Gå til innhold

Alternativbehandlinger og annen bullshit


Håvard Vika

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke sjekka tråden du linker til, men måtte sjekke noe angående kiropraktikk for ikke så alt for lenge siden.

I Norge så blei vel kiropraktikk innlemmet i primærhelsetjenesten i 1988?

Jeg mener det er uendelig masse sprøyt der, men det har vel, i Norge, blitt tonet ned på sprøytet og fokusert på ting som er forholdsvis forsvarlige?

Når det kommer til akupunktur og annet sånt, så er det bullshit og hvis folk bare kunne forstå det så hadde verden vært mye hyggeligere (for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge så blei vel kiropraktikk innlemmet i primærhelsetjenesten i 1988?

Jeg mener det er uendelig masse sprøyt der, men det har vel, i Norge, blitt tonet ned på sprøytet og fokusert på ting som er forholdsvis forsvarlige?

Det stemmer det med innlemmelsen i helsetjenesten. Håper virkelig at kiropraktorer i Norge ikke tror på alt det pisset om at alle sykdommer skyldes feil i ryggraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan berre gå god for mine opplevelser. Har gått til 2 kiropraktorer, begge over lengre tidsrom. Den eine er omskolert slakter (!) og den andre er utdannet i usa (fancy kiropraktor ett eller anna.) Ingen av dei har gjort anna enn å knekke på plass det som må knekkes ug utført litt terror massasje. Ingen av dei har verken utført behandling på ekstremiteter eller hatt teorier om helsa mi generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan berre gå god for mine opplevelser. Har gått til 2 kiropraktorer, begge over lengre tidsrom. Den eine er omskolert slakter (!) og den andre er utdannet i usa (fancy kiropraktor ett eller anna.) Ingen av dei har gjort anna enn å knekke på plass det som må knekkes ug utført litt terror massasje. Ingen av dei har verken utført behandling på ekstremiteter eller hatt teorier om helsa mi generellt.

Gikk du til de for smerter i nedre rygg? Hvor mye kostet det? Mener du at det fungerte? Har du tro på kiropraktikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk til Kiropraktor for smerter i nedre del av rygg i ett par år. Jeg følte det fungerte der og da. Det som imidlertid skurrer for meg er at kiropraktoren ikke forsto at det var revmatisme som feilte meg. For ett par år siden fikk jeg nemlig diagnosen bekhterev. Da jeg ble "frisk" etter behandlingene, var det vel heller revmatismen som gikk inn i en mindre aktiv periode. Dette gjør at jeg naturlig nok er skeptisk til kiropraktikk. Jeg betalte vel 350kr pr behandling, og det gikk vanligvis 5-6 behandlinger før jeg ble "friskmeldt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk du til de for smerter i nedre rygg? Hvor mye kostet det? Mener du at det fungerte? Har du tro på kiropraktikk?

Tja, ikkje for korsryggen, men har tidvis nokre låssninger mot/i bekkenet som er knytta til isijas symptoner. Også låsninger mellom skulderbladene og i nakke.

300-320kr per gong avhengig av behandler. Dei har begge avtale med det offentlege.

Det fungerer så absolutt. Låsninger er smertefulle feilstillinger i ryggraden og bekken som er forårsaket av at muskler og bindev drar eller har for mykje slakke. Eg går til kiropraktren med smerter og låsninger, går ut derifrå relativt mørbanka og avslappa. Komfortabelt er det ikkje, men effektivt.

Har så absolutt tru på kiropraktorbehandlinger, det fungerer. Men det er ingen magi. Om du fortsetter å gjere dumme ting/det som forårsaker problemene (som eg mykjegodt gjer) og ikkje kompanserer tilstrekkeleg med å styrke svakheter (styrke/fysioterapo), egenmassasje og arbeider med mobiliteten så blir det ikkje nokon varig endring.

Eg blir stadig forundra over at folk ikkje går til kiropraktoren. Eg gjekk med så kraftige isijassmerter i 1år at til slutt så var eg kun tildels smertefri når eg trava fram og tilbake på stuegolvet eller låg på magen. Har også opplevd at eine foten berre svikter under meg. Men det gjekk gradvis og eg vart vant til å gå med konstante smerter. Skulle ønske at eg oppsøkte kiropraktor tidlegare og spart meg for smerten og smertestillende.

No har eg 0.5-1 behandling i mnd og smertene er under kontroll såframt eg ikkje må sitte mykje pga omstendigheter eg ikkje kontrollerer som formelle møter, reise og arbeidskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en skade fikk jeg til slutt så vondt i kneet at jeg våknet om natta. Etter et års tid dro jeg først til legen, hun tok noen småtester men ba meg ta mr av kneet. Viste ingenting.

