Gå til innhold

Mengdetrening for byggere.


Zain

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor er det det om man ønsker å gå ned i fettprosent når man vet at man fremdeles kan øke i styrke og i mange tilfeller muskelmasse? Vennligst forklar.

Fordi det vil sette kroppen i en vanvittig stress-situasjon med alt det fører med seg av belastning på humør, psyke, energinivå, immunforsvar og hormonmiljø. Det finnes massevis av styrke-/hypertrofiprogrammer som er lettere å forene med underskudd enn de tyngste mengdevariantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det vil sette kroppen i en vanvittig stress-situasjon med alt det fører med seg av belastning på humør, psyke, energinivå, immunforsvar og hormonmiljø.

Hvorfor vil det det om man ikke ligger sinnsykt lavt i fettprosent og holder underskuddet fornuftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil det det om man ikke ligger sinnsykt lavt i fettprosent og holder underskuddet fornuftig?

Fordi logisk :cry: Det er et program som til tross for få tunge økter har en høy totalbelastning. En høy totalbelastning vil alltid påføre kroppen stressresponser, og om man da i tillegg legger til stressresponser og kompenseringsmekanismer som slår inn ved kaloriske underskudd, så har man oppskriften på en kropp som mistrives hormonelt. Handler ikke trening om trivsel, livsglede og overskudd også? Det er ikke slik at man bare på ren viljestyrke kan senke kortisolnivåer og heve leptinnivåer.

Er du ute etter å kverulere denne diskusjonen i det vide og det brede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke ute etter å kverulere i det hele tatt. Jeg mener du har helt feil, og du er ikke enig i det. Hvis du mener jeg kverulerer, så må du nesten innrømme å kverulere selv. Jeg har faktisk forsøkt å forklare hvorfor jeg mener det er null problem å trene i et moderat underskudd, mens du med vilje (forhåpentlig vis) har forsøkt å trekke ut helt feil deler av det jeg sier.

Du er per definisjon ikke i et underskudd heller så lenge kroppen klarer å hente ut nok energi fra lagrene sine. Her kan den hente ut ca 60-70kcal per kilo lagret fett i døgnet, så selv med 10% kroppsfett kan en normal mann på 80kg hente ut ganske mye energi. Om man trenger annen type energi til en spesiell type trening kan dette fint legges rundt treningen uten problemer. Om man spiser 2000kcal på et døgn og har behov for 250g protein har man fremdeles 1000kcal man kan få karbohydrater fra. Derfor er det heller ikke noe problem å fylle opp glykogenlagre.

Legg til også muligheten for sykliske dietter, slik jeg er på nå, der man kan for en mann helt fint kan kutte 1500+ kcal fra èn dag der man ikke trener uansett. Legger man til èn dag til har man nok underskudd til å gå ned nesten en halvkilo i uken, og det kan man fint legge til en lett dag om man ikke har guts nok til å trene gjennom det. Om man kun vil ned i fettprosent, eller såkalt recomposition, holder det med en eneste dag i underskudd og heller moderere overskuddet de andre dagene for å forsøke å få totalen for uken til å være at man får ørlite grann lavere fettmengde relativt til fettfri masse.

ALLE andre idretter jeg vet om klarer man fint å trene i korter perioder mens man reduserer fettprosent, så jeg synes bare det høres forferdelig pinglete ut at styrkeløftere ifølge deg ikke klarer det. Og om man kan litt om diett er det helt fint å komme seg rundt både hormonelle adapsjoner og det du refererer til som stressresponser (som uansett bare er positive så lenge de ikke er kroniske).

Så frem til du klarer å komme med en plausibel forklaring på hvorfor man ikke skal kunne klare å ligge på et veldig moderat underskudd akkurat med denne ene treningsformen tror jeg rett og slett ikke at du helt vet hva du snakker om. Man må finne en kombinasjon som passer mellom trening og diett, men om du ikke vet hvilke variabler du kan endre på så er det klart du kommer til å slite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så frem til du klarer å komme med en plausibel forklaring på hvorfor man ikke skal kunne klare å ligge på et veldig moderat underskudd akkurat med denne ene treningsformen tror jeg rett og slett ikke at du helt vet hva du snakker om.

