Gå til innhold

NRK: Prosjekt perfekt


SlayerDad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Utdyp?

Fordi den varierer veldig fra dag til dag og er nokså unøyaktig. Det kan være en indikator, men du klarer deg fint med målebånd, øynene, noen enkle formler, referanseverdier og analyse av kosthold. Skal man ha noe som funker får man heller ta en DEXA. Ja jeg vet disse for det meste er knyttet til offentlig sykehus og brukes for bentetthet etc. Men koster ikke mer enn 500-700 på privat klinikk.

Jeg testet inbody720 en uke. Noen av dagene var jeg shredded jay cutler med svært lite visceralt fett. Neste dag var jeg morbidly obese Jack fra USA med absurde mengder visceralt fett.

Dagen etter oppkarbing hadde jeg også økt fettprosent med 8 i følge maskinen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun først skal teste forskjellige livstilstips så er det jo mer underholdning i de ekstreme variantene, enn "spis grønnsaker til alle måltider og gå mer i trapper". Hun virker heldigvis som en oppegående jente, så selv om hun tester alt dette så håper jeg ikke at hun tror på alt hun blir fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DXA er for det første mye dyrere, og benyttes i stor grad til andre formål :)

Elixia inbody 720: 400-500 kroner

DXA, privat hvor du kan bruke den til ditt formål: 500-700

Men ja, den benyttes vanligvis til andre formål. Noe jeg selv poengterte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du skeptisk..? En velbalansert vegansk diett er da ikke skadelig?

Eg var veganer i 7 år. Grunnen til at eg er skeptisk er at du skal kunne sakene dine for å setje opp og følge eit velbalansert vegansk kosthold, og det er ikkje noko som passar for folk flest. Då bekymrer det meg at det skal bli ei motegreie, for vi alle veit at der er mange som begir seg ut på nye, "revolusjonerande" duperdiettar utan å ha ein fjernaste anelse om kva det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var veganer i 7 år. Grunnen til at eg er skeptisk er at du skal kunne sakene dine for å setje opp og følge eit velbalansert vegansk kosthold, og det er ikkje noko som passar for folk flest. Då bekymrer det meg at det skal bli ei motegreie, for vi alle veit at der er mange som begir seg ut på nye, "revolusjonerande" duperdiettar utan å ha ein fjernaste anelse om kva det innebærer.

Selvfølgelig, men jeg håper og antar vel nesten at hun har fått litt informasjon slik at hun er obs på hvordan hun kan dekke det daglige behovet av næringsstoffer på en ok måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om naprapati(?), men akupunktur har dokumentert effekt for smerte er i nedre rygg såvidt jeg vet, men ikke mye mer. Grunntanken bak akupunktur er i alle fall bullshit siden vi med moderne medisin vet at disse "meridianene" ikke eksisterer

Jeg mener i alle fall at det skal være lov med alle disse alternativbehandlingene så lenge de ikke påstår noen håndfaste medisinske effekter som de ikke kan dokumentere, men det burde ikke gå rundt økonomisk, fordi folk burde vite bedre..

Noe som også er veldig relevant i en sånn diskusjon er placebo! For å gi et veldig godt eksempel har jeg en mor som sliter med smerte i skuldre, rygg og nakke grunnet mange år med kontorarbeid ved pult. Hun går regelmessig til akupunktør og får mye hjelp med smertene sine fra det. Om det er en legit, medisinsk prosess som gjør det eller placebo, eller om det er den store guden Rabo som drar smertene ut av henne med magien sin er umulig for meg å si, men så lenge det hjelper henne og hun har mindre vondt så er jeg all for it. Jeg har også en venninne som ble kvitt depresjonene sine av å bruke krystaller, chakra, energi og hele den regla der. Placebo hjelper faktisk på problemer, uansett hvor skeptiske vi andre er og hvor mye vi forteller dem at det "ikke fungerer" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også er veldig relevant i en sånn diskusjon er placebo! For å gi et veldig godt eksempel har jeg en mor som sliter med smerte i skuldre, rygg og nakke grunnet mange år med kontorarbeid ved pult. Hun går regelmessig til akupunktør og får mye hjelp med smertene sine fra det. Om det er en legit, medisinsk prosess som gjør det eller placebo, eller om det er den store guden Rabo som drar smertene ut av henne med magien sin er umulig for meg å si, men så lenge det hjelper henne og hun har mindre vondt så er jeg all for it. Jeg har også en venninne som ble kvitt depresjonene sine av å bruke krystaller, chakra, energi og hele den regla der. Placebo hjelper faktisk på problemer, uansett hvor skeptiske vi andre er og hvor mye vi forteller dem at det "ikke fungerer" :)