Dro deretter til en kiropraktor. Han så på hvordan jeg stod og fant ut at det ikke var kneet, men foten. Gjorde noen rettelser og vips var smerten borte fra kneet. Etter noen behandlinger var alt greit.

Kiropraktorer lærer jo alt om anatomien til kroppen, og det er bein de korrigerer. Er det noe som ikke står i den posisjonen det skal, da vil man få vondt pga. belastningsskader. En kiropraktor kan sette dette på plass igjen slik det skal være.

Alle får selvsagt stole på det de selv mener er riktig, men jeg stoler mer på norsk helsevesen enn noen skeptikere på et forum :D No offence håvard :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle får selvsagt stole på det de selv mener er riktig, men jeg stoler mer på norsk helsevesen enn noen skeptikere på et forum :D No offence håvard :D

Vel, det er ingen her som spør deg om å stole på noen. Jeg vil anbefale deg å lese denne oppsummeringen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18280103

Utdrag:

"....The core concepts of chiropractic, subluxation and spinal manipulation, are not based on sound science. Back and neck pain are the domains of chiropractic but many chiropractors treat conditions other than musculoskeletal problems. With the possible exception of back pain, chiropractic spinal manipulation has not been shown to be effective for any medical condition. Manipulation is associated with frequent mild adverse effects and with serious complications of unknown incidence. Its cost-effectiveness has not been demonstrated beyond reasonable doubt. The concepts of chiropractic are not based on solid science and its therapeutic value has not been demonstrated beyond reasonable doubt."

Artikkelen er en gjennomgang av flere studier på kiropraktikk. Den konkluderer med at det ikke er noen gode bevis på at praksisen er effektiv. Jeg skal ikke si at det er rein bullshit, men vi kan i alle fall si at det ikke er spesiellt virkningsfullt siden effekten ikke demonstrert i studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå noe som helst, men når jeg har gått med hodepine i fire uker, så driter jeg i hva tryllekunstneren heter. Både osteopati og akkupuntur har hjulpet meg der. Og best av alt; en kombinasjon. Legen har ikke hjulpet at all... Jeg går heller til naprapaten først enn til legen. Jeg får raskere time, som passer min timeplan bedre, og det funker i mye større grad. Feks: vondt i ryggen fra i sommer. Ringer lege; ventetid på time 1,5 uker. Midt i ferien, så tar første ledige. Lege henviser til røntgen. Får en time 4-5 uker senere. Må vente i fire nye uker før jeg får et brev i posten som forteller at bildene viser ingenting... Nesten tre måneder tok dette, og førte til null!!!

I mens kontakter jeg en naprapat. Hun beklager, hun har ikke time før om fire dager om det skal passe min timeplan... Fire dager? Jøss! Flott!!! :D hun lokaliserte smerten raskt, og jobber med området. Det er ikke ferdig enda, har hatt fire behandlinger. Hun har tid til meg, og spør jeg om noe, så svarer hun utfyllende. Hun er imøtekommende og på tilbudssiden. På fire uker har dette hjulpet meg, til sammenlikning ville jeg manglet nesten to uker før jeg ville få tatt et par røntgen-bilder...

Jeg er ikke misfornøyd m min lege, egentlig... Hun er grei hun... Sikkert ok flink. Men har bedre opplevelser og bedre nytte av alternative, som regel. Alt til sitt bruk;)

Kall meg gjerne dum, men det funker for meg :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsseball. Jeg har gått til kiropraktor for muskulære problemer og problemer med holdning. Fruen har gått for å få behandlet låsninger i rygg, og de har vært veldig profesjonelle og løst problemene vi har hatt. De har aldri vært i nærheten av å snakke om å behandle alskens rare sykdommer, men stort sett vært 100% fokusert på muskler og skjelett.

Det som blir nevnt her er helt fjernt fra det jeg forbinder med kiropraktikk; som i praksis er en avansert fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både vært hos fysioterapeut og kiropraktor.

Jeg har myyyyyyyyyye bedre erfaring med kiropraktor enn fysio. Da jeg var hos fysioterapeut fikk jeg 25 akkupunkturnåler i hånden og ble sendt hjem igjen. Totalt uforsvarlig.

