Gå til innhold

Mengdetrening for byggere.


Zain

Anbefalte innlegg

Har flere ganger fundert på dette med mengdetrening. Vi i Norge er kjent for å være ett lite land, men med store talenter innen styrkeløft - noen gruelig sterke som CYC. Det er jo også en kjent faktor at de som blir trent av Dietmar Wolf, følger mengdetreningsprinsippene hans, og oppnår ekstrem styrke over lengre tidsperspektiv. Noen kjører jo bøy, benk og mark opptil 6-7ganger per uke.

Det er jo en kjent sak at den typiske byggeren kjører 5-splitt, helt ned i kjelleren, for så å vente én hel uke før samme syklus blir gjentatt til det kjedsommlige.

Men er det noen som har prøvd ut mengdetrening, når det er snakk om å bygge mest mulig muskelmasse - altså type kroppsbygging?

I såfall: Hva er dine tanker rundt dette?

Merket du raskere resultat i masse?

Hvordan ble det med restitusjon?

Hva med mengdetrening på diett? Er det noe dere har vært borti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høy frekvens på baseøvelsene er det som bygger muskler, og er tilfeldigvis slik Norske styrkeløftere trener.

Aaron Curtis og Andre Midtby er omtrent på samme høyde og vekt, bortsett fra at Aaron trener som en typisk kroppsbygger og løfter vekter som Andre varmer opp med.

Styrkeløfter med lav fettprosent > Kroppsbygger med lav fettprosent

Hvem kan nevne en naturlig kroppsbygger som trener som en kroppsbygger, og ser betydelig bedre ut enn en naturlig styrkeløfter med lav fettprosent? (Samme høyde, vekt osv)

Men så er jeg rimelig biased også så ikke hør på meg.

en vektløfter i samme klasse ish :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lårene vokser på <Dietmar> mengde ihvertfall.

Den erfaringen må jeg si meg 110% enig i, ja.

Mengdetrening på diett kan også kalles selvmordsforsøk.

Det spørs nok på hvor stor underskudd man har, da. Kan nok komme fra det med et ganske så bekjedent underskudd, vil jeg tro.

Høy frekvens på baseøvelsene er det som bygger muskler, og er tilfeldigvis slik Norske styrkeløftere trener.

Aaron Curtis og Andre Midtby er omtrent på samme høyde og vekt, bortsett fra at Aaron trener som en typisk kroppsbygger og løfter vekter som Andre varmer opp med.

Styrkeløfter med lav fettprosent > Kroppsbygger med lav fettprosent

Hvem kan nevne en naturlig kroppsbygger som trener som en kroppsbygger, og ser betydelig bedre ut enn en naturlig styrkeløfter med lav fettprosent? (Samme høyde, vekt osv)

Men så er jeg rimelig biased også så ikke hør på meg.

Mja, ikke helt der oppe kanskje? Husker at Espen Aune deffet seg ned for å stille i bygging, og han manglet en god del masse for å kunne hevde seg noe. Men nå er jo ikke Espen styrkeløfter heller, så den er vel egentlig grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja...nå vet jeg ikke om dere karakteriserer treningene mine for "mengdetrening" eller hva, men jeg har tre dager i uken på ca 1200kcal og øker i flere øvelser...

Du må skille på "trenemyemengde" og mengde. Man kan ha høy treningsmengde uten å trene mengde, noe mange ikke-mengdere ikke forstår når man forklarer at det faktisk går an å bøye fem ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skille på "trenemyemengde" og mengde. Man kan ha høy treningsmengde uten å trene mengde, noe mange ikke-mengdere ikke forstår når man forklarer at det faktisk går an å bøye fem ganger i uka.

Ser den, og jeg vet at jeg ikke kjører noe styrkeløftprogram - men om du ser på tricepstreningen min, så treffer jeg vel dem 5 dager i uken eller noe...?...Eller var det fire. Gidder ikke slå opp. Men jeg kjører maks intensitet på hver eneste økt og ikke noe spesill form periodisering. Så jeg vil tro at de som "makser" en gang i uken, om det er det man gjør med styrkeløftermengdetrening, bør klare seg på et underskudd som jeg ligger på og kjører nærmere sann maks minst to ganger i uken.

Men på et *større* underskudd tror jeg, som andre også har vært inne på, at det er uproduktivt å kjøre noen som helst form for mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, og jeg vet at jeg ikke kjører noe styrkeløftprogram - men om du ser på tricepstreningen min, så treffer jeg vel dem 5 dager i uken eller noe...?.

Om du trekker paralleller mellom triceps fem ganger i uka og bøy/benk fem ganger i uka, så må jeg nesten internettdaske deg sånn litt veldigmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du forsto tydelig vis ikke resonnementet mitt...

Jeg har kronisk vondt i viljen.

Uansett! Nå er det selvsagt variasjoner innen mengdeprogrammer, men jeg tar utgangspunkt i Dietmarvarianter (eller lignende), da jeg antar det er disse du tenker på.

(1) Ingen maksing. Man kjører "lavt" til vanlig for å kunne toppe formen på konkurransedager.

(2) Mye periodisering. Lettdagene kan være på vekter som er oppvarming på tungdager. Alt periodiseres.

(3) Høy belastning i form av flere sett lavrep.

Veldig ulik tricepsmengden, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kronisk vondt i viljen.

Uansett! Nå er det selvsagt variasjoner innen mengdeprogrammer, men jeg tar utgangspunkt i Dietmarvarianter (eller lignende), da jeg antar det er disse du tenker på.

(1) Ingen maksing. Man kjører "lavt" til vanlig for å kunne toppe formen på konkurransedager.

(2) Mye periodisering. Lettdagene kan være på vekter som er oppvarming på tungdager. Alt periodiseres.