Hvis din mor hadde søkt en behandlingsform som faktisk har dokumentert effekt, så ville hun blitt enda bedre, siden det da ikke er bare placeboeffekten. I tillegg ville sannsynligvis lommeboken vært i bedre stand sammen med hennes sans for hva som fungerer her i verden.

Hadde venninnen din gått til psykolog i stedet for til noen gjennomsiktige steiner, så hadde hun også fått mer hjelp for mindre penger.

Bare fordi noe "hjelper", så betyr ikke det at det er en lur fremgangsmåte. Jeg vil f.eks heller ta kreatin og utnytte den dokumenterte effekten det har i tillegg til placebo enn å ta placebo i den tro at det er kreatin. Det er idiotisk å velge å gjøre noe pga. placebo, i alle fall hvis alternativene har god vitenskapelig dokumentasjon og ikke er veldig dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Programmet der er et godt eksempel på at det er noe grunnleggende galt i dagens samfunn. Det skal være enten eller. Ikke snakk om å finne midten men man skal ta det til det ekstreme. Det er ikke snakk om å redusere inntaket av "junkfood", men man må kutte ut alt og må slutte å nyte maten. Man skal heller ikke bare trene hardt, men man skal trene til man spyr (Because crossfit). Man innser her hvor viktig det er å få i seg riktig kunnskap om trening og kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet der er et godt eksempel på at det er noe grunnleggende galt i dagens samfunn. Det skal være enten eller. Ikke snakk om å finne midten men man skal ta det til det ekstreme. Det er ikke snakk om å redusere inntaket av "junkfood", men man må kutte ut alt og må slutte å nyte maten. Man skal heller ikke bare trene hardt, men man skal trene til man spyr (Because crossfit). Man innser her hvor viktig det er å få i seg riktig kunnskap om trening og kosthold. Synes veldig synd på hun jenta.

Poenget er vel i stor grad å sette fokus på hvor bombardert en blir av alle disse sprikende, ofte selvmotsigende, livsstilrådene gjennom media, hvor vanskelig det er å følge alt, og om livet egentlig blir bedre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor var hun ikke større når hun spiste så mye dritt og drakk så mye brus? :eek: urettferdig jo...

Fordi, for n`te gang, det handler ikke om hva, men hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor var hun ikke større når hun spiste så mye dritt og drakk så mye brus? :eek: urettferdig jo...

Fordi alle jentene som "spiser så mye og så mye dritt hele tiden" spiser et knekkebrød til frokost, kanskje et knekkebrød til lunsj, muuuuuligens et knekkebrød før middag, og deretter kanskje en halv grandiosa og en melkesjokoladeplate. Går ikke i pluss av det. Ingenting som er urettferdig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Afterall påpeker, er jo noe av poenget å påpeke det mylderet av kurer, dietter, råd og whatnot.

Som lavkarbospisende føler jeg at jeg møter meg litt i døra med følgende, men okke som.

Det som slår meg veldig med en hel del av disse kurene er at de overkompliserer ting. Man unngår det som er hovedproblemet, nemlig et godt sammensatt kosthold, der en bruker mat til næring og nytelse. For meg er det ingen motsetning mellom det å nyte maten og det å spise sunt, uten å måtte ty til juicekurer, såkalt supermat (for meg er supermat noe helt annet enn algepulver, men snarere godsaker som avocado, laks, ørret, makrell, blåbær, bjørnebær, tran, etc).

Og selvom disse juicekurene og superfoods og raw food og gudene vet hva krever sin skjerv disiplin blir det for meg en slags "easy way out", det er en lettvint løsning. Drikk dette pulveret og bli gudinne. Så gjør man det i ti dager og går tilbake til gamle vaner, fremfor å spise god mat, evt. lære seg å lage mat fra bunnen av. Lære seg grønnsaker, fisk, frukt, etc.

For ikke å snakke om hvor inn i helvetes dyrt disse greiene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...