Jeg har nylig vært hos kiropraktor med korsryggen og det syns jeg har vært mye bedre. Han tok seg tid til å høre om min skadehistorikk. For ett år eller to siden så skadet jeg korsryggen under markløft. Etter det har jeg nesten ikke kunne kunne løfte 40kilo i klassisk mark uten å få kink i ryggen. Kiropraktoren hadde en nøye gjennomgang av holdning og bevegelsesmønsteret mitt. Og så tydelig forskjeller på ryggmuskulaturen i nedre og øvre del av rygg. Venstre ytrefilet er nærmest dobbelt så stor som høyre noe som jeg i alle år har trodd bare er visuelle forskjeller som jeg ikke kan gjøre så mye med. Viste seg at venstre siden min er i konstant muskelspenn, mens den andre slapper av normalt, uavhengig om jeg bøyer meg fram, tilbake, eller til hver side. En kompensasjon som kroppen har gjort for en skade som sannsynligvis har skjedd for flere år siden, noe som gjør meg utsatt for skade enn hvis begge sider hadde aktivert og slappet av normalt.

Rett etter første behandling kan man faktisk se tydelig forskjell at musklene slapper mer av og at det er mer symmetrisk.

Dette er min erfaring hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både vært hos fysioterapeut og kiropraktor.

Jeg har myyyyyyyyyye bedre erfaring med kiropraktor enn fysio. Da jeg var hos fysioterapeut fikk jeg 25 akkupunkturnåler i hånden og ble sendt hjem igjen. Totalt uforsvarlig.

Jeg har nylig vært hos kiropraktor med korsryggen og det syns jeg har vært mye bedre. Han tok seg tid til å høre om min skadehistorikk. For ett år eller to siden så skadet jeg korsryggen under markløft. Etter det har jeg nesten ikke kunne kunne løfte 40kilo i klassisk mark uten å få kink i ryggen. Kiropraktoren hadde en nøye gjennomgang av holdning og bevegelsesmønsteret mitt. Og så tydelig forskjeller på ryggmuskulaturen i nedre og øvre del av rygg. Venstre ytrefilet er nærmest dobbelt så stor som høyre noe som jeg i alle år har trodd bare er visuelle forskjeller som jeg ikke kan gjøre så mye med. Viste seg at venstre siden min er i konstant muskelspenn, mens den andre slapper av normalt, uavhengig om jeg bøyer meg fram, tilbake, eller til hver side. En kompensasjon som kroppen har gjort for en skade som sannsynligvis har skjedd for flere år siden, noe som gjør meg utsatt for skade enn hvis begge sider hadde aktivert og slappet av normalt.

Rett etter første behandling kan man faktisk se tydelig forskjell at musklene slapper mer av og at det er mer symmetrisk.

Dette er min erfaring hvertfall.

Tilfeldigvis Marius du var hos? Rett ved bussholdeplassen i sentrum?

Uansett, fysioterapaut skal hjelpe deg med å finne riktige øvelser, kiropraktor skal finne årsaken til hvorfor du har vondt. Går du til fysioterapaut først kan du ikke forvente at de finner feilen. Men hvis de vet hva skaden er kan de nok finne øvelser som gjør at du kan trene deg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldigvis Marius du var hos? Rett ved bussholdeplassen i sentrum?

Uansett, fysioterapaut skal hjelpe deg med å finne riktige øvelser, kiropraktor skal finne årsaken til hvorfor du har vondt. Går du til fysioterapaut først kan du ikke forvente at de finner feilen. Men hvis de vet hva skaden er kan de nok finne øvelser som gjør at du kan trene deg opp.

Ja, Marius på Din helse i Hønefoss.

Jeg var hos fysioterapeut i forbindelse med noe beinet en gang. Overbelastning i quadriceps som kom igjen og igjen. Fikk ikke noe øvelser, bare nåler :D Det var på apexklinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, fysioterapaut skal hjelpe deg med å finne riktige øvelser, kiropraktor skal finne årsaken til hvorfor du har vondt. Går du til fysioterapaut først kan du ikke forvente at de finner feilen. Men hvis de vet hva skaden er kan de nok finne øvelser som gjør at du kan trene deg opp.

Say what?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekka tråden du linker til, men måtte sjekke noe angående kiropraktikk for ikke så alt for lenge siden.

I Norge så blei vel kiropraktikk innlemmet i primærhelsetjenesten i 1988?

Jeg mener det er uendelig masse sprøyt der, men det har vel, i Norge, blitt tonet ned på sprøytet og fokusert på ting som er forholdsvis forsvarlige?

