden nå), så måkte jeg henne rett og slett ned samtidig som jeg sa NEI. Ganske bestemt bevegelse, så hun fløy noen meter. Men som katter flest, lander hun på beina.

Mange synes kanskje det er litt slemt, men hun har aldri skadet seg, og nå holder det å si nei, om hun gjør noe jeg ikke vil at hun skal. (med mindre jeg er ute av huset, da sover hun jo i hele sofaen og vandrer sikkert på bordet for alt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få katten til å forstå må du si nei på kattespråk. Dvs ved å bruke en lavtonet brummelyd, etterfulgt av et høyt "nei". Når det gjelder straff, så funker det på katter, men fysisk avstraffing blir fort mishandling.

Det du derimot kan prøve, er å få katten til å assosierte det å hoppe på kjøkenbenken med noe kjipt. For eksempel kan du etter å ha brummet til den, og den forsatt ikke reagere, si "Nei", også bær den for eksempel ut i gangen, eller et annet rom som ligger litt unna kjøkenbenken, slik at det å hoppe på kjøkenbenken blir assosiert med å havne der. Men ikke kast katen ut, da vil du ende opp med at katten hopper på kjøkenbenken hver gang den vil ut.

En annen greie er at alltid vis katten at du er sjefen, ligger den på plassen din i sofaen eller stolen, så er det fordi den vil ta din plass og rang, helt greit, men når du kommer får den flytte på seg, pronto.

Brum, si nei. Klapp gjerne i hendene en gang, og bær katten ut av rommet. Etter noen uker burde den stoppe, eller hoppe ned bare du brummer eller ser hardt på den. Men type fysisk straff vil ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, faktisk. Men det er viktig å poengtere at man betaler for den jobben de gjør der ute da de jobber gratis, ikke for selve katten.

Man betaler for kastreringen, vaksineringen, chippingen og ormekurene. Å selge en katt i dyrebeskyttelsen er minusprosjekt med tanke på veterinærutgiftene, derfor er de helt avhengige av frivillige donasjoner og medlemsskap for å gå i null. Dessverre. Det er dobbelt så dyrt å gjøre alt dette selv, så økonomisk sett er det kjøperen som tjener på db-katter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler for kastreringen, vaksineringen, chippingen og ormekurene. Å selge en katt i dyrebeskyttelsen er minusprosjekt med tanke på veterinærutgiftene, derfor er de helt avhengige av frivillige donasjoner og medlemsskap for å gå i null. Dessverre. Det er dobbelt så dyrt å gjøre alt dette selv, så økonomisk sett er det kjøperen som tjener på db-katter :)

Okei, de sa at det var fordi de jobbet der gratis, så jeg tok det for god fisk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, de sa at det var fordi de jobbet der gratis, så jeg tok det for god fisk jeg.

Uff. Det finnes dessverre useriøse dyrebeskyttelser. De har uansett ikke lov å motta godtgjørelser av sitt eget lokallag - så det er synd om de bruker dette som begrunnelse! Men det har jo ingenting å si for din del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en katt som alltid la seg oppå bokhylla over tven og bet og koste seg med å rive istykker bøker. Det vi gjor var å legge noen glatte ukeblad, f.eks se og hør(det duger til noe i hvert fall:D) helt på kanten av bøkene, slik at når han hoppet opp så skle han og gikk rett i bakken. Denne katten hoppet også opp på én spesiell plass, så han lærte seg fort å ikke gå opp der når han deiset nesten 2meter rett i bakken. Mindre rot med ett ukeblad på benken, enn masse teip og slikt.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...