Gå til innhold

NRK: Prosjekt perfekt


SlayerDad

Anbefalte innlegg

Enig med deg eirich at å lure de som ser etter misnte motstands vei gjør meg ingenting.

Men det er når disse sjarlatanene, svindlerne, bedragerne og kyniske utbytterne begynner å sirkle seg inn mot de som virkelig er syke, som er desperate, som ønsker å overleve, leve uten smerter, det er da rullgardina går ned for min del og soppskyene stiger bak øyelokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, hvordan VISSTE jeg at dette kom til å bli et diskusjonsemne her inne når jeg tittet innom det i går? Jeg må være synsk o-o hehe. Så bare noen få minutter av det, så skal ikke uttale meg så mye, men virket som mye hummer og kanari....

hehehe, ble overraska at det ikke var laget en tråd allerede. Men man får ikke mer moro enn det en lager sjøl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som diskusjonen er i gang her; Hvordan kan vi kvitte oss med slike sjarlataner? Hva skal til for at de ikke klarer å tjene penger på dette? Hvor går grensen, skal kiropraktorer få holde på selv om teoriene det er basert på ikke holder vann? Hva med akupunktører?

Jeg har stor tro på utdanning innen skeptisk tankegang. Kanskje det som tidligere har vært religionsfag på ungdoms- og videregående skole kan byttes til: Skeptisk tankegang og forståelse av religion og annen overtro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stor tro på utdanning innen skeptisk tankegang. Kanskje det som tidligere har vært religionsfag på ungdoms- og videregående skole kan byttes til: Skeptisk tankegang og forståelse av religion og annen overtro.

Mer metodefag i grunnskolen, så kommer de nok til disse konklusjonene selv ;) Fortell barna hvordan de bør tenke, ikke hva, så har ikke de tingene du snakker om her mye sjanse til å overleve i et slikt samfunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg eirich at å lure de som ser etter misnte motstands vei gjør meg ingenting.

Men det er når disse sjarlatanene, svindlerne, bedragerne og kyniske utbytterne begynner å sirkle seg inn mot de som virkelig er syke, som er desperate, som ønsker å overleve, leve uten smerter, det er da rullgardina går ned for min del og soppskyene stiger bak øyelokkene.

Er dette en spesiell gruppe mennesker mener du?

Er vi ikke alle ofre for ønsket om minste motstands vei? Om jeg tilbyr deg en pille, som er vitenskapelig dokumentert til å sette deg i din absolutte optimale fysikk, gitt genetiske forutsetninger, uten at du trenger å trene eller følge en diett og fullstendig uten negative bivirkninger. Ville du tatt den?

Forskjellen på folk er vel heller i hvirken grad kritisk vurderingsevne og kunnskap om et emne, gjør at en forkaster lettvinte (og manglende) løsninger.

Om jeg synes det er greit at noen utnytter enkeltes mennesker reduserte intellekt? Egentlig ikke. Like lite greit som å rappe snop fra en med downs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg synes det er greit at noen utnytter enkeltes mennesker reduserte intellekt? Egentlig ikke. Like lite greit som å rappe snop fra en med downs.

Synes du de utnytter mennesker med redusert intellekt? Driver en person, som tror helt og fullt på dette selv, med utnyttelse?

Jeg synes i alle fall at det blir feil å anta at mennesker som driver med alternativ-"medisin" ,og andre lignende tjenester, vet at det de selger ikke fungerer. De tror nok minst like mye på det som kundene. Da er det ikke snakk om utnytting i mine øyne. Det er mennesker med dårlig evne til skeptisk tankegang som selger tjenester til andre mennesker med samme dårlige evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du de utnytter mennesker med redusert intellekt? Driver en person, som tror helt og fullt på dette selv, med utnyttelse?

Jeg synes i alle fall at det blir feil å anta at mennesker som driver med alternativ-"medisin" ,og andre lignende tjenester, vet at det de selger ikke fungerer. De tror nok minst like mye på det som kundene. Da er det ikke snakk om utnytting i mine øyne. Det er mennesker med dårlig evne til skeptisk tankegang som selger tjenester til andre mennesker med samme dårlige evner.

