Gå til innhold

Alternativbehandlinger og annen bullshit


Håvard Vika

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Tja, per nå er vel din daglige tran og fremdeles det rådende rådet for de som ikke spiser sin ukentlige (2-3) fisk, men jeg er litt usikker på hvor godt underbygget dette rådet om omega-3-tilskudd egentlig er. Jeg tror imidlertid ikke at det utgjør noen særlig risiko å følge det, så inntil videre kan jeg godt stille meg bak en slik anbefaling :)

Kronisk inflammasjon er selvfølgelig ikke bra, og det er jo blant annet en av mekanismene som gjør at overvekt medfører økt risiko for sykdom (proinflammatoriske molekyler som produseres i fettvevet).

Ene overlegen på hjerteavdelingen på haukeland hevdet at omega 3 ikke var bra for de med atrieflimmer pga økt fare for hjerneslag. Mente at de med kronisk eller paroksysmal atrieflimmer som levde etter statens ernæringsråd var mest utsatt. Han mente da ikke bare på grunn av omega 3, men også pga en generell mangel på mettet fett. Skulle gjerne utdypet det, men jeg er ingen ernæringsfysiolog, og hadde derfor store problemer med å følge med på detaljer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene overlegen på hjerteavdelingen på haukeland hevdet at omega 3 ikke var bra for de med atrieflimmer pga økt fare for hjerneslag. Mente at de med kronisk eller paroksysmal atrieflimmer som levde etter statens ernæringsråd var mest utsatt. Han mente da ikke bare på grunn av omega 3, men også pga en generell mangel på mettet fett. Skulle gjerne utdypet det, men jeg er ingen ernæringsfysiolog, og hadde derfor store problemer med å følge med på detaljer :)

Det er interessante data han baserer seg på, veldig spennende! Men å gi råd på bakgrunn av det ligger litt frem i tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg så noe som lett toppet Bullshit skalaen dag...

Blodlating (!) Oh yes, big time blodlating.

En kar jeg trener samtidig med har slitt med smerter på fremsiden av låret, sannsynligvis pga meralgia paresthetica, dvs nerve i klem ved hoftebenet. Jeg slet mange år med dette selv, så, jeg har vist han noen tøye øvelser som kan hjelpe litt.

I dag fortalte han at hadde blitt operert, noe jeg syntes var rart da dette ikke kan fikses med kirurgi, så vidt meg bekjent. Han snudde da ryggen til, dro opp genseren og viste meg ryggen, og jeg må innrømme at jeg mistet litt munn og mele. Over hele ryggen, sikkert et sted imellom 15 og 20 steder var det brukt en sånn scareficator som kutter 8-10 snitt i huden, også var det plasser oppvarmede glass med vakuum over for å dra blodet ut. I tillegg hadde doktoren gjordt dette på begge låra.

Han forklarte at dette trakk det dårlige blodet ut av kroppen, og var bra operasjon i følge islam.

Han så nok at jeg famlet litt etter hva jeg skulle svare, så han spurte meg om ikke norske leger gjorde dette?

Hvorpå jeg hadde lyst til å svare ikke siden vi sluttet å brenne hekser på bål... Men tok meg i det, og svarte at jeg tror man sluttet med det for ca 150 år siden. Så spurte jeg han om han følte seg bedre? Å ja, mye bedre, svarte han, det eneste negative var at det kostet over 1000 kr.

Ble faktisk litt satt ut, og viste ikke helt hvordan jeg skulle takle dette:wideyed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol. Det må nok være snakk om en "doktor" og ikke en doktor.

Det var vel noe allah (huhakbar) dette?:

Dette gjorde Erlend Elias i den festlige serien "Erlend Elias søker lykken":

http://www.dbtv.no/erlendelias/3276547970001#Episode_2:_Erlend_Elias_søker_lykken

Det er vel like legitimt som blodtapping. Dvs. ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skal visst være nytten:

Cupping therapy supporters believe that wet cupping removes harmful substances and toxins from the body to promote healing.

Da kan vi med relativt stor sikkerhet si at det er bullshit.

Siden nytten sannsynligvis er utelukkende placeboeffekt, så er dette egentlig en behandling med veldig høy risiko i forhold til nytte. Tenk å få betennelse i dusinvis av knivsår på ryggen. Au.

Er denne mannen overtroisk utover religionen? Verdsetter han bevis?

Hvis han er rasjonell, bør det være nok å be han søke på "wet cupping" i google, eller bare spørre om han tror at blodtapping har noe for seg.

Hvis ikke han er rasjonell derimot, så gjennomgår han en prosess der penger overføres fra en urasjonell person til en annen. Det er sannsynligvis ikke så mye du kan gjøre med det.

Jeg ville brukt kommentaren om at vi sluttet med det samtidig som vi sluttet å brenne hekser på bål, eller samtidig som vi sluttet å tappe alle syke mennesker for blod. Den faller ikke nødvendigvis i god jord, siden enkelte fortsatt tror på hekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

På Debatten på NRK1 i dag kl 21:30 diskuteres det om leger bør få drive alternativ medisin og om deler av kiropraktikken bør ut av refusjonsordningen. Med bl a Gunnar Tjomlid, Andreas Wahl og Jakob Lothe, samt en homeopat, noe naturterapeutgreier og et par leger.

Gjør klar popcornet og jekk en pils!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varden: Farlig eller bare alternativt?

Utsnitt:

Hvis du plages av «elektrisitet» fra datamaskinen kan du sette en gummiplante og en kaktus ved den.

Rådet ble gitt av Ingunn Røiseland (Sigurdsdatter) forleden dag, på hennes Facebook-side. Angivelig fordi alle planter har «sine former for energi». Flere av hennes følgere responderte raskt med akklamasjon og råd om andre ting som fjerner strålingen. Slik som orgonitt, svart turmalin, rosenkvartskrystall, jordingslaken, et bilde av «Flower of life», bare et vakkert bilde og shungitt («tar det meste»).

Jeg skal ikke bagatellisere elektromagnetisk stråling, og det finnes helt sikkert mer mellom himmel og jord enn vi aner, men jeg har et par utfordringer med å akseptere at man fjerner stråling med potteplanter og pene bilder. For å si det forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...