Gå til innhold

Gir du blod?


FrkDings13

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vært blodgiver i snart 8 år. Trener roligere dagene etter for å være sikker. Er lite keen på å smelle i bakken midt i en tung bøy... Fruen samler på mummikoppene, og jeg har i flere å prestert å ikke tenke på det når jeg har gitt blod. Fikk litt tyn når ho fant det ut... :lol:

Men jeg har derimot haugevis med førstehjelpsmapper og anna ræl... :roflmao:

Haha, ja det ble mindre vekter på meg i dag, og når det begynte å svimle litt kuttet jeg ut de siste øvelsene og gikk hjem! haha.

Synes det er morro med alt småplukket. Jeg valgte krydder jeg, synes ikke veldig mye om alle mummikoppene.. haha :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for dere som gir blod! Har egentlig aldri tenkt over hvor viktig det er, men etter en hendelse i fjor, der jeg måtte få blodoverføringer, ble jeg helt overveldet av takknemlighet, der jeg satt og så blodet renne inn i armen og gjøre meg frisk og rask igjen! Når jeg får lov av legen skal jeg også gi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir blod :) Nå har jeg ikke drevet med så veldig tung styrketrening før nå, og det er en stund siden jeg ga blod sist. Men pleier å føle meg veldig fin i formen etter å ha gitt blod :) Har ikke prøvd tung styrketrening da, men har gått fjelltur og det gikk fint i alle fall.

Men til dere som trener og gir blod, gjør det noe om en trener tungt før en gir blod?:) Har fått ny time nå, så er jo greit å vite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir blod :) Nå har jeg ikke drevet med så veldig tung styrketrening før nå, og det er en stund siden jeg ga blod sist. Men pleier å føle meg veldig fin i formen etter å ha gitt blod :) Har ikke prøvd tung styrketrening da, men har gått fjelltur og det gikk fint i alle fall.

Men til dere som trener og gir blod, gjør det noe om en trener tungt før en gir blod?:) Har fått ny time nå, så er jo greit å vite ;)

Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe farlig å trene hardt før jeg gav blod :) men spis godt etter trening, før du går og gir blod. Greit å ikke være helt tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar :) Ja pleier alltid å spise/drikke mye før jeg gir! Sikkert derfor jeg alltid har vært i god form etterpå ;) Så får jeg bare legge hviledagen til dagen etter blodtappingen!

Anbefaler forresten alle til å prøve å gi blod! Jeg besvimer veldig lett av blod, og var ganske skeptisk til dette første gangen jeg skulle gi. Men det gikk helt fint! Klarer til og med å se på at blodposen blir fylt opp :happy: hehe. Skjønner jo at de med skrekk for nåler ikke gir da, er en diger sak de stapper inn:p Jeg ser aldri på når de setter inn nåla, så fikk litt sjokk første gang jeg snudde meg og såg hvor stor nåla faktisk var! Kjente ikke noe forskjell fra de vanlige spissene men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har värt blodgiver i tre aar ca, men har pause naa pga staar paa endel medisiner, men gleder meg til aa begynne aa gi igjen. Av og til har jeg bare fölt meg litt slapp etterpaa, akkurat som om man har sovet daarlig. Aldri merket noe mer enn det. For meg er det en grei maatte aa faa gratis mat og gratis god sosial samvittighet. Dessuten faar du jo sjekka blodprosenten og blodtrykket gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Prøvde å gi på blodbussen i USA. "Become a hero today!".

Fyllte ut en hel masse skjemaer. Ble avvist i siste liten fordi jeg var norsk og potensiell bærer av kugalskap :p De kunne ikke bare sagt det med en gang? De visste det fra starten av, men fikk provisjon for hver som meldte seg, avslag eller ikke.

Mye sære regler der. Hvis jeg f.eks hadde ligget med en som kanskje hadde ligget med en boler, en homse, en muslim osv så var man ikke godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga blod for første gang i går. Veldig fornøyd med det :happy: (..og litt stolt ettersom jeg ikke besvimte i stolen :whistle:)

Etter beskjed om å ikke trene samme dag hadde jeg fridag i går, og så var det tilbake til normal rutine i dag. Problemet var bare at kroppen ikke var med. Jeg er slapp og skjelver såvidt, og en tung beinøkt i dag var bare ikke lurt. Jeg måtte ned flere kg på vektene og likevel var det blytungt. Sukk.

Er det noen av dere som gir blod? Hvor lang tid tar det før dere føler dere 100% igjen?

Ellers så vil jeg bruke innlegget til å reklamere litt for Blodgivning. (Kanskje ikke det lureste siden jeg klager på formen dagen etter?!)

Men det føles altså dødsbra! :lol:

Veldig bra at du gir blod, selv gjør jeg ikke det ENNÅ! men jeg kunne tenkt meg å gjøre det, men jeg liker generelt å hjelpe til i samfunnet på en bra måte, slik som dere :)

Men angående at du følte deg slapp dagen etter og at du skjelver, det skyldes blodtrykket, og at blodet du ga, tar tid for kroppen og produsere igjen. Men visste du at når man er blodgiver, så ved 450 ml blod så forbrenner du opp til 650 kcal skal vi tro studier fra statene :p Så skjelvenheten og det kan skyldes i stor grad at du lå i kcal underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde å gi på blodbussen i USA. "Become a hero today!".

Fyllte ut en hel masse skjemaer. Ble avvist i siste liten fordi jeg var norsk og potensiell bærer av kugalskap :p De kunne ikke bare sagt det med en gang? De visste det fra starten av, men fikk provisjon for hver som meldte seg, avslag eller ikke.

Mye sære regler der. Hvis jeg f.eks hadde ligget med en som kanskje hadde ligget med en boler, en homse, en muslim osv så var man ikke godtatt.

Muslim???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis det kan väre til noen tröst tok det mange aar för jeg fikk gi blod. Dette pga de ikke godtok givere fra Latin-Amerika. Men tilslutt endret de reglene, saa vi kan ogsaa gi blod.Er bare födestedet som ekskluderte, jeg kom hit da jeg var seks maaneder gammel. Kanskje de har funnet en ny maate aa rense blodet vaart slik at ogsaa etniske norske kan motta det uten risiko for forurensing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du aldri lov? Hvorfor ikke? :confused:

stemmer, kan aldri gi blod i Norge pga av dette. det er vel faren for heppatitt tror jeg. skal sies at dette skjedde etter Malta, så da tenkte jeg helvete heller da jeg var i Sør-Afrika for andre gang. ble sjokkert da de fortalte at Malta ikke regnes til vest-europa i denne sammenhengen.

begge ble utført på veldig reine studioer og begge tatovørene er med i british tattoo assoc. så ikke noe jalla sydentattiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...