Jeg er fristet til å si at ja; de som lar seg utnytte til å tro at en som driver med alternativ-"medisin", en predikant, eller en liknende kvakksalver har bedre forutsetninger til å helbrede enn det norske helsevesen, har redusert intellekt i form av manglende kritisk vurderingsevne. Det kan imidlertid være en midlertidig svekkelse av vurderingsevnen pga sjokket av å få en alvorlig sykdom. Det er jo ingen logisk grunn til å IKKE prøve alt mulig rart om legen uansett ikke gir deg mer enn 3 måneder igjen å leve.

I mitt forrige inlegg snakket jeg vel egentlig mest om de som bevist gjør en profit på å selge et produkt de selv vet ikke leverer (og det er det mange av ;)). For de selgerne som er like lite (om ikke mindre) kritiske enn sine kunder, så er det jo ikke snakk om en bevist utnytting. Mange som driver med alternativ- "medisin" faller nok inn under den kategorien, og er nok ikke så kyniske blodsugere som utnytter andres sårbare situasjon, som enkelte gir uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å si at ja; de som lar seg utnytte til å tro at en som driver med alternativ-"medisin", en predikant, eller en liknende kvakksalver har bedre forutsetninger til å helbrede enn det norske helsevesen, har redusert intellekt i form av manglende kritisk vurderingsevne. Det kan imidlertid være en midlertidig svekkelse av vurderingsevnen pga sjokket av å få en alvorlig sykdom. Det er jo ingen logisk grunn til å IKKE prøve alt mulig rart om legen uansett ikke gir deg mer enn 3 måneder igjen å leve.

Enig.

I mitt forrige inlegg snakket jeg vel egentlig mest om de som bevist gjør en profit på å selge et produkt de selv vet ikke leverer (og det er det mange av ;)). For de selgerne som er like lite (om ikke mindre) kritiske enn sine kunder, så er det jo ikke snakk om en bevist utnytting. Mange som driver med alternativ- "medisin" faller nok inn under den kategorien, og er nok ikke så kyniske blodsugere som utnytter andres sårbare situasjon, som enkelte gir uttrykk for.

Hvorfor tror du at det er mange av de som bevisst selger produkter de vet ikke leverer? Vet du at mange vet?

Jeg skjønner hvor tanken kommer fra siden det var først som 22-åring at jeg skjønte at religiøse folk faktisk tror på det de sier at de tror på.

Uansett hvor vanskelig det er for meg å tro at noen tror på så idiotiske ting som at jorden er 6000 år gammel, så blir det feil å anta at mange som sier at de tror på det, ikke gjør det.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som diskusjonen er i gang her; Hvordan kan vi kvitte oss med slike sjarlataner? Hva skal til for at de ikke klarer å tjene penger på dette? Hvor går grensen, skal kiropraktorer få holde på selv om teoriene det er basert på ikke holder vann? Hva med akupunktører?

Ta frå meg naprapaten og akupunktøren min, og eg gnager over strupen din. Just sayin'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tror du at det er mange av de som bevisst selger produkter de vet ikke leverer? Vet du at mange vet?

Jeg skjønner hvor tanken kommer fra siden det var først som 22-åring at jeg skjønte at religiøse folk faktisk tror på det de sier at de tror på.

Uansett hvor vanskelig det er for meg å tro at noen tror på så idiotiske ting som at jorden er 6000 år gammel, så blir det feil å anta at mange som sier at de tror på det, ikke gjør det.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

For noen år tilbake da jeg var ny på arbeidsmarkedet, hadde jeg noen jobber som telefonselger. Jeg kan garantere at verken jeg eller kollegaene mine hadde særlig tro på slankepillene og energikurene vi solgte. Vi solgte og argumenterte for produktene fordi det var jobben vår og for å få lønn.

Det å bevist selge et produkt en vet er søppel gir ikke en god følelse. For enkelte gir det kanskje en følelse av å være en god selger, men hva med moralen? Det er en av grunnene til at jeg slutta med salg, men det er klart jeg kunne godt ha en salgsjobb igjen dersom jeg hadde hatt tro på produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta frå meg naprapaten og akupunktøren min, og eg gnager over strupen din. Just sayin'.

