Gå til innhold

Alternativbehandlinger og annen bullshit


Håvard Vika

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gikk til ein flink kiropraktor tidligere som gidde meg trykkbølgebehandling av 2stk knær som var konstant betente (hjelpte MYE)

+ Gidde meg et lite knekk i ryggen når ting "låste" seg, funka fint det (for sånne akutte smerter).

Går nå til ein Fysio som fikser på litt av hvert, litt meir "stuereint" yrke, men han driver også med akupunktur.

Akupunktur funka grise bra, både med strøm og uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte opp forskjellen nå, er vel sistnevnte. Men går under "medisinsk akupunktur" vistnok?

http://www.akupunktur.no/id/528.0

Tror nok heller dette ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_needling

Har iallefall stressa for de manuelterapautene jeg kjenner at de må presisere at det ikke er akupunktur. For folk ser som regel bare nålene, og tenker at det må være akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller dette ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_needling

Har iallefall stressa for de manuelterapautene jeg kjenner at de må presisere at det ikke er akupunktur. For folk ser som regel bare nålene, og tenker at det må være akupunktur.

Ja, jeg forstår ikke hvorfor ikke flere innen respekterte fagfelt ikke eksplisitt presiserer at det de gjør med nålene ikke er basert på fantasi-meridianer og eventyr-energi. Men *sukk* det selger vel enkelt og greit bedre å la pasientene anta det er akupunktur de får.:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Han (Kiropraktor Kasper Andresen) er ekstremt opptatt av ernæring og funksjonell nevrologi og i tillegg jobber han ofte med barn og ungdom med ADHD, koordinasjonsproblemer, autistrelaterte diagnoser eller lese- og skrivevansker.

Han er tydeligvis en større sjarlatan enn at han bare snakker om aspartam, han behandler tydeligvis også ADHD, skrivevansker og andre tilstander som på ingen måte har noe som helst med kiropraktikk å gjøre.

Skamme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklageligvis er ikke kiropraktikk EN ting, i USA omtaler de som er fokusert på skader, muskler og skjelett seg som "Sports Chiropratics", og er virkelig en annerkjent og jevnt over dyktig gruppe mennesker.

Men så er det jo de som OGSÅ er kiropraktorer som ikke er... så forankret i vitenskapen.

Hr. Andresen er vel i boks nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vet ikke hva jeg skal bli mest oppgitt over. Kiropraktoren som uttaler seg, eller Side2 som lar han få spalteplass o_O

Samme gjelder Pt'en "«Det viste seg at søtstoffet i Pepsi Max og Zero (aspartam) er omtrent like sunt i ren form som blåsyre (enkelt forklart),"

post-26841-14440980366049_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ta diskusjonen et annet sted, men jeg vil kommentere akkurat dette. Nei, jeg ville ikke kommet med en slik kommentar. For det første vil jeg påstå at det rent intuitive grunnlaget for kiropraktisk behandling slik det stort sett praktiseres i Norge i dag (behandling for smerter og plager i forbindelse med skjelett, ledd og muskler) noe helt annet enn homeopati, akupunktur og healing, hvis premisser krever en god del mer fantasi for å akseptere. Dette har blitt diskutert i alternativtråden din også, hvis jeg ikke husker feil. For det andre er jeg ikke så interessert i å gjøre individuelle tilfeller som dette til en intellektuell tug-o-war – selv om jeg på generell basis ville rådet alle til å gå til fysioterapeut først akkurat slik som deg – så lenge det utelukkende handler om enkeltpersonens ve og vel, uavhengig av om det er snakk om kiropraktikk, naprapati, osteopati eller akupunkter. På et individuelt personlig plan er det viktigste at personen opplever effekt og en vedvarende bedring av sin tilstand. Jeg synes dette er en grei og pragmatisk holdning til manuelle behandlingsformer.

Tatt fra denne tråden

Svarer her jeg.

Holdningen du viser i innlegg ditt er nøyaktig slik holdning jeg har i "real life" hvis noen nevner kiropraktikk, naprapati eller lignende. Jeg er enig i at det er en pragmatisk holdning til manuelle behandlingsformer.(y)

På et diskusjonsforum har jeg en litt annen holdning fordi en person som starter en tråd eller deltar i en tråd stiller seg frivillig til en diskusjon om temaer som er noenlunde "on topic". Det er mindre "fornærmende" å kritisere eller komme med innspill fordi man er i en situasjon der hovedmålet er diskusjon. Derfor vil jeg i en diskusjonstråd komme med det jeg mener er riktig til og med i tilfeller der dette ikke ville vært akseptabelt i "RL". Jeg håper også at andre som mener jeg har feil vil gjøre det samme og overbevise meg hvis jeg har feil eller innehar en unyansert mening.

Jeg synes ikke at å påpeke manglende dokumentert effekt av kiropraktikk er oppfordring til en "intelektuell tug-o-war", men det kan ligge i hva som er terskelen for hva som er en "tug-o-war".

Det siste jeg boldet er der jeg er mest uenig med det. Det viktigste er en vedvarende bedring av tilstanden. Opplevd effekt bør være sekundært, siden nesten alle intervensjoner kan gi en høy opplevd effekt. Det kan hende at jeg bare tolker deg feil her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(1)Hvilke tjenester har dokumentert effekt på korsryggsmerter?

(2)Hva mener du i hovedsak skiller en "kiropraktor-behandling" fra en "fysioterapi-behandling" når det gjelder akutte/subakutte tilfeller av "uspesifikke korsryggsmerter"?

(1) Vet ikke annet enn at det er lite som har en stor dokumentert effekt.

(2) "Kiropraktor-behandling" vil jeg som lekman si er den behandlingen som innebærer manipulasjon av ryggraden. Gjerne forklar hva en kiropraktor gjør som andre behandlere ikke gjør.

"Fysioterapi-behandling" vet jeg ikke så mye om annet enn at det går ut på å utføre øvelser som går direkte på områdene som forårsaker problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(1)Du mener altså at "å utføre øvelser som går direkte på området som forårsaker problemer" (i dette tilfellet korsryggen), har bedre dokumentert effekt enn manipulasjonsbehandling?

(2)En annen ting: Du skriver at du vet ikke så mye om "fysioterapibehandling", men du anbefaler å oppsøke fysioterapeut fremfor andre behandlere? Er det da riktig at fysioterapi går under din betegnelse av "dokumenterte" tjenester?

(1) Ja. Belys meg gjerne.

(2) Fysioterapi er bevisbasert såvidt jeg vet. Trenger jeg vite noe mer enn det? Må jeg vite mye om hvilken behandling en lege gir for å anbefale å gå til lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken kiropraktorer, fysioterapeuter, naprapater eller andre manuelle terapeuter er homogene grupper. En god terapeut benytter seg av en rekke prinsipp også utenfor eget fagfelt, og er således uavhengig av hvilket studie han eller hun valgte å gå.

Jeg vet om kiropraktorer som aktivt bruker trening som behandlingsform og andre utradisjonelle/uvanlige metoder sett fra et kiropraktisk standpunkt, og fysioterapeuter som bruker manipulasjon. Dette altså utenfor deres respektive fagfelt. Det samme ser man med osteopati de siste par årene, spesielt i Norge, som går bort i fra sitt relativt pseudovitenskapelige opphav.

Man kan derfor ikke si at en terapeut er god eller ikke utelukkende basert på hvilken tittel han eller hun har valgt å smykke seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...