Gå til innhold

Mengdetrening for byggere.


Zain

Anbefalte innlegg

Dersom du har kjørt noen uker mengde, hvordan vet du om du har økt 1RM i baseøvelsene? Programmet legger opp til noe økninger fra uke til uke, men fortsatt såpass mange prosent under 1RM at det er vanskelig å avgjøre om man har økt.

Uansett: Jeg gir opp. Jeg sier for tredje gang at jeg mener ikke mengde og underskudd er umulig, men at man ikke bør gå for de tyngste mengdevariantene (fem-dagers og høyere) i perioder man er på diett, fordi man skal tross alt leve ved siden av også. Men det er tydeligvis umulig å begripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har kjørt noen uker mengde, hvordan vet du om du har økt 1RM i baseøvelsene? Programmet legger opp til noe økninger fra uke til uke, men fortsatt såpass mange prosent under 1RM at det er vanskelig å avgjøre om man har økt.

Uansett: Jeg gir opp. Jeg sier for tredje gang at jeg mener ikke mengde og underskudd er umulig, men at man ikke bør gå for de tyngste mengdevariantene (fem-dagers og høyere) i perioder man er på diett, fordi man skal tross alt leve ved siden av også. Men det er tydeligvis umulig å begripe.

ER det noe fasitt på mengde? Kutt ut ordet mengde da, så tar vi heller Arild Haugens uttrykk med grunntrening da.

Dere er meg noen bedrevitere, dere mengde-styrkeløftere. 1RM? Jeg er interessert i masse, muskler, og gir vel blanke F om jeg har 250 i bøy som PR. Hva vil du få mest igjen for? 250 i bøy 5x1 eller 5x8 på 200kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Flere reps på same vekt, er ikke det styrkeøkning?

Jo, absolutt. Poenget mitt her er at man på et mengdeprogram er såpass periodisert at det kan være vanskelig å vite hvor mye man har økt. F. eks var saktebøyen min fem kilo tyngre på uke 1 enn på uke 8, samme reps, men jeg har sannsynligvis ikke blitt svakere. Men igjen, jeg forstår ikke hvorfor dere gidder å kverulere videre, for jeg står på mitt. Jeg ville heller rådet noen til å kjøre tredagersmengde eller oppkjøring i perioden de er på diett. Det betyr ikke at det er umulig med femdagers, men at det for de aller fleste vil gi bedre livskvalitet under dietten.

I'm outta here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, absolutt. Poenget mitt her er at man på et mengdeprogram er såpass periodisert at det kan være vanskelig å vite hvor mye man har økt. F. eks var saktebøyen min fem kilo tyngre på uke 1 enn på uke 8, samme reps, men jeg har sannsynligvis ikke blitt svakere. Men igjen, jeg forstår ikke hvorfor dere gidder å kverulere videre, for jeg står på mitt. Jeg ville heller rådet noen til å kjøre tredagersmengde eller oppkjøring i perioden de er på diett. Det betyr ikke at det er umulig med femdagers, men at det for de aller fleste vil gi bedre livskvalitet under dietten.

I'm outta here.

Kaller du det jeg skriver også å kverulere nå? Ja, jeg tror du gjør best i å forlate tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaller du det jeg skriver også å kverulere nå? Ja, jeg tror du gjør best i å forlate tråden.

Det er tydelig vis det lette når man er svar skyldig. Du må huske at ingen ting i hele verden kan sammenlignes med mengdeprogrammet til styrkeløftere, så at andre manner seg opp og har jevnlige økninger til tross for underskudd og beinharde programmer...kan rett og slett ikke sammenlignes :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig vis det lette når man er svar skyldig. Du må huske at ingen ting i hele verden kan sammenlignes med mengdeprogrammet til styrkeløftere, så at andre manner seg opp og har jevnlige økninger til tross for underskudd og beinharde programmer...kan rett og slett ikke sammenlignes :p

Sitter med samme tanke, Tiwas! De virker som noen slappe puddinger.:D

Nei, jeg tror jeg må maks gå over til mengdetrening tre ganger i uken, fullkropp, og ikke finne på å ligge i underskudd. Man kan jo bli sliten av sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med samme tanke, Tiwas! De virker som noen slappe puddinger.:D

Nei, jeg tror jeg må maks gå over til mengdetrening tre ganger i uken, fullkropp, og ikke finne på å ligge i underskudd. Man kan jo bli sliten av sånn.

