Gå til innhold

Mengdetrening for byggere.


Zain

Anbefalte innlegg

Sånn generelt, så føler jeg mange styrkeløftere har et vesentlig sunnere forhold til kropp og kosthold enn de fleste andre på det forumet her. Og hvilke andre grunner trenger man egentlig for å spise pizza, is og godis annet enn at man har lyst på det?

( Siden denne tråden var fullstendig sporet av uansett.)

hehe...byggerdietter er i hvert fall ikke laget for folk som er disponert for spiseforstyrrelser, for å si det slik. Så...jeg kan godt forestille meg at styrkeløftere spiser bedre enn byggere for å forhindre galloperende fedme og dertil tilhørende harde dietter slik vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Sånn generelt, så føler jeg mange styrkeløftere har et vesentlig sunnere forhold til kropp og kosthold enn de fleste andre på det forumet her. Og hvilke andre grunner trenger man egentlig for å spise pizza, is og godis annet enn at man har lyst på det?

( Siden denne tråden var fullstendig sporet av uansett.)

Jeg kan bare svare for meg selv, men hvis min motivasjon for å drive med styrkeløft var å spise pizza og godis, ville jeg nok heller valgt meg en unnskyldning som var mindre tidskrevende enn en som tok 10-15+ timer i uken. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy frekvens på baseøvelsene er det som bygger muskler, og er tilfeldigvis slik Norske styrkeløftere trener.

Aaron Curtis og Andre Midtby er omtrent på samme høyde og vekt, bortsett fra at Aaron trener som en typisk kroppsbygger og løfter vekter som Andre varmer opp med.

Styrkeløfter med lav fettprosent > Kroppsbygger med lav fettprosent

Hvem kan nevne en naturlig kroppsbygger som trener som en kroppsbygger, og ser betydelig bedre ut enn en naturlig styrkeløfter med lav fettprosent? (Samme høyde, vekt osv)

Men så er jeg rimelig biased også så ikke hør på meg.

Spøker du? Har du sett Aaron Curtis egentlig? Andre Midtby er ikke i nærheten når det kommer til aesthetics.

Aaron+Curtis_1878721946_o.jpg

Ontopic: Personlig er jeg fan av å trene muskelgruppene x2 pr uke, er ikke fan av 5 splitt-programmer, en uke er altfor lang restitusjonstid. De gangene jeg har testet RYP fullkroppsprogram x3 pr uke har det blitt i det meste laget, mulig det var fordi jeg presset meg for hardt sammenlagt og ikke hadde endel lettere økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøker du? Har du sett Aaron Curtis egentlig? Andre Midtby er ikke i nærheten når det kommer til aesthetics.

Aaron+Curtis_1878721946_o.jpg

Ontopic: Personlig er jeg fan av å trene muskelgruppene x2 pr uke, er ikke fan av 5 splitt-programmer, en uke er altfor lang restitusjonstid. De gangene jeg har testet RYP fullkroppsprogram x3 pr uke har det blitt i det meste laget, mulig det var fordi jeg presset meg for hardt sammenlagt og ikke hadde endel lettere økter.

Man kan vel trene muskelgruppene x2 med 5-splitt. Det gjorde jeg når jeg hadde det i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trente sånn her

Økt 1: Overkropp

Økt 2: Underkropp

Økt 3: Rygg og biceps

Økt 4: Bryst og triceps

Økt 5: Bein

Og coachen kalte det hvertfall 5splitt

Tenkte en 5-splitt var når man trente hele kroppen over fem dager.

Økt 1: rygg biceps

økt 2: bryst triceps

økt 3: skuldre legger

økt 4: lår

økt 5: armer

Programmet du kjørte, øktene er lagt opp etter PHAT-prinsippet, bare at det ikke er hviledager imellom. Om dette regnes som en 5-splitt, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitter du opp kroppen i fem og trener hver del fortløpende i løpet av for eksempel fem dager - da har du en 5-splitt.

Trener du fem dager styrke så er ikke det dermed en 5splitt. Overlapp kan være å dele kroppen i tre og så trene fortløpende over fem dager mandagsprogrammet kommer eksempelvis på nytt igjen på fredag etter å ha hviledag på torsdag. Hvile igjen mandag. Mandagsprogrammet blir dermed tirsdagsprogram osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare? :)

Hvis man tar, og nå plukker jeg bare noe fra luften, og deler kroppen i fire der

1: Overkropp push

2: Ben push

3: Overkropp pull

4: Mark/nordic hams

elns

Dag 1: 1+2

Dag 2: 3+4

Dag 3: hvile

Dag 4: 1+4

Dag 5: 2+3

eller noe i den duren...

Eller med en ren 5-split

Dag 1: 1

Dag 2: 2

Dag 3: 3+1

Dag 4: 4+2

Dag 5: 5+3

Dag 6: 1+4

Dag 7: hvile

Dag 8: 2+5

osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte en 5-splitt var når man trente hele kroppen over fem dager.

Økt 1: rygg biceps

økt 2: bryst triceps

økt 3: skuldre legger

økt 4: lår

økt 5: armer

Programmet du kjørte, øktene er lagt opp etter PHAT-prinsippet, bare at det ikke er hviledager imellom. Om dette regnes som en 5-splitt, vet ikke jeg.

Ja, lot merke til at det lignet på PHAT. Men jaaa ok, han kalte det ihvertfall 5-splitt, så jeg stusset ikke noe mer over det. Men beklager misforståelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en styrkeløfter sliter seg ut ved å ligge f.eks. 300kcal i underskudd, eller for den saks skyld 300kcal under vedlikehold som gir et underskudd på kanskje 800kcal om dagen, så synes jeg det er pinglete.

Hvordan er 300 kcal under vedlikehold det samme som et underskudd på 800 kcal om dagen? Definerer du 500 kcal i underskudd som vedlikehold?

Du er per definisjon ikke i et underskudd heller så lenge kroppen klarer å hente ut nok energi fra lagrene sine. Her kan den hente ut ca 60-70kcal per kilo lagret fett i døgnet, så selv med 10% kroppsfett kan en normal mann på 80kg hente ut ganske mye energi.

Jo, om du må hente energi fra energilagrene fordi du ikke tilfører nok energi fra maten så er du per definisjon i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...