Gå til innhold

Politiforakt/mistillit/antipati


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes egentlig hele artikkelen på VG er utrolig deprimerende, og jeg oppfatter artikkelen som at den er vinklet utelukkende for å skape en opphetet debatt. Den videoen av Balder som koser med en gris kan de spare seg for, det er så dumt at jeg har lyst til å henge meg selv. Skamløst virkemiddel for å spille på folks allerede opphetede følelser rundt temaet. Hele saken er vinklet til å skape mistillit til politiet - enkelt og greit fordi det generer "klikk" på artikkelen. Det virker som at folk elsker å hate politiet.

Jeg er glad for å lese at folk her tenker på at en sak som dette har to sider, og at de heller velger å ha noe tiltro til politibetjentene sin vurdering i situasjonen. La etterforskningen gjøre sitt, så vil man ihvertfall prøve å få rede på hva som har skjedd på et mer objektivt grunnlag som ikke er basert utelukkende på følelser og synsing.

Jeg synes det er utrolig synd at VGs journalister bruker sin makt og innflytelse utelukkende for å få mest lesere til sin artikkel fremfor å gjøre folk mer opplyst. Men sånn er verden, synd trist leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker mistenkelig og lite troverdig at to voksne menn blir så redd for to hunder at de ser seg nødt til å dra frem automatvåpen og skyte.

Alt som har kommet frem til nå tyder på at her har to cowboyer gått bananas.

Men registrerer at enkelte her "velger å tro" at det finnes et ukjent parameter som ville frikjent politifolkene om det ikke ble holdt skjult...(y)

Trådstarter - Er det antipati overfor politiet å ville anmelde politibetjenter hvis man oppfatter det slik at de har gjort noe galt? Det er vel akkurat slik en rettstat skal virke?

At to voksne menn er redd for to hunder av en rase som kan veie 70+ kilo? Er det rart? Om de har lyst dreper de da en voksen mann uten litt problemer engang.. Ja, de kunne satt seg i bilen og lukket dørene, men politiet har et sammfunnsansvar og mener de hundene er en umiddelbar fare for liv og helse må de avlives.

Nei, men man kan snakke om sannsynligheter. I denne saken har det sannsynligvis, basert på hva som har kommet frem, blitt gjort en vurderingsfeil av betjentene.

Og 18 skudd på to hunder? Hvis det ikke er cowboy så er det ihvertfall ekstremt dårlig skyting.

Dårlig skyting er det helt sikkert, men vi må huske at det kan være snakk om et mål i bevegelse og dårlig skuddvinkel. MP5 høres ut som et tøft våpen, men det er jo skikkelige pinglegreier. Om jeg husker rett har det vel ca halvparten av anslagsenergien som kreves for å jakte rådyr, som typisk veier 20-30 kilo, altså 30-50 prosent av disse hundene. Når man først har skutt dyret får man heller koste på seg et par ekstra kuler for å nå en kjappest mulig avlivning. Jeg er helt enig i at politiets skyteferdigheter nok er under enhver kritikk, men MP5 er et dårlig jaktvåpen på hunder i bevegelse på så alt for mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsetter partilederdebatt etter Stoltenbergs øyeoperasjon -Aftenposten

Og midt oppi dette driver attpåtil Jens og kaster bort tiden med øyeoperasjoner. Hårreisende! Hvordan kan man drive med slikt når politiet flyr rundt og ukritisk skyter hunder? NÅ må Jens GÅ!

Og dette skjer i VERDENS RIKESTE LAND!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringa må gå!!

Haha! Klarer ikke lese dette uten å høre stemmen til Antonsen i hodet (Misjonen).

De som argumenterer for at Grand Danois er en rolig rase; Ansees det som allmennkunnskap? Dersom en ikke kan noe om hunder vil fort to hunder/halvhester som kommer løpende mot deg være en ganske skummel affære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At to voksne menn er redd for to hunder av en rase som kan veie 70+ kilo? Er det rart? Om de har lyst dreper de da en voksen mann uten litt problemer engang.. Ja, de kunne satt seg i bilen og lukket dørene, men politiet har et sammfunnsansvar og mener de hundene er en umiddelbar fare for liv og helse må de avlives.

En voksen edru mann i normal fysisk form er ikke i livsfare fra en stor hund.

Ja, hvis de utgjorde en umiddelbar fare for noen så måtte de avlives. Det virker bare ikke sannsynlig og det var slett håndtverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen edru mann i normal fysisk form er ikke i livsfare fra en stor hund.