Jah...Og...man må huske at de dagene jeg kjører knebøy med tre makssett og kun har 1300kcal i kroppen (for en mann på 84kg, 10%) så er ikke det like tungt. Og...at jeg ikke fører opp oppvarmingssettene mine betyr jo at jeg har færre sett enn dem også. Gitt :p

EDIT: Men all respekt til GrommiZ som "sto frem" som et eksempel på at det er mulig, slik at vi "stakkars byggere" ikke ble sett på som kverulanter av slappingene. Og så ser det ut til at Sondre Aalbotsjord fjernet likes-ene sine på Indiska sine poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah...Og...man må huske at de dagene jeg kjører knebøy med tre makssett og kun har 1300kcal i kroppen (for en mann på 84kg, 10%) så er ikke det like tungt. Og...at jeg ikke fører opp oppvarmingssettene mine betyr jo at jeg har færre sett enn dem også. Gitt :p

Spiseforstyrrelse!!!! Tren mengde, blir ikke resultater av 1300kcal og maksing i bøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah...Og...man må huske at de dagene jeg kjører knebøy med tre makssett og kun har 1300kcal i kroppen (for en mann på 84kg, 10%) så er ikke det like tungt. Og...at jeg ikke fører opp oppvarmingssettene mine betyr jo at jeg har færre sett enn dem også. Gitt :p

EDIT: Men all respekt til GrommiZ som "sto frem" som et eksempel på at det er mulig, slik at vi "stakkars byggere" ikke ble sett på som kverulanter av slappingene. Og så ser det ut til at Sondre Aalbotsjord fjernet likes-ene sine på Indiska sine poster.

Har ikke unliket noe, jeg er fortsatt enig med Indiska. :p

Men jeg stilte deg forøvrig et spørsmål lengre opp.

"Ville du anbefalt et mengdeprogram til en på diett, eller ville du heller anbefalt f.eks en 2-splitt/helkropp?

Nå har jeg aldri kjørt et mengdeprogram på underskudd, så der vil jeg ikke uttale meg, men kan si som så at det er heller ikke lett når man ligger i overskudd.

Bare man er innstilt på å klare det, så skal det ikke være problem for en som ligger på 200-300 kcal i underskudd. :)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så voksne vi alle er. Regner med at du har fått svar på spørsmålet ditt Zain? Husk at selv om mengdetrening stort sett er lavbelastningstrening kjører du samme fullkroppsøvelser fem-seks ganger i uken, opp mot 10-12 sett og mer enn det. Man kan trekke paralleller til en løpetur, rolig langkjøring og i teorien "lett" belastning for kroppen, men å gjøre dette 5-6 dager på rad vil fremdeles være tungt, fysisk og psykisk. Kanskje du kjører knebøy med tre makssett på underskudd, Tiwas, men dette er da en gang i uken, også har du kanskje ikke bein på en dag eller to, så kroppen får hentet seg noe inn, selv på underskudd. Dette vil ikke være tilfelle i like stor grad når du drar på trening dagen etter for en ny runde bøy, benk, mark + støtteøvelser. Indiska har poengtert gjentatte ganger at hun ikke snakker om det som en umulighet, men som mindre gunstig enn ved andre programmer hvor det blant annet ikke er samme øvelser og fullkropp hver økt.

Prøv å holde diskusjonen på et saklig nivå. Drittslenging er ikke nødvendig, og ja, vi vet alle at det er flere veier til rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så voksne vi alle er. Regner med at du har fått svar på spørsmålet ditt Zain? Husk at selv om mengdetrening stort sett er lavbelastningstrening kjører du samme fullkroppsøvelser fem-seks ganger i uken, opp mot 10-12 sett og mer enn det. Man kan trekke paralleller til en løpetur, rolig langkjøring og i teorien "lett" belastning for kroppen, men å gjøre dette 5-6 dager på rad vil fremdeles være tungt, fysisk og psykisk. Kanskje du kjører knebøy med tre makssett på underskudd, Tiwas, men dette er da en gang i uken, også har du kanskje ikke bein på en dag eller to, så kroppen får hentet seg noe inn, selv på underskudd. Dette vil ikke være tilfelle i like stor grad når du drar på trening dagen etter for en ny runde bøy, benk, mark + støtteøvelser. Indiska har poengtert gjentatte ganger at hun ikke snakker om det som en umulighet, men som mindre gunstig enn ved andre programmer hvor det blant annet ikke er samme øvelser og fullkropp hver økt.

Prøv å holde diskusjonen på et saklig nivå. Drittslenging er ikke nødvendig, og ja, vi vet alle at det er flere veier til rom.

Plasserer man mange barn sammen i en sandkasse, så blir det ofte mye leking med bøtter og spade.