Jeg sa ikke at det var umulig, jeg sa det var frarådelig.

Man kan kanskje klare mengden på underskudd, men trives? Not so much.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung trening er generelt nedbrytende på kroppen, det samme er kaloriunderskudd.

Om kroppen både klarer å øke i styrke samt gå ned i fettprosent, så takler kroppen, logisk nok all påføring av stress.

Ser ingen grunn til å ikke trene mengdetrening på diett, så lenge man tilpasser det riktig?

Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare hobby-mosjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indiska: Det er *aldri* koselig og rundt og fluffy å være på diett å trene hardt, men argumentasjonen din er som å høre en sofagris snakke om dørstokkmila...Noen ganger er det helt ok med riktig tilpasset diett til treningen, noen ganger er det tungt og noen ganger er det helt jævlig. Det er i de to siste tilfellene viljen din kommer inn.

Så fremt dietten er lagt opp fornuftig i forhold til treningen.

Jeg kjøper rett og slett ikke at programmet til styrkeløftere er så mye tyngre enn all annen trening i det kjente universet at dere ikke klarer en recomp slik resten av oss klarer - og frem til du kommer med en plausibel forklaring, så kjøper jeg det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs nok på hvor stor underskudd man har, da. Kan nok komme fra det med et ganske så bekjedent underskudd, vil jeg tro.

Det tror ikke jeg. Man kommer knapt nok fra det på overskudd :cry:

Å kjøre mengde på underskudd, i alle fall femdagers, er rett og slett uansvarlig.

Jeg sa ikke at det var umulig, jeg sa det var frarådelig.

Tiwas Indiska har ikke sagt at det er umulig, men at det er frarådelig.

Og over her har vi Grommiz, som til og med har kjørt det på diett, og han vil heller ikke anbefale alle og enhver, siden det er tøft psykisk og fysisk..

Du får lese litt, da. Hun sier først at det er uansvarlig, hvilket det neppe er. Så begynner hun å ro å si selv at hun bare har sagt at det er frarådelig.

SELVSAGT er diett tøft. Det er mye som ikke er tilrådelig for folk flest, men det er en utrolig stor forskjell på å gå fra 20-15% og fra 12-10%, for ikke å snakke om fra 8-7%. Og det er hvordan man legger opp dietten i forhold til treningen, som jeg har prøvd å si flere ganger, som gir hvor tung treningen er. Jeg har flere ganger sagt MODERAT, noe enkelte tydelig vis ikke vil lese.

Men dietter er miserable. De er ikke noe mer miserable for styrketrenere enn andre om man gjør det fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og DA tror jeg på at det er tungt. Grisetungt. Creds til deg som taklet det. Null creds til dem som sutrer over muligheten for å legge seg 200-300kcal under ;)

Har ingen store planer om å gjennomføre det prosjektet igjen :p lå ca midt mellom 2 vektklasser og valgte å gå ned en klasse og hadde 12 uker på meg (måtte ned 10kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du anbefalt et mengdeprogram til en på diett, eller ville du heller anbefalt f.eks en 2-splitt/helkropp?

Nå har jeg aldri kjørt et mengdeprogram på underskudd, så der vil jeg ikke uttale meg, men kan si som så at det er heller ikke lett når man ligger i overskudd.

Bare man er innstilt på å klare det, så skal det ikke være problem for en som ligger på 200-300 kcal i underskudd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indiska: Unnskyld meg, men jeg tror du bør få opp arbeidskapasiteten din litt.

Sånn generelt, så føler jeg mange av styrkeløftere som kjører mengde, lager seg grunner til å spise pizza, is, godis, for man må jo på død og liv kjøre mange tusen kcal over det kroppen trenger for å drive med mengde.

Husker også hvor sliten Espen Aune ble da han gikk over til mer byggetrening. Han er jo vandt med å løfte tunge ting på lik linje med en styrkeløfter, men han trener jo også en del mengde. Har selv kjørt noen uker med mengde, 6dager i uken, og jeg øker gjevnt og trutt i alle baseøvelser, på 600kcal underskudd.

Er dere styrkeløftere - rett og slett litt pingler?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...