Gå til innhold

Politiforakt/mistillit/antipati


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

MP5 ligger innelåst i alle politibiler. Alle våpen kan kun brukes med godkjennelse av politimester eller jourhavende politijurist.

Okey. Da lærte jeg noe nytt.

I lys av dette (godkjennelse av bruk) er det derimot åpenbart at saken har en annen vinkling enn den som fremstilles av VG. Sjokkerende nok ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media ønsker ikke informere, de ønsker å perpetuere sin eksistens og vokse. Kanskje idealistiske journalister har dét som mål til å begynne med, men havner de hos en av kjempene blir de nødvendigvis satt til å skape støy og svada kun ment for å generere lesere og inntekter. Uten dette ingen lønn. Purdy simple, men veldig trist.

Ellers, hva med mengden oppmerksomhet marginalpartier vies i media? SV, Venstre, SP, you name it. De vil aldri være ledende, førende, betydelige i norsk politikk. Ikke desto mindre får de like mye spalteplass, kanskje mer, fordi de fremmer radikale forslag som gjerne ikke er realistiske å få implementert, kun for å få den nevnte oppmerksomheten.

Hvis mennesket tangerte rasjonalitet ville det strukturert samfunnet på en bedre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Har politiet for vane å gå rundt med MP5 i Norge? Etter å ha lest saken er det dette spørsmålet jeg sitter igjen med ...

Såvidt jeg forsto (måtte også sjekke dette) så ble det åpnet for at enkelte patruljebiler kan ha halv-automatisk MP5 tilgjengelig. Men det virket som det var opp til hvert enkelt distrikt å vurdere behov og utstyre patruljebilene deretter. (Skjønt det var en gammel sak jeg leste, så uvisst om praksis pr. d.d)

Edit: så malenesofie kom meg i forkjøpet med oppdatert informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Da lærte jeg noe nytt.

I lys av dette (godkjennelse av bruk) er det derimot åpenbart at saken har en annen vinkling enn den som fremstilles av VG. Sjokkerende nok ...

Våpenbruk er (heldigvis) underlagt restriksjoner, slik at den enkelte politimann ikke kan leke cowboy. I tilfeller med løse hunder har jeg forstått det slik at det forhåndsgodkjennes bruk av våpen slik at polititjenestemennene ikke går inn i en potensielt farlig situasjon ubeskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal bli spennende å se hva SEFO finner ut av i denne saken, jeg synes det er merkelig at man opplever to hunder som så truende at man må bruke 18 skudd på å avlive de når eieren er på vei...

Men merkelig nok så er det slik at man iht til loven kan avvlive hunder på stedet om de angriper beitedyr (og tydeligvis politimenn) men dersom de angriper mann i gata eller ett barn så kan man ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forsto (måtte også sjekke dette) så ble det åpnet for at enkelte patruljebiler kan ha halv-automatisk MP5 tilgjengelig. Men det virket som det var opp til hvert enkelt distrikt å vurdere behov og utstyre patruljebilene deretter. (Skjønt det var en gammel sak jeg leste, så uvisst om praksis pr. d.d)

Edit: så malenesofie kom meg i forkjøpet med oppdatert informasjon

Sitter på jobb sammen med min bestevenninne som også er politistudent, så hun er oppdatert på alt av regler, kjekk kilde å ha! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenbruk er (heldigvis) underlagt restriksjoner, slik at den enkelte politimann ikke kan leke cowboy. I tilfeller med løse hunder har jeg forstått det slik at det forhåndsgodkjennes bruk av våpen slik at polititjenestemennene ikke går inn i en potensielt farlig situasjon ubeskyttet.

Jeg og mine våpenkyndige jakt interreserte kompiser har av den lokale lensmannen blitt fortalt følgende: Dersom vi opplever å komme over hunder som vi opplever som farlige og truende eller som har bitt barn/voksne andre dyr så har vi lensmannens fulle støtte dersom vi velger å skyte dyret. (Jeger prøve og registrerte våpen seff.)

Om det er riktig etter loven eller ikke vites ikke, poenget er mer at terskelen for å ta livet av hunder er lav da det opp igjennom årene har vært flere stygge saker hvor hunder har gått til angrep på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at enkelte som deltar i debatten sier at "Politiet burde unngått konflikt, gått å satt seg i bilen osv." og "Hvordan kan de skyte med våpen i et offentlig bebgyd område". Men hvis valget står mellom å skyte og ufarliggjøre hundene, eller å la de potensielt farlig og aggressive og digre hundene løpe løs der de kan gå til angrep på andre mennesker eller dyr - da er det ganske så åpenbart hva politiet skal velge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at enkelte som deltar i debatten sier at "Politiet burde unngått konflikt, gått å satt seg i bilen osv." og "Hvordan kan de skyte med våpen i et offentlig bebgyd område". Men hvis valget står mellom å skyte og ufarliggjøre hundene, eller å la de potensielt farlig og aggressive og digre hundene løpe løs der de kan gå til angrep på andre mennesker eller dyr - da er det ganske så åpenbart hva politiet skal velge!

