Gå til innhold

Hvordan straffe katten?


Drlegendary

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1,5 år - typisk tenåringsopprør. Fortsett med å si nei (fres til katten om så), gjerne samtidig med et _lett_ dask på pannen til katten.

Presisering. Dasket og fresingen må samtidig komme som han hopper opp, eller så skjønner han ikke sammenhengen. Om du utfordrer ham mens han sitter på benken, så kobler han ikke sammenhengen. Handling og konsekvens må henge meget kort sammen i tid.

Dytt katten rolig og bestemt ned fra benken. Om han prøver å hoppe opp igjen med en gang si bestemt nei, og blokker katten. Forsett med dette så vil han til slutt skjønne det.

Jeg har to jævler selv, og de hopper opp på alle andre plasser enn kjøkkenbenken. Der vet de at de ikke får lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære opp ein katt til ting frå den er liten er ein ting, uvanar som kjem etter kvart kan vere verre.

Eg veit at apelsinskal skal hjelpe for å halde kattar unna (f.eks blomsterbedd o.l.), då dei ikkje likar lukta.

Ellers er det stort sett vatn og oversakelse som kan funke på å få ein katt til å slutte med ting. Ha ei sprayflaske med vatn tilgjengeleg, og når katta gjer noke den ikkje har lov til, så får den ein dusj der og då (kan legge til ein brå, høg lyd samtidig for betre effekt). Har funka for å halde kattene unna fuglebrettet her:)

Enkelte vil kanskje kalle sånt "dyremisshandling", men det er snakk om ein gong (er meget effektivt, mulegens må ein gjennta ein gong til etter ei stund). Dessuten er ikkje vatn farleg, berre litt ubehagele, og å verte skremt er heller ikkje spesielt farleg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mulig andre har skrevet dette før meg, men jeg er dessverre for lat til å lese gjennom alt. Sorry!

Ha en sprayflaske med vann stående på benken. Spray vann i fjeset på pus med en gang han hopper opp på benken. Da får du "straffet" umiddelbart, og pusen skjønner at det å hoppe opp på benken betyr en ubehagelig spray med vann i fjeset.

Med vennlig hilsen crazy cat lady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon er mitt beste tips. Det er viktig at katter får nok mosjon, ellers kan de fort bli litt rampuser ;) Katter skjønner ikke "straff" (timeout, bli låst ute, etc).

Tips til mosjon til katter: klatrestativ, hinderløype (hvorav du enten bruker favorittleken eller favorittmaten som belønning underveis i løypa (hinderløypa kan bestå av gå opp en trapp, hoppe opp på en stol, hoppe opp på en hylle (f.eks klatrestativ), etc), "fiskestang-leke" med f.eks en fjær eller tøymus i enden, osv. Viktigste er at katten blir sliten av det, da blir den også roligere :)

Som andre også har nevnt så kan distraksjon også fungere (gi mat før du selv skal lage mat, kaste en leke i motsatt retning av der du er, osv).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprayflaske. Hell oppi vann, og sitron i såpass middels mengde.

Hver gang du fersker katta i å gjøre fanskap, gi en spray i trynet.

Helt ufarlig, katter hater det og lærer. Men du er fortsatt deres beste venn og matfar.

Snakker erfaring.

Til dere som kaller det dyreplageri! Spar meg for diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var en annen med samme tanke her oppe, dog uten sitron :p Men begge funker, sitronen er der for å gjøre lukten sur for katta.

Dette er sant! Katter digger ikke sitrus. De synes faktisk det er ganske kjipt. Bare ikke overdrive sitronmengden.

Om man har problemer med at katten tar tærne dine på natta også kan du smøre inn tærne med sitrusluktende krem. Sånn FYI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...