(3) Høy belastning i form av flere sett lavrep.

Ja, det er det jeg tenker på - og da er argumentet mitt at når jeg orker å kjøre balls to the walls (og øke nesten hver økt) 6 dager i uken med 3 dager som er helt skrapet for alt annet enn protein, så klarer man et slikt program på et moderat underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg tenker på - og da er argumentet mitt at når jeg orker å kjøre balls to the walls (og øke nesten hver økt) 6 dager i uken med 3 dager som er helt skrapet for alt annet enn protein, så klarer man et slikt program på et moderat underskudd.

Jeg er uenig. Jeg har sett gjennom loggen din, og selv om du har et solid program kan du ikke sammenlikne det med mengde. På mengden har du helkropp hver økt, og i tillegg kjører man to-tre ganger så mange sett som du gjør. Å kjøre mengde på underskudd, i alle fall femdagers, er rett og slett uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig. Jeg har sett gjennom loggen din, og selv om du har et solid program kan du ikke sammenlikne det med mengde. På mengden har du helkropp hver økt, og i tillegg kjører man to-tre ganger så mange sett som du gjør. Å kjøre mengde på underskudd, i alle fall femdagers, er rett og slett uansvarlig.

Nei, men hør nå her. Jeg sammenligner det ikke med noe som helst som har med styrketrening å gjøre - men når et mengdeprogram har lette og tunge dager, hvor de tunge egentlig er ganske skjeldne bør man kunne trekke den konklusjonen at når jeg kjører omtrent til utmattelse hver gang og en styrkeløfter ikke gjør det, så er det ikke så farlig å ligge i et moderat underskudd. Hvordan det funker med et høyt underskudd skal jeg ikke forsøke å uttale meg om engang, men jeg kan ikke forestille meg at den treningen jeg har inntrykk av at dere snakker om, og som du mer eller mindre bekreftet, er mer slitsomt for systemet enn å kjøre seg helt tom 6 dager i uken - det er vel tross alt derfor det brukes, slik at man kan fortsette å øke uten CNS-overbelastning? Kalorier styrer hovedsakelig hvor fort man kan rekuperere og om man har nok til å reparere de muskelfibrene man sliter ut eller ikke. Så lenge man får nok hvile og ikke overdriver underskuddet sitt er jeg helt enig med Zain - uansett hvilken trening man driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det er forskjell på å kjøre hele systemet til failure og å kjøre enkelte muskelgrupper til failure. Jeg har heller ikke nevnt noe om CNS-utmattelse, som forøvrig stort sett bare er vås. Kalorier handler ikke bare om restutisjon, men også om energi og overskudd. Man kan kanskje klare mengden på underskudd, men trives? Not so much.

Det er selvsagt mulig å legge seg i et moderat underskudd, men da bør man kanskje også gå for en moderat mengde (tre dager i stedet for fem, for eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det er forskjell på å kjøre hele systemet til failure og å kjøre enkelte muskelgrupper til failure. Jeg har heller ikke nevnt noe om CNS-utmattelse, som forøvrig stort sett bare er vås. Kalorier handler ikke bare om restutisjon, men også om energi og overskudd. Man kan kanskje klare mengden på underskudd, men trives? Not so much.

Det er selvsagt mulig å legge seg i et moderat underskudd, men da bør man kanskje også gå for en moderat mengde (tre dager i stedet for fem, for eksempel).

Som sagt tror jeg du misforstår meg med vilje, så jeg ser ikke vitsen med å fortsette. Vi sier du har rett og at det selvsagt er alt for tungt å kjøre for det meste lette økter på et lite underskudd om man gjør det riktig. Om du representerer alle som driver med styrkeløft synes jeg det er leit, for jeg synes det høres pinglete ut. Men det er sikkert fordi jeg ikke forstår opplegget deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tror jeg du misforstår meg med vilje, så jeg ser ikke vitsen med å fortsette. Vi sier du har rett og at det selvsagt er alt for tungt å kjøre for det meste lette økter på et lite underskudd om man gjør det riktig. Om du representerer alle som driver med styrkeløft synes jeg det er leit, for jeg synes det høres pinglete ut. Men det er sikkert fordi jeg ikke forstår opplegget deres :)

Nei, jeg misforstår deg ikke med vilje. Helt seriøst. Slik jeg tolker argumentene dine er jeg uenig i dem, men det er selvsagt mulig jeg tolker feil. Synes dog det er dumt om du velger å avslutte diskusjonen på bakgrunn av en oppfattelse som er gal. Det er heller ikke særlig bro å gå videre med å sarkastisk ironisere over et poeng jeg mener helt seriøst; at det er for tungt å kjøre de tyngste mengdevariantene på underskudd. Det er fint og flott at du har fremgang på ditt kaloriinntak, men dersom målet er å gå ned i fettprosent, ville jeg fremdeles anbefalt noe annet enn tunge mengdeprogrammer så lenge dietten varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en styrkeløfter sliter seg ut ved å ligge f.eks. 300kcal i underskudd, eller for den saks skyld 300kcal under vedlikehold som gir et underskudd på kanskje 800kcal om dagen, så synes jeg det er pinglete. I fjor kjørte jeg opptrapping til photoshoot hvor jeg de siste ukene kjørte pyramider på de tre store to ganger i uken og brukte pausene til sirkeltrening på resten av kroppen. 6 dager i uken med styrketrening+sirkler. 1700kcal om dagen og ingen spisedager. Psykisk tungt - yu bet. Umulig? Nope.

Om man ligger rett under vedlikehold er det null problem å fylle glykogenlagre og så lenge man ikke er skrapet får man mer enn nok drivstoff fra fettlagrene sine til resten. Så jeg mener det går på psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...