Nå er vel oppfatningen av "farlig og aggresiv" forskjellig fra person til person.... enkelte mener jo en hund er aggresiv bare den beveger seg mot vedkommende eller bare den lager en lyd..

Hvor ofte har man hørt/lest om aggresive Grand Danois eller at de har angrepet mennsker?

Lynne og væremåte

Grand danois regnes som den fredeligste av alle mastiffer og er ikke så krevende å holde som man skulle tro. Den er meget selvsikker, varsom, snill og rolig, spesielt omkring barn. Den har et stabilt godt temperament og skjeller sjelden. Rasen regnes som en god familiehund, også for barnefamilier. Den er normalt aldri aggressiv, men den kan si fra om noen trosser dens advarsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel oppfatningen av "farlig og aggresiv" forskjellig fra person til person.... enkelte mener jo en hund er aggresiv bare den beveger seg mot vedkommende eller bare den lager en lyd..

Hvor ofte har man hørt/lest om aggresive Grand Danois eller at de har angrepet mennsker?

Lynne og væremåte

Grand danois regnes som den fredeligste av alle mastiffer og er ikke så krevende å holde som man skulle tro. Den er meget selvsikker, varsom, snill og rolig, spesielt omkring barn. Den har et stabilt godt temperament og skjeller sjelden. Rasen regnes som en god familiehund, også for barnefamilier. Den er normalt aldri aggressiv, men den kan si fra om noen trosser dens advarsler.

Selv om Grand Danoiser vanligvis ikke er aggressive betyr ikke at de ikke har oppført seg slik i denne situasjonen. Vi vet ingenting om hvordan hundene har oppført seg, kun at to politimenn har oppfattet de som aggressive. Jeg kan jo ikke si i en situasjon der en mann er drept at "av de to kjønn er det nesten alltid menn, skjeldent kvinner, som dreper, dermed kan han ikke være drept av en kvinne."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal ikke henrettes av et firing squad. Når det er minst 18 avfyrte skudd er det ingenting som tyder på at politiet har avlivet disse hundene på en sikker måte - selv om jeg ikke tror de har gjort dette for gøy.

For meg fremstår denne saken som en av mange saker der politiet har gjort dumme valg og i dag kom rapporten som sier at politiet i norge er det dårligste i norden. Jeg vil føle meg mye mer utrygg om disse folka får bære våpen 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Hunder skal ikke henrettes av et firing squad. Når det er minst 18 avfyrte skudd er det ingenting som tyder på at politiet har avlivet disse hundene på en sikker måte - selv om jeg ikke tror de har gjort dette for gøy.

For meg fremstår denne saken som en av mange saker der politiet har gjort dumme valg og i dag kom rapporten som sier at politiet i norge er det dårligste i norden. Jeg vil føle meg mye mer utrygg om disse folka får bære våpen 24/7.

Nåja, rapporten handlet i stor grad om at organiseringen og ledelsen var minst effektiv av de nordiske landene de var sammenlignet med i henhold til administrasjon, byråkrati og oppdeling/dekning/ressursbruk. Ikke at de var de mest skyteglade "cowboyer" osv. Personlig liker jeg ikke hvor lett det er å ta en isolert episode og si "Hele Politiet er ditt eller datt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Grand Danoiser vanligvis ikke er aggressive betyr ikke at de ikke har oppført seg slik i denne situasjonen. Vi vet ingenting om hvordan hundene har oppført seg, kun at to politimenn har oppfattet de som aggressive. Jeg kan jo ikke si i en situasjon der en mann er drept at "av de to kjønn er det nesten alltid menn, skjeldent kvinner, som dreper, dermed kan han ikke være drept av en kvinne."

Nei, men man kan snakke om sannsynligheter. I denne saken har det sannsynligvis, basert på hva som har kommet frem, blitt gjort en vurderingsfeil av betjentene.

Og 18 skudd på to hunder? Hvis det ikke er cowboy så er det ihvertfall ekstremt dårlig skyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

En mer korrekt betegnelse på dagens politi er "Arbeiderpartiets Stormtropper". Politi er noe som hører til i en rettsstat som følger maktfordelingsprinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...