Når det kommer til akupunktur og annet sånt, så er det bullshit og hvis folk bare kunne forstå det så hadde verden vært mye hyggeligere (for meg)

Forstår ikke hva "sprøyt" dere mener de kommer med? De henviser jo både til Rtg og MR for å kunne stille riktig klinisk diagnose. 5,5 år for å lære om anatomien, og så mener dere at det er alternativ behandling og heksekuns? Skjønner liksom ikke hvor kiropraktoren kom inn i den kategorien. Får trykkbølgebehandling for mitt overbelastede kne, og det fungerer helt utmerket. Da jeg hadde vondt i ryggen etter en utrotasjon på C7 anbefalte fastlegen min å gå til en kiropraktor, nettopp fordi de har mer peiling på det fagområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hva "sprøyt" dere mener de kommer med? De henviser jo både til Rtg og MR for å kunne stille riktig klinisk diagnose. 5,5 år for å lære om anatomien, og så mener dere at det er alternativ behandling og heksekuns? Skjønner liksom ikke hvor kiropraktoren kom inn i den kategorien. Får trykkbølgebehandling for mitt overbelastede kne, og det fungerer helt utmerket. Da jeg hadde vondt i ryggen etter en utrotasjon på C7 anbefalte fastlegen min å gå til en kiropraktor, nettopp fordi de har mer peiling på det fagområdet.

Nei jeg skjønner heller ikke dette, jeg har aldri opplevd kiropraktikere som 'alternative'. Veldig fjernt fra det som skrives her. Det er ingen leger jeg vet om som knekker på plass skjevheter i ryggen eller manipulerer muskler og skjelett som kiropraktorer gjør. Jeg blir litt forbauset over dette for å være ærlig. Det er vanskelig med placebo når man manuelt justerer skjelettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har 3 av 4 i familien endt opp hos kiropraktor de siste mnd...

jeg har mesteparten av livet slitt med en "stiv" bevegelsesbane når jeg reiste meg opp, ved ett punkt på vei opp måtte jeg knekke i kneene for å komme videre..

dette ble alltid ledd bort med at jeg alt var en gammel dame,- fra slutten av tennårene..

INGEN var interessert i å engang å prøve å finne ut hva det var...

dessuten slet jeg mer og mer med spenningshodepine og etterhvert migrene, pluss at jeg hele livet har vært rund helt øverst i nakken...

igjen, INGEN, hverken familie eller helsevesen var interessert i å gjøre noe annet enn å gi meg smertestillende eller be meg tøye ut...

rett før sommerferien gikk jeg desperat til kiropraktoren, da korsryggen var såå stiv, smertene forplantet seg til hoftene og jeg kunne hvertfall ikke trene...

fikk tips om en behandler som var flink, visste ikke at han var kiropraktor før jeg ringte å bestillte time..

han kjente i et minutt på korsryggen min, spurte hvordan nakken var, kjente på ryggraden der også, og tok meg med ned for røngten...

da jeg så bildene måpte jeg!!!

i korsryggen gikk ryggvirvlene i en stor sving mot venstre, det samme skjedde igjen mellom "vingene", og selvfølgelig hadde dette forplantet seg opp i nakken..

i tillegg hadde svaien min i korsryggen en form som et 2 tall, ikke den fine buen den skulle ha...

litt dektetivarbeid avslørte at jeg skadet ryggvirvlen øverst i forbindelse med et fall fra en kjøkkenstol da jeg var 3 år.... ja, 3 år, og jeg er 38!!

problemene lenger ned stammer også fra tidlig tennåring eller før...

dette er gamle skader, ingen har brydd seg med å finne ut av noe, men flere fysioterapauter har påstått av ryggraden min var rett og fin...

den eneste sykdommen han har påstått å hjelpe med, en migrenen...

et par uker seinere kom gubben seg dit, ryggvirvlene hans var vridd både hit og dit, sannsynligvis grunnet feilbelastning av truckkjøring av truck som er litt for liten for han. ( for lange lår i forhold til plassen mellom ryggen og kneet)

han opplevde etter kun en behandling at utførelsen av den dynamiske oppvarmingen før trening at smidigheten var forbedret noe enormt!

eldstejenta har slitt med venstre hofte siden hun var bare 3 mnd, har vært på røngten flere ganger, vært hos manuellterapaut i flere perioder, og tilslutt fått beskjed om at de ikke forstår hva det er, og at hun bare får leve med det...

for to dager siden, i en alder av 8,5 år, var det hennes tur...

røngtenbildet viste en betydelig lengdeforskjell på beina hennes, ikke rart hun har slitt stakars....

så ja, jeg tror helt klart en kiropraktor kan hjelpe mye!!

selvfølgelig må man også trene opp musklene rundt disse problemområdene, de er jo vant til ryggraden sånn den er, men dette er han også meget opptatt av selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...