Jeg vet ikke noe om naprapati(?), men akupunktur har dokumentert effekt for smerte er i nedre rygg såvidt jeg vet, men ikke mye mer. Grunntanken bak akupunktur er i alle fall bullshit siden vi med moderne medisin vet at disse "meridianene" ikke eksisterer

Jeg mener i alle fall at det skal være lov med alle disse alternativbehandlingene så lenge de ikke påstår noen håndfaste medisinske effekter som de ikke kan dokumentere, men det burde ikke gå rundt økonomisk, fordi folk burde vite bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake da jeg var ny på arbeidsmarkedet, hadde jeg noen jobber som telefonselger. Jeg kan garantere at verken jeg eller kollegaene mine hadde særlig tro på slankepillene og energikurene vi solgte. Vi solgte og argumenterte for produktene fordi det var jobben vår og for å få lønn.

Det å bevist selge et produkt en vet er søppel gir ikke en god følelse. For enkelte gir det kanskje en følelse av å være en god selger, men hva med moralen? Det er en av grunnene til at jeg slutta med salg, men det er klart jeg kunne godt ha en salgsjobb igjen dersom jeg hadde hatt tro på produktet.

Kanskje jeg må legge meg litt flatere enn jeg trodde her;). Når det gjelder slike "helseprodukter" som du nevner er det nok en del kyniske mennesker som står bak ja. Jeg vil i alle fall ikke anse telefonselgerne som ansvarlig for produktet, men heller personene som står bak produktet.

I tillegg tenkte jeg mer på f.eks. en akupunktør, healer, tarmskyller, detoxer, dowser osv.når jeg snakker om at de tror på det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste(/skumleste) jeg har sett til nå i serien er jo hvordan hun plutselig føler seg etter å ha vært hos Ellipseklinikikken og fått påpekt alt mulig av det de kalte 'skavanker' på hud og kropp. Ble rett og slett sint når kirurgen satt der og påpekte at kjempehøy panne mer eller mindre var et obligatorisk feminint trekk, og at de veldig små mengdene fett på sider/hofter hun hadde, nei det var absolutt ikke noe som kunne slankes bort - det måtte liksom kirurgi til.

Stakkars jente..

Ellers, hun er en søt, pen og sjarmerende jente - og jeg smiler godt av disse fantastiske grimasene hun trekker^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble rett og slett sint når kirurgen satt der og påpekte at kjempehøy panne mer eller mindre var et obligatorisk feminint trekk, og at de veldig små mengdene fett på sider/hofter hun hadde, nei det var absolutt ikke noe som kunne slankes bort - det måtte liksom kirurgi til.

Jeg og reagerte veldig på den uttalelsen om hoften. Det er rett og slett FEIL! Mannen burde miste lisensen (hvis det er en greie) når han kommer med så beviselig feile påstander som å foreslå kirurgi for noe som kan gjøres på 4 uker med diett! Forkastelig. :hungover:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

InBody som analytisk verktøy...bra jobba verden. Ikke nok med det, han botox-duden kastet sjokolademelk ! I mean wtf, finnes det en bedre definisjon på supermat enn sjokolademelk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om naprapati(?), men akupunktur har dokumentert effekt for smerte er i nedre rygg såvidt jeg vet, men ikke mye mer. Grunntanken bak akupunktur er i alle fall bullshit siden vi med moderne medisin vet at disse "meridianene" ikke eksisterer

Jeg mener i alle fall at det skal være lov med alle disse alternativbehandlingene så lenge de ikke påstår noen håndfaste medisinske effekter som de ikke kan dokumentere, men det burde ikke gå rundt økonomisk, fordi folk burde vite bedre..

Det er eg einig i. Etter fleire ubehagelige opplevelsar (og ei mor som trur på ALT) er eg serdeles skeptisk.

Men naprapati har retta ut ryggen min såpass at eg fungerar normalt, og ikkje ser ut som ein banan, og etter to år med pillekurar som ikkje funkar holder akupunktur skulderbetennelsen i sjakk.

La det dog vere sagt: berre fordi det funkar for meg, betyr det ikkje at det er ei universell sannheit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...