Gå til innhold

større porsjon enn "normalen" - hva er det ??


02-snapper

Anbefalte innlegg

Jeg har (som de fleste vet) en forhistorie med anoreksi. Siden sykdommen hos meg har vært svært alvorlig og over mange år går jeg framdeles til behandling. Jeg spiser nok hver dag og har kommet imeg innenfor definisjonen (WHO BMI = 18,5) for normalvekt. Jeg har et variert og bra kosthold, men for lite variert i følge behandlerne mine. Ganske uenig i det...men det er ikke dte jeg skal skrive oom nå.

For å jobbe med å komme meg nærmere å være heeeelt frisk skal jeg en gang i uka - typisk lørdag - spise noe jeg har lyst på. så denne uka foreslo behanlderen min at jeg skulle spise 100g sjokolade. Noe jeg i utgangspunktet ikke er så gira på..det er jo ikke så godt...?! Men jeg sa ja. Så kom lørdag. Jeg hadde ikke lyst på sjokolade, derfor kjøpte jeg heller iskrem (DREAM kakedeig!). Siden mye av poeget er at jeg skal "takle" flere kalorer en gang iblandt uten å få panikk så tenkte jeg at det var like greit at disse ca 500 kcal kom fra is som fra en sjokolade. Men for å få samme kcal mengde trengtes ca 250-300g iskrem.

SÅ: behandleren min sin respons da jeg hadde loggført "ca 300g iskrem" var "oida.. det var ikke akkurat LITT nei... hvordan opplevde du denne overspisingen? "

Er dette overspising !?!? Virkelog? Jeg spiste sakte, nøt hver bit. Forsynte meg 3 ganger (!!) men hadde jo full kontroll og visstehva jeg gjorde. Men så kommer usikkerheten...er ca 300 g iskrem mer enn det som annses som "Normalt" ?! (snakkes ikke om hverdagslig isspsing men type "lørsdagsgodt..")

BEkLAGer langt og rotete innlegg. Ville satt pris på deres mening: Hva er en normalt posjon is ? Hvor går grensa til når det kan kalles "overspising", eller "for mye" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes ikke ille ut. Spiser gjerne en boks Dream is alene en kveld, jeg ;)

Jeg syntes det var litt rart at psykologen sa det på den måten. Jeg regner med han brukte den formuleringen siden det i ditt tilfelle tross vil være en form for "overspising" etter det du er vant til.

Men jeg er enig med IAmaBro, verdsette heller det at du kan sette deg ned og kose deg med is :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var VELDIG rart at psykologen din reagerte på denne måten. Han/hun bør være veldig forsiktig med hva han/hun sier til en som sliter med spiseforestyrrelser. Nå får han jo deg til å tro at 300 g is er mye. Noe det ikke er når man skal kose seg en lørdagskveld. Om kcal-innholdet er det samme som i en 100 grams sjokoladeplate har det ihvertfall INGENTING å si. Psykologen din bør rose deg, ikke noe annet enn det. Flink er du :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så teit sagt! Det er det dummeste jeg har hørt noen sinne. Han er psykologen din, for svarte... spiste nesten 300 g is i går kveld, og det var sabla godt. Mine erfaringer fra da jeg hadde sf, er at behandlerne problematiserer nesten alt du gjør innenfor mat og trening. Spiser du lite, er det for galt. Spiser du en stor porsjon, overspiser du. Jeg skjønner jo at han er bekymret, men slow down.. det er IKKE overspising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er viktig å ikke bare tenke på mengdene..Men åssn du føler deg etterpå når du har spist. Følelsene tilknytta matopplevelsen (før,under,etterpå)-

MEN lett spist en boks is jeg ja..+ pizza..og ...sjokolade og potetgull...

ja enig i det du skriver der. Og det er nettopp derfor jeg syntes det ble så feil da jeg selv opplevde dette som en god ting. Selvklart er angsten der etterpå - slik er det å slite med spiseforstyrrelser, men jeg klarte det jo og jeg klare å ta meg tid til å smake på isen. Den ble ikke "tvunget" ned kjappest mulig, den ble ikke trent bort i panikk... jeg klarte å kose meg med den - til en viss grad hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ein løk av ein behandler! Eg vart provosert på dine vegne. Om du hadde ete mindre is så hadde det sikkert vore feil det også. (Men går ut i frå at behandleren også har sine positive kvaliteter sia du går til vedkommende). Glad eg ikkje må forklare kvifor eg har ete det eg har gjort, det hadde vel vore for lite eller for mykje kvar dag sikkert. Ser du etter sjukdomstegn så finn du dei..

Kos deg med isen, prøv med salte nøtter på. Det er godt det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ein løk av ein behandler! Eg vart provosert på dine vegne. Om du hadde ete mindre is så hadde det sikkert vore feil det også. (Men går ut i frå at behandleren også har sine positive kvaliteter sia du går til vedkommende). Glad eg ikkje må forklare kvifor eg har ete det eg har gjort, det hadde vel vore for lite eller for mykje kvar dag sikkert. Ser du etter sjukdomstegn så finn du dei..

Kos deg med isen, prøv med salte nøtter på. Det er godt det :D

Kommer overhodet ikke overens med behandler... føler all tiden går på krangling om hva som er "normalt". Lite behandling. .mye skitprat. Skulka dei siste to mnd.. og har hatt d så mye bedre i denne tiden enn før.. så har ikke veldig lyst å fortsette med dette opplegget. PS: veiing hver gang med klær på... fikk ros da jeg veide meg hettegenser og jeans. Gangen etterpå veide jeg meg i tights og singler og fikk kjeft fordi vekya var noen 100g lavere.... (dette burde kansje ha stått under; dagens negative... :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer overhodet ikke overens med behandler... føler all tiden går på krangling om hva som er "normalt". Lite behandling. .mye skitprat. Skulka dei siste to mnd.. og har hatt d så mye bedre i denne tiden enn før.. så har ikke veldig lyst å fortsette med dette opplegget. PS: veiing hver gang med klær på... fikk ros da jeg veide meg hettegenser og jeans. Gangen etterpå veide jeg meg i tights og singler og fikk kjeft fordi vekya var noen 100g lavere.... (dette burde kansje ha stått under; dagens negative... :p)

Hørest ut som om at vedkommende burde funne ein anna jobb :S Ev kurs i kva som er konstruktivt :p

Det er ei hårfin grense mellom mett og kvalm når det kjem til å ete is. Men om du kombinerer is med frukt og nøtter så går det fint ann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...