Men ja, jeg har fått noen svar, og mye besserwisser-holdninger fra én viss mengde-gud(inne) her inne. Men ser også at flere slår seg sammen å diskuterer litt rundt dette med mengde med tanke på muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjørt både mengde og høy intensitets programmer på diett. Min erfaring var at jeg beholdt styrken på mengde men ble svakere på høy intensitetsprogram ala. westside/bulgarsk inspirerte prinsipper. Det er altfor tøft å skal løfte oppimot maks 3-4 dager i uken.

Jeg har derfor gått tilbake til mengdetreningen men istedenfor å kjøre 5-dagers program med mengde som er jævlig tungt, så kjører jeg 3-4 dagers program som jeg har delt opp til 6-dagers program.

Det blir derfor annehver dag med push(benk/bøy) og pull(mark, rygg, biceps). Jeg har også stilt opp vekten med 2,5% på alle øvelsene, slik at de ligger i øvre sjikte av hva som er anbefalt i tradisjonell mengdeprogram. Og så har jeg redusert mengden til 6 uker etterfulgt av 6 ukers oppkjøring. Jeg skal begynne med uke 4 nå, så langt kjennes styrken bra ut og øktene er overkommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du skulle trent på en diett som gikk over 12 uker, Anders85, så ville du aldri løftet på tyngre belastning enn 80% av 1RM?

Jeg vet ikke hvor kjent du er med dietmar sine mengdeprogrammer, men de er jevnlig oppe på godt over 80% av 1rm(flere ganger i uken). Mange som leser at Dietmar sine mengdeprogrammer ligger på 70% av 1rm og dermed tror at de aldri er over 70%.

70% av 1rm er gjennomsnittet. I realiteten er man ofte oppe på 80-90% men det utgjør så liten del av totalbelastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg stilte deg forøvrig et spørsmål lengre opp.

"Ville du anbefalt et mengdeprogram til en på diett, eller ville du heller anbefalt f.eks en 2-splitt/helkropp?

Nå har jeg aldri kjørt et mengdeprogram på underskudd, så der vil jeg ikke uttale meg, men kan si som så at det er heller ikke lett når man ligger i overskudd.

Bare man er innstilt på å klare det, så skal det ikke være problem for en som ligger på 200-300 kcal i underskudd. :)"

Jeg så ikke at spørsmålet var til meg - men hvilken diett man parrer med hvilken treningsform kommer helt an på målene dine. For min del, f.eks, er styrkeløfttrening helt uaktuelt. For din del, kanskje ikke. Da gjelder det mer å finne en diett som passer til treningen din - som jeg skrev om før du stilte spørsmålet.

Kanskje du kjører knebøy med tre makssett på underskudd, Tiwas, men dette er da en gang i uken, også har du kanskje ikke bein på en dag eller to, så kroppen får hentet seg noe inn, selv på underskudd.

At det er flere veier til rom har da også vært mitt utgangspunkt - helt til jeg ble beskylt for å kverulere i et forsøk på å svare en av de andre her inne. Og jeg kjører ikke bein bare 2 ganger i uken. Jeg makser på knebøyvarianter to ganger i uken og to ganger til på markløftvarianter. At dere kjører lavintensivt de fleste dagene dytter bare ballen mer over i mitt hjørne når det er snakk om et lavt underskudd, for dere vil rett og slett ikke ha et så enormt rekupereringsbehov. Så vidt jeg vet er det vel også skjelden dere kjører sann maksing på noe som helst, bortsett fra konkurranser - og i konkurranse ville det vært tilbakestående å være på noe som helst form for underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiwas, kanskje det hadde vært litt kjekkere å diskutere med deg om du ikke hadde vært så forbanna usmakelig og ovenpå til en hver tid. Det er greit at du mener du har rett, men den evige "styrkeløftere tror de alltid har rett"-holdningen din begynner jeg å bli møkka lei av. Litt ydmykhet har aldri tatt livet av noen. Kan ikke du bare gå?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt, så føler jeg mange av styrkeløftere som kjører mengde, lager seg grunner til å spise pizza, is, godis, for man må jo på død og liv kjøre mange tusen kcal over det kroppen trenger for å drive med mengde.

Sånn generelt, så føler jeg mange styrkeløftere har et vesentlig sunnere forhold til kropp og kosthold enn de fleste andre på det forumet her. Og hvilke andre grunner trenger man egentlig for å spise pizza, is og godis annet enn at man har lyst på det?

( Siden denne tråden var fullstendig sporet av uansett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...