Ja, hvis de utgjorde en umiddelbar fare for noen så måtte de avlives. Det virker bare ikke sannsynlig og det var slett håndtverk.

Hvis bikkja vil ta deg... så tar den deg.

Normalt er det sjeldent et problem, men av egen erfaring så vet jeg at du ikke kan stole på en hund. Om det er en chihuaua eller dobber mann. Ett fett. Not thrustworthy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig hele artikkelen på VG er utrolig deprimerende, og jeg oppfatter artikkelen som at den er vinklet utelukkende for å skape en opphetet debatt. Den videoen av Balder som koser med en gris kan de spare seg for, det er så dumt at jeg har lyst til å henge meg selv. Skamløst virkemiddel for å spille på folks allerede opphetede følelser rundt temaet. Hele saken er vinklet til å skape mistillit til politiet - enkelt og greit fordi det generer "klikk" på artikkelen. Det virker som at folk elsker å hate politiet.

Jeg er glad for å lese at folk her tenker på at en sak som dette har to sider, og at de heller velger å ha noe tiltro til politibetjentene sin vurdering i situasjonen. La etterforskningen gjøre sitt, så vil man ihvertfall prøve å få rede på hva som har skjedd på et mer objektivt grunnlag som ikke er basert utelukkende på følelser og synsing.

Jeg synes det er utrolig synd at VGs journalister bruker sin makt og innflytelse utelukkende for å få mest lesere til sin artikkel fremfor å gjøre folk mer opplyst. Men sånn er verden, synd trist leit.

Tabloidene har for vane å gjøre det. Artig har det vært å følge pilot/kabin ansattes omtale i tabloidene. Under lønns oppgjøret så var vinklingen "mot" pilotene/kabin ansatte og diskusjons foraene kokte over folk som var forbanna på en mulig streik som kanskje ikke kom. Nå er lønnsoppgjøret over og vi er tilbake til frykt artiklene, om trøtte piloter som sovner på jobb.

A/B sjekk... skum igjennom VG.no og sammenlign med feks nrk.no. Er som natt og dag.

Det som er trist er at endel tror at det som blir servert i tabloidene er fakta, når de i beste fall er en forvrengte og manipulerte halvsannheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Utsetter partilederdebatt etter Stoltenbergs øyeoperasjon -Aftenposten

Og midt oppi dette driver attpåtil Jens og kaster bort tiden med øyeoperasjoner. Hårreisende! Hvordan kan man drive med slikt når politiet flyr rundt og ukritisk skyter hunder? NÅ må Jens GÅ!

Og hvis man leser hele artikkelen så ser man at det ikke er øyeoperasjon, men fjerning av en føflekk:D Ps. Gjett om han hadde en kompis som fikset han foran i operasjonskøen da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabloidene har for vane å gjøre det. Artig har det vært å følge pilot/kabin ansattes omtale i tabloidene. Under lønns oppgjøret så var vinklingen "mot" pilotene/kabin ansatte og diskusjons foraene kokte over folk som var forbanna på en mulig streik som kanskje ikke kom. Nå er lønnsoppgjøret over og vi er tilbake til frykt artiklene, om trøtte piloter som sovner på jobb.

A/B sjekk... skum igjennom VG.no og sammenlign med feks nrk.no. Er som natt og dag.

Det som er trist er at endel tror at det som blir servert i tabloidene er fakta, når de i beste fall er en forvrengte og manipulerte halvsannheter.

NRK er også MSM, veldig lite informativt og ganske politisert. Klart bedre enn VG selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke har lest artikkelen, rett og slett fordi jeg følte jeg egentlig hadde lest den før :)

men, som jeg har skjønt av å lese her inne var dette snakk om 2 hunder, som kan veie mellom 60-80 kg stykket.

Disse to politibetjentene kan jeg tenke meg at veier mellom 80-100 kg.

det vil si, om det kommer en hund i full fart mot deg, og hopper, så er det 60-80 kg i 20-40 km/t. det er BETYDELIG kraft.

Jeg elsker hunder, uten tvil, henter faktisk valp om ett par uker, men har en enorm respekt for dem, uansett om de er store eller små. og jeg ville aldri kjøpt meg en hund jeg ikke følte jeg ville taklet om den slo seg vrang.

En hund som veier bortimot det samme som meg, hadde jeg ikke følt meg trygg på, selvom det var verdens snilleste.

Man må faktisk ikke glemme at alle hunder har ett instinkt. og det er grunnleggende.

Det er det samme som at folk her inne hadde blitt aggresive om noen lekesloss med mora/dama/ungen din, uten at du viste det var lekeslossing. det ligger i naturen til folk.

Om disse hundene var langt fra hjemme, i ett ukjent sted, og kanskje følte seg truet, så er det helt klart at disse KUNNE utgjøre en risiko for allmen liv og helse.

Spesielt siden det var to. Hadde det vært en hund er jeg helt sikker på at denne saken hadde vært en helt annen. da kunne to politimenn kanskje klart å overmanne den. men det var to. de ville alltid ha beskyttet hverandre, og det kunne gått riktig ille.

Jeg skal ikke ta noe standpunkt her. for jeg har for det første ikke lest saken, og for det andre, aner ikke hvordan hundene oppførte seg, eller hvilken sinsstemmning politibetjentene hadde.

MEN, om politiet skal bruke våpen, så er det ikke bare å låse opp våpen rommet i bagasjen å fiske den ut. hvis de gjorde det så enkelt mister de mest sannysnlig jobben. en forespørsel om våpenbruk skal inneom oprasjonssentralen, så vidre opp i systemet for de kommer tilbake til betjentene. og da regner jeg med at det tar 5-10 min før de får OK.

da har de hatt mye tid til å oppservere hundene, og se om de roet seg ned, eller om de fortsatt oppførte seg aggresivt.

Jeg er rimelig sikker på at man kommer til bunns i det som skjedde, og jeg har en naturlig tilltro til politiet at de har gjort det de mente var rett der og da. Men, jeg er ikke så sikker på at det kommer til å stå i avisa at det er dette som har skjedd.

Men, er 100% sikker på at om det kommer frem at politiet har driti seg ut, så blir det første sia i VG. om det kommer frem at de handlet i nødverge og gjorde det rette, blir det MAKS en liten notis midt i bladet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et marsvin engang i tiden, Tellus, he was. Tellus levde lykkelig i fancy innredet bur med utehage og fikk agurk og ble børstet hver kveld. Han levde et overdådig liv til å være et marsvin, noe alle var enig i. Som alle andre marsvin opp i åra fikk Tellus kreft og hadde derfor mye vondt. Tellus hadde ingen tilvenning til reisebur, og da jeg forsøkte å tilvenne det gamle dråget det trange buret så pep han ustanselig. Jeg valgte da å avlive Tellus selv, ved å gjerde han inn i en del av utehagen og skyte han. Dette ble det et forbanna rabalder av. Jeg ble temmelig forhatt av enkelte, og selv fire år etter er det fremdeles folk som ikke vil hilse på hun som drepte marsvinet sitt med hagle.

Man kan jo spørre seg hva som er mest humant: Å dø i hagen man har tilbragt livet sitt i, på en måte som jeg i aller høyeste grad var sikker på at kom til å være smertefri, eller å bli tvunget inn i et lite bur, pipe og være livredd hele veien til veterinæren, bli satt på et fremmed sted av et fremmed menneske med fremmede lukter og som holder deg fast for å gi deg ei smertefull sprøyte som det er uvisst hvor lang tid det tar før døden inntrer av. Men dette rakk jeg aldri å fortelle, fordi folks reaksjon er så instinktiv og kraftig at de ikke en gang ville høre på hva jeg hadde å si. Det samme tror jeg vil gjelde politiet i denne saken: Uansett hvor mye de i ettertid ønsker å forsvare seg selv, så har folk allerede bestemt seg for den ensidige og enkle sannhet, og ikke den komplekse. Komplekst og sammensatt er vanskelig å forholde seg til. Jeg kan garantere at flertallet av dere rykket på nesen av at jeg skjøt marsvinet mitt, og enkelte av dere vil sikkert fremdeles påstå at dette var inhumant (plis don't, I don't give a fuck), og det illustrerer bare hvor dypt det sitter i oss å føle empati med dyr. Alle rykker på nesen av at politiet skjøt hundene - men det er garantert en annen side av saken, en side av saken de færreste evner å forstå, og som enda færre vil klare å implementere i skjemaet man allerede har laget om "hundesaken".

Det jeg vil ha frem er at folk har en forkastelig tendens til alltid å alliere seg med den svakeste part. Rasjonalitet preller av, og de færreste har evnen til å tilsidesette empatien dersom man anser en alternativ forklaring som mer gyldig. I alle slike saker er det empati > virkelighet, dessverre. Å vekke sterke følelser er det beste salgstrikset som finnes. Hvorfor skulle mediene tjene på å gi folk innsikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et marsvin engang i tiden, Tellus, he was. Tellus levde lykkelig i fancy innredet bur med utehage og fikk agurk og ble børstet hver kveld. Han levde et overdådig liv til å være et marsvin, noe alle var enig i. Som alle andre marsvin opp i åra fikk Tellus kreft og hadde derfor mye vondt. Tellus hadde ingen tilvenning til reisebur, og da jeg forsøkte å tilvenne det gamle dråget det trange buret så pep han ustanselig. Jeg valgte da å avlive Tellus selv, ved å gjerde han inn i en del av utehagen og skyte han. Dette ble det et forbanna rabalder av. Jeg ble temmelig forhatt av enkelte, og selv fire år etter er det fremdeles folk som ikke vil hilse på hun som drepte marsvinet sitt med hagle.

Man kan jo spørre seg hva som er mest humant: Å dø i hagen man har tilbragt livet sitt i, på en måte som jeg i aller høyeste grad var sikker på at kom til å være smertefri, eller å bli tvunget inn i et lite bur, pipe og være livredd hele veien til veterinæren, bli satt på et fremmed sted av et fremmed menneske med fremmede lukter og som holder deg fast for å gi deg ei smertefull sprøyte som det er uvisst hvor lang tid det tar før døden inntrer av. Men dette rakk jeg aldri å fortelle, fordi folks reaksjon er så instinktiv og kraftig at de ikke en gang ville høre på hva jeg hadde å si. Det samme tror jeg vil gjelde politiet i denne saken: Uansett hvor mye de i ettertid ønsker å forsvare seg selv, så har folk allerede bestemt seg for den ensidige og enkle sannhet, og ikke den komplekse. Komplekst og sammensatt er vanskelig å forholde seg til. Jeg kan garantere at flertallet av dere rykket på nesen av at jeg skjøt marsvinet mitt, og enkelte av dere vil sikkert fremdeles påstå at dette var inhumant (plis don't, I don't give a fuck), og det illustrerer bare hvor dypt det sitter i oss å føle empati med dyr. Alle rykker på nesen av at politiet skjøt hundene - men det er garantert en annen side av saken, en side av saken de færreste evner å forstå, og som enda færre vil klare å implementere i skjemaet man allerede har laget om "hundesaken".

Det jeg vil ha frem er at folk har en forkastelig tendens til alltid å alliere seg med den svakeste part. Rasjonalitet preller av, og de færreste har evnen til å tilsidesette empatien dersom man anser en alternativ forklaring som mer gyldig. I alle slike saker er det empati > virkelighet, dessverre. Å vekke sterke følelser er det beste salgstrikset som finnes. Hvorfor skulle mediene tjene på å gi folk innsikt?

Skjøt du marsvinet med hagle? :p

Good shooter eyy? :)

Men, jeg kan kjenne meg igjen.

Vi hadde en Irsk setter i gamle dager. Den fikk store rygg problemer, og hadde mye vondt.

Men, denne hunden hatet også dyrleger.

så pappa tok han med i skogen, ventet til bikkja fikk los på en fugl, og løp i full fart, og gjorde det han elsket, så smalt det en gang. og hunden var død.

Likheten her, for de som ikke skjønner det, er at: disse hundene har blitt sett på som ekstremt aggresive. hadde ikke politiet skutt disse, så hadde de blitt tatt med til en kennel/evt noe værre, og endt opp med å bli avlivet uansett. fordi de var aggresive, og ville derfor være til fare for andre om de da evt stakk av igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et marsvin engang i tiden, Tellus, he was. Tellus levde lykkelig i fancy innredet bur med utehage og fikk agurk og ble børstet hver kveld. Han levde et overdådig liv til å være et marsvin, noe alle var enig i. Som alle andre marsvin opp i åra fikk Tellus kreft og hadde derfor mye vondt. Tellus hadde ingen tilvenning til reisebur, og da jeg forsøkte å tilvenne det gamle dråget det trange buret så pep han ustanselig. Jeg valgte da å avlive Tellus selv, ved å gjerde han inn i en del av utehagen og skyte han. Dette ble det et forbanna rabalder av. Jeg ble temmelig forhatt av enkelte, og selv fire år etter er det fremdeles folk som ikke vil hilse på hun som drepte marsvinet sitt med hagle.

Du kan få det i forumsignaturen